Ερυθρά Θάλασσα: Στα ύψη τα ναύλα – Ευκαιρίες για κέρδη για τους εφοπλιστές, απώλειες για τον Πειραιά

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ερυθρά Θάλασσα: Στα ύψη τα ναύλα – Ευκαιρίες για κέρδη για τους εφοπλιστές, απώλειες για τον Πειραιά
Στην αναταραχή που προκαλούν στο διεθνές εμπόριο οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι ενάντια των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα κερδισμένες βγαίνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ ένας από τους χαμένους όπως φαίνεται από τα τελευταία στοιχεία είναι το λιμάνι του Πειραιά. Για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας, πάντως, η Κομισιόν εμφανίζεται καθησυχαστική.

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι που συνεχίζονται παρά τις περιπολίες πολεμικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλούν αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο με τις επιπτώσεις στις τιμές προϊόντων να έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητές. Σε αυτή την αναταραχή, όμως, κερδισμένες εμφανίζονται οι ναυτιλιακές εταιρείες που κατέχουν ή διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η κατάσταση στην Ερυθρά που οδηγεί πολλές εταιρείες να αναδρομολογούν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική για να πάνε από την Ασία στην Ευρώπη, έχει αυξήσει σημαντικά τα ναύλα. Και αυτό, σε μια περίοδο που υπό κανονικές συνθήκες τα ναύλα θα έπρεπε να υποχωρούν λόγω της περιορισμένης ζήτησης αλλά και της αυξημένης προσφοράς ως αποτέλεσμα της γιγάντωσης του παγκόσμιου στόλου μετά από την πανδημία.

Πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, τα ναύλα είχαν υποχωρήσει στα προ πανδημίας επίπεδα, τώρα έχουν αυξηθεί κατά 150% από τα χαμηλά επίπεδα που ήταν τον Σεπτέμβριο του 2023. Αυτό δημιουργεί ευκαιρίες για εταιρείες όπως η Navios Maritime Partners, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, η οποία μισθώνει boxships σε εταιρείες liners που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια σε τακτικές γραμμές, από λιμάνι σε λιμάνι.

«Αυτό είναι ένα περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να αποφασίσουμε το αν μπορούμε να κλείσουμε ένα διετές μισθωτήριο και να δημιουργήσουμε μια σταθερή ροή εσόδων ή να προχωρήσουμε σε κάποια πώληση πλοίου», ανέφερε χαρακτηριστικά η κυρία Φράγκου απαντώντας σε ερώτηση αναλυτή κατά τη διάρκεια του conference call για αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου 2024 της Navios. Η ίδια σημείωσε πως η διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα έχει θετικό αντίκτυπο για τον τομέα των boxships και ειδικά για την εταιρεία, καθώς τέσσερα πλοία της εταιρείας απελευθερώνονται από ναυλώσεις.

Οι ανοδικές πιέσεις αναμένεται να διαρκέσουν όσο κρατά η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα. Όμως τα στελέχη της Navios Partners ξεκαθάρισαν πως οι προκλήσεις για τον συγκεκριμένο κλάδο παραμένουν, καθώς τα θεμελιώδη παραμένουν αδύναμα. «Η συνεχόμενη και σε επίπεδα ρεκόρ ανάπτυξη του παγκόσμιου στόλου θα μειώσει τα κέρδη και θα ρίξει τα κόστη όταν η λήξει η διαμάχη στη Μέση Ανατολή», σημείωσε στο ίδιο conference call ο αντιπρόεδρος της Navios, Ted Petrone.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το βιβλίο παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιστοιχεί στο 23,6% του παγκόσμιου στόλου που βρίσκεται στη θάλασσα. Και αυτό την στιγμή που μόλις το 12,3% των πλοίων είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Η κρίση πάντως στη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ από την οποία περνά το 34% των εμπορευματοκιβωτίων που διακινούνται παγκοσμίως και το 20% των πλοίων δημιουργεί έναν νέο σκηνικό το οποίο όπως εκτίμησε ο κ. Petrone «θα μείνει μαζί μας για αρκετό διάστημα».

Ευκαιρίες και για τη Danaos του Γ. Κούστα

Αντίστοιχες ευκαιρίες βλέπει και ο Γιάννης Κούστας, όπως ανέφερε κατά την ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα τέταρτου τριμήνου της Danaos Corp σημειώνοντας πως εν μέσω της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα η εταιρεία του «έχει εξασφαλίσει μερικές μισθώσεις για τα πλοία της σε πολύ υγιή επίπεδα».

Παραδοσιακός παίκτης στην κατηγορία των containerships η Danaos Corp. τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers). Μάλιστα, προχωρά στην επέκταση του στόλου της και στις δύο κατηγορίες πλοίων. Πρόσφατα η εισηγμένη στη Νέα Υόρκη ναυτιλιακή υπέγραψε μια συμφωνία ύψους 188 εκατ. δολαρίων για τη ναυπήγηση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ναυπηγεία της Yangzijiang Shipbuilding στην Κίνα. Η νέα παραγγελία έρχεται να προστεθεί σε αυτή που είχε υποβάλει τον περασμένο Ιούλιο στα ίδια ναυπηγεία. Συνολικά η Danaos έχει 12 containerships υπό ναυπήγηση.

Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά

Στους «χαμένους» της υπόθεσης περιλαμβάνεται και το λιμάνι του Πειραιά, καθώς η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά που διαχειρίζεται απευθείας η Cosco Shipping Ports (μέσω της ΣΕΠ) υποχώρησε τον Ιανουάριο κατά 12,7% σε σχέση με τον Δεκέμβριο. Και αυτό γιατί οι αλλαγές δρομολογίων κάνουν τον Πειραιά να χάνει τη θέση του ως το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι στις διαδρομές από την Ασία στην Ευρώπη. Αντίθετα, κερδισμένα είναι τα λιμάνια της Δυτικής και της Βόρειας Ευρώπης.

Κομισιόν: Περιορισμένες οι επιπτώσεις

Πάντως, σύμφωνα με ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι μέχρι τώρα επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι διαχειρίσιμες. Τα αυξημένα κόστη μεταφοράς που φέρνουν οι αναδρομολογήσεις πλοίων γύρω από την Αφρική αναμένεται να φέρουν νέες ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό, αν και αυτές θα είναι περιορισμένες. Όπως αναφέρεται σε ειδική ανάλυση των ενδιάμεσων χειμερινών προβλέψεων της Κομισιόν για τις επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά, αναλυτές του ιδιωτικού τομέα εκτιμούν πως οι ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα κινηθούν σε ένα εύρος 0,2 – 0,3 ποσοστιαίων μονάδων. Σύμφωνα με την Κομισιόν, αυτό είναι ένα πολύ πιθανό σενάριο και αυτό γιατί τα αυξημένα κόστη που φέρνουν τα μακρύτερα ταξίδια από την Ασία στην Ευρώπη λόγω του περίπλου της Αφρικής αντισταθμίζονται από την κανονικοποίηση των ναύλων λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων και containers.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αρχές Απριλίου οι αποφάσεις για απορρόφηση της Eagle Bulk από τη Star Bulk του Π. Παππά

Μπαράζ συμφωνιών τις πρώτες εβδομάδες της χρονιάς από τους Έλληνες εφοπλιστές – Οι κινήσεις Μαρινάκη, Αλαφούζου, Τραυλού και Τσάκου

Η Minoan πάει Ηράκλειο με… στάση στη Μήλο – Σε εφαρμογή νέες τιμές στις γραμμές της Κρήτης

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider