Αέριο: Αναβαθμισμένη η θέση της Ελλάδας από τις νέες «οδούς» προμήθειας της Ευρώπης

Κώστας Δεληγιάννης
Μοιράσου το
Αέριο: Αναβαθμισμένη η θέση της Ελλάδας από τις νέες «οδούς» προμήθειας της Ευρώπης
Η νέα «γεωγραφία» διέλευσης του αερίου προς την Ευρώπη, από τον Νότο προς τον Βορρά και από τη Δύση προς την Ανατολή, καθιστά τις εγχώριες υποδομές «πύλες εισόδου» καυσίμου για ένα μεγάλο αριθμό χωρών της «Γηραιάς Ηπείρου». Τα έργα που βρίσκονται στα σκαριά.

Σημαντική διαφοροποίηση των «οδών» τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο προκαλεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η διακηρυγμένη θέση της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί ενεργειακά όσο το δυνατόν πιο σύντομα από τη Μόσχα. Έτσι, η νέα «γεωγραφία» προμήθειας του αερίου προς τη «Γηραιά Ήπειρο» καθιστά κυρίαρχες τις ροές από τον Νότο προς τον Βορρά και από τη Δύση προς την Ανατολή, αναστρέφοντας την κατεύθυνση διέλευσης των ενός μεγάλου μέρους των ποσοτήτων ανεφοδιασμού των ευρωπαϊκών αγορών, όσο η Μόσχα αποτελούσε τον κυρίαρχο προμηθευτή.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναβαθμίζεται γεωστρατηγικά η θέση της Ελλάδας, η οποία τοποθετείται στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης. Επομένως, καθώς η Μεσόγειος γίνεται κύριο σημείο άφιξης φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου, με προορισμό έως και την κεντρική Ευρώπη, οι εγχώριες υποδομές «υποδοχής» LNG γίνονται «πύλες εισόδου» για καύσιμο που δυνητικά μπορεί να καταναλωθεί στην «καρδιά» της Γηραιάς Ηπείρου. Κάτι που σημαίνει ότι για τα νέα πρότζεκτ που δρομολογούνται στη χώρα μας διανοίγεται μια τεράστια αγορά για να καλύψουν.

Ο ρόλος της νέας δεξαμενής στη Ρεβυθούσα

Η αλλαγή των βασικών «οδών» προμήθειας εξηγεί γιατί η προσθήκη μίας πρόσθετης πλωτής δεξαμενής (FSU) στον τερματικό σταθμό του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα δεν προορίζεται να «θωρακίσει» μόνο την εγχώρια αγορά από μία ενδεχόμενη διακοπή των ρωσικών ροών, αλλά και άλλα όμορα κράτη στα βόρεια σύνορα της χώρας μας. Εξάλλου, ήδη το τέρμιναλ αξιοποιείται για τον ανεφοδιασμό της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, ενώ με την προσθήκη του FSU θα μπορεί να καλύψει το 25% της αυξημένης ζήτησης στην ευρύτερη περιοχή, αν κλείσει η ρωσική στρόφιγγα.

Εξαρχής εξαγωγικό προσανατολισμό είχε το FSRU της Gastrade, το οποίο θα εγκατασταθεί στην Αλεξανδρούπολη το 2023. Για αυτό τον λόγο το έργο αυτό θεωρείται «συγχρονισμένο» με τον διασυνδετήριο αγωγό αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), ο οποίος πρόκειται να ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι. Ο λόγος είναι πως ο IGB αποτελεί τον νοτιότερο κρίκο σε μία αλυσίδα αγωγών που συγκροτούν τον λεγόμενο «Κάθετο Διάδρομο», για τη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.

Μάλιστα, ο υπερεθνικός χαρακτήρας της υποδομής «αποτυπώνεται» και στη μετοχική σύνθεση της Gastrade, στην οποία πρόκειται σύντομα να προστεθεί και η Βόρεια Μακεδονία, με την «είσοδο» με 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade της κρατικής εταιρείας NER (Εθνικοί Ενεργειακοί Πόροι) από τη γειτονική χώρα. Η NER θα πλαισιώσει τους υφιστάμενους μετόχους, δηλαδή την κα Ελμίνα Κοπελούζου (Ιδρύτρια Μέτοχος), την Gaslog, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, τη βουλγαρική Bulgartransgaz και τον ΔΕΣΦΑ.

Νέα έργα από Gastrade και Elpedison

Η ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας ως ευρωπαϊκής «πύλης εισόδου» LNG ήταν η αιτία που ώθησε την Gastrade να ξεκινήσει άμεσα την «ωρίμανση» ενός δεύτερου FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Μάλιστα, όπως έχει γράψει το Insider.gr, στόχος της εταιρείας είναι και το νέο έργο να υλοποιηθεί όσο το δυνατόν πιο σύντομα, ώστε το έργο να είναι έτοιμο ακόμη και το 2025.

Στο τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσει και η κατασκευή του FSRU «Διώρυγα Gas» της Motor Oil, για το οποίο βρίσκεται επί θύραις η δεύτερη φάση του Market Test, δηλαδή η δεσμευτική φάση προσφορών για τη δέσμευση δυναμικότητας. Η δεύτερη φάση προβλέπεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη Ιουνίου, ώστε στην περίπτωση που ολοκληρωθεί με επιτυχία, να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για το έργο, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την υλοποίησή του.

Παράλληλα, στα μέσα Απριλίου η Elpedison κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αίτηση για τη χορήγηση άδειας ανάπτυξης ενός FSRU στον Θερμαϊκό Κόλπο, ανοικτά της Θεσσαλονίκης, το οποίο αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025. Το νέο έργο, «Thessaloniki FSRU», θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG, αποτελώντας μέσο για αύξηση των δυνατοτήτων εμπορίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα ακόμη FSRU, στον λιμένα του Βόλου, «ωριμάζει» η εταιρεία Mediterranean Gas, η οποία έχει λάβει τη σχετική άδεια από τη ΡΑΕ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.