Αττική Οδός: Προσφορές στις 29 Μαΐου με τον αστερίσκο της «κάλπης» – Αναμονή για την Εγνατία Οδό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: Προσφορές στις 29 Μαΐου με τον αστερίσκο της «κάλπης» – Αναμονή για την Εγνατία Οδό
Η νέα, ενδεικτική, ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Οι διαδικασίες και ο παράγοντας «κάλπη». Ζυμώσεις στις κοινοπραξίες. Πότε αναμένεται, κατά πληροφορίες, το «κλείσιμο» της συναλλαγής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Για την 29η Μαΐου ορίστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) η νέα ημερομηνία για την κατάθεση των προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, με την υφιστάμενη να λήγει, ως γνωστόν, τον Οκτώβριο του 2024.

Πρόκειται για μια ακόμα ενδεικτική και εκτιμώμενη ημερομηνία (πρόσφατα ανέφερε η στήλη BackStory τις πληροφορίες για προσφορές τέλος Μαΐου) η οποία έχε ήδη αλλάξει. Η μετάθεση της ημερομηνίας (αρχικά είχε οριστεί η 22η Φεβρουαρίου) ήταν αναμενόμενη, ενώ ήδη, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, το χρονοδιάγραμμα είχε μετατεθεί επί της ουσίας προς τον Απρίλιο και ακολούθως προς τα τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου. Ωστόσο, όπως πρόσφατα αναφέραμε εκ νέου, μένει να φανεί αν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα τη στιγμή που η χώρα έχει εισέλθει σε προεκλογική περίοδο με τις «κάλπες» να αναμένονται εντός της άνοιξης.

Όπως πρόσφατα σημείωνε το insider.gr σε σχετικό του θέμα, στο Ταμείο φέρονται να επιθυμούν την ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός του α’ εξαμήνου 2023 ώστε να προχωρήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες (ανακήρυξη πλειοδότη, Ελεγκτικό Συνέδριο, να κλείσουν τα χρηματοδοτικά σχήματα και να προχωρήσουν άλλες απαραίτητες διεργασίες) ωστόσο, όπως λέγεται στην αγορά, δεδομένου πως είναι προφανές ότι οι διαγωνισμοί, σε οποιαδήποτε στάδιο κι αν είναι, βρίσκονται σε αλληλεπίδραση με υπουργεία, φορείς, υπηρεσίες και… απρόοπτα, οπότε, απαιτείται η ταυτόχρονη και παράλληλη προώθηση διεργασιών από όλους τους εμπλεκόμενους, η διευθέτηση εκκρεμοτήτων και η επίλυση προβλημάτων. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο εκλογικός κύκλος… «καραδοκεί», άλλωστε, δεν έχουν λείψει στο παρελθόν παραδείγματα όπου σημαντικές διεργασίες σταμάτησαν λόγω μιας επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης.

Τα επόμενα βήματα

Πρόκειται για διαγωνισμό με μεγάλο οικονομικό ενδιαφέρον (οι αρχικές εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ, προ της ανόδου των επιτοκίων, μιλούσαν για τίμημα της τάξεως των 2,4 δις. αν και στην πορεία τα δεδομένα άλλαξαν λόγω των οικονομικών συνθηκών, ενώ ορίστηκε, από το υπ. Υποδομών & Μεταφορών, και το αντίτιμο των 2,5 ευρώ για τη νέα σύμβαση), στον οποίο συμμετέχουν 16 οικονομικοί φορείς με 8 κοινοπραξίες οι οποίες δύναται και να διαφοροποιηθούν.

Εδώ και αρκετές εβδομάδες οι υποψήφιοι έχουν το σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης (έχει αναρτηθεί στο data room). Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός των επόμενων ημερών στο Ταμείο αναμένουν τα αρχικά σχόλια των επενδυτών επί των συμβάσεων. Αναλόγως του όγκου των σχολίων και των ερωτήσεων – διευκρινήσεων ή και γενικά των ζητημάτων που θα θέσουν οι κοινοπραξίες, θα χρειαστεί ανάλογο χρονικό διάστημα για επεξεργασία από πλευράς Ταμείου ώστε να δώσει απαντήσεις, χρόνος για τη σύνταξη των τελικών κειμένων και βέβαια νέο «χτένισμα» της σύμβασης από το υπουργείο.

Οι ενδιαφερόμενοι

Στους ενδιαφερόμενους συμπεριλαμβάνονται οι 5 μεγάλοι κατασκευαστικοί – ενεργειακοί όμιλοι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, και πλέον η Intrakat) ο όμιλος Κοπελούζου, διεθνείς και ευρωπαϊκοί διαχειριστές υποδομών και επενδύσεων. Αξίζει πάντως να αναφέρουμε, όπως πρόσφατα ανέδειξε η στήλη BackStory, ότι υπάρχουν σενάρια για αλλαγές σε κάποιες κοινοπραξίες (αποχωρήσεις, συγχωνεύσεις κ.α.).

Μεταξύ των ξένων ενδιαφερόμενων περιλαμβάνεται η Brisa – Auto Estradas de Portugal, ο μεγαλύτερος διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία. Διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και έχει κέρδη EBITDA 0,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Στην κοινοπραξία που έχει συγκροτήσει η Brisa, τελευταία έχει εισέλθει η Intrakat. Ο διευθύνων σύμβουλος της πορτογαλικής εταιρείας, Αντόνιο Πιρές ντε Λίμα, οικονομολόγος και πρώην υπουργός Οικονομικών της χώρας του, την προηγούμενη εβδομάδα επισκέφθηκε την Ελλάδα και συνάντησε μέλη της κυβέρνησης.

Επίσης, μέλος της κοινοπραξίας που έχει συγκροτήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η First Sentier η οποία συμμετέχει στον οικονομικό φορέα που, σύμφωνα με τις πληροφορίες, είναι κοντά στην εξαγορά της Τέρνα Ενεργειακής (υπήρχαν και πληροφορίες για συνεργασία με τη Macuarie, που κατέβηκε στην Αττική Οδό με τον Κοπελούζο), μια επιχειρηματική συμφωνία η οποία εφόσον υπογραφεί, θα είναι από τις μεγαλύτερες που θα έχουν γίνει στη χώρα και θα δώσει πρόσθετη χρηματοοικονομική ισχύ στον όμιλο του Γ. Περιστέρη. Η αγορά αναμένει την οριστικοποίηση του deal, ωστόσο, όπως από καιρό αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, αυτές οι συμφωνίες έχουν πολλές παραμέτρους. Από την πλευρά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, φαίνεται να έχουν γίνει όσα απαιτούνται και αναμένεται η διευθέτηση θεμάτων (χρηματοδοτικό κλείσιμο κ.α.) από πλευράς υποψήφιων επενδυτών.

Αναμονή για το «κλείσιμο» συναλλαγής στην Εγνατία Οδό

Μια και ο λόγος για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αλλά και για μεταθέσεις σε διαγωνισμούς και διαδικασίες (και) στις αποκρατικοποιήσεις, για την ώρα φαίνεται να υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες για το «κλείσιμο» της συναλλαγής για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, όπως έχει επισημάνει το insider.gr. Η παραχώρηση της Εγνατίας έχει ανάδοχο από τον Αύγουστο του 2021 (την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS), ακόμα δεν έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση και προφανώς δεν έχει γίνει το οικονομικό κλείσιμο. Πηγές της αγοράς δεν αποκλείουν η σύμβαση για την Εγνατία Οδό να κλείσει μετά τις εκλογές που πλησιάζουν. Εκκρεμεί η οριστικοποίηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου από την κοινοπραξία με τις συνθήκες να έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με την εποχή που ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός, καθώς και η απόφαση του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για τα διόδια. Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της κοινοπραξίας προσέγγισε το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ περιλαμβάνονται και υποχρεωτικές επενδύσεις μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Trastor: «Τρέχει» επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ – Τα γραφεία, τα logistics και η Τρ. Πειραιώς

ΟΣΕ: Με κυβερνητική «βούλα» διεγράφη χρέος 10,4 δισ. ευρώ – Η εξυγίανση και οι επενδύσεις 

Real Estate: Προς αξιοποίηση ακίνητα των Ενόπλων Δυνάμεων – «Βγαίνουν» άμεσα νέοι διαγωνισμοί

gazzetta
gazzetta reader insider insider