Ποια μεγάλα και εμβληματικά projects «περνάνε» στην Intrakat μέσω ΑΚΤΩΡ – Από το Μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι τον ΒΟΑΚ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ποια μεγάλα και εμβληματικά projects «περνάνε» στην Intrakat μέσω ΑΚΤΩΡ – Από το Μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι τον ΒΟΑΚ
Η ολοκλήρωση της απόκτησης της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat μεταφέρει και μεγάλα έργα, που προωθεί η πρώτη, στο χαρτοφυλάκιο της μητρικής. Το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο ΒΟΑΚ, το Πάτρα – Πύργος, η επέκταση της Λ. Κύμης, το ΚΕΛ Ψυττάλειας, το γήπεδο του ΠΑΟ, η Ρουμανία και τα άλλα projects.

Η ολοκλήρωση της απόκτησης της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat μεταφέρει και μεγάλα έργα που προωθεί η πρώτη στο χαρτοφυλάκιο της μητρικής. Η οποία, πλέον αναλαμβάνει αυτή να φέρει εις πέρας ή να επιταχύνει εμβληματικές επενδύσεις, όπως για παράδειγμα, μεταξύ άλλων, το Μετρό Θεσσαλονίκης. Υπενθυμίζεται ότι η ΑΚΤΩΡ συμμετέχει στην κοινοπραξία κατασκευής, μαζί με τις WEBUILD και HITACHI Rail, ένα έργο που έχει παρουσιάσει καθυστερήσεις. Ο νέος πυλώνας Intrakat – ΑΚΤΩΡ θα διαθέτει συνολικό ανεκτέλεστο της τάξης των 5 δισ. ευρώ (εκτίμηση για τις 31/12/23), με τις προς υπογραφή συμβάσεις, και θα προσφέρει σημαντικές συνέργειες στον τομέα των κατασκευών, των ΣΔΙΤ, των παραχωρήσεων και της ενέργειας, με χαρτοφυλάκιο 370 έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, συνδυαστικό κύκλο εργασιών της τάξης του 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και πάνω από 3.000 εργαζομένους.

Μεγάλα έργα στο portfolio

Ωστόσο, το Μετρό Θεσσαλονίκης, που σημειώνεται ότι αποτελεί προτεραιότητα για το γκρουπ, δεν είναι το μοναδικό μεγάλο σε προϋπολογισμό, μέγεθος και σημασία έργο που «μετακομίζει» μέσω της ΑΚΤΩΡ στο «καλάθι» της Intrakat. Στα σχετικά πρόσφατα «αποκτήματα» της εταιρείας ΑΚΤΩΡ συγκαταλέγονται το δημόσιο τμήμα του ΒΟΑΚ («Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», ύψους 186 εκατ. ευρώ), μέρος της εργολαβίας του νέου γηπέδου του ΠΑΟ στον Βοτανικό, «κομμάτι» του project επέκτασης της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό όπου ήδη κατέχει μερίδιο και η Intrakat (αλλά είναι leader η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δεν έχει ξεκινήσει καθώς εκκρεμεί προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας) κ.α.. Επίσης, η ΑΚΤΩΡ έχει μερίδιο στο project για τη «Λειτουργία και Συντήρηση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας» (μαζί με ΑΒΑΞ, ΕΡΓΟΤΕΜ) με ποσοστό 40%, ενώ θυμίζουμε ότι η ΑΚΤΩΡ (μαζί με ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ) έχει αναλάβει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μεγάλα έργα στη Ρουμανία (οδικά, σιδηροδρομικά, χώρα στην οποία η Άκτωρ έχει ανεκτέλεστο έργων της τάξεως του 1,2 δισ. ευρώ.), συμβάσεις στην Εγνατία Οδό, τις πρόδρομες εργασίες για το Vouliagmenis Mall στο Ελληνικό, όπως και αντιπλημμυρικό στη Θεσσαλονίκη κ.α.. Θυμίζουμε επίσης ότι σε ΑΚΤΩΡ - HITACHI RAIL κατέληξε η μεγάλη σύμβαση ύψους 129,5 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για την προμήθεια «Τροχαίου Υλικού για το Μετρό Θεσσαλονίκης και την Επέκτασή του προς Καλαμαριά».

Ενισχυμένο ανεκτέλεστο

Άλλωστε, βάσει και των στοιχείων που είχε παραθέσει η μέχρι πρότινος μητρικής της κατασκευαστικής, Ελλάκτωρ, με αφορμή τα αποτελέσματα 6μήνου, «το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της ανήλθε στις 30.06.2023 σε 2,2 δισ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2023 υπεγράφησαν συμβάσεις συνολικής αξίας 263 εκατ., ενώ μετά την 30.06.2023 υπεγράφησαν συμβάσεις αξίας€20 εκατ. Επίσης έχουν εξασφαλισθεί νέα έργα ύψους 415 εκατ., οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν, ανεβάζοντας σήμερα το συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της στα 2,6 δισ. Για το 2023 οι δραστηριότητες στην Ελλάδα συνεισέφεραν περίπου το 68% των εσόδων του κλάδου Κατασκευής, ενώ αντιπροσωπεύουν το 57% του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου (συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων)».

Όπως αναφέρονταν στην έκθεση 6μήνου (της Ελλάκτωρ), οι σημαντικότερες συμβάσεις που υπεγράφησαν εντός του 2023, περιγράφονται κατωτέρω με τα αναλογούντα ποσά στη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ και των θυγατρικών της, και αφορούν στην: Μελέτη, Κατασκευή του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος – Μεθώνη αξίας, €122,9 εκατ., Μελέτη, Κατασκευή του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη (ΒΟΑΚ) αξίας, €48 εκατ., Κατασκευή νέου γηπέδου ποδοσφαίρου του Παναθηναϊκού στον Βοτανικό αξίας €29 εκατ., Προμήθεια τροχαίου υλικού για το Μετρό Θεσσαλονίκης και την επέκταση του προς Καλαμαριά αξίας €25,9 εκατ.

Επιπρόσθετα η ΑΚΤΩΡ και οι θυγατρικές της έχουν ανακηρυχθεί μειοδότες σε έργα συνολικής αξίας €415 εκατ. (αναλογία Ομίλου). Τα κυριότερα είναι τα εξής: Ολοκλήρωση Λ. Κύμης στο Τμήμα «Αττική Οδός (Α/Κ Κύμης) έως Εθνική Οδός Α/Κ Καλυφτάκη» αξίας €103,3 εκατ., Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικό – Ανάπλαση Παραλιακού Μετώπου και Δημόσιων χώρων αξίας €85 εκατ., Κατασκευή Φράγματος Τσικνιά στο νομό Λέσβου αξίας €82,6 εκατ., Κατασκευή Μονάδας Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης Σ.Η.Θ.Υ.Α. αξίας €41,2 εκατ.

Οι δυο παράμετροι

Βέβαια, πρέπει να σημειωθούν δύο ακόμα παράμετροι. Πρώτον, η έτερη θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, είτε έχει αναλάβει σημαντικά projects, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω (Καλαμάτα – Πύλος, ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ κ.α.), είτε διεκδικεί μεγάλους διαγωνισμούς, όπως η Παραχώρηση του ΒΟΑΚ, διαγωνισμούς φραγμάτων, μονάδες αποβλήτων κτηριακά ΣΔΙΤ κ.α. Σε κάποια είναι σε κοινοπραξία με Intrakat (π.χ. το οδικό ΣΔΙΤ Πελοποννήσου), όμως, μένει αν φανεί αν σε άλλα έργα, εφόσον επικρατήσει η ίδια ή η κοινοπραξία της, κατά πόσο θα επιλέξει την Intrakat ως «κατασκευαστικό συνεταίρο». Δεύτερον, υπάρχουν διαγωνισμοί στους οποίους συμμετείχαν σε διαφορετικά «στρατόπεδα» οι Intrakat και ΑΚΤΩΡ, όπως τα σιδηροδρομικά projects των 4,5 δις ευρώ. Μία από τις κοινοπραξίες που διεκδικούν τα 6 έργα είναι αυτή των ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ) – Μυτιληναίος. Μία άλλη είναι των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Intrakat (πλην του έργου του προαστιακού Θεσσαλονίκης, κατεβαίνουν ανεξάρτητα), με τις ΑΒΑΞ – Alstom να κλείνουν την τριάδα. Μπορεί οι αρχικές συμμετοχές και η διαδικασία του διαλόγου να έγιναν με άλλες συνθήκες, ωστόσο, πλέον, ως γνωστόν, η εταιρεία ΑΚΤΩΡ βρέθηκε στην «αγκαλιά» της INTRAKAT. Ωστόσο, προφανώς αυτές οι εκκρεμότητες λύνονται με αλλαγές στις κοινοπραξίες. Να σημειωθεί ότι υπάρχουν και άλλοι διαγωνισμοί όπου ΑΚΤΩΡ και Intrakat είχαν κατέβει σε ξεχωριστά σχήματα (π.χ. επέκταση Μετρό προς Ίλιον κ.α.).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Σε «κλοιό» προσφυγών από ΟΤΑ και φορείς διαγωνισμοί για αξιοποίηση ακινήτων και υποδομών 

Εντός της εβδομάδας το φορο-νομοσχέδιο για ελεύθερους επαγγελματίες και φοροδιαφυγή – «Κλειδώνει» το νέο πακέτο στήριξης

gazzetta
gazzetta reader insider insider