Οι τουρίστες δεν περιορίζονται σε αγορές αναμνηστικών ή εστίασης κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα, αλλά πραγματοποιούν ουσιαστικές αγορές Ταχέως Κινούμενων Καταναλωτικών Αγαθών (FMCG), όπως προκύπτει από την θεσμική μελέτη της NielsenIQ “From Aisles to Islands - Shopper Behavior of Tourists in Greece”, μια πρωτοβουλία στρατηγικής σημασίας που διεξήχθη το καλοκαίρι του 2025 σε 14 τουριστικές περιοχές της χώρας.
Με δείγμα 2.010 τουρίστες από 11 εθνικότητες, η μελέτη αποτυπώνει τις αγοραστικές συνήθειες των επισκεπτών, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% του συνολικού τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, το 94% των επισκεπτών αγόρασε είδη Grocery, με το εμφιαλωμένο νερό να καταγράφει εντυπωσιακή διείσδυση 82%, ενώ η μπύρα ακολουθεί με 41%. Οι αγορές αυτές δεν είναι τυχαίες: οι τουρίστες επιλέγουν προϊόντα με βάση την ελληνική προέλευση, την τιμή και τη διαθεσιμότητα, ενώ η αυθόρμητη αγορά κυριαρχεί, ιδιαίτερα σε κατηγορίες όπως τα αναψυκτικά και τα σνακ.
Οι τύποι καταστημάτων που επιλέγονται για τις αγορές διαφοροποιούνται ανάλογα με την ανάγκη και το προφίλ του ταξιδιώτη. Οι υπεραγορές και τα σούπερ μάρκετ αποτελούν τον βασικό προορισμό για προγραμματισμένες αγορές και εφοδιασμό, συγκεντρώνοντας το μεγαλύτερο μερίδιο δαπάνης (40%). Τα mini markets και τα περίπτερα εξυπηρετούν κυρίως αυθόρμητες αγορές, προσφέροντας ευκολία και ταχύτητα, ενώ τα φαρμακεία και τα καταστήματα καλλυντικών προσελκύουν τουρίστες που αναζητούν premium προϊόντα και είδη προσωπικής φροντίδας. Οι φούρνοι και οι λαϊκές αγορές, από την άλλη, αποτελούν επιλογές για φρέσκα και τοπικά προϊόντα, ενισχύοντας την εμπειρία του επισκέπτη με αυθεντικά ελληνικά στοιχεία.
Η μελέτη καταγράφει επίσης τις συνήθειες κατανάλωσης: οι τουρίστες καταναλώνουν κυρίως στα καταλύματα ή “on-the-go”, με το snacking να είναι η πιο συχνά αυτοπαρασκευασμένη κατηγορία.
Παράλληλα, η εμπειρία στο κατάστημα αξιολογείται θετικά, με πάνω από 90% των ερωτηθέντων να δηλώνουν ικανοποιημένοι από την ποικιλία και την ευκολία εντοπισμού των προϊόντων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν οι μισοί τουρίστες (48%) επισκέπτονται την Ελλάδα για πρώτη φορά, ενώ το 18% είναι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες. Οι αγοραστικές τους συνήθειες διαμορφώνονται από το είδος του ταξιδιού, τη διάρκεια παραμονής και τη σύνθεση της παρέας, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά εθνικότητα και περιοχή.
Η μελέτη της NielsenIQ προσφέρει πολύτιμα στρατηγικά insights για μάρκες και λιανέμπορους, που δραστηριοποιούνται σε τουριστικές περιοχές, δίνοντας κατευθύνσεις για την προϊοντική στρατηγική, την επικοινωνία και το in-store execution. Σε μια εποχή που ο τουρισμός συνεχίζει να ενισχύει την ελληνική οικονομία, η κατανόηση της συμπεριφοράς των επισκεπτών αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξη του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Φωτογραφία: @associatedpress