Ελλάδα
14-12-2020 | 17:18

Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές θα ξοδέψουν λιγότερα τα φετινά Χριστούγεννα

Μοιράσου το
Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές θα ξοδέψουν λιγότερα τα φετινά Χριστούγεννα

Αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων τα φετινά Χριστούγεννα λόγω της πανδημίας δείχνει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος η οποία υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 73%, θεωρεί ότι η αξία των αγορών της τα φετινά Χριστούγεννα θα είναι μειωμένη, ενώ μόλις ένα 5% εκτιμά ότι θα είναι αυξημένη. Το μεγαλύτερο ποσοστό 39% θεωρεί ότι η μείωση αυτή θα είναι πάνω από το μισό της δαπάνης του προηγούμενου έτους, άνω του 50%.

Μεσοσταθμικά, η εκτίμηση των καταναλωτών μεταφράζεται σε μείωση της τάξης του 34%, δηλαδή ότι φέτος θα χαθεί πάνω από το 1/3 του περυσινού «τζίρου».

Σχετικά με το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, υπολογίζεται μεσοσταθμικά σε μόλις 128 ευρώ κατά κεφαλήν.

Το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 22% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 15% από 200 έως 500 ευρώ και το 5% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά η πλειοψηφία του κοινού (55%) θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.

Σημειώνεται ότι το 21%, δηλαδή ένας στους 5 καταναλωτές, έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ένα ποσοστό 42% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων.

Σε σχέση με την εφαρμογή του Click Away, ή Αγορές Εκτός, φαίνεται ότι, τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου, μόνο 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε πρόθεση να το αξιοποιήσει. Ποσοστό 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι. Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό. Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.

Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16% ενώ μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.

Ποσοστό 88% του καταναλωτικού κοινού θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, ενώ το 64% θεωρεί ότι θα συνεχιστεί και μετά το 2021.

Σημειώνεται τέλος  ότι το κοινό αναμένεται να σταματήσει τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο άμεσα μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Οι περισσότεροι καταναλωτές θα σταματήσουν άμεσα τη χρήση μάσκας και την απολύμανση. Εξαίρεση αποτελεί πρώτον η αποταμίευση για περίπτωση ανάγκης, λόγω και της προαναφερθείσας οικονομικής κρίσης, και δεύτερον η υιοθέτηση των αγορών από απόσταση.

Διαβάστε επίσης:

Η δύσκολη προσαρμογή στο click away και οι ανησυχίες της πρεμιέρας

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.