ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ρεκόρ στο «καλάθι» συμβάσεων με 4,9 δισ. ευρώ – Η Εγνατία Οδός, το Καζίνο και τα μεγάλα έργα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ρεκόρ στο «καλάθι» συμβάσεων με 4,9 δισ. ευρώ – Η Εγνατία Οδός, το Καζίνο και τα μεγάλα έργα
Στα «ύψη» το ανεκτέλεστο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Ποια είναι η «εικόνα» σε κατασκευές, Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ, ενέργεια. Το 2023 η έναρξη παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, τι γίνεται με το Καζίνο στο Ελληνικό. Μεγάλες επενδύσεις στην ενέργεια.

Το υπογεγραμμένο κατασκευαστικό ανεκτέλεστο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαμορφώνεται στα € 2,8 δισ., με την εισηγμένη να έχει υπογράψει νέες συμβάσεις αξίας € 574 εκ. από την αρχή του έτους. Περαιτέρω, ο όμιλος αναμένει προς υπογραφή συμβάσεις νέων έργων ύψους € 2,1 δισ. με το συνολικό ανεκτέλεστο να αυξάνεται στο ιστορικό υψηλό των € 4,9 δισ. Σχετικά με τον τομέα παραχωρήσεων, οι διελεύσεις στους αυτοκινητόδρομους (Ιόνια Οδό και Κεντρική Οδό) κατά το πρώτο εξάμηνο αυξήθηκαν σε σχέση με την περασμένη χρονιά σε συνέχεια της άρσης των περιορισμών λόγω πανδημίας. Σημειώνεται ότι τα επίπεδα κίνησης είχαν ήδη ξεπεράσει τα αντίστοιχα προ-πανδημίας επίπεδα από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 (+3,6% έναντι 2H 2019) και παρέμειναν πάνω από αυτά τα επίπεδα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 (+4,0% έναντι 1H 2019).

Οι κατασκευές

Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Κατασκευών κατά την περίοδο του Α΄ εξαμήνου του 2022 διαμορφώθηκε σε 420,4 εκατ. ευρώ έναντι 248,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και είναι αυξημένος κατά 69,4%. Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 40,7 εκατ. ευρώ έναντι 27,8 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και είναι αυξημένο κατά 46,4%, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων. Αναφορικά με την άνοδο στα κόστη υλικών – ενέργειας, αναφέρεται την οικονομική έκθεση 6μήνου ότι «στον Λειτουργικό Τομέα των Κατασκευών υπάρχει επίδραση στο κόστος κατασκευής από τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ουκρανία, αλλά με δεδομένο ότι σε ένα μεγάλο μέρος των σημαντικών κυρίως συμβάσεων, υπάρχει η πρόνοια της αναπροσαρμογής των τιμών, η τελική επίδραση στον Όμιλο δεν αναμένεται να είναι σημαντική. Παράλληλα, για το σύνολο των νέων έργων στα οποία είμαστε μειοδότες ή θα συμμετάσχουμε στους διαγωνισμούς για την ανάληψή τους, τα αυξημένα κόστη συμπεριλαμβάνονται στους προϋπολογισμούς των προσφορών».

Ο Κύκλος Εργασιών του Τομέα των Παραχωρήσεων, διαμορφώθηκε σε 93,9 εκατ. ευρώ, έναντι 69,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κυρίως στις αυξημένες διελεύσεις στο Α’ εξάμηνο του 2022, συνεπεία της εξάλειψης των περιορισμών στις μετακινήσεις λόγω COVID-19. Το Προσαρμοσμένο EBITDA (EBITDA πλέον των συμπεριλαμβανομένων σε αυτό μη ταμειακών αποτελεσμάτων), διαμορφώθηκε σε 47,7 εκατ. ευρώ, έναντι 46,2 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και είναι αυξημένο κατά 3,2%.

Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δραστηριοποιείται στην διαχείριση και πώληση ακινήτων με ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο 90 εκατ. ευρώ σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία που περιλαμβάνει εμπορικά κέντρα, βιομηχανικά πάρκα, πάρκα αναψυχής, ξενοδοχεία, κ.λπ. Στο πλαίσιο αυτό, με προσεκτικά βήματα επανακινεί τις επενδυτικές δραστηριότητες στην εγχώρια αγορά ακινήτων, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες οικονομικές συνθήκες και αποεπενδύει σε μέρος των ακινήτων του. Παράλληλα, εξετάζει εναλλακτικά σενάρια εκμεταλλεύσεως ενός τμήματος των επενδύσεών του και όπου κρίνει σκόπιμο θα προχωρήσει σε πρόσθετες επενδύσεις

Ο Όμιλος διέθεσε συνολικά περίπου 26 εκατ. ευρώ για την απόκτηση οικοπέδων και αγροτεμαχίων για ανάπτυξη και αξιοποίηση στην Ελλάδα.

Επενδυτικό πρόγραμμα

Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου συνεχίζεται εντατικά σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του, με τις συνολικές επενδύσεις που προωθεί ή στις οποίες συμμετέχει ο Όμιλος, να προσεγγίζει σε αξία τα 10 δισ. ευρώ έως το 2029. Τα τελευταία χρόνια οι επενδύσεις έχουν ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, στηρίζοντας έμπρακτα την ελληνική οικονομία, αλλά και το τραπεζικό σύστημα της χώρας, διατηρώντας συνεχώς το σύνολο των διαθέσιμων του Ομίλου από τις δραστηριότητες στην Ελλάδα σε Ελληνικές τράπεζες. Ο Όμιλος με Κύκλο Εργασιών 1.462 εκατ. ευρώ, απασχόλησε για τις υπάρχουσες δραστηριότητες για το 2022 περισσότερους από 4.024 εργαζομένους (άμεσα 3.696 και κατά την αναλογία του μέσω κοινοπραξιών 328) ανά τον κόσμο, έναντι 3.700 εργαζομένων (άμεσα 3.336 και κατά την αναλογία του μέσω κοινοπραξιών 364) την 31.12.2021.

Το Καζίνο στο Ελληνικό

Την 23.06.2022 ο Όμιλος και o Όμιλος HARD ROCK ανακοίνωσαν τη συνεργασία τους για το έργο της κατασκευής και λειτουργίας ενός ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος υψηλών προδιαγραφών, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ξενοδοχείο 5 αστέρων, εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, χώρο ψυχαγωγίας, παροχές εστίασης, καταστήματα λιανικής και καζίνο, με τη συμφωνία να αφορά την είσοδο του Ομίλου HARD ROCK στην ΕΚΑΖ, με ποσοστό 51% μέσω της απόκτησης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του συνόλου των μετοχών της εταιρείας MGE HELLINIKON BV (μετόχου της ΕΚΑΖ), κατόπιν της λήψης όλων των απαραίτητων εγκρίσεων από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων. ο ύψος της σχετικής ιδιωτικής επένδυσης αναμένεται να ξεπεράσειτο € 1,0 δισ., ενώ τα έργα κατασκευής αναμένεται να εκκινήσουν μέσα στους πρώτους μήνες του 2023 και να διαρκέσουν περίπου 3 χρόνια, τοποθετώντας την έναρξη λειτουργίας του συγκροτήματος στο 2026.

Την 09.09.2022 ο Όμιλος ανακοίνωσε την μεταξύ της θυγατρικής του εταιρείας ΕΚΑΖ και της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΑΕ (100% θυγατρική της LAMDA DEVELOPMENT SA) υπογραφή Σύμβασης Ακινήτου για την παραχώρηση στην ΕΚΑΖ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ έκτασης στο Ελληνικό, στην οποία η ΕΚΑΖ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ έχει αναλάβει να αναπτύξει Ολοκληρωμένο Τουριστικό Θέρετρο, το οποίο θα φιλοξενεί ξενοδοχείο πέντε (5) αστέρων, συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο, χώρο συνάθροισης κοινού για αθλητικές ή/και πολιτιστικές εκδηλώσεις και καζίνο, η διάρκεια της οποίας είναι 30 χρόνια και θα λάβει χώρα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης. Το αναπτυξιακό αυτό έργο θα δημιουργήσει ένα υψηλής ποιότητας σημείο αναφοράς για τον τουρισμό της χώρας, αναμένεται να προσφέρει απασχόληση σε περισσότερους από 3.000 χιλιάδες ανθρώπους, να αποφέρει σημαντικά έσοδα στο Ελληνικό Δημόσιο και να προσφέρει προστιθέμενη αξία στο brand της Ελλάδας.

Το 2023 η Εγνατία Οδός

Ο Όμιλος αναμένει στις αρχές του 2023 την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ένωσης Προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (75%) – EGIS PROJECTS SA (25%), η οποία ανακηρύχθηκε ως Προτιμητέος Επενδυτής την 26.08.2021 για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών, η οποία σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του, καθώς εντάσσει στο διαρκώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεών του τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ. Κατά την τρέχουσα περίοδο, ο Προτιμητέος Επενδυτής εργάζεται προς την οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων, συμπεριλαμβανομένων των δανειακών συμβάσεων και των συμβάσεων των βασικών υπεργολάβων κατασκευής και λειτουργίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι παράλληλα με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και μεταξύ άλλων, θα υπογραφεί α) η σύμβαση μελέτης-κατασκευής μεταξύ του Παραχωρησιούχου και του Κατασκευαστή, ήτοι της θυγατρικής εταιρείας ΤΕΡΝΑ ΑΕ και β) η σύμβαση λειτουργίας και συντήρησης του έργου, μεταξύ του ανωτέρω Παραχωρησιούχου και του Λειτουργού, ήτοι του νομικού προσώπου που θα αποτελείται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ (25%) – EGIS PROJECTS SA (75%). Η δεσμευτική προσφορά ανέρχεται σε 1.496 εκατ. ευρώ με συνολική αξία κατασκευών και βαριάς συντήρησης κατά την περίοδο κατασκευής περί τα 700 εκατ. ευρώ και την έναρξη της περιόδου παραχώρησης να εκτιμάται εντός του Α’ εξαμήνου 2023.

Οι Παραχωρήσεις/ ΣΔΙΤ

Το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ενισχύοντας περαιτέρω τη δυνατότητα του Ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά κι επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου.

Επιπλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 35% στην ένωση προσώπων «INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS KAVALA», Προτιμητέο Επενδυτή από την 09.05.2022 για την ανάληψη του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄, του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΑΕ. Κατόπιν οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, εκτιμάται ότι η ανωτέρω ένωση θα υπογράψει εντός του πρώτου τριμήνου 2023, τη σύμβαση υπο-παραχώρησης με το λιμένα Καβάλας (ΟΛΚ ΑΕ) για διάρκεια 40 ετών. Η εφάπαξ αμοιβή υπο-παραχώρησης ανέρχεται σε ανέρχεται σε 1,8 εκατ. Ευρώ ενώ σε ετήσια βάση ο υπο-παραχωρησιούχος θα αποδίδει στο Ελληνικό Δημόσιο μίγμα σταθερής και μεταβλητής αμοιβής.

Επίσης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 55% στην ένωση προσώπων «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ», Προσωρινό Ανάδοχο από την 25.05.2022 για το έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη, με ΣΔΙΤ». Εκτιμάται ότι η ανωτέρω σύμβαση θα υπογραφεί εντός του πρώτου τριμήνου 2023 για διάρκεια 30 ετών, έναντι πληρωμών διαθεσιμότητας συνολικού ύψους 188,65 εκατ. ευρώ σε καθαρά παρούσα αξία, η οποία θα καταβάλλεται σε ετήσια βάση μετά την πάροδο της περιόδου εργασιών (4 έτη).

Παράλληλα, ο Όμιλος συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία εμβληματικών έργων παραχώρησης όπως η Αττική Οδός, η υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας, ο λιμένας Αλεξανδρούπολης, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο), η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, ο αερολιμένας Καλαμάτας, καθώς και διαφόρων Συμπράξεων Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έργων υποδομής και κτιριακών έργων ανά την Ελλάδα. Η επιτυχής έναρξη αυτών των έργων θα συμβάλει στη δυναμική ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, μέσω της υψηλής πολλαπλασιαστικής επίδρασης στο ΑΕΠ.

Ο τομέας ενέργειας

Στον τομέα ενέργειας, η εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στο τέλος του Α’ εξαμήνου του 2022 έφτασε τα 895,3 MW. Στον τομέα της ενέργειας, το συνολικό προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα € 139,2 εκ. έναντι € 66,7 εκ. δεδομένων των υψηλότερων πωλήσεων ΑΠΕ και της πλήρους ενοποίησης των εταιρειών ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ (από 14.02.2022) και ΗΡΩΝ ΙΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ. Στον τομέα της ενέργειας τα έσοδα από πωλήσεις ανήλθαν σε € 1.022,5 εκ. έναντι € 125,0 εκ. την προηγουμένη περίοδο, σε συνέχεια της αύξησης της παραγωγής ΑΠΕ, αλλά και λόγω της πλήρους ενοποίησης των εταιρειών ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ (από 14.02.2022) και ΗΡΩΝ ΙΙ ΒΟΙΩΤΙΑΣ.. Το επενδυτικό πρόγραμμα του Ομίλου σε ΑΠΕ στοχεύει σε νέες επενδύσεις € 5,9 δισ. κατά την περίοδο 2022-2029. Στον Τομέα Παραγωγής ηλεκτρισμού από Θερμικές Πηγές Ενέργειας συνεχίζονται οι εργασίες στον νέο Αεριοστροβιλικό Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο εγκατεστημένης μεικτής ισχύος 877 MW, τον οποίο ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ από κοινού κατασκευάζουν. Οι εργασίες του συνεχίζονται κανονικά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2024. Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή του Σταθμού ξεκίνησε στις 31.08.2021, με την ανάθεση αυτής στην ΤΕΡΝΑ A.E., θυγατρική εταιρεία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider