Κορονοϊός: Γιατί χάνονται νέοι και ολόκληρες οικογένειες – Το ένοχο γονίδιο που φέρει το 15% των Ευρωπαίων

Ο γενετικός παράγοντας που ανακαλύφθηκε διπλασιάζει τον κίνδυνο σοβαρής νόσησης και εξηγεί γιατί μερικοί άνθρωποι αρρωσταίνουν πολύ σοβαρά μετά από τη μόλυνση.

Ένα «μυστήριο» που απασχολούσε εξαρχής τους επιστήμονες φαίνεται ότι λύνεται σχεδόν δύο χρόνια μετά την έναρξη της πανδημίας Covid-19.

Η σοβαρή νόσος και απώλεια ενός μικρού ποσοστού νέων και κατά τα άλλα υγειών ανθρώπων από τις επιπλοκές της νόσου, αποτελούσε ένα πεδίο έντονου προβληματισμού, με την επιστημονική κοινότητα να αναζητά απαντήσεις.

Τα δεδομένα πλέον αναδεικνύουν με σαφήνεια μία γενετική προδιάθεση, που εξηγεί επιπλέον τις οικογενειακές τραγωδίες οι οποίες διαδραματίζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

«Θα ήθελα να κάνω ιδιαίτερη αναφορά σε ένα πολύ ιδιαίτερο και πραγματικό κίνδυνο που υπάρχει στις νεότερες παραγωγικές ηλικίες. Υπάρχουν πλέον σαφή στοιχεία για γενετική προδιάθεση στη σοβαρή νόσο και θάνατο από Covid-19 στις νεότερες ηλικίες.

Αυτό σημαίνει ότι όταν ο ιός εισβάλλει σε οικογένειες που έχουν αυτή την προδιάθεση τότε η πιθανότητα να καταλήξουν πολλά μέλη της ίδιας οικογένειας είναι σημαντική. Και δυστυχώς υπάρχουν παραδείγματα όπου κατέληξαν πολλά μέλη της ίδιας οικογένειας.

Ο εμβολιασμός μπορεί να αποτρέψει αυτές τις οικογενειακές τραγωδίες που επηρεάζουν ανεπανόρθωτα τη στήριξη των νεότερων μελών κάθε οικογένειας», ανέφερε κατά την τακτική ενημέρωση της Πέμπτης ο επίκουρος καθηγητής Υγιεινής – Επιδημιολογίας και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, Γκίκας Μαγιορκίνης.

Ξεκληρίζονται οικογένειες

Οι νοσοκομειακοί γιατροί που περιθάλπουν περιστατικά με Covid-19, μιλούσαν εξαρχής για ολόκληρες οικογένειες που νοσούν σοβαρά και χάνονται, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση μίας οικογένειας από την Αγία Άννα Κατερίνης. Στις 17 Νοεμβρίου ένας 43χρονος άνδρας έχασε τη ζωή του μετά από επιπλοκές της Covid-19. 48 ώρες νωρίτερα είχε πεθάνει και ο πατέρας του, ενώ και η μητέρα του νοσηλευόταν διασωληνωμένη σε ΜΕΘ στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο 43χρονος ήταν τεχνικός, εργαζόμενος στο νοσοκομείο Κατερίνης και, επειδή είχε αρνηθεί να εμβολιαστεί, βρισκόταν σε αναστολή.

Πρόσφατα, άλλη μια οικογένεια από τη Φθιώτιδα, χάθηκε από τον κορονοϊό. Στις 8 Νοεμβρίου ένας αντιεμβολιαστής στρατιωτικός γιατρός, κατέληξε στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου Σωτηρία, από επιπλοκές της Covid-19, σε ηλικία 66 ετών. Πριν από δύο εβδομάδες είχε πεθάνει από κορονοϊό ο 63χρονος αδελφός του, ενώ νωρίτερα είχε νικηθεί από τη νόσο Covid19 και η 91χρονη μητέρα τους.

Τον περασμένο Μάρτιο μια ολόκληρη οικογένεια ξεκληρίστηκε από κορονοϊό στην Κρήτη, προκαλώντας σοκ και θλίψη στους κατοίκους. Πρόκειται για την οικογένεια του ιερέα από τον Ευαγγελισμό του Δήμου Μινώα Πεδιάδας, όπου εκτός από τον ίδιο κατέληξαν από τις επιπλοκές που προκάλεσε ο κορονοϊός η σύζυγος και ο 47χρονος γιος του. Κι αυτές είναι μερικές μόνο από τις πολλές περιπτώσεις...

Το ένοχο γονίδιο

Από την αρχή της πανδημίας πολλοί παράγοντες έχουν σχετιστεί με τη σοβαρή νόσο Covid-19, όπως το φύλο, η ηλικία, η φυλή, τα υποκείμενα νοσήματα, ενώ υπήρχε και η υπόνοια για τη συμβολή γενετικών παραγόντων.

Πρόσφατα, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ανακάλυψαν ένα γονίδιο που αυξάνει τον κίνδυνο αναπνευστικής ανεπάρκειας και θανάτου από τη νόσο και εντοπίζεται στο 15% των Ευρωπαίων.

Η σχετική μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Nature Genetics, καταδεικνύει ότι η διαφοροποίηση που παρατηρείται στον κίνδυνο από την Covid-19 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε μια παραλλαγή του DNA που μπορεί να ενεργοποιήσει το γονίδιο LZTFL1.

Ο γενετικός παράγοντας που ανακαλύφθηκε διπλασιάζει τον κίνδυνο σοβαρής νόσησης και αποκαλύπτει το μηχανισμό μέσω του οποίου μερικοί άνθρωποι αρρωσταίνουν πολύ σοβαρά μετά από τη μόλυνση.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές φαίνεται ότι η διαφορά εντοπίζεται στον τρόπο με τον οποίο ο πνεύμονας ανταποκρίνεται στη μόλυνση, μία διαπίστωση που κρίνεται πολύ σημαντική, καθώς οι περισσότερες θεραπείες έχουν επικεντρωθεί στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά στον ιό. Έτσι, τα αποτελέσματα της έρευνας θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη νέων θεραπειών για την Covid-19 αλλά και στην πρόβλεψη εκείνων που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο σε ολόκληρο τον κόσμο.

Οι συγγραφείς της μελέτης αναφέρουν ότι η παραλλαγή δεν προκαλεί προβλήματα στην απόκριση του εμβολίου, καθώς επηρεάζει τα κύτταρα που καλύπτουν τους αεραγωγούς και τους πνεύμονες και όχι το ανοσοποιητικό σύστημα.

«Αν και δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα γονίδιά μας, τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι τα άτομα με το γονίδιο υψηλότερου κινδύνου είναι πιθανό να ωφεληθούν ιδιαίτερα από τον εμβολιασμό. Δεδομένου ότι το γενετικό σήμα επηρεάζει τον πνεύμονα και όχι το ανοσοποιητικό σύστημα, ο αυξημένος κίνδυνος θα πρέπει να ακυρώνεται με το εμβόλιο», υπογραμμίζουν και προσθέτουν: «Τα ευρήματα εγείρουν την πιθανότητα ότι το LZTFL1 θα μπορούσε να είναι ένας πιθανός θεραπευτικός στόχος για τη θεραπεία ή την πρόληψη της Covid-19».

Διαβάστε ακόμη