Τη θέσπιση ισχυρών οικονομικών κινήτρων για την αγορά και τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων καθώς και την επιδότηση των υποδομών φόρτισης προωθεί η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε την Δευτέρα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα του 3ου Ecomobility Conference που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του ECOFEST, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020 αναμένεται η δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι επιδίωξη του ενεργειακού επιτελείου της κυβέρνησης είναι η χρησιμοποίηση κοινοτικών πόρων (όπως από το ΕΣΠΑ), «ώστε να δημιουργηθεί η κρίσιμη μάζα που θα ενεργοποιήσει την ιδιωτική πρωτοβουλία και για την ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών φόρτισης μεταξύ άλλων, αρχικά στα καίρια σημεία όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια και αεροδρόμια».

Τα κίνητρα θεωρούνται αναγκαία, εξαιτίας του υψηλού κόστους αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Μάλιστα, όπως επεσήμανε και ο αντιπρόεδρος της ΔΕΠΑ, καθηγητής κ. Κώστας Ανδριοσόπουλος, εκτός από τα οικονομικά ή φορολογικά κίνητρα τα οποία μπορούν να θεσπιστούν για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, θα πρέπει να εμπεδωθεί από τους πολίτες ότι απαιτείται αλλαγή φιλοσοφίας και τρόπου ζωής.

Όσον αφορά στις φιλόδοξες δεσμεύσεις της κυβέρνησης στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), ο κ. Ανδριοσόπουλος ανέφερε ότι, οι τεχνολογίες αλλάζουν και σε πέντε χρόνια μπορεί να μην ακούγονται τόσο φιλόδοξα τα συγκεκριμένα σχέδια.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία υπογράμμισε, την ανάγκη να αναπτυχθεί γρήγορα η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα, καθώς παρατηρείται υστέρηση στον κλάδο σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Σύμφωνα με την ίδια, πέρυσι στην Ελλάδα τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είχαν μερίδιο μικρότερο του 1% επί των συνολικών πωλήσεων ενώ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα αντίστοιχα ποσοστά κυμαίνονται σε 4% με 5%. Μάλιστα σε ορισμένα κράτη όπως στη Νορβηγία φτάνουν το 50%, αν και αυτό έχει μεγάλο κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό της χώρας.

Επί ελληνικού εδάφους, η Αθήνα, μαζί με το Μιλάνο στη γειτονική Ιταλία, κατέχουν τις πρώτες θέσεις σε ποσοστό ρύπων από τις μεταφορές (75%), γεγονός που αποδίδεται στον γερασμένο στόχο των οχημάτων, γεγονός που επιβεβαίωσε στην ομιλία του και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης. Ο κυβερνητικός στόχος, όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης είναι το 1/3 των λεωφορείων που θα αγοραστούν για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη να είναι ηλεκτρικά. Σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, ο στόχος για το 2020 είναι οι 2.000 σταθμοί φόρτισης. Επίσης, σχεδιάζεται και η ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας οι πολίτες θα ενημερώνονται σχετικά με τη θέση και τη διάθεση των σημείων φόρτισης για όλη τη χώρα σε πραγματικό χρόνο.

Στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, αναμένεται να βοηθήσει και η εξέλιξη της τεχνολογίας. Όπως ανέφερε ο εμπορικός διευθυντής της Kosmocar - Skoda, κ. Ανδρέας Χαλμπές «σήμερα για να φορτίσει κανείς το 80% της ισχύος ενός ΙΧ χρειάζεται μισή ώρα, κάτι που θα αλλάξει γρήγορα με τον προβλεπόμενο χρόνο να υπολογίζεται στα 10 λεπτά με τις νέου τύπου μπαταρίες».

Όπως τόνισε και ο διευθυντής του insider.gr κ. Δημήτρης Πεφάνης, η πράσινη μετακίνηση μπαίνει όλο και περισσότερο στην πολιτική ατζέντα, ενώ επεσήμανε ότι στα επόμενα Ecomobility το τοπίο στην εναλλακτική μετακίνηση θα έχει αλλάξει ριζικά . «Θεωρούμε ότι στα επόμενα Ecomobility Conferences θα δούμε μεγαλύτερο ενδιαφέρον», επεσήμανε. Το ζητούμενο, όπως σημείωσε, είναι να θεσπιστούν κίνητρα ώστε οι επιχειρήσεις να γίνουν πιο πράσινες και να δούμε περισσότερα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στους δρόμους, ώστε να περάσουμε από μια θεωρητική κουβέντα στην πράξη.

Ηλεκτροκίνηση στα νησιά  

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στα νησιά. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Χατζηδάκης ανέδειξε το ρόλο των δήμων στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με έμφαση στη νησιωτική Ελλάδα. «Εκεί όπου οι αποστάσεις δεν είναι μεγάλες και άρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της αυτονομίας, αξίζει να προστεθεί στο brand των νησιών η “καθαρή μετακίνηση”», σημείωσε. Τόνισε μάλιστα την πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ για την εκπόνηση του εγχειριδίου για την «Ανάπτυξη Έξυπνων και Πράσινων Πόλεων», που αποσκοπεί να καθοδηγήσει τους δήμους στην αναζήτηση των χρηματοδοτικών εργαλείων, από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους, προκειμένου να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση τόσο στις δημοτικές συγκοινωνίες, όσο και στα οχήματα ιδιωτικής χρήσης και στις υποδομές φόρτισης.