Την πορεία ανάκαμψης που ακολουθεί τα τελευταία τρία χρόνια φαίνεται να συνεχίζει η αγορά των ηλεκτρικών κι  ηλεκτρονικών συσκευών με την αξία τους να σπάει το 2019 το φράγμα των 2 δισ. ευρώ ωθούμενη τόσο από την Black Friday - που μετατράπηκε σε Black Week ή και σε Black Month ανά περιπτώσεις  -όσο κι από την κατεξοχήν αύξηση της ζήτησης κατά την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK ΤΕΜΑΧ μάλιστα ο μεγάλος νικητής του 2019 ήταν οι λευκές οικιακές συσκευές οι οποίες συνέχισαν την ανοδική πορεία των πρώτων τριμήνων της χρονιάς, αντισταθμίζοντας την πτώση στις πωλήσεις των μαύρων συσκευών, όπως τηλεοράσεων αλλά και των smartphones. 

Αναλυτικότερα, από τις επτά επιμέρους προϊοντικές κατηγορίες της αγοράς, μόνο οι τρεις «είδαν» θετικό πρόσημο σε ετήσια βάση, ενώ κατά το τελευταίο τρίμηνο τα αρνητικά πρόσημα ήταν περισσότερα, με μόλις δύο κατηγορίες να κινούνται ανοδικά σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο, οι αυξήσεις στις συγκεκριμένες κατηγορίες ήταν αρκετά έντονες, ώστε να τραβήξουν όλη την αγορά προς την άνοδο - τόσο στο σύνολο του 2019, όσο και σε επίπεδο τριμήνου.

Αναλυτικότερα η κατηγορία των λευκών οικιακών συσκευών σημείωσε την μεγαλύτερη θετική ποσοστιαία μεταβολή στο σύνολο του έτους. Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία της GFK, οι Έλληνες καταναλωτές δαπάνησαν για λευκές οικιακές συσκευές 531 εκατ. ευρώ το 2019, ποσό αυξημένο κατά 10,6%. Παρά την ανοδική της πορεία όμως η εν λόγω κατηγορία βρέθηκε στη δεύτερη θέση από άποψη τζίρου αφού η κατηγορία των smartphones διατήρησε την πρωτοκαθεδρία της.

Ειδικότερα ο τζίρος των smartphones άγγιξε τα 659 εκατ. ευρώ, ωστόσο εμφάνισαν πτώση κατά 1% σε σχέση με το 2018. Αύξηση 7% στο σύνολο του έτους και 10,5% στο δ' τρίμηνο παρουσίασαν και οι μικρές οικιακές συσκευές με τον τζίρο τους να φτάνει τα 170 εκατ. ευρώ.

Ικανοποιητικές ήταν και οι επιδόσεις των προϊόντων πληροφορικής, τα οποία βρέθηκαν στην τρίτη θέση από άποψη τζίρου (477 εκατ. ευρώ στο σύνολο του έτους και 152 εκατ. ευρώ το δ' τρίμηνο του 2019) και κατέγραψαν ποσοστιαία αύξηση 0,2%. Ώθηση κατά κύριο λόγο έδωσε η ανάπτυξη του Smart Home και του gaming που οδήγησαν σε αύξηση των πωλήσεων των visual cameras και των κατάλληλων για παιχνίδι οθονών. Μεγάλη πτώση παρουσίασαν οι κατηγορίες Media Tablets, ενώ την πτωτική πορεία συνέχισε και η κατηγορία των Gaming & Leisure. Αρνητικό πρόσημο παρουσίασαν και οι κατηγορίες Pointing και Keying Devices.

Στον αντίποδα την πτωτική τους πορεία συνέχισαν οι κατηγορίες των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών ο τζίρος των οποίων έφτασε τα 343 εκατ. ευρώ σημειώνοντας πτώση 2,7%, των ειδών εξοπλισμού γραφείου ο τζίρος των οποίων έφτασε τα 29 εκατ. ευρώ (-7,9%), των φωτογραφικών ειδών ο τζίρος των οποίων έφτασε τα 27 εκατ. ευρώ(-4,1%) αλλά και οι τηλεπικοινωνίες ο τζίρος των οποίων έφτασε τα 659 εκατ. ευρώ (-1%).

Στον τομέα των Τηλεπικοινωνιών, η αξία της αγοράς μειώθηκε 207 εκατ. ευρώ κατά το δ' τρίμηνο του 2019 με την σταθερή αλλά και κινητή τηλεφωνία να διατηρούν τα αρνητικά τους πρόσημα σε αντίθεση με τα Headsets και τα Core Wearables τα οποία αύξησαν τις πωλήσεις τους λόγω των προωθητικών ενεργειών κατά την περίοδο της Black Friday. 

Σε μια γενικότερη εικόνα, το 2019, η συνολική αξία του κλάδου αυξήθηκε κατά 2% έναντι του 2018 κι άγγιξε τα 2,23 δισ. ευρώ. Η αύξηση της ζήτησης μάλιστα συνεχίζεται από το 2017 και έπειτα -  την τριετία 2017-2019 η αγορά κατέγραψε θετικό ρυθμό πωλήσεων κατά 7,7% - μετά από σειρά ετών όπου καταγράφηκε σημαντική υποχώρηση. Παρά το θετικό momentum βέβαια, το σύνολο της αγοράς απέχει από το ιστορικό υψηλό των 2,6 δισ. ευρώ που κατέγραψε το 2010. 

Ώθηση στον όγκο πωλήσεων στο σύνολο του έτους δίνει το δ’ τρίμηνο, αφενός λόγω της Black Friday κι αφετέρου λόγω της παραδοσιακά αυξημένης ζήτησης κατά την χριστουγεννιάτικη εορταστική περίοδο. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς οι πωλήσεις ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών ανήλθαν στα 703 εκατ. ευρώ από τζίρο 501 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο, 483 εκατ. ευρώ στο β’ τρίμηνο και  550 εκατ. ευρώ στο γ΄ τρίμηνο. Παράλληλα το δ’ τρίμηνο του 2019 οι πωλήσεις καταγράφηκαν κατά 2,2% υψηλότερες σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018 αλλά και οι καλύτερες σε βάθος δεκαετίας. 

Να υπενθυμίσουμε ότι η υποχώρηση των πωλήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών τα προηγούμενα χρόνια οδήγησε σε συρρίκνωση κι ανακατατάξεις των βασικών παικτών της αγοράς -όπως η είσοδος του Πλαίσιου στις λευκές συσκευές αλλά και η συμφωνία Public- Media Markt – γεγονός που αναμένεται να αλλάξει τα μερίδια αγοράς το 2020.