Grimaldi: Γιατί μετά την Ηγουμενίτσα «τίναξε την μπάνκα» και για τον Λιμένα Ηρακλείου – Το colpo grosso με τις υποδομές

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Grimaldi: Γιατί μετά την Ηγουμενίτσα «τίναξε την μπάνκα» και για τον Λιμένα Ηρακλείου – Το colpo grosso με τις υποδομές
Προτιμητέος επενδυτής ο όμιλος Grimaldi για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου με 80 εκατ. ευρώ. Τι είχε προσφέρει για το asset του Ιονίου. Για ποιους λόγους ο Ιταλός μεγαλοεπιχειρηματίας «χτύπησε» τους δύο διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ. Ο βασικός πελάτης, τα συμφέροντα, οι μπίζνες.

Λίγους μήνες μετά την υποβολή οικονομικής προσφοράς άνω των 84 εκατ. ευρώ με την οποία απέκτησε το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ Α.Ε.) στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, ο όμιλος Grimaldi (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές, με στόλο άνω των 130 πλοίων) «ξαναχτύπησε» καθώς αναδείχτηκε προτιμητέος επενδυτής στη σχετική διαγωνιστική διαδικασία για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.).

Επαναλαμβάνοντας την προσφορά, περίπου, για τον ΟΛΗ, καθώς για το asset του Ηρακλείου η κοινοπραξία των εταιρειών Grimaldi Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές Α.Ν.Ε. έδωσε συνολικό τίμημα 80 εκατ. ευρώ (για το 67% των μετοχών), που ανεβάζει τη συνολική αποτίμηση του Λιμένα σε περίπου 120 εκατ. ευρώ, ήτοι έδωσε 12 φορές τα έσοδα του 2022.

«Το υψηλό τίμημα που προσέφερε το εν λόγω σχήμα, το οποίο ανακηρύχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής και στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε., αποδεικνύει την πίστη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στις προοπτικές ανάπτυξης του λιμένα Ηρακλείου, της Κρήτης και της ελληνικής οικονομίας συνολικά. Αποτελεί, επίσης, ψήφο εμπιστοσύνης στις διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο λειτουργεί με διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, για την αξιοποίηση κρίσιμων περιουσιακών στοιχείων προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος», ανέφερε χτες το ΤΑΙΠΕΔ, μετά την αποσφράγιση των προσφορών, με τα στελέχη του σαφώς να εμφανίζονται ευχαριστημένα από την προώθηση και κατάληξη των διαδικασιών, καθώς ο διαγωνισμός συγκέντρωσε υψηλό ενδιαφέρον αλλά κα μεγάλο τίμημα.

Περί αποτιμήσεων

Όμως, αποδεικνύει και το γεγονός ότι ο Ιταλός μεγαλοεπιχειρηματίας είχε αποφασίσει και για τον ΟΛΗ να «τινάξει την μπάνκα» παρά το γεγονός ότι είχε ανταγωνισμό, εν προκειμένω την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AVIAREPS και NECTAR HOLDINGS LTD, δίνοντας, κατά πληροφορίες, αρκετά υψηλότερο τίμημα, θέλοντας να βάλει στο χαρτοφυλάκιό του και αυτό το περιουσιακό στοιχείο.

Στην Ηγουμενίτσα ο Grimaldi υπερκάλυψε την προσφορά του ανταγωνιστή του, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, διαμορφώνοντας έτσι την αξία του 100% της επιχείρησης στα 125 εκατομμύρια. Στην Κρήτη, ξεπέρασε την προσφορά του έτερου ανταγωνιστή που είχε ισχυρούς εταίρους (Γ. Περιστέρης, Γρύλος της Sky Express κ.α.). Να σημειωθεί ότι στο χρηματιστηριακό ταμπλό το 100% του ΟΛΠ αποτιμάται σε περίπου 500 εκατ. ευρώ και του ΟΛΘ σε σχεδόν 245 εκατ. ευρώ.

Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι αν και τα δύο λιμάνια (Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα) διακρίνονται για το μεταφορικό έργο (τουρισμός, οχήματα κ.α.), με αυτό της Κρήτης να θεωρείται και ως «φιλέτο» για τον τουρισμό, εντούτοις, δεν έχουν απαραίτητα κοινά στοιχεία και οι συγκρίσεις περί αποτιμήσεων και τιμημάτων μπορεί να μην είναι απολύτως ξεκάθαρες.

Το asset του Ηρακλείου

Προφανώς, ο όμιλος Grimaldi, ως εκ των βασικότερων, επί της ουσίας ο μεγαλύτερος, «πελάτης» του λιμένα Ηρακλείου, αλλά και της Ηγουμενίτσας, θέλησε να διασφαλίσει τα συμφέροντά του και να μην «πάει» το asset σε άλλα επιχειρηματικά συμφέροντα.

O Grimaldi είναι από τους μεγαλύτερους χρήστες του λιμένα και φέρεται να έχει σχέδια για την υποδομή. Η αξιοποίηση της Ο.Λ.Η. Α.Ε. εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, με την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), και του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, αλλά και πλήθος επενδύσεων σε άλλους τομείς (ενέργεια, real estate, τουρισμό, ίσως και Καζίνο κ.α.). Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.

Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών. Το 2022 υπήρξε για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση και τα έσοδα σε 7,8 εκατ. περίπου. Επίσης, το έτος 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων που προσέγγισαν το Λιμάνι του Ηρακλείου ήταν 227 με αριθμό αφίξεων επιβατών 304.257, ενώ το 2021 οι προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων ήταν 118 με 119.930 επιβάτες.

Στον Τομέα της Ακτοπλοΐας, όπου το λιμάνι του Ηρακλείου συνδέεται καθημερινά με τον Πειραιά με δυο ακτοπλοϊκά δρομολόγια που εκτελούνται σύγχρονα, πολυτελή και γρήγορα Επιβατηγά–Οχηματαγωγά πλοία (Ε/Γ-Ο/Γ), παράλληλα δε συνδέεται με τα Δωδεκάνησα ενώ τους θερινούς μήνες υπάρχουν καθημερινά δρομολόγια προς πολλά νησιά των Κυκλάδων, με ταχύπλοα Επιβατικά ή/και Οχηματαγωγά (Ε/Γ-Τ/Χ, Ο/Γ-Τ/Χ) σκάφη, η αύξηση που σημειώθηκε το 2022 στον αριθμό των διακινούμενων επιβατών των πλοίων γραμμής ανήλθε σε 31,7%.

Γιατί είχε «χτυπήσει» τον λιμένα Ηγουμενίτσας… «δείχνοντας» προς Κρήτη

«Σε αντίθεση με άλλους χρηματοοικονομικούς επενδυτές δεν επιδιώκει ο όμιλος το κέρδος, ούτε σκοπεύει να αυξήσει τα τέλη. Είμαι ο μεγαλύτερος χρήστης των λιμανιών και θέλω να τα δω να αναπτύσσονται και να βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους», είχε αναφέρει προ μηνών ο Ιταλός κατά τη διάρκεια του 25ου Euromed Convention-Grimaldi Group που πραγματοποιήθηκε στο Σορέντο της Ιταλίας. «Τόσο στην Ηγουμενίτσα όσο και στο Ηράκλειο Κρήτης ο Όμιλος είναι ο μεγάλος πελάτης. Το 60% των εσόδων της Ηγουμενίτσας προέρχονται από εμάς. Θέλουμε στην ουσία να προστατεύσουμε τις επενδύσεις μας για αυτό και συμμετέχουμε στον διαγωνισμό της Ηγουμενίτσας και θα συμμετάσχουμε και στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου», είχε σημειώσει, προαναγγέλλοντας αυτό που εν τέλει έγινε, δηλαδή να δείξει ισχυρό ενδιαφέρον για τους 2 διαγωνισμούς.

Ειδικά στην Ηγουμενίτσα τα σχέδιά του περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου γύρω από τον άξονα της Εγνατίας. Η θέση του λιμένα στο Ιόνιο και την Αδριατική, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή σημαντικών υποδομών (οδικές κ.α.) αναβαθμίσουν τον διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού σε συνδυασμό με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ιδίως αν στην περιοχή συνδυαστούν και άλλα projects (Logistics, σιδηρόδρομος κ.α.). Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα. Η θέση του λιμανιού σε συνδυασμό με σημαντικές οδικές υποδομές (π.χ. Εγνατία Οδός) που επόμενο είναι να επιτρέπουν την περαιτέρω ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου, ίσως και σε συνδυασμό μελλοντικά με άλλες υποδομές (logistics, σιδηρόδρομο κ.α. προφανώς και εξηγούν το ενδιαφέρον του Grimaldi. Σε αυτές τις επενδύσεις κάποιοι περιλαμβάνουν και την ενεργειακή αυτονόμηση του λιμανιού.

Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.» έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτηρίων και εγκαταστάσεων τεσσάρων (4) λιμένων, και συγκεκριμένα του Λιμένα Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής Συβότων, που βρίσκονται στη βορειοδυτική Ελλάδα, στην Περιφέρεια Ηπείρου, δυνάμει Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο. Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 60 έτη από την υπογραφή της και λήγει την 3η Φεβρουαρίου 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. αφορούν στην εξυπηρέτηση και παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού σε πορθμειακά πλοία (ferry boat) και πλοία Ro-Ro, τόσο εγχώριων όσο και διεθνών ακτοπλοϊκών γραμμών. Επιπλέον, η εταιρεία παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία (υδροδότηση, ηλεκτροδότηση, επικοινωνίες κλπ.) και αξιοποιεί χερσαίες και κτιριακές υποδομές του Λιμένα Ηγουμενίτσας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Real Estate: Αύξηση έως 60% των εγγραφών νέων ακινήτων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης σε περιοχές της Αττικής

Ε 65 – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Πώς προχωρούν οι εργασίες κατασκευής – Στο 23,6% η πρόοδος στο βόρειο τμήμα, στο 89% το νότιο

Νέος «χάρτης» στις κατασκευές – Η «επιστροφή στις ρίζες», οι διαφορετικές στρατηγικές με το «βλέμμα» σε περιθώρια κέρδους και σταθερές ροές

gazzetta
gazzetta reader insider insider