Υποδομές: «Προσκλητήριο» στους ισχυρούς για 3 αρδευτικά ΣΔΙΤ ύψους 470 εκατ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υποδομές: «Προσκλητήριο» στους ισχυρούς για 3 αρδευτικά ΣΔΙΤ ύψους 470 εκατ. ευρώ
Πρόσκληση από το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΘΑΛΗΣ (όμιλος Motor Oil) – ΑΒΑΞ – ΓΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ για να προσέλθουν στο στάδιο του διαλόγου για το έργο μεταφοράς/διανομή νερού από τον Νέστο στην Ξάνθη, το Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας και το αρδευτικό Αλμωπαίου.

Την επόμενη φάση 3 μεγάλων σε αξία διαγωνισμών, συνολικού ύψους σχεδόν 470 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), μέσω ΣΔΙΤ, προωθεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ειδικότερα, οι αρμόδιες αρχές απέστειλαν «προσκλητήριο» στους αρχικώς ενδιαφερόμενους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ – ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, ΘΑΛΗΣ (όμιλος Motor Oil) – ΑΒΑΞ – ΓΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ – ΙΝΤΡΑΚΑΤ για να προσέλθουν στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου επί των τεχνικών, χρηματοοικονομικών και νομικών πτυχών 3 δημοπρατουμένων Συμβάσεων Σύμπραξης των έργων: α) «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς», β) «Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας» και γ) «Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου». Όπως προκύπτει, το ένα εκ των έργων (το β΄) βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή που επλήγη από την κακοκαιρία Daniel.

Το project της Ξάνθης

Το αντικείμενο της σύμπραξης αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των έργων απόληψης νερού από τον ποταμό Νέστο (φράγμα Τοξοτών) και διάθεσής του στην πεδιάδα της Ξάνθης. Η εκτιμώμενη αξία σύμβασης ανέρχεται σε 169.500.000 ευρώ, μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ (με ΦΠΑ στα 210 εκατ. ευρώ). Η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 25 έτη από την υπογραφή της.Ειδικότερα, το έργο αφορά στην κατασκευή των κύριων έργων για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην Ανατολική πεδιάδα Ξάνθης για την εξυπηρέτηση των αρδευτικών αναγκών της. Επιπρόσθετα, αφορά στην κατασκευή των έργων μεταφοράς και διανομής της περιοχής που εμπεριέχει τις αγροτικές εκτάσεις Μυρωδάτου – Αβδηρών – Βελόνης – Μάνδρας - Πεζούλας. η οποία είναι μία εκ των πέντε περιοχών στις οποίες έχει διαχωριστεί η πεδιάδα της Ξάνθης και περιλαμβάνει αρδευόμενες εκτάσεις περίπου 56 χιλιάδων στρεμμάτων (που αποτελούν περίπου το 22% της συνολικής έκτασης της πεδιάδας) και παρουσιάζει τα σοβαρότερα προβλήματα υφαλμύρωσης.

Στο έργο προβλέπεται να εφαρμοστούν και έξυπνα αρδευτικά συστήματα (συστήματα τηλεμετρίας – τηλε-ελέγχου, ηλεκτρονικές συσκευές παρακολούθησης άρδευσης με ασύρματη επικοινωνία, μετεωρολογικοί σταθμοί, συστήματα μέτρησης ποιοτικών χαρακτηριστικών, κ.λπ.). Για το κατασκευαστικό κόστος του έργου έχει εγκριθεί η χρηματοδότησή του κατά 30% από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).

Αρδευτικό σύστημα Αλμωπαίου

Όσον αφορά στην Ανάθεση Σύμβασης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του έργου «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΛΜΩΠΑΙΟΥ ΜΕΣΩ ΣΔΙΤ», η εκτιμώμενη αξία σύμβασης υπολογίζεται σε 98.500.000 ευρώ, μη περιλαμβανομένου ΦΠΑ (24%), άρα έχουμε να κάνουμε με σύμβαση περίπου 125 εκατ. ευρώ, ενώ η διάρκειά της θα είναι 25ετής (τα 2 έτη η κατασκευή). Η ακαθάριστη προς άρδευση έκταση ανέρχεται σε 150.000 περίπου στρεμμάτων, εκ των οποίων η καθαρή γεωργική γη εκτιμήθηκε αρχικώς σε 120.500 στρέμματα. Η προς αξιοποίηση έκταση υπάγεται στους Δήμους Σκύδρας και Πέλλας της Π. Ε. Πέλλας.

Το έργο αφορά τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του Αρδευτικού Δικτύου Αλμωπαίου. Επιγραμματικά το έργο περιλαμβάνει:

  • Την εκπόνηση των μελετών εφαρμογής – κατασκευαστικών μελετών του έργου.
  • Την κατασκευή Αρδευτικού Δικτύου (αγωγός μεταφοράς από φράγμα Αλμωπαίου, πρωτεύον, δευτερεύον και τριτεύον δίκτυο) και συνοδών έργων (δεξαμενές, αντλιοστάσια, ΗΛΜ συστήματα αυτοματισμών, τηλε-ελέγχων και τηλε-χειρισμών).
  • Τη συντήρηση και τη λειτουργία του Αρδευτικού Δικτύου και των συνοδών έργων για 23 έτη.

Σύμφωνα με το σχέδιο αξιοποίησης, προβλέπεται η άρδευση με σύγχρονα κλειστά αρδευτικά δίκτυα και βελτίωση του δικτύου αποστράγγισης του βορειοδυτικού τμήματος της Πεδιάδας Θεσσαλονίκης, που αποτελεί το δυτικό τμήμα της πεδιάδας Γιαννιτσών, με ταυτόχρονη ενίσχυση και ποιοτική βελτίωση της οικολογικής παροχής της Περιφερειακής Τάφρου Θεσσαλονίκης.

Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας

Όσον αφορά στο έργο «Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας», η ΣΔΙΤ είναι εκτιμώμενης αξίας 132,9 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Το αντικείμενο της παρούσας σύμπραξης αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία αρδευτικού δικτύου στη θέση Υπέρεια – Ορφανά για την άρδευση των παρακείμενων στον ποταμό Ενιπέα πεδινών εκτάσεων που αναφέρθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Υπέρειας του Νομού Λάρισας, καθώς και των Ορφανών Νομού Καρδίτσας, συνολικής εκτάσεως 74.300 στρεμμάτων, όπου λειτουργούν οι Τοπικοί Οργανισμοί Εγγείων Βελτιώσεων (ΤΟΕΒ) Τιτανίου και Φαρσάλων.

Περιλαμβάνει την κατασκευή και λειτουργία σωληνωτού αρδευτικού δικτύου για την άρδευση των παρακείμενων στον ποταμό Ενιπέα πεδινών εκτάσεων των αγροκτημάτων Πολυνερίου, Σταυρού, Κατωχωρίου, Ελληνικού, Βρυσιών & Υπέρειας του Νομού Λάρισας, καθώς και Ορφανών, Φύλλου και Λεύκης του Νομού Καρδίτσας. Το έργο χρηματοδοτείται με πόρους που προέρχονται από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU. Η διάρκεια της σύμβασης-ΣΔΙΤ έχει εκτιμηθεί σε 300 μήνες με τα πρώτα 3-4 έτη να αφορούν την περίοδο κατασκευής των απαραίτητων υποδομών και τα υπόλοιπα να είναι η περίοδος συντήρησης.

Σκοπός και διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου

Σκοπός του διαλόγου είναι η διερεύνηση και ο προσδιορισμός των μέσων που μπορούν να ικανοποιήσουν με τον βέλτιστο τρόπο τις ανάγκες της Αναθέτουσας Αρχής σε σχέση με την υλοποίηση του ως άνω έργου. Κατά τη διάρκεια του διαλόγου, η Αναθέτουσα Αρχή και οι Προεπιλεγέντες θα ανταλλάξουν απόψεις και θα καταθέσουν προτάσεις επί των τεχνικών, χρηματοοικονομικών και νομικών πτυχών του ως άνω έργου. Για την έγκυρη συμμετοχή στο παρόν Στάδιο Β.Ι της Β΄ Φάσης του Διαγωνισμού, οι προεπιλεγέντες υποχρεούνται, το αργότερο μέχρι την 16-10-2023, να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τη Δήλωση Συμμετοχής και τα Δικαιολογητικά Συμμετοχής. Η αποσφράγιση των φακέλων για γίνει στις 19 Οκτωβρίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΤΑΙΠΕΔ: «Βγαίνει» επισήμως ο επενδυτής (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) για Αττική Οδό – Τέλη Σεπτεμβρίου ο πλειοδότης για Λιμένα Βόλου;

Τέσσερα mega σχήματα «χτυπούν» αρδευτικά ΣΔΙΤ μισού δισ. ευρώ

Σιδηρόδρομος: Πώς και πότε θα επανέλθει το δίκτυο – Η προσωρινή λύση, ο ορίζοντας έτους, οι ζημίες άνω των 160 εκατ. ευρώ λόγω Daniel

gazzetta
gazzetta reader insider insider