Έρχονται αλλαγές στα δικαιώματα των καταναλωτών που αφορούν τις εγγυήσεις προϊόντων

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Έρχονται αλλαγές στα δικαιώματα των καταναλωτών που αφορούν τις εγγυήσεις προϊόντων

Καμπανάκι για ενδεχόμενο κίνδυνο υποβάθμισης των δικαιωμάτων των καταναλωτών σχετικά με τις εγγυήσεις προϊόντων χτυπά η ΕΚΠΟΙΖΩ.

Οι Ευρωπαίοι επιχειρούν, άλλωστε, την ίδια στιγμή, να καταλήξουν σε κοινή, επίσημη θέση, σχετικά με τη μεταρρύθμιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών ως προς την εγγύηση των προϊόντων τόσο στις διαδικτυακές, όσο και στις εκτός διαδικτύου αγορές, πριν αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις επί του τελικού κείμενου μεταξύ Κρατών Μελών, Επιτροπής και Κοινοβουλίου.

Η μεταρρύθμιση που επιχειρείται αφορά:

  • στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο η εγγύηση καλύπτει ένα προϊόν ,
  • στα δικαιώματα που έχει ο καταναλωτής, εάν εμφανιστεί ένα ελάττωμα μετά την αγορά του προϊόντος και τέλος,
  • σχετικά με το πόσο χρόνο το βάρος απόδειξης του ελαττώματος βαρύνει τον πωλητή σε περίπτωση βλάβης μετά την αγορά του προϊόντος.

Σήμερα η νομοθεσία της Ε.Ε. ορίζει ποια προστασία πρέπει να έχουν όλοι οι καταναλωτές σε όλες τις χώρες, αλλά η τρέχουσα μεταρρύθμιση θα μπορούσε να θέσει ανώτατο όριο για τα δικαιώματα αυτά σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ οι όποιες αλλαγές γίνουν ενδέχεται να πλήξουν ορισμένα εθνικά δικαιώματα καταναλωτών. Όπως αναφέρει για παράδειγμα, οι καταναλωτές στη Γαλλία και την Πορτογαλία μπορούν να βασίζονται σε μία διετή περίοδο κατά την οποία το βάρος απόδειξης μη ύπαρξης ελαττώματος κατά το χρόνο της πώλησης, βαραίνει τον πωλητή. Με τις αλλαγές που θα προκύψουν ενδέχεται να δουν αυτό το διάστημα να μειώνεται στο μισό, κάτι το οποίο θα συνιστούσε τεράστια απώλεια. Οι καταναλωτές στην Ελλάδα αλλά και τη Σλοβενία, την Πορτογαλία και τη Λετονία θα χάσουν το τρέχον δικαίωμα να επιλέγουν τι θα συμβαίνει στην περίπτωση ελαττώματος, και αυτό διότι το τρέχον κείμενο που βρίσκεται υπό επεξεργασία προβλέπει μία άκαμπτη δομή στην οποία η επισκευή ή αντικατάσταση έρχεται σε πρώτη θέση, ανάλογα με το τι προτιμά ο καταναλωτής και μόνο μετά από αυτό ακολουθεί η μείωση του τιμήματος ή ο τερματισμός της σύμβασης, ενώ αυτή τη στιγμή στη χώρα μας δεν υπάρχει σειρά προτεραιότητας στην επιλογή του καταναλωτή σε περίπτωση ελαττώματος.

Ωστόσο υπάρχουν και κάποιες θετικές αλλαγές. Ως θετικό κρίνεται το γεγονός ότι τα Κράτη Μέλη επιθυμούν να συμπεριλάβουν στο πλαίσιο της οδηγίας «έξυπνα προϊόντα», γεγονός που θα αποτελούσε θετική εξέλιξη σε σύγκριση με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα καθώς δεν υπάρχουν ειδικοί κανόνες σε επίπεδο Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών, όταν αγοράζουν προϊόντα τα οποία διαθέτουν λογισμικό ή ψηφιακό περιεχόμενο.

Αυτό σημαίνει ότι «έξυπνα» τηλέφωνα και τηλεοράσεις θα καλύπτονται εφεξής από την Οδηγία και οι καταναλωτές θα απολαμβάνουν νέα δεδομένα στα δικαιώματα τους σε περίπτωση που υπάρξει μία βλάβη.

Όπως αναφέρει η νομική σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Μ. Βάτζιου «οι καταναλωτές θεωρούν πολύ σημαντικό το δικαίωμα της εγγύησης που λαμβάνουν, όταν αγοράζουν μία τηλεόραση, ένα έπιπλο ή ένα πλυντήριο». Σύμφωνα με την ίδια θα αποτελούσε ένα πολύ κακό μήνυμα για τους καταναλωτές, εάν τελικά οι κυβερνήσεις των κρατών μέλλων μειώσουν τα δικαιώματά τους. «Δεν είναι σωστό, για χάρη της εναρμόνισης των δικαιωμάτων ανάμεσα στις χώρες της Ε.Ε , οι χώρες με υψηλά επίπεδα προστασίας να αναγκαστούν να τα υποβαθμίσουν. Τα επίπεδα προστασίας για όλες τις χώρες θα πρέπει να προσαρμοστούν προς τα πάνω και όχι προς τα κάτω» σημειώνει.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider