Αττική Οδός: Όλα τα «γεμάτα πορτοφόλια» στη «μάχη» για τη νέα σύμβαση, αναμένονται ζυμώσεις – «Κλείδωσαν» ημερομηνίες για τα λιμάνια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: Όλα τα «γεμάτα πορτοφόλια» στη «μάχη» για τη νέα σύμβαση, αναμένονται ζυμώσεις – «Κλείδωσαν» ημερομηνίες για τα λιμάνια
Σε επόμενο στάδιο εισέρχεται πλέον ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου. Τα 8 αρχικά σχήματα και οι ανακατατάξεις στην «πορεία». Στις 29 Ιουλίου προσφορές για λιμένα Αλεξανδρούπολης, 1η Αυγούστου για Ηγουμενίτσα.

Σε επόμενο στάδιο εισέρχεται πλέον ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, με την υφιστάμενη, ως γνωστόν, να εκπνέει το φθινόπωρο του 2024, με τη συμμετοχή και των 8 σχημάτων που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον στις αρχές Μαΐου.

Χτες, σε σχετική συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, επικυρώθηκε η προεπιλογή των επενδυτικών σχημάτων που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής στη Β’ φάση του διαγωνισμού (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) για τη νέα σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, μιας από τις σημαντικότερες οδικές υποδομές της χώρας, για 25 έτη. Όπως είχε αναδείξει το insider.gr, και οι 8 όμιλοι προχωρούν στη διαδικασία.

Υπενθυμίζεται ότι, τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα είναι τα εξής (με αλφαβητική σειρά):

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
  • INC S.p.A. (GRUPPO FININC)
  • Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE
  • Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
  • Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A.
  • Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) – DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. – EGIS PROJECTS S.A.
  • Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
  • Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.

Πιθανές οι αλλαγές στην πορεία

Όπως είχαμε αναφέρει και πρόσφατα, στον σχεδιασμό του Ταμείου είναι ο διαγωνισμός να έχει όσο το δυνατόν ισχυρότερο ανταγωνισμό, προς όφελος του… asset και του Δημοσίου, κατά συνέπεια δεδομένου ότι οι φάκελοι είναι πλήρεις, ήταν σχεδόν αναμενόμενο ότι και οι 8 αρχικώς ενδιαφερόμενοι «περνούν» στη β’ φάση του διαγωνισμού. Άλλωστε, οι κοινοπραξίες αποτελούνται από ισχυρά και εύρωστα χρηματοοικονομικά ξένα funds και μεγάλα εγχώρια κατασκευαστικά σχήματα και από εταιρείες του κλάδου υποδομών, τα οποία υπερκαλύπτουν κατά πολύ τους όρους και προϋποθέσεις της προκήρυξης του διαγωνισμού. Να σημειωθεί βέβαια ότι ουδόλως αποκλείεται να δούμε και αλλαγές στις κοινοπραξίες και νέες συμμαχίες, με την Intrakat, δια στόματος Δ. Κούτρα, να έχει ήδη προαναγγείλει τη συμμετοχή της στη β’ φάση του διαγωνισμού μέσω σύμπραξης με κάποιο σχήμα. Υπενθυμίζεται ότι και παλιότερα, όταν είχαν αλλάξει οι όροι διευκολύνοντας τη συμμετοχή της εταιρείας, είχαν ακουστεί σενάρια για 2-3 πιθανούς συμμάχους της Intrakat, η οποία τελικά δεν κατέβηκε στην πρώτη φάση. Στο ΤΑΙΠΕΔ πάντως, όπως και στην αγορά, δεν αποκλείουν να δούμε αλλαγές στη σύνθεση κοινοπραξιών πάντα βάσει όσων ορίζουν οι όροι του διαγωνισμού.

Πάντως, υπάρχει ακόμα δουλειά να γίνει και ενέργειες που απατούν χρόνο, (τα τελικά σχέδια της σύμβασης κ.λπ.) που θα οδηγήσουν σε υποβολή προσφορών προς τα τέλη του 2022, εφόσον δεν έχουμε άλλου είδους εξελίξεις και ανατροπές. Τα προεπιλεγέντα επενδυτικά σχήματα, αφού υπογράψουν τις σχετικές Συμβάσεις Εμπιστευτικότητας, θα λάβουν τα τεύχη της Β’ φάσης του διαγωνισμού (υποβολή Δεσμευτικών Προσφορών) και θα αποκτήσουν πρόσβαση στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με την Αττική Οδό. Λογικά, τα επόμενα σημαντικά «βήματα» αναμένονται από το φθινόπωρο. Στο αναθεωρημένο πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ, για την ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ σημειώνονταν ότι θα έχουμε ανακήρυξη προεπιλεγέντων επενδυτών στο Q2, έναρξη β’ φάσης διαγωνισμού στο Q3 και διανομή σχεδίου σύμβασης παραχώρησης επίσης στο Q3 2022.

Τα εγχώρια «σκήπτρα» και τα ξένα «μεγάλα πορτοφόλια»

Σε κάθε περίπτωση, όσο πλησιάζουμε προς τη βάση των προσφορών θα «ανεβαίνει το θερμόμετρο» καθώς έχει καταστεί σαφές ότι η επικράτηση σε αυτόν τον διαγωνισμό θα φέρει σε θέση ισχύος τον «νικητή», ιδίως όσον αφορά στα εγχώρια «σκήπτρα», εάν βέβαια επαληθευθεί η πρόβλεψη Κούτρα ότι το σχήμα που θα αναλάβει τη σύμβαση θα έχει και ελληνική παρουσία. Για κάποιους ομίλους μάλιστα, που γνωρίζουν κατά τη σημασία των παραχωρήσεων – ΣΔΙΤ, η επικράτηση στον διαγωνισμό έχει αυξημένη σημασία καθώς η απώλεια της σύμβασης (π.χ. για ΑΒΑΞ, ΕΛΛΑΚΤΩΡ) προφανώς θα άλλαζε τα χρηματοοικονομικά δεδομένα αν και είναι αλήθεια ότι εσχάτως και τα δύο γκρουπ έχουν «μαζέψει» σημαντικές συμβάσεις στον τομέα αυτόν.

Προφανώς λοιπόν, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (υπενθυμίζεται ότι στη μητρική Ελλάκτωρ πλέον έχει συμμετοχή 30% και η Motor Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, ο όμιλος Κοπελούζου που θέλει αν εισέλθει σε τέτοιες παραχωρήσεις, η Intrakat που επιθυμεί να «κουμπώσει» σε κάποια κοινοπραξία (εκτός αν αλλάξει άποψη το νέο μετοχικό και διοικητικό team) ή όποιος άλλος επιχειρηματικός πόλος βρει τρόπο να «μπει» στη διαδικασία, θα δώσουν αναμφίβολα σκληρή «μάχη» για την 25ετή οδική Παραχώρηση με ότι αυτό θα σημαίνει για τη συνέχεια ιδίως ως προς το χρηματοοικονομικό προφίλ (ροές και έσοδα για μεγάλο χρονικό διάστημα).

Αν και πρέπει να υπενθυμίσουμε πως είναι σαφές ότι τον πρώτο λόγο έχουν τα διεθνή funds και σχήματα (έτσι και αλλιώς συμμετέχουν πολλά και ισχυρά στη β’ φάση από Ευρώπη, Αυστραλία κ..α) με τον διαγωνισμό να «είναι κομμένος και ραμμένος» για εύρωστα «πορτοφόλια» παρά για μπαρουτοκαπνισμένους εργολήπτες (μικρό το τεχνικό αντικείμενο).

Οι επεκτάσεις

Το project της Αττικής Οδού (ως παραχώρηση) σε συνδυασμό με τις επεκτάσεις του οδικού άξονα (κατασκευαστικό αντικείμενο) είτε ως δημόσια έργα (π.χ. η Λ. Κύμης) είτε, ιδίως αυτό, ως παραχωρήσεις (προς Ελληνικό μέσω της σήραγγας Ηλιουπόλεως και της μετατροπής της Λεωφ. Βουλιαγμένης σε ελεύθερη λεωφόρο όπου η Lamda επιθυμεί να αναλάβει τις μελέτες, Ραφήνα, Λαύριο κ.λπ.) αναμφίβολα θα αποτελέσει πεδίο ζυμώσεων και ανταγωνισμού.

Πότε υποβάλλονται προσφορές για λιμένες Αλεξανδρούπολης - Ηγουμενίτσας

Να σημειωθεί, όπως έχει αναδείξει το insider.gr, στα τέλη του μήνα με αρχές Αυγούστου θα έχουμε δεσμευτικές προσφορές για τα περιφερειακά λιμάνια. Για τις 29 Ιουλίου αναμένονται προσφορές για την Αλεξανδρούπολη και 1 Αυγούστου για Ηγουμενίτσα. Δικαίωμα κατάθεσης δεσμευτικής προσφοράς για το 67% του λιμένα Αλεξανδρούπολης έχουν οι QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS και ΟΛΘ, ενώ τον λιμένα Ηγουμενίτσας διεκδικούν οι ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD, QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ ΑΕ, ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ARCHIRODON GROUP N.V.- ANEK & ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS, ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε., ΟΛΘ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: Οκτώ επενδυτικά σχήματα στην επόμενη φάση για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού

ΤΑΙΠΕΔ: Ποιο είναι το asset των 163 στρεμμάτων του πρώην εργοταξίου της «Γέφυρας» - Οι πιθανές χρήσεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider