ΑΘΗΝΑ-ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Δεν είναι η Κίνα το πρόβλημα για την ΕΕ, είναι ο υπαρκτός κομμουνισμός της

Γιάννης Παπαγεωργίου
26-10-2024 | 12:40
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Δεν είναι η Κίνα το πρόβλημα για την ΕΕ, είναι ο υπαρκτός κομμουνισμός της

Το δεύτερο δυσκολότερο χαρτοφυλάκιο -μετά του προϋπολογισμού- στην παρούσα περίοδο στις Βρυξέλλες είναι αυτό των εμπορικών σχέσεων με τρίτες χώρες. Και χωρίς να υποβαθμίζουμε καμία από αυτές, οι κρίσιμες είναι δύο: οι ΗΠΑ και η Κίνα. Για την ακρίβεια ο μεταξύ τους πόλεμος αναγκάζει την ΕΕ να προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στον παραδοσιακότερο σύμμαχό της, τις Ηνωμένες Πολιτείες και ένα τεράστιο κομμουνιστικό καθεστώς το οποίο έχει ένα βασικό ιδεοληπτικό χαρακτηριστικό: Παράγει όχι για την ευρωστία του λαού αλλά για να πουλά φθηνά προϊόντα σε τρίτους. Στην Κίνα του Σι Τζινπίνγκ το κεφάλαιο είναι για το κράτος και όχι για τους πολίτες του. Άρα τα προϊόντα πρέπει να προωθούνται κυρίως στις υπόλοιπες αγορές. Ενίοτε κι αν… ετεροβαφτίζονται αν σκεφθεί κανείς πόσες βιομηχανίες σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν περάσει στα χέρια των Κινέζων.

Αυτή η εξίσωση δεν έχει προφανή εμπορική λύση. Έχει κυρίως πολιτική. Και σε αυτή πρωταγωνιστούν η Κίνα και οι ΗΠΑ. «Σε περίπτωση νίκης του Τραμπ και εφόσον ακολουθηθεί η πολιτική που σήμερα προαναγγέλλει, το πρόβλημα γίνεται χειρότερο. Ακόμα και με τη φιλικότερη Κάμαλα Χάρις, τα πράγματα για την ΕΕ παραμένουν δύσκολα» μας τόνιζε πηγή των Βρυξελλών με άριστη γνώση των ισορροπιών.

Αυτό που ξενίζει πολλούς στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι η φιλοκινεζική στάση που επιδεικνύει η Γερμανία. Οι πρόσφατοι φόροι που επιβλήθηκαν για την εισαγωγή κινεζικών προϊόντων βρήκαν τη Γερμανία στο club των χωρών που μειοψήφησαν. Ορισμένοι μίλησαν για προσπάθεια της Γερμανίας να αφήσει την αγορά της ανοικτή στην Κίνα προσδοκώντας ότι θα έχει καλύτερη τύχη σε ό,τι αφορά το χρονικό διάστημα που θα χρειαστούν οι γερμανικές βιομηχανίες να καλύψουν το χαμένο έδαφος στην παραγωγή κρίσιμων (πράσινων κυρίως αλλά όχι μόνο) βιομηχανικών προϊόντων. Εκεί που οι Κινέζοι κυριαρχούν.

Οι περισσότεροι πάντως -και κυρίως οι Γάλλοι που έχουν ευρύτερη αντίληψη της πραγματικότητας- βρήκαν την προσέγγιση από ατυχή έως αφελή. Ατυχή γιατί βραχυπρόθεσμα οι Γερμανοί επιχειρούν σπασμωδικά «να σώσουν ο,τιδήποτε κι σώζεται». Και αφελή γιατί μεσοπρόθεσμα αυτό θα αποδειχθεί μπούμερανγκ. Πρώτον γιατί θα πληρώσουν το ίδιο τίμημα με αυτό που σήμερα πληρώνουν για την πάλαι ποτέ φθηνή ενέργεια της δεκαετίας του 2000 από τη Ρωσία του Πούτιν. Και δεύτερον γιατί από μόνη της η Γερμανία, ακόμα κι αν εκμεταλλευτεί το σύνολο του ανταγωνιστικού της πλεονεκτήματος, δεν είναι σε θέση να ακολουθήσει μία εξίσου αποτελεσματική αναπτυξιακή στρατηγική όπως αυτή 25 χρόνια πριν. Ακόμα κι αν εκβιάσει την ίδια την ενιαία αγορά με κρατικές ενισχύσεις που από μόνες τους ξεπερνούν το σύνολο του επταετούς κοινοτικού προϋπολογισμού.

Και η Ελλάδα πού βρίσκεται;

Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, η Ελλάδα πρακτικά θα επηρεαστεί λιγότερο -για τους… λάθος λόγους- από τη διαμάχη αυτή σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο. Για την ακρίβεια εφόσον οι επιλογές της Ευρώπης είναι να υποστηριχθεί αποτελεσματικά -στο σύνολό της- η ευρωπαϊκή βιομηχανία ίσως αυτό αποτελέσει ευκαιρία προκειμένου να δημιουργήσει η χώρα έναν (μικρό αλλά καλοδεχούμενο) συμπληρωματικό πυλώνα παραγωγής πέραν της ναυτιλίας και του τουρισμού. Γιατί η ναυτιλία θα συνεχίσει να μεταφέρει αγαθά παγκοσμίως από όπου κι αν προέρχονται (είτε είναι γερμανικά αυτοκίνητα ή Κινέζικα) και ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει να φιλοξενεί ξένους επισκέπτες (είτε είναι Γερμανοί ή Αμερικανοί και Ινδοί).

Καταλήγοντας, αυτό που σήμερα αναδεικνύεται στις Βρυξέλλες είναι ένα -παρωδικό ελπίζουμε- vertigo της ίδιας της Γερμανίας ως προς τη στρατηγική που καλείται να ακολουθήσει. Αν σε αυτό προστεθούν τα τεράστια δημοσιονομικά προβλήματα της Γαλλίας, η εξίσωση γίνεται ακόμη δυσκολότερη. Οι αποφάσεις για την επίλυσή της ωστόσο επείγουν. Σε αντίθετη περίπτωση, θα ισχύσει το αυτονόητο: η φύση απεχθάνεται τα κενά. Και φροντίζει να καλυφθούν ανεξάρτητα από το κόστος που επιφέρουν.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης ΑΘΗΝΑ-ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

17:05

Sky Express: Εκπτώσεις έως 70% σε Ελλάδα και εξωτερικό

16:58

Κλειστή η Wall Street λόγω Thanksgiving

16:58

ΟΟΣΑ: Οι Έλληνες θα γεράσουν με τον 4ο ταχύτερο ρυθμό τα επόμενα 25 χρόνια

16:52

Η Ιταλία εξετάζει αλλαγές στη στρατιωτική θητεία μετά τη Γαλλία και τη Γερμανία

16:43

Χατζηθεοδοσίου για τις συλλογικές συμβάσεις: Πρώτο βήμα επιστροφής στην κανονικότητα

16:29

Υπόθεση Novartis: Δεσμεύθηκαν τα περιουσιακά στοιχεία δύο προστατευόμενων μαρτύρων

16:23

Κλήρωση 1.000 ευρώ σε 8.500 κατόχους προπληρωμένων καρτών επιδομάτων - Δείτε αν κερδίσατε

16:19

Νεμπής (ΟΤΕ): Τα δίκτυα είναι ζήτημα εθνικής σημασίας

16:13

ΠΟΜΙΔΑ: Ζητά δίμηνη παράταση στην προθεσμία απογραφής των ανελκυστήρων

16:13

Πολυετής προϋπολογισμός: Ανεβαίνουν οι στόχοι για ανάπτυξη και επενδύσεις μέχρι το 2029

15:57

Πούτιν: Βάση για μελλοντικές συμφωνίες το ειρηνευτικό σχέδιο Τραμπ

15:50

Οι τιμές που περίμενες όλον τον χρόνο: Η Black Friday της HUAWEI

15:47

Παπαστεργίου: Πάνω από 1 δισ. ευρώ ο συνολικός προϋπολογισμός των διαστημικών έργων

15:47

Ιταλία: Νόμος - σταθμός αναγνωρίζει τη γυναικοκτονία ως αυτοτελές έγκλημα

15:38

Η Nexi χαρτογραφεί την επόμενη ημέρα των πληρωμών στο 23ο Bank Management Conference

15:36

Θεοδωρόπουλος: Ανοίγει ο δρόμος για υπογραφή περισσότερων κλαδικών συμβάσεων

15:35

Ηλεκτροκίνηση: Σε δύο ελληνικές περιφέρειες τα χαμηλότερα ποσοστά επιβατικών σε όλη την ΕΕ

15:31

Μαρινάκης: Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ συνεχίζει να ψεύδεται σε πανελλήνια μετάδοση

15:27

Καφούνης: Το λιανεμπόριο χρειάζεται επιπλέον 750 εκατ. το δ' τρίμηνο

15:20

Θεοδωρικάκος: Παράταση ενός έτους στο πλαφόν 3% για τα εμπορικά ενοίκια

15:20

Morgan Stanley: Ασταθές το 2026 για το δολάριο

15:20

Χονγκ Κονγκ: Στους 65 οι νεκροί από την πυρκαγιά σε πολυώροφο κτίριο κατοικιών

15:19

ΑΑΔΕ: Εντοπίστηκαν 161 αυτοκίνητα που παραβίαζαν το καθεστώς ακινησίας - Πάνω από 1,6 εκατ. τα πρόστιμα

15:19

Βενεζουέλα: Ανακάλεσε τις άδειες έξι αεροπορικών εταιρειών

15:16

Eurostat: Σε Ιταλία και Ελλάδα τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια επιβατικά λιμάνια της ΕΕ

15:16

Πώς οι χρηματοοικονομικές τεχνολογίες μεταμορφώνουν τις πληρωμές στην Ελλάδα;

15:14

«Για Να Σωθεί Ένα Παιδί»: Το όραμα του αείμνηστου Αλέξανδρου Νικολαΐδη συνεχίζεται

15:13

«Λόμπινγκ» από τρίτες χώρες: Περισσότερη διαφάνεια ζητούν οι ευρωβουλευτές

15:08

Ρωσία: Καμία δύναμη δεν μπορεί να περιορίσει το μέγεθος του στρατιωτικού μας προϋπολογισμού

15:06

Alibaba: Στα βήματα της Meta και της Apple - Λανσάρει τα δικά της γυαλιά ΑΙ