Από την τελική αναφορά σε σχέση με το δικαίωμα που θα έχει Αθήνα να «ξεμπλοκάρει» ένα μέρος από το μαξιλάρι διαθεσίμων των 15,7 δισ. ευρώ ώστε να το αξιοποιήσει για ευρύτερες παρεμβάσεις ταχύτερης απομείωσης του χρέους, έως το μήνυμα προόδου για τις εκκρεμότητες στο πεδίο πολλών μεταρρυθμίσεων όπως η εξάλειψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες, οι ιδιωτικοποιήσεις και ο χρηματοπιστωτικός τομέας, τελούν από οριστικοποίηση στο νέο πόρισμα των θεσμών για την Ελλάδα. Ο λόγος για τη μεταπρογραμματική εποπτεία και την νέα έκθεση η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αποφασισθεί να ανακοινωθεί στις 19 Ιουνίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το πόρισμα παρακολούθησης της χώρας ανά 6μηνο (που ακολουθεί όλα τα Κράτη τα οποία πέρασαν από μνημόνια), συντάσσεται εδώ και καιρό, μετά τις εξ αποστάσεως διαπραγματεύσεις που έγιναν με το ελληνικό οικονομικό επιτελείο. Οι «ουρές» προς συζήτηση μειώνονται όσο περνά ο καιρός, με ένα από τα θέματα που απομένουν να είναι το νέο χρονοδιάγραμμα για την εξόφληση των οφειλών των νοσοκομείων και άλλων φορέων του «ευρύτερου» δημοσίου.
Το «μαξιλάρι»
Ειδικό ενδιαφέρον έχει το πώς θα κλειδώσει αυτή τη φορά η αναφορά που υπήρχε και στην προηγούμενη έκθεση του Δεκεμβρίου για το μαξιλάρι διαθεσίμων. Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό η συζήτηση για να μειωθούν τα διαθέσιμα και πιο συγκεκριμένα το «μαξιλάρι» των 15,7 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκε από εκταμιεύσεις δανείων του 3ου μνημονίου και είναι «δεσμευμένο» για την εξυπηρέτηση του χρέους.
Στην τελευταία έκθεση των θεσμών για την μεταπρογραμματική εποπτεία αναφερόταν πως «η Ελλάδα μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό το ποσό και για άλλους σκοπούς, μετά από έγκριση των διοικητικών οργάνων του ESM». Η ελληνική πλευρά έχει πλέον εκφράσει και επισήμως την πρόθεση να προχωρήσει στη σταδιακή απομείωση των διαθέσιμων του ελληνικού Δημοσίου προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι στόχοι ταχύτερης απομείωσης του χρέους στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που έστειλε στις Βρυξέλλες στα τέλη Απριλίου.
Παράλληλα προωθείται και η τρίτη κατά σειρά κίνηση πρόωρης αποπληρωμής των ακριβών διακρατικών δανείων του πρώτου μνημονίου. Αφορά κίνηση αξίας 5 δισ. ευρώ περίπου, η οποία με βάση τις διαδικασίες που πρέπει να λάβουν χώρα στην ΕΕ (EFSF/ESM, έγκριση Κοινοβουλίων κρατών κλπ) θα ολοκληρωθεί και φέτος στις 15 Δεκεμβρίου με το τελικό αίτημα να γίνεται από το ελληνικής πλευρά πιθανόν το φθινόπωρο.
Το τριήμερο «φωτιά»
Η Ελλάδα έχει ειδικό ενδιαφέρον για τις ανακοινώσεις της 19ης Ιουνίου οι οποίες θα είναι ευρύτερες: την ίδια μέρα θα κοινοποιηθεί όλο το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, δηλαδή οι συστάσεις για τους προϋπολογισμούς των κρατών μελών. Έχουν ειδική σημασία, όπως εξήγησε και ο αρμόδιος επίτροπος Πάολο Τζεντιλόνι, καθώς με βάση αυτό το πλαίσιο αλλά και τις ανακοινώσεις που θα γίνουν προς τις κυβερνήσεις 2 μέρες μετά (στις 21 Ιουνίου), θα διαμορφωθεί ένα ιδιαίτερα θερμό καλοκαίρι διαβουλεύσεων με την Κομισιόν για τους πολυετείς προϋπολογισμούς.
Η τελική συμφωνία για τους νέους κανόνες της ΕΕ, ορίζει πως θα συνταχθεί ένας οδικός χάρτης μείωσης του χρέους που θα συνδέεται με ένα ανώτατο όριο αύξησης των δαπανών ως «υποκατάστατο» του ανεφάρμοστου όρου μείωσης του χρέους κατά ένα εικοστό του ΑΕΠ ετησίως (τηρώντας ένα ελάχιστο όριο μείωσης του χρέους κατά 1% του ΑΕΠ ετησίως).
Το όριο στην αύξηση των δαπανών (πορεία καθαρών δαπανών) θα προσδιοριστεί το καλοκαίρι, μετά από την πρόταση της Κομισιόν για την «πορεία αναφοράς» (προηγουμένως αποκαλούμενη «τεχνική πορεία») κάθε κράτους που θα γίνει στις 21 Ιουνίου με βάση τον προγραμματισμό. Θα δείχνει πώς μπορούν τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι, έως το τέλος μιας τετραετούς περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής, το δημόσιο χρέος μπορεί να θεωρηθεί ότι βρίσκεται σε καθοδική πορεία ή παραμένει μεσοπρόθεσμα σε συνετά επίπεδα με επίκεντρο το ανώτατο όριο δαπανών.
Το εν λόγω όριο δαπανών που υπολογίζεται ατύπως σήμερα σύμφωνα με πληροφορίες περί το 3% για την Ελλάδα και θα καθορίσει τα περιθώρια που θα έχει η κυβέρνηση να εφαρμόσει το μείγμα πολιτικής από δω και στο εξής. Ορίζεται πως ενιαίος λειτουργικός δείκτης βασισμένος στη βιωσιμότητα του χρέους θα αποτελεί τη βάση για τον καθορισμό της πορείας των καθαρών δαπανών και την άσκηση της ετήσιας δημοσιονομικής εποπτείας για κάθε κράτος μέλος. Ο δείκτης καθαρών δαπανών θα βασίζεται σε εθνικά χρηματοδοτούμενες καθαρές πρωτογενείς δαπάνες, δηλαδή δαπάνες εξαιρουμένων των μέτρων διακριτικής ευχέρειας στο σκέλος των εσόδων, των δαπανών για τόκους, των δαπανών για την κυκλική ανεργία, των εθνικών δαπανών για τη συγχρηματοδότηση προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ και των δαπανών για προγράμματα της ΕΕ που αναπληρώνονται στο σύνολό τους από ενωσιακά κονδύλια.
Με βάση αυτόν θα γίνει η σύνταξη του 4ετούς κρατικού προϋπολογισμού (που θα ονομάζεται μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό - διαρθρωτικό σχέδιο) το Φθινόπωρο (επισήμως λήγει η προθεσμία 20/9 αλλά δεν αποκλείεται πανευρωπαϊκά μία παράταση).