ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Ε65: Στην κυκλοφορία 136 χλμ. στην Κεντρική Ελλάδα – Πώς αλλάζουν οι οδικές μεταφορές

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Ε65: Στην κυκλοφορία 136 χλμ. στην Κεντρική Ελλάδα – Πώς αλλάζουν οι οδικές μεταφορές
Ποια τμήματα του κομβικού αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας είναι σε πλήρη λειτουργία. Εντός του 2026 θα είναι έτοιμο από την ΤΕΡΝΑ το σύνολο των 182 χλμ. με την παράδοση του βόρειο «κομματιού». Τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Ποια είναι τα οφέλη από την μεγάλη οδική σύμβαση παραχώρησης

Στην κυκλοφορία δίνεται από σήμερα το σύνολο των 136 χλμ., από τα 182,1 χλμ., του κομβικού για τις μετακινήσεις αυτοκινητοδρόμου Ε65 (Κεντρικής Ελλάδας) από την Εθνική Οδό (Α.Θ.Ε. 206,5 χλμ.) έως και τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Καλαμπάκας.

Τα τμήματα Λαμία -Ξυνιάδα και Τρίκαλα -Καλαμπάκα θα ενωθούν με το «τυφλό» κομμάτι του αυτοκινητόδρομου (Ξυνιάδα -Τρίκαλα). Στον Ε 65, η μέση ημερήσια κυκλοφορία υπολογίζεται μεταξύ 9.000 έως 10.000 οχήματα. Η διαδρομή από την είσοδο του Ε65 στον ημικόμβο της εθνικής οδού ως την Καλμπάκα θα κοστίζει για ένα ΙΧ 8,20 ευρώ, καθώς θα προστεθεί μόνο ένας μετωπικός σταθμός διοδίων στο Λιανοκλάδι. (λειτουργούν ήδη οι μετωπικοί σταθμοί Σοφάδων και Τρικάλων).

Ο Ε65 που θα συνδέει την Α.Θ.Ε. με την Εγνατία Οδό (πλησίον των Γρεβενών) έργο συνολικού προϋπολογισμού 1,397 δισ. ευρώ, θα ολοκληρωθεί εντός του 2026 από την παραχωρησιούχο και κατασκευάστρια εταιρία ΤΕΡΝΑ (απομένει το βόρειο τμήμα από την Καλαμπάκα έως την Εγνατία Οδό), του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που διαχειρίζεται, εκμεταλλεύεται και συντηρεί την εν λόγω οδική σύμβαση παραχώρησης.

Το έργο παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος - Ε65 αφορά στην κατασκευή του ομώνυμου αυτοκινητόδρομου, από ημικόμβο με τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (στο 206,5 χλμ.) έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία Οδό (πλησίον των Γρεβενών), καθώς και στη συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση του τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Α.Θ.Ε. από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας.

Σήμερα βρίσκεται σε λειτουργία το μεσαίο τμήμα του εν λόγω αυτοκινητόδρομου από τον ανισόπεδο κόμβο Ξυνιάδας μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο Τρικάλων καθώς και το τμήμα από τον ημικόμβο στην Εθνική Οδός έως τον ανισόπεδο κόμβο Καρπενησίου και θα δοθεί σε κυκλοφορία το τμήμα από ανισόπεδο Καρπενησίου έως ανισόπεδο Ξυνιάδας και από ανισόπεδο Τρικάλων έως ανισόπεδο Καλαμπάκας.

Πώς αναμορφώνει τις οδικές μεταφορές

Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65, θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή.

Με τον Ε65, θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας - που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης. Παράλληλα θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια.

Επιπλέον, ο αυτοκινητόδρομος θα συμβάλλει τα μέγιστα στο εθνικό στρατηγικό σχέδιο για απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας και μετάβαση της σε μια βιώσιμη ανάπτυξη. Ενδεικτικά αξίζει να αναφέρουμε ότι με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.

Ο Ε65 διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συν Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με την Δυτική Ελλάδα.

Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από Η/Κ με τον αυτοκινητόδρομο Α.Θ.Ε. (206,5 χλμ.) έως και Α/Κ Καλαμπάκας. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια, ενώ μια νέα αναπτυξιακή δυναμική θα δοθεί στον κορμό της χώρας.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τμημάτων που «μπαίνουν» στην κυκλοφορία

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των 136 χλμ. που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ συναντάμε τα εξής:

  • 11 Ανισόπεδους Κόμβους (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) & 4 Ημικόμβους (Α.Θ.Ε. Ανθήλης , Σμοκόβου και Λογγού)
  • 3 δίδυμες σήραγγες , με μεγαλύτερη την Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά)
  • 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
  • 27 Άνω Διαβάσεις & 41 Κάτω Διαβάσεις
  • 5 αμφίπλευρους Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Χ.Σ.Α.)
  • 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.) & 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων
  • 3 κτήρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής
  • 3 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σε λειτουργία ΜΟΝΟ οι ΣΕΑ Σοφάδων
  • 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελάτων (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων, ρεύμα προς Λαμία)
  • 3 Μετωπικούς Σταθμούς Διοδίων ( Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) & 4 Πλευρικούς Σταθμούς Διοδίων ( Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων και Καλαμπάκας)

Αξίζει να αναφέρουμε εδώ ότι οι μετωπικοί σταθμοί που θα περάσει ένας οδηγός που θα μπει στον Ε65 από τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ και θα φτάσει έως την Καλαμπάκα, δηλαδή θα διανύσει και τα 136 χλμ. είναι οι εξής τρεις: Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ., Σοφάδων στο 66,2 χλμ. και Τρικάλων στο 105,7 χλμ. Τιμές για ΙΧ θα είναι αντιστοίχως 1,85€, 3,40€ και 2,95€. Σύνολο: 8,2€ για 136 χλμ. Μελλοντικά και με το σύνολο του Ε65 σε κυκλοφορία θα λειτουργήσει ένας ακόμα μετωπικός σταθμός στην Οξύνεια στο 151,9 χλμ.

Υπενθυμίζουμε, ότι υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ, βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.

Τεχνικά χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου Ε65 συνολικά

  • 182,1 χλμ.
  • 14 Ανισόπεδοι Κόμβοι & 2 Ημικόμβοι
  • 4 δίδυμες σήραγγες και 1 σήραγγα μονού κλάδου (Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. - οροσειρά Όθρυος, Μοσχοκαριά, Σήραγγα Τ3Α μήκους 113μ - Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας, Σήραγγα Τ3 μήκους 387μ - Λίμνη Σμοκόβου, Λουτρά Καίτσας, Σήραγγα μονού κλάδου μήκους 65μ - Καστράκι Καλαμπάκας, Σήραγγα μήκους 400μ στη χ.θ. 175+660 - Λειβάδια – Αιμιλιανός)
  • 48 Γέφυρες, εκ των οποίων 35 μήκους άνω των 50 μ
  • 33 Άνω Διαβάσεις & 76 Κάτω Διαβάσεις
  • 291 Κιβωτοειδείς οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
  • 5 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Χ.Σ.Α.)
  • 4 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (ΜΣΔ) και 5 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (ΠΣΔ)
  • 4 αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Σ.Ε.Α.)
  • 4 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (Κ.Ε.Σ.)
  • 2 Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 4 Κέντρα Εξυπηρέτησης Σηράγγων
  • 2 κτήρια Τροχαίας και 1 κτήριο Πυροσβεστικής

Βόρειο Τμήμα (Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Εγνατίας)

Πρόκειται για 70,5 χλμ. συνολικό μήκος, παραδίδονται σε κυκλοφορία τα πρώτα 25 χλμ. έως και Α/Κ Καλαμπάκας. Για την κατασκευή του υπολειπόμενου Βόρειου τμήματος του Ε65 έχουν στηθεί και λειτουργούν οι παρακάτω εγκαταστάσεις:

  • Κεντρική εγκατάσταση, περιοχή Βασιλικής (122,8 χλμ.)
  • Υποστηρικτή εγκατάσταση, περιοχή Μυκάνης (144,5 χλμ.)
  • Κεντρική εγκατάσταση, περιοχή Πηγαδίτσας (179,1 χλμ.)
  • Υποστηρικτική εγκατάσταση, περιοχή Αγιόφυλλου (161 χλμ.)

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Βόρειου Τμήματος (Υποτμήμα Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Καλαμπάκας – ΠΑΡΑΔΙΔΕΤΑΙ ΣΕ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ):

  • 3 Γέφυρες
  • 5 Άνω & 13 Κάτω Διαβάσεις
  • 1 αμφίπλευρος Χώρος Στάθμευσης & Ανάπαυσης (Parking & WC)
  • 36 Κιβωτοειδείς Οχετοί και Διαβάσεις Πανίδας
  • 3 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Τρικάλων, Βασιλικής, Καλαμπάκας)
  • 1 Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών ( Σ.Ε.Α. Ράξα Τρικάλων)
  • 2 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Α/Κ Τρικάλων, Α/Κ Καλαμπάκας))
  • 1 Κέντρο Ελέγχου & Συντήρησης (Τρικάλων)
  • 1 Κτήριο Τροχαίας

Ποια είναι η σήραγγα που διαπερνά τον ορεινό όγκο της Όθρυος

Περί την Χ.Θ. : 26+800 του Αυτοκινητοδρόμου Ε65, χωροθέτειται η σήραγγα Τ2. Πρόκειται για δίδυμη σήραγγα με μήκος τρία χλμ. ανά κλάδο. Η οριζοντιογραφική διάταξη του έργου είναι τέτοια που η είσοδός του βρίσκεται προς τον νότο και η έξοδός του προς τον βορρά, Η αξονική απόσταση των δύο κλάδων είναι τυπικά 65m, με ένα τμήμα συναρμογής στην αρχή και το τέλος, όπου η απόσταση κυμαίνεται από 35m έως 65m.

Το ύψος του υπερκείμενου εδάφους κυμαίνεται από ~80m έως ~280m. Μεταξύ των δύο κλάδων προβλέπονται οκτώ (8) συνδετήριες στοές, έξι (6) για την εξυπηρέτηση των πεζών και δύο (2) για την εξυπηρέτηση των οχημάτων. Στις συνδετήριες στοές των οχημάτων προβλέπεται διαπλάτυνση της τυπικής διατομής επί της κύριας σήραγγας για μήκος 50m., η οποία λειτουργεί έως χώρος στάθμευσης εκτάκτου ανάγκης. Το πλάτος της σήραγγας ανέρχεται στα 11,00 μ. ενώ η τυπική διατομή αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κλάδο πλάτους 3,75 μ. Το καθαρό ελεύθερο ύψος της σήραγγας (περιτύπωμα κυκλοφορίας) ανέρχεται σε 5,00 μ.

Πρόκειται για σήραγγα που διαπερνά τον ορεινό όγκο της Όθρυος μέσα από τεκτονισμένες περιοχές με έντονη υδροφορία. Η σήραγγα είναι εξοπλισμένη με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας και διαχείρισης κυκλοφορίας. Προκειμένου για την εύρυθμη λειτουργία της, έχουν κατασκευαστεί δύο κέντρα ελέγχου, ένα στην είσοδο και ένα στην έξοδο της σήραγγας. Όλα τα συστήματα μέσω δικτύου οπτικών ινών, έχουν ενοποιηθεί και απεικονίζονται στο κεντρικό σύστημα ελέγχου του αυτοκινητοδρόμου που βρίσκεται στους Σοφάδες.

Σε περίπτωση που για τον οποιοδήποτε λόγο χαθεί η επικοινωνία της σήραγγας με το κέντρο διοίκησης στους Σοφάδες, υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης και ελέγχου της σήραγγας από το τοπικό κέντρο που βρίσκεται στην είσοδο της σήραγγας Τ2. Επίσης τόσο στο κτίριο ελέγχου που βρίσκεται στην είσοδο της σήραγγας όσο και σε εκείνο που βρίσκεται στην έξοδο, υπάρχουν γεννήτριες ικανές να διασφαλίσουν την ηλεκτροδότηση της σήραγγας υπό πλήρες φορτίο για 24 ώρες. Η σήραγγα Τ2 έχει αδειοδοτηθεί προς χρήση από τη διοικητική αρχή σηράγγων (Δ.Α.Σ)

Πέραν των ανωτέρω έχουν εγκατασταθεί και τα κατωτέρω συστήματα ελέγχου και διαχείρισης της σήραγγας:

  • Σύστημα πυρόσβεσης: Και οι δύο κλάδοι είναι εξοπλισμένοι με δίκτυο πυρόσβεσης που τροφοδοτείται από δεξαμενή που βρίσκεται στην έξοδο της σήραγγας. Ανά 36μ. υπάρχει πυροσβεστική φωλιά πυροσβεστήρες καθώς και με κρουνό συνδεδεμένο στο ως άνω δίκτυο
  • Σύστημα αερισμού εκ-καπνισμού: Έχουν τοποθετηθεί κατά μήκος της σήραγγας και στους δύο κλάδους αισθητήρες, οι οποίοι ανιχνεύουν την ποιότητα του αέρα και την ύπαρξη καπνού. Σε κάθε μία από αυτές τις περιπτώσεις ενεργοποιούνται ανάλογα οι ανεμιστήρες οροφής που απαιτούνται προκειμένου για την απομάκρυνση ρύπων ή/και καπνού.
  • Σύστημα καμερών εφοδιασμένο με αυτόματο σύστημα ανίχνευσης Συμβάντων : Κατά μήκος της σήραγγας έχουν τοποθετηθεί κάμερες οι οποίες εκτός από την παρακολούθηση της κυκλοφορίας, είναι εξοπλισμένες με κατάλληλο λογισμικό που ανιχνεύει οποιοδήποτε ασυνήθιστο συμβάν και ενεργοποιούν αυτόματα σενάρια αντιμετώπισης.
  • Σύστημα φωτισμού αυτόματα ρυθμιζόμενο για ημερήσια και νυκτερινή λειτουργία.
  • Σύστημα RDS: Σε όλο το μήκος της σήραγγας έχει εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη εκπομπή ραδιοφωνικών σταθμών, ώστε σε περίπτωση κίνδυνου να υπάρχει η δυνατότητα μετάδοσης μηνυμάτων προς τους χρήστες.
  • Μεγαφωνικό σύστημα ανακοινώσεων για την ενημέρωση/προειδοποίηση των χρηστών

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Προετοιμασία για τα αποτελέσματα – Η «μάχη» για τον ΣΕΒ – Η πορεία της ΕΤΕ

ΕΤΑΔ: «Πωλητήριο» με τιμή εκκίνησης 3,335 εκατ. για το ακίνητο των κεραμιστών στο Μαρούσι

Εξοχική κατοικία: Το come back των Ελλήνων – Οι τιμές και το προφίλ των αγοραστών

gazzetta
gazzetta reader insider insider