Υποδομές: Η «διπλή μάχη» για συμβόλαια 500 εκατ. ευρώ και η «σφήνα» των μικρότερων ομίλων 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: Η «διπλή μάχη» για συμβόλαια 500 εκατ. ευρώ και η «σφήνα» των μικρότερων ομίλων 
Χώρο… δράσης στις μεγάλες συμβάσεις φαίνεται να αναζητούν κατασκευαστικές εταιρίες μικρότερου μεγέθους, πέραν του «κλειστού κλαμπ» των ισχυρών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ. Βάζουν στο στόχαστρο οδικά και όχι μόνο projects. Η «κόντρα» της 5ης Δεκεμβρίου. Τα στενά περιθώρια επιτυχίας για ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, Θεμέλη, ΤΕΚΑΛ, Ιντερτέκ και άλλες εταιρείες.

Χώρο… δράσης στις μεγάλες συμβάσεις και σε έργα υψηλού προϋπολογισμού φαίνεται να αναζητούν κατασκευαστικές εταιρίες μικρότερου μεγέθους, πέραν του γνωστού όσο και ισχυρού «κλειστού κλαμπ» των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Mytilineos). Προς την κατεύθυνση αυτή, όμιλοι χαμηλότερης βαθμίδας είτε επιχειρούν να κάνουν την «υπέρβαση» και να ανέβουν κατηγορία, όπως η ΕΚΤΕΡ, είτε να διεκδικήσουν μεγάλου ύψους συμβάσεις, δεκάδων ή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ανά περίπτωση, μέσω συνένωσης δυνάμεων και κοινοπρακτικών σχημάτων, όπως ήδη έχει συμβεί π.χ. σε 2-3 περιπτώσεις διαγωνισμών όπου οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ και άλλα γκρουπ συμμάχησαν κόντρα στους ισχυρούς.

Τέτοιες περιπτώσεις ήταν οι διαγωνισμοί για τα οδικά έργα «Ιωάννινα – Κακκαβιά» (310 εκατ.) και project 200 εκατ. ευρώ στον άξονα «Λαμία – Καρπενήσι», ή ακόμα και αντιπλημμυρικά (Νέας Μάκρης, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ). Στα οδικά, όπως από παλιά έχουμε αποκαλύψει, πέτυχαν, μέσω προσφυγών, να αλλάξουν οι όροι των διαγωνισμών και να δημοπρατηθούν τα έργα εκ νέου, καθώς οι μικρότεροι όμιλοι έθεταν ζητήματα ανταγωνισμού.

Η προσπάθεια των μικρότερων γκρουπ

Προσεχώς, στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, το κοινό σχήμα των ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕ.ΝΑ. αναμένεται να «δοκιμάσει την τύχη» του και να μπει «σφήνα» σε ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ, χτυπώντας τις δύο αυτές συμβάσεις άνω του μισού δις ευρώ. Τούτο, καθώς για τις 5 Δεκεμβρίου 2023 έχει προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών τόσο για την κατασκευή του έργου «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ ΤΜΗΜΑ: ΙΩΑΝΝΙΝΑ- ΚΑΚΑΒΙΑ» με προϋπολογισμό 310 εκατ. ευρώ (234 εκατ. με ΦΠΑ, συν προαίρεση 76 εκατ. ευρώ), όσο και για τον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», προϋπολογισμού 200 εκατομμυρίων ευρώ.

Τα «στενά» περιθώρια επιτυχίας

Ποια περιθώρια επιτυχία διαγράφονται για τους ομίλους πέραν των ισχυρών, θα φανεί στην πορεία. Πάντως, όπως λέγεται στην αγορά, έχουν βάλει στο στόχαστρο και άλλες εργολαβίες, όπως αυτές της αποκατάστασης ζημιών π.χ. στη Θεσσαλία (όχι του σιδηρόδρομου) ύψους εκατοντάδων εκατ. ευρώ. Εκπρόσωποι, πάντως, του κλάδου κάνουν λόγο για πολλαπλάσια νούμερα σε σχέση με αυτά που έχουν ακουστεί (π.χ. 600-800 εκατ. ευρώ λόγω Daniel) ανεβάζοντας τον πήχη σε 2 δις ευρώ. Εφόσον αυτό έχει βάση, τότε η «πίτα» μεγαλώνει αλλά μένει να φανεί αν καταλήξει μόνο στους ισχυρούς ή θα καταφέρουν να πάρουν μερίδιο και οι μικρότεροι.

Οι οποίοι κατά καιρούς καταφέρνουν να πάρουν μικρομεσαίου μεγέθους συμβάσεις, ωστόσο, στους μεγάλους διαγωνισμούς, είτε δεν έχουν τα στοιχεία (τεχνικά/οικονομικά) για να κατέβουν, είτε εν τέλει οι κοινοπραξίες που «χτίζουν» ή οι συμμαχίες που πετυχαίνουν δεν έχουν θετική κατάληξη, όπως συνέβη στον διαγωνισμό για το οδικό έργο «Μπράλος – Άμφισσα» όπου η Ιντερκάτ έχασε τη σύμβαση λόγω προβλημάτων των Ιταλών συνεταίρων της. Πάντως, είναι πραγματικότητα ότι όμιλοι όπως οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ, ΤΕΚΑΛ ή η ΘΕΜΕΛΗ (αν και κηρύχθηκε έκπτωτη από το Τραμ Πειραιά καθώς δεν παρέδωσε έγκαιρα μέρος της εργολαβίας) κατά καιρούς «μπαίνουν σφήνα» στην τετράδα των ισχυρών σε μικρότερα οδικά έργα, ή υποδομές λιμενικές, αεροδρομικές κ.α.

Η «διπλή μάχη» στις 5 Δεκεμβρίου

Σε κάθε περίπτωση, η «διπλή μάχη» της 5ης Δεκεμβρίου, εφόσον παραμείνουν ως έχουν τα χρονοδιαγράμματα και δεν δοθεί κάποια παράταση στις προθεσμίες, όπως συχνά συμβαίνει σε διαγωνιστικές διαδικασίες, θα δώσει μια «γεύση» από τις δυνατότητες που έχουν μικρότερα σχήματα, έστω και μέσω συνένωσης δυνάμεων, να ανταγωνιστούν τους μεγάλους ομίλους και να «χτυπήσουν» συμβάσεις μισού δις ευρώ.

Για την ιστορία, και όσον αφορά στο «Ιωάννινα – Κακκαβιά», αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Το έργο περιλαμβάνει δύο (2) υποτμήματα:

- Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47χλμ.

- Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ, προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.

Οσον αφορά στον «Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού», μήκους περίπου 30 χλμ., που σχεδόν στο σύνολο του ακολουθεί νέα χάραξη, εκτείνεται εντός των ορίων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας αναβαθμίζοντας την ΕΟ38 (Λαμία – Καρπενήσι – Αγρίνιο) και αφορά το τμήμα από το πέρας παράκαμψης Μακρακώμης μέχρι το ανατολικό μέτωπο της σήραγγας Τυμφρηστού. Ο νέος οδικός άξονας, που ανήκει στο δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο της χώρας, καθώς επίσης στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο, αποτελεί αναπτυξιακό έργο πολύ μεγάλης ανταποδοτικότητας για την κεντρική Στερεά Ελλάδα. O διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της μελέτης και κατασκευής και θα διενεργηθεί σε δύο στάδια. Στο Α’ στάδιο προβλέπεται η προεπιλογή – πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με την υποβολή αίτησης συμμετοχής και στο Β’ στάδιο, η πρόσκληση υποβολής τεχνικής και οικονομικής προσφοράς.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider