Αλλάζει το τοπίο στα σούπερ μάρκετ την επόμενη μέρα

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αλλάζει το τοπίο στα σούπερ μάρκετ την επόμενη μέρα
Έπειτα από μία χρονιά ρεκόρ για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, οι μεγάλες αλυσίδες στρέφουν το βλέμμα στην επόμενη μέρα. Το τοπίο του κλάδου αναμένεται να αλλάξει για ακόμη μία φορά.

Νέα δεδομένα φαίνεται να διαμορφώνονται την «επόμενη μέρα» μετά την πανδημία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όπου το 2020 καταγράφηκε ρεκόρ πωλήσεων, με τον επιπλέον τζίρο να φτάνει συνολικά κοντά στο 1 δισ. ευρώ.

Από τη μία πλευρά οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που αναδύθηκαν τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να παγιώνονται, με κυριότερη την άνοδο των Οnline αγορών, από την άλλη πλευρά η προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να διατηρήσουν μέρος της δυναμικής που απέκτησαν, αναμένεται να οδηγήσουν σε ένα διαφορετικό τοπίο σε σχέση με εκείνο προ πανδημίας. Στελέχη της αγοράς αλλά και οι ίδιοι οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων στις προβλέψεις τους για την εικόνα του κλάδου τα επόμενα χρόνια, εκτιμούν μάλιστα ότι θα υπάρξει αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης καθώς και νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Η «μάχη» των Οnline πωλήσεων

Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και My Market που εν μέσω πανδημίας ενίσχυσαν σημαντικά το ηλεκτρονικό τους κανάλι και προχώρησαν σε νέες συνεργασίες με τις πλατφόρμες efood, delivery.gr και box.gr για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες της περιόδου, σχεδιάζουν νέες επενδύσεις και μέσα στο 2021 με επίκεντρο την περαιτέρω ενίσχυση των Οnline πωλήσεών τους.

Άλλωστε οι ρυθμοί ανάπτυξης του ηλεκτρονικού καναλιού και το 2021 παραμένουν εντυπωσιακοί, με το πρώτο δίμηνο του έτους να καταγράφεται αύξηση 504% σε σχέση με πέρσι σύμφωνα με την Convert Group. Έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας οι καταναλωτές φαίνονται πλέον εξοικειωμένοι με τις Online παραγγελίες αλλά και οι επιχειρήσεις μετά τη δυσκολία διαχείρισης που παρατηρήθηκε το πρώτο διάστημα, έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες για η εξυπηρέτηση γίνεται άμεσα. Πλέον σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%.

Όσον αφορά στις επενδύσεις που δρομολογούν στο τρέχον έτος, η αλυσίδα Σκλαβενίτης προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα, ανακαίνιση των υφιστάμενων καθώς και την επέκταση του sklavenitis.gr και στη Θεσσαλονίκη. Για την ΑΒ Βασιλόπουλο, προβλέπονται επενδύσεις περίπου 50 εκατ. ευρώ με ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων ενώ θα συνεχιστεί και η ένταξη των νέων concept που ξεκίνησε η εταιρεία το 2019. Ο όμιλος Metro AEBE (Μy Market) προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 35 εκατ. ευρώ με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, του κέντρου διανομής στη Θεσσαλονίκη καθώς και στην ενίσχυση του eshop. Τέλος το επενδυτικό πλάνο της Μασούτης περιλαμβάνει πρόγραμμα ύψους 20 εκατ. ευρώ με δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς και 30 ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.

Νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις τα επόμενα χρόνια

Τα σούπερ μάρκετ παράλληλα στρέφουν το βλέμμα τους και προς το πεδίο των εξαγορών, με στελέχη της αγοράς να επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο αυτή γίνονται πολλές διερευνητικές κινήσεις και οι επιχειρήσεις εξετάζουν τις πιθανότητες εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων. Ένα ενδεχόμενο άλλωστε που άφησαν ανοιχτό και οι επικεφαλής τριών μεγάλων αλυσίδων μιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα στο 11ο συνέδριο σελφ σέρβις - Food Retail Forum.

Συγκεκριμένα ο Βασίλης Σταύρου επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν. Άρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση». «Καθένας που είναι μέσα στο top 5 βλέπει παρακολουθεί και πράττει ανάλογα με τη στρατηγική του και ανάλογα με τις ευκαιρίες» συμπλήρωσε, ερωτηθείς σχετικά με το ενδιαφέρον της ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε τέτοιες κινήσεις.

Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Metro ΑΕΒΕ σημείωσε: «προφανώς έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά. Προφανώς οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν, είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο το οποίο δεν παρέχει πλέον άπειρες ευκαιρίες οργανικής ανάπτυξης γιατί δεν είναι εύκολο να βρει κανείς σημεία. Άρα, εφόσον το τίμημα μια εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο σαφώς και μας ενδιαφέρει».

Ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος, Δ. Μασούτης ΑΕ εκτίμησε από τον Σεπτέμβριος που θα θα έχουν αλλάξει τα πράγματα όσον αφορά στην πανδημία «θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών και συζητήσεων στον οποίο θα συμμετέχουμε πολύ ενεργά». «Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί» σημείωσε.

Η νέα άφιξη των ΜERE

To επόμενο διάστημα άλλωστε αναμένεται η λειτουργία στη χώρα μας και των πρώτων καταστημάτων της ρωσικής εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ SVETOFOR, γνωστή στην ΕΕ ως ΜERE. Ερωτηματικό παραμένει πώς η άφιξη αυτή θα επηρεάσει το τοπίο των σούπερ μάρκετ, με στελέχη της αγοράς, από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η άφιξη της ρωσικής αλυσίδας να επισημαίνουν την ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει ο εγχώριος κλάδος καθώς και την προηγούμενη εμπειρία που υπάρχει από άλλες μεγάλες ξένες αλυσίδες της κατηγορίας των Discount σούπερ μάρκετ που ήρθαν στην Ελλάδα και με εξαίρεση τα Lidl, δεν κατάφεραν να εδραιωθούν. Σημειώνεται άλλωστε ότι η τελευταία άφιξη ξένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη χώρα μας ήταν το 2008 της γερμανικής Aldi, η οποία δραστηριοποιείται στον ίδιο χώρο του hard discount και δύο χρόνια αργότερα έκλεισε τα 38 καταστήματά της αποχωρώντας από την ελληνική αγορά.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider