Καλάθι του νοικοκυριού: Οι «2+1» αλλαγές ενόψει Δεκεμβρίου και τι δηλώνουν οι καταναλωτές

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καλάθι του νοικοκυριού: Οι «2+1» αλλαγές ενόψει Δεκεμβρίου και τι δηλώνουν οι καταναλωτές
Όλες οι αλλαγές που έρχονται τις επόμενες μέρες στο καλάθι του νοικοκυριού. Τα νέα προϊόντα για τους διαβητικούς, η νέα υποχρεωτική σήμανση και οι διεργασίες για το εορταστικό καλάθι. Γιατί οι καταναλωτές εξακολουθούν να μην πείθονται από το μέτρο

Αρκετά διαφοροποιημένο θα είναι από τις επόμενες ημέρες το καλάθι του νοικοκυριού ενόψει, μάλιστα, της έλευσης του Δεκεμβρίου.

Ήδη από την προσεχή Τετάρτη (30 Νοεμβρίου) στο καλάθι του νοικοκυριού θα προστεθούν νέες κατηγορίες προϊόντων που αφορούν στους καταναλωτές ειδικών κατηγοριών (πάσχοντες από σακχαρώδη διαβήτη), προκειμένου οι συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες να είναι σε θέση να καλύπτουν τις διατροφικές τους ανάγκες «στις κατά το δυνατόν χαμηλότερες τιμές».

Ειδικότερα, προς αυτή την κατεύθυνση, στο καλάθι του νοικοκυριού προστίθενται οι κατηγορίες «Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για κατανάλωση από διαβητικούς (πχ. στέβια)» και «Προϊόντα βρώμης» και διευρύνεται η κατηγορία «Κατεψυγμένα λαχανικά» με πρόβλεψη για δύο προϊόντα από τις κατηγορίες «αρακάς», «μπάμιες» και «φασολάκια». Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, η αρχική λίστα που είχε καταρτίσει το υπουργείο Ανάπτυξης προέβλεπε πως στα κατεψυγμένα λαχανικά, τα σούπερ μάρκετ μπορούν να επιλέξουν ένα τουλάχιστον προϊόν από τα εξής: αρακάς, μπάμιες ή φασολάκια. Πλέον, η κατηγορία διευρύνεται με πρόβλεψη για δύο προϊόντα, καθώς ο αρακάς δεν συστήνεται για κατανάλωση από τους διαβητικούς.

Υπενθυμίζεται άλλωστε εδώ πως στο καλάθι του νοικοκυριού περιλαμβάνονται ήδη πέντε κατηγορίες τροφίμων κατάλληλες για διαβητικούς: «Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά», «Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά», «Τυρί με χαμηλά λιπαρά», «Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)» και «όσπρια».

Την ίδια στιγμή, συγχωνεύονται οι κατηγορίες «Σερβιέτες» και «Ταμπόν», ενώ διαγράφεται η κατηγορία «Τσάι ή χαμομήλι», με στόχο, όπως έχουν ήδη αποκαλύψει στο insider.gr πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης, να αποφευχθεί το «ξεχείλωμα» του καλαθιού. «Στόχος μας είναι να παραμείνει στενό το καλάθι για να είναι και πιο αποτελεσματικό», εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, καθώς, όπως γίνεται αντιληπτό, οποιαδήποτε αύξηση των κατηγοριών που το απαρτίζουν θα μείωνε αυτόματα και την όποια δυνατότητα «συμπίεσης» των τιμών.

Υποχρεωτικό το νέο σήμα για το καλάθι από την Πέμπτη

Στο μεταξύ, υποχρεωτικό καθίσταται από την προσεχή Πέμπτη (1 Δεκεμβρίου) το νέο σήμα για το καλάθι του νοικοκυριού στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με σκοπό να διευκολύνονται οι καταναλωτές στις αγορές τους.

Το ειδικό σήμα τοποθετείται υποχρεωτικά δίπλα στην ένδειξη τιμής αγοράς κάθε προϊόντος που έχει ενταχθεί στο καλάθι του νοικοκυριού στο ράφι σε διακριτό καρτελάκι. Το καρτελάκι έχει σχήμα τετράγωνο ή ορθογώνιο, με διαστάσεις τουλάχιστον ίσες με 8 εκατοστά x 8 εκατοστά, ή έχει σχήμα κυκλικό, με διάμετρο τουλάχιστον ίση με 8 εκατοστά, επί του οποίου έχει τυπωθεί το ειδικό (έγχρωμο) σήμα.

Να σημειωθεί εδώ ότι, την ίδια στιγμή, απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στο καλάθι του νοικοκυριού, ενώ παράλληλα απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στο εν λόγω μέτρο και δεν έχουν δηλωθεί με τον κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων που κάθε επιχείρηση έχει αποστείλει στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Αντίστροφη μέτρηση για το «εορταστικό καλάθι»

Όπως άλλωστε αποκάλυψε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, γύρω στις 15 Δεκεμβρίου θα κάνει την εμφάνισή του και το εορταστικό «καλάθι» του νοικοκυριού ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Αυτό θα διαρκέσει για περίπου δύο με τρεις εβδομάδες, θα περιέχει προϊόντα όπως κρέατα και γλυκά, ενώ εξετάζεται αν σε αυτό θα προστεθούν και τα αναψυκτικά.

Ενώσεις καταναλωτών: Το μέτρο δεν πείθει

Κι ενώ η πρωτοβουλία για το καλάθι του νοικοκυριού διανύει την τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής της, οι ενώσεις καταναλωτών υποστηρίζουν πως οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη πειστεί από τη δυναμική του μέτρου.

«Οι καταναλωτές είναι απογοητευμένοι, δεν θεωρούν πως το καλάθι του νοικοκυριού είναι αποτελεσματικό μέτρο», σχολιάζει, μιλώντας στο insider.gr, η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών - Η Ποιότητα Της Ζωής (Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ), Παναγιώτα Καλαποθαράκου. Όπως εξηγεί «οι καταναλωτές δεν αλλάζουν εύκολα συνήθειες. Δεν θα σταματήσουν εύκολα να αγοράζουν ένα επώνυμο προϊόν που ξέρουν κι εμπιστεύονται για να επιλέξουν ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας».

«Η ακρίβεια καλά κρατεί και αυτή είναι η αλήθεια», σημειώνει, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας, Γιώργος Λεχουρίτης, τονίζοντας πως «από τις δικές μας έρευνες αγοράς προκύπτει ότι υπάρχουν αυξομειώσεις στις τιμές των προϊόντων και δη στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας».

Τα 16 καλάθια

Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης οι καταναλωτές μπορούν να βρουν και να συγκρίνουν 16 διαφορετικά καλάθια του νοικοκυριού. Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, My Market, Market in, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Πίτσιας, το ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr, η e-food και η Wolt Market.

Ο καταναλωτής μπορεί να εισέλθει στην πλατφόρμα e-katanalotis και να δει σε αυτό το link όλα τα προϊόντα που απαρτίζουν τα καλάθια, επιλέγοντας το ανάγλυφο σήμα της κάθε αλυσίδας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καλάθι του νοικοκυριού: Ικανοποιημένος ο Άδωνις Γεωργιάδης από το βήμα της Βουλής

Γεωργιάδης για «καλάθι του νοικοκυριού»: Καταφέραμε σοβαρές μειώσεις - Είναι είναι «μικρό θαύμα»

gazzetta
gazzetta reader insider insider