Αττική Οδός: Ως ενιαίος διαγωνισμός οι επεκτάσεις, «ανοιχτό» το μοντέλο δημοπράτησης – Προχώρησαν έργα υποδομών 14 δισ. ευρώ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: Ως ενιαίος διαγωνισμός οι επεκτάσεις, «ανοιχτό» το μοντέλο δημοπράτησης – Προχώρησαν έργα υποδομών 14 δισ. ευρώ
Πώς θα «βγούνε» τα 3 έργα επεκτάσεων που εκκρεμούν. Πιθανό το μοντέλο ΣΔΙΤ ή Παραχώρησης, «παίζουν» οι Πρότυπες Προτάσεις. Τι ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, για ΒΟΑΚ, διόδια και μεγάλα έργα. «Τρέχουν» projects 14 δισ. ευρώ.

Μέσω ενιαίου διαγωνισμού φαίνεται να εξετάζει το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών να προχωρήσουν οι τρεις επεκτάσεις του αυτοκινητόδρομου της Αττικής Οδού, προς Ραφήνα και Λαύριο, καθώς και η σήραγγα Ηλιουπόλεως η οποία, ως γνωστόν, θα ενώσει τον οδικό άξονα με το project του Ελληνικού (μελέτες από τη Lamda), οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού.

Όπως είπε νωρίτερα ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, το ενιαίο αυτό έργο υψηλού προϋπολογισμού (μόνον η σήραγγα της Ηλιουπόλεως εκτιμάται ότι θα είναι έργο άνω του 1 δισ. ευρώ) δεν θα είναι δημόσιο, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για ΣΔΙΤ ή για παραχώρηση.

Για τη σήραγγα της Ηλιουπόλεως που σχετίζεται άμεσα με την μεγάλη ανάπτυξη του Ελληνικού οι μελέτες ωριμάζουν σε συνεργασία με τη Lamda Development, ενώ συνολικά για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι πιθανό να εξεταστεί και η μέθοδος των πρότυπων προτάσεων που προετοιμάζονται από τεχνικές εταιρείες, όπως πρόσφατα είχαμε αναφέρει, αν και υπάρχουν σχετικές δυσκολίες.

Ο ΒΟΑΚ και τα διόδια

Σε ένα άλλο μέτωπο, για τις 8 Μαΐου, δηλαδή στις αρχές της επόμενης εβδομάδας, έχει προγραμματιστεί η κατάθεση των προσφορών για το έργο παραχώρησης του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης) ύψους 1,7 δισ. ευρώ. Οι τεχνικές εταιρείες που θα καταθέσουν προσφορές θα διαγωνιστούν με βάση την πρότασή τους για τη συμβολή του δημοσίου στα διόδια και στο κόστος του έργου.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό έχουν εξασφαλιστεί για τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο της Κρήτης πόροι άνω του 1 δισ. ευρώ. Για το έργο παραχώρησης 800 εκατ. (600 εκατ. από το ΕΣΠΑ και 200 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης - ΤΑ) για το ΣΔΙΤ 90 εκατ. από το ΤΑ και 186 εκατ. επίσης από το ΤΑ για το τμήμα του έργου που θα γίνει ως δημόσιο έργο.

Για το θέμα της εφαρμογής των διοδίων, ήτοι των ηλεκτρονικών (αναλογικών με τα χιλιόμετρα που διανύει ο χρήστης), το υπουργείο Υποδομών είναι σε συνεργασία με τους κατασκευαστές αλλά δεν έχει καταλήξει ακόμα στην τεχνική λύση, ωστόσο, σύμφωνα με τον υφυπουργό, σύντομα θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις.

Τα μεγάλα projects 14 δισ. ευρώ

Γενικότερα, έργα συνολικού ύψους 15 δισ. ευρώ συμπεριλάμβανε το πρόγραμμα έργων Υποδομών 2019 -2023, εκ των οποίων δημοπρατήθηκαν projects ύψους 14 δισ. ευρώ, ενώ συμβασιοποιήθηκαν περί τα 5,5 δισ. ευρώ, όταν την τετραετία 2015-2019 δημοπρατήθηκαν έργα ύψους 3,5 δισ. περίπου και συμβασιοποιήθηκαν έργα αξίας 857 εκατ. ευρώ.

Αυτά ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών, Γ. Καραγιάννης, σε εκπροσώπους του Τύπου, επιχειρώντας μια «χαρτογράφηση» των μεγάλων υποδομών που εκκίνησαν, προχώρησαν ή ωρίμασαν περαιτέρω τα τελευταία χρόνια, και τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν τα προσεχή έτη, όπως είναι ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο Ε65, το οδικό τμήμα Πάτρα – Πύργος, το Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, το Fly Over Θεσσαλονίκης, τα οδικά ΣΔΙΤ σε νοτιοδυτική Πελοπόννησο και Κρήτη, έργα ύδρευσης και άρδευσης κ.α. Πρόκειται για τον απολογισμό της 4ετίας και τα μεγάλα έργα που προχωρούν, που πρόσφατα μόλις αποκάλυψε το insider.gr).

Όπως σημειώθηκε, στο χαρτοφυλάκιο έργων εντάθηκαν 19 ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,24 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 3 είναι συμβασιοποιημένα (ύψους 915 εκατ. ευρώ), δύο έργα έχουν προσωρινό ανάδοχο (214 εκατ. ευρώ), 12 είναι σε διαγωνιστική διαδικασίας (συνολικού ύψους 1,84 δις ευρώ και 2 προς δημοπράτησης (250 εκατ. ευρώ). Επίσης, ξεχωρίζουν έργα παραχωρήσεων συνολικού ύψους 2,5 δις ευρώ (ΒΟΑΚ με 1,7 δις, βόρειο τμήμα Ε 65 με 443 εκατ. ευρώ και το τμήμα Πάτρα – Πύργος, ύψους 290 εκατ. ευρώ, που «κούμπωσε» πάλι στην Ολυμπία Οδό), όπως και μεγάλα έργα Μετρό σαν τη Γραμμή 4 της Αθήνας (1,5 δις ευρώ), την επέκταση προς Ίλιον (550 εκατ. ευρώ) κ.α. Σε εξέλιξη είναι οδικά έργα και έργα αγροτικής οδοποιίας συνολικού προϋπολογισμού 4,5 δις ευρώ, έργα Μετρό ύψους 4,5 δις ευρώ (με Μετρό Θεσσαλονίκης, το ΣΔΙΤ κ.α.), όπως βέβαια και μεγάλο σιδηροδρομικό πρόγραμμα άνω των 4,5 δις ευρώ (π.χ. έργα ανταγωνιστικού διαλόγου).

Ποια είναι τα εμβληματικά έργα - Χρονοδιαγράμματα και εξελίξεις

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

· Το έργο που πέρασε από 40 κύματα, ξεμπλόκαρε, ξεκίνησε και στο τέλος του 2023 θα φτάσει στο 30% υλοποίησής του.

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

· Έχει συμβασιοποιηθεί το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη και το Δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος

· Στις 8 Μαΐου αναμένεται να υποβληθούν και οι προσφορές για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο

· Οι μελέτες για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά προχωρούν και μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

· Προχωρούν οι μελέτες για το Σούδα – Αεροδρόμιο και αναμένεται η θετική γνωμοδότηση του ΓΕΝ για την οριστικοποίηση της χάραξης του δρόμου που θα κινείται οριακά εντός του χώρου του Ναυστάθμου της Σούδας

· Προχωρούν προς χρηματοδότηση και τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου

τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή

τμήμα Γέφυρα Φρουζή - Παράκαμψη Παχιάς Άμμου

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

· Για το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη το έργο έχει ξεπεράσει το 23%.

· Εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%

Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Άκτιο

  • Εντός του 2023 ολοκληρώνεται το μεγάλο έργο.
  • Η παράκαμψη Αμφιλοχίας παραδόθηκε από το περασμένο καλοκαίρι και μάλιστα νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, ικανοποιώντας ένα χρόνιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και ενισχύοντας την οδική ασφάλεια της περιοχής.

Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

  • Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και υπεγράφη η σύμβαση ΣΔΙΤ στις 21/4/2023.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)

  • Υπεγράφη η σύμβαση του μεγάλου έργου για τη Θεσσαλονίκη
  • Ξεκίνησαν ήδη οι γεωτεχνικές έρευνες, ενώ οι τελικές μελέτες ήδη εκπονούνται
  • Οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου

Καστέλι

  • Εξασφαλίστηκε η αύξηση του μεγέθους του νέου υπερσύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου της χώρας, άνω του 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη επιβατική κίνηση που η Κρήτη θα κληθεί να υποδεχθεί τις επόμενες δεκαετίες.
  • Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί πλέον 92.000 τετραγωνικά μέτρα, από 68.000 τετραγωνικά μέτρα που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός.
  • Η πρόοδος εκτέλεσης του έργου σήμερα έχει ξεπεράσει το 22%.

Ύδρευση Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας και Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο

  • Εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα ωριμάσαμε και τα δημοπρατήσαμε στα τέλη του 2022.
  • Σήμερα έχουμε ήδη προσωρινό ανάδοχο και για τα δύο έργα και στόχος είναι το Φθινόπωρο να έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες.

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και Μπράλος-Άμφισσα

  • Δημοπρατήθηκαν τέλη του 2021 τα δύο έργα και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 υπογράφτηκαν και οι 2 συμβάσεις.
  • Για το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, στο επόμενο τρίμηνο να ενεργοποιηθούν και οι 2 από τις 3 προαιρέσεις του έργου, που αφορούν στην Παράκαμψη Ψαχνών και στη οδική σύνδεση αρτηρίας Βόρειας-Νότιας Εύβοιας.
  • Έχουν ήδη ξεκινήσει στα έργα αυτά οι οριστικές μελέτες και έως το τέλος του έτους αναμένουμε να εκκινήσουν και οι κατασκευαστικές εργασίες.
  • Εντός του καλοκαιριού η εγκατάσταση του εργοταξίου

Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

  • Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν 50%
  • Τις επόμενες μέρες ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη, ενώ ο δεύτερος αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Μετρό Θεσσαλονίκης

  • Πρόοδος του έργου 90% στη Βασική Γραμμή και της Επέκτασης προς Καλαμαριά
  • Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τον φορέα λειτουργίας με ΣΔΙΤ
  • Έχει ξεκινήσει η επανατοποθέτηση των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου, ενώ παράλληλα οι συρμοί μπορούν και κινούνται σε όλη τη γραμμή από ΝΣΣ έως το Αμαξοστάσιο.
  • Παράλληλα με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, η κυβέρνηση έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.

Κατασκευή επέκτασης Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον

  • Η Α’ φάση του Διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου (προσφορές προγραμματισμένες για αύριο στον διαγωνισμό των 550 εκατ. ευρώ).
  • Η Β’ Φάση θα ξεκινήσει το φθινόπωρο.
  • Ετοιμάζονται οι διαγωνισμοί μελετών για τις νέες επεκτάσεις προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα, αλλά και την συνέχιση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Λιμένας Ηρακλείου: Τα επόμενα βήματα στη «ναυμαχία» Περιστέρη (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) – Grimaldi (Minoan), τα «bets» και το κρίσιμο 10%

Υποδομές: Έργα συνολικού ύψους 14 δισ. ευρώ δημοπρατήθηκαν την τελευταία 4ετία – Τα μεγάλα projects και οι συμβασιοποιήσεις 5,5 δισ.

gazzetta
gazzetta reader insider insider