Εντός στόχου το «κλείσιμο» του Προϋπολογισμού 2022 – Χαμηλότερο έλλειμμα περί το 1,5% του ΑΕΠ, μήνυμα προς τις αγορές

Δήμητρα Καδδά
Μοιράσου το
Εντός στόχου το «κλείσιμο» του Προϋπολογισμού 2022 – Χαμηλότερο έλλειμμα περί το 1,5% του ΑΕΠ, μήνυμα προς τις αγορές
«Τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Δεκεμβρίου, είναι με ασφάλεια συμβατά, με τον στόχο για το έλλειμμα, που έχει τεθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού» ανέφερε ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ κατά την ανακοίνωση για τα στοιχεία Εκτέλεσης Κρατικού Προϋπολογισμού Δεκεμβρίου 2022. Οριακή υπέρβαση φορολογικών εσόδων και μικρότερο έλλειμμα 6,67 δισ. ευρώ. Τα μέτρα στήριξης και το «μαξιλάρι».

Τελευταία ενημέρωση: 12:50

«Τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Δεκεμβρίου, είναι με ασφάλεια συμβατά, με τον στόχο για το έλλειμμα, που έχει τεθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού» ανέφερε ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ, Θόδωρος Σκυλακάκης, κατά την ανακοίνωση για τα στοιχεία Εκτέλεσης Κρατικού Προϋπολογισμού Δεκεμβρίου 2022. «Θα πρέπει να αναμένουμε και την εκτέλεση των εσόδων του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου, καθώς και τις σχετικές, δημοσιονομικές προσαρμογές, που πραγματοποιεί η Eurostat, για να επιβεβαιωθεί η συγκεκριμένη πρόβλεψη» επισήμανε.

Πηγές του ΥΠΟΙΚ εξήγησαν πως 905 εκατ. ευρώ από τα τέλη κυκλοφορίας θα εισπραχθούν τους 2 επόμενους μήνες, και έτσι ο στόχος είναι με ασφάλεια εφικτό να επιτευχθεί. Το καλύτερο από το αναμενόμενο έλλειμμα του 2022 είναι και το τελευταίο μήνυμα προς τις αγορές πριν τις εκλογές, ανέφεραν αρμόδιες πηγές με στόχο την επενδυτική βαθμίδα.

Εκτίμησαν πως μπορεί να είναι κατά 0,2% ή κατά 0,3% του ΑΕΠ καλύτερο από το στόχο που είχε τεθεί (1,6% του ΑΕΠ). Ωστόσο η εικόνα θα είναι πιο καλή σε έναν μήνα από τώρα που θα βγει και το δελτίο Γενικής Κυβέρνησης.

Τα κέρδη ομολόγων (τελευταία δόση) θα έρθουν τελικά αργότερα λόγω της ανάγκης να περάσουν από όλα τα κοινοβούλια και τα αρμόδια όργανα της ΕΕ. Και ανάλογα θα επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά το έλλειμμα. Με την κυβέρνηση θα προτιμά να δώσουν πιο πολύ «χώρο» στο 2023 για να υπάρχει πιο μεγάλη ευελιξία, αλλά να φανεί επί της ουσίας τον Απρίλιο.

Τα μέτρα στήριξης και το «μαξιλάρι»

Για τις τιμές φυσικού αερίου με βάση τις οποίες είχε υπολογισθεί το 1 δις ευρώ ειδικού αποθεματικού, από τα οποία τα 600 εκατ. ευρώ θα αφορούσαν επιδοτήσεις στο ρεύμα, πηγές του ΥΠΟΙΚ ανέφεραν πως ήταν διπλάσιες από τις σημερινές τιμές. Αλλά είναι πολύ νωρίς γιατί εικόνα για τις ανάγκες θα υπάρχει όταν φανεί πως θα εξελιχθεί ο χειμώνας. Αλλά και πως θα εξελιχθούν οι τιμές το επόμενο διάστημα.

Γενικότερα με αυτές τις τιμές, εξηγούσαν, όλο το σύστημα των επιδοτήσεων λειτουργεί πολύ πιο εύκολα. Τον Φεβρουάριο θα φανεί λοιπόν η επίπτωση των πολύ χαμηλών τιμών αερίου στην επιδότηση ηλεκτρικής ενέργειας.

Για την επίπτωση της συζήτησης που γίνεται στις Βρυξέλλες, αναφέρεται πως «δεν θεωρώ πως θεωρούμε μοντέλο οριζόντιων επιδοτήσεων» και «δεν βλέπω να έχουμε κάποιο πρόβλημα με αυτές τις τιμές που έχουν διαμορφωθεί» γιατί «είναι πολύ πιο εύκολο να λειτουργήσει ο μηχανισμός» και έτσι μπορεί να ειπωθεί πως είμαστε κοντά στο τέλος της κρίσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Σε συνδυασμό με την αλλαγή μείγματος και τη συμμετοχή του φυσικού αερίου. Για το άμεσο μέλλον δεν εκτιμάται πως θα υπάρχουν αλλαγές αλλά και πως οι αποφάσεις θα έχουν σχέση με κατευθύνσεις και όχι με δεσμευτικό κείμενο.

Επισημάνθηκε επίσης πως τα έκτακτα έσοδα από τα κέρδη παραγωγών/προμηθευτών θα φανεί από τη Eurostat που θα εγγραφούν. Για το αν θα υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, θα φανεί στη συνέχεια ανέφεραν. Εκτιμώντας πως κλειδί θα είναι η σταθεροποίηση των τιμών αερίου όχι μόνο στο ρεύμα αλλά και στο αέριο αφού η άνοδος των τιμών προκαλεί άμεσα 0,5-1% επίπτωση στο ΑΕΠ σε ετήσια βάση. Δηλαδή αλλάζει ανάλογα και ο στόχος για άνοδο του ΑΕΠ το 2023 και η όποια επίπτωση υπάρχει σε άλλους δείκτες.

Για το πως θα χρησιμοποιηθούν έκτακτοι πόροι, αυτοί θα έχουν έκτακτη χρήση, ανέφεραν. Αλλά πρώτα, επισήμαναν, θα πρέπει να φανεί πως θα εξελιχθούν οι ανάγκες του μηχανισμού στήριξης, όχι μόνο για επιδοτήσεις αλλά και σε συμψηφισμούς που ίσως πρέπει να γίνουν.

Έξοδος στις αγορές – Ταμείο Ανάκαμψης

Όταν σου έρχονται τα λεφτά είναι η καλύτερη στιγμή για να βγαίνεις στις αγορές, ανέφεραν πηγές του ΥΠΟΙΚ για την έξοδο. Επισημαίνοντας πως και η έλευση των δόσεων του Ταμείου Ανάκαμψης πιο νωρίς, αλλά και τα καλά στοιχεία του Προϋπολογισμού βοηθούν την εικόνα προς το εξωτερικό.

Για την πορεία του Ταμείου Ανάκαμψης επισημάνθηκε πως ανά τρίμηνο οι συμβάσεις κατατίθενται στη Βουλή στο σκέλος των δανείων. Στο πεδίο των επιχορηγήσεων είναι πολύ μεγάλος ο αριθμός των διαγωνισμών σε εξέλιξη (εκατοντάδες) που θα οδηγήσει σε πολύ υψηλές συμβασιοποιήσεις το επόμενο διάστημα. Οι δαπάνες προχωρούν σε πολλές δράσεις όπως πχ στο Εξοικονομώ και στις καταρτίσεις.

Επισημάνθηκε πως έχει σημασία πως η πρόταση αναθεώρησης του Ταμείου Ανάκαμψης θα οδηγήσει σε νέες εντάξεις, σε αναθεώρηση προϋπολογισμών και σε προγράμματα που δεν έχουν ακόμη ενεργοποιηθεί και πιθανόν θα βγουν «εκτός» όπως πχ κάποια ΣΔΙΤ αγροτικής διάστασης που μεταφέρθηκαν στο Αγροτικής Ανάπτυξης γιατί κρίθηκε πως θα έχουν πιο μακρύ χρόνο υλοποίησης.

Τα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ

Αναλυτικά, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 11,68 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 13,4 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2022 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 14,872 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 6.676 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 8,506 δισ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 10,327 δισ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2021.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 59,598 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 255 εκατ. ευρώ ή 0,4% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στα μειωμένα έσοδα ΠΔΕ κατά 885 εκατ. ευρώ, καθώς και στο γεγονός ότι λόγω της παράτασης προθεσμίας καταβολής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023 εκτιμάται ότι ένα σημαντικό ποσό που είχε προβλεφθεί να εισπραχθεί το έτος 2022 θα εισπραχθεί τελικά το 2023. Αντιθέτως, εισπράχθηκε ποσό ύψους 367 εκατ. ευρώ ως έκτακτη εισφορά ύψους 90%, με βάση την αύξηση του μικτού περιθωρίου κέρδους, στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας για την περίοδο Οκτωβρίου 2021 – Ιουνίου 2022, που δεν είχε προβλεφθεί να εισπραχθεί.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 65,751 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 95 εκατ. ευρώ ή 0,1% έναντι του στόχου.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 55,316 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 180 εκατ. ευρώ ή 0,3% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Εάν όμως ληφθεί υπόψη η παράταση στην είσπραξη των τελών κυκλοφορίας, η πραγματική αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 6,153 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 159 εκατ. ευρώ από τον στόχο (5,993 δισ. ευρώ).

Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 3,573 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 885 εκατ. ευρώ από τον στόχο (4,459 δισ. ευρώ).

Για τον μήνα Δεκέμβριο 2022 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 6,168 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 543 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο, λόγω των μειωμένων εσόδων ΠΔΕ κατά 811 εκατ. ευρώ, καθώς και της μη είσπραξης σημαντικού ποσού των τελών κυκλοφορίας, λόγω παράτασης της προθεσμίας πληρωμής εντός του 2023. Αντίθετα, στα έσοδα μηνός Δεκεμβρίου εισπράχθηκε ποσό ύψους 367 εκατ. ευρώ από την έκτακτη εισφορά στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας που δεν είχε προβλεφθεί, όπως προαναφέρθηκε.

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 6,770 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 574 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 5,137 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 264 εκατ. ευρώ ή 4,9% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 εξαιτίας της παράτασης της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 601 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 31 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο (632 εκατ. ευρώ).

Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 705 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 811 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο (1,516 δισ. ευρώ).

Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 ανήλθαν στα 71,278 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1,975 δισ. ευρώ ή 2,7% έναντι του στόχου (73,253 δισ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 1.384 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην υποεκτέλεση της κατηγορίας των καταναλωτικών δαπανών ύψους 284 εκατ. ευρώ και στη μη απορρόφηση, εντός του τρέχοντος έτους, μέρους των πιστώσεων που διατέθηκαν από το αποθεματικό, λόγω διαδικαστικών καθυστερήσεων. Οι σχετικές υποχρεώσεις αναλαμβάνονται κατά προτεραιότητα, εκ νέου, στο επόμενο οικονομικό έτος, για τη διενέργεια των σχετικών πληρωμών και την αποφυγή συσσώρευσης απλήρωτων υποχρεώσεων.

Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 11,025 δισ.. ευρώ, παρουσιάζοντας υποεκτέλεση ύψους 591 εκατ. ευρώ.

Η προσωρινή αποτύπωση των κυριότερων πληρωμών των δαπανών για δημοσιονομικά μέτρα που ελήφθησαν λόγω της πανδημίας για την περίοδο του Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου, έχει ως εξής:

α) η ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον COVID-19 στις Περιφέρειες ύψους 160 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,

β) η συνεισφορά του δημοσίου για την αποπληρωμή επιχειρηματικών δανείων πληγέντων δανειοληπτών ύψους 90 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,

γ) η επιδότηση κεφαλαίου κίνησης σε τουριστικές επιχειρήσεις ύψους 42 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,

δ) η ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό στις Περιφέρειες ύψους 103 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,

ε) η έκτακτη επιχορήγηση των πληττόμενων από την πανδημία επιχειρήσεων ψυχαγωγίας, γυμναστηρίων, σχολών χορού κ.λπ. ύψους 44 εκατ. ευρώ, από το ΠΔΕ,

στ) η δαπάνη αποζημίωσης ειδικού σκοπού ύψους 163 εκατ. ευρώ, η οποία πληρώθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατηγορία μεταβιβάσεων),

ζ) οι πρόσθετες επιχορηγήσεις προς τον ΕΟΠΥΥ, ύψους 115 εκατ. ευρώ και προς τα νοσοκομεία και τις ΔΥΠΕ, ύψους 281 εκατ. ευρώ καθώς και η αγορά εμβολίων ύψους 320 εκατ. ευρώ,

η) η πρόσθετη επιχορήγηση προς τη ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) ύψους 594 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της απώλειας εσόδων λόγω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων και η επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ ύψους 372 εκατ. ευρώ για την κάλυψη απώλειας εσόδων από τη μείωση των εισφορών,

θ) η δαπάνη για την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων ύψους 296 εκατ. ευρώ κατά την εφαρμογή κυρίως του μηχανισμού ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και του προγράμματος 150.000 νέων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας και

ι) η κρατική αποζημίωση εκμισθωτών ύψους 68 εκατ. ευρώ, λόγω μειωμένων μισθωμάτων που λαμβάνουν.

Η προσωρινή αποτύπωση των κυριότερων πληρωμών των δαπανών για τα μέτρα αντιμετώπισης της ενεργειακής κρίσης, που αφορούν στην Κεντρική Διοίκηση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου, έχει ως εξής:

α) μεταβιβαστική πληρωμή προς τον ΟΠΕΚΑ (Απριλίου και Ιουνίου) ύψους 207 εκατ. ευρώ η οποία αναλύεται στα εξής επιμέρους: 120 εκατ. ευρώ για την έκτακτη δόση του επιδόματος τέκνου, 46 εκατ. ευρώ για την καταβολή της προσαύξησης της εισοδηματικής ενίσχυσης των δικαιούχων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, 33 εκατ. ευρώ για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ΑμεΑ και 7 εκατ. ευρώ για την προσαύξηση της σύνταξης των ανασφάλιστων υπερηλίκων, καθώς και μεταβιβαστική πληρωμή προς τον ΟΠΕΚΑ (Δεκεμβρίου) ύψους 221 εκατ. ευρώ η οποία αναλύεται στα εξής επιμέρους: 122 εκατ. ευρώ για την έκτακτη δόση του επιδόματος τέκνου, 47 εκατ. ευρώ για την καταβολή της προσαύξησης της εισοδηματικής ενίσχυσης των δικαιούχων του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, 43 εκατ. ευρώ για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ΑμεΑ και 9 εκατ. ευρώ για την προσαύξηση της σύνταξης των ανασφάλιστων υπερηλίκων,

β) επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ Μαΐου ύψους 135 εκατ. ευρώ και Δεκεμβρίου ύψους 250 εκατ. ευρώ, για την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των ευάλωτων συνταξιούχων,

γ) επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας για την ενίσχυση φυσικών προσώπων και ελεύθερων επαγγελματιών με σκοπό την αντιμετώπιση της αύξησης του κόστους των καυσίμων κίνησης (fuel pass) ύψους 302 εκατ. ευρώ και για την ενίσχυση λόγω αυξημένων λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος (power pass) ύψους 296 εκατ. ευρώ,

δ) επιχορήγηση προς τον ΟΠΕΚΕΠΕ ύψους 50 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση των συνεπειών στην ελληνική κτηνοτροφία λόγω των διεθνών εξελίξεων, καθώς και ενίσχυση ύψους 60 εκατ. ευρώ γεωργικών εκμεταλλεύσεων, λόγω της αύξησης του κόστους των λιπασμάτων,

ε) αποζημίωση ειδικού σκοπού για τη στήριξη εκμεταλλευτών και οδηγών ΤΑΞΙ ύψους 5 εκατ. ευρώ,

στ) επιδότηση του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) κίνησης ύψους 217 εκατ. ευρώ,

ζ) επιδότηση του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) θέρμανσης ύψους 90 εκατ. ευρώ και

η) ενίσχυση του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης κατά 1.600 εκατ. ευρώ.

Για την περίοδο του Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2022 οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, κατά 1.528 εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

«Καμπανάκι» για τον εξωδικαστικό μηχανισμό – 1 στις 2 ρυθμίσεις δείχνει πρόβλημα εξυπηρέτησης

Αντικειμενικές αξίες: Ποιοι δήμοι ζητούν μείωση τιμών ακόμη και πάνω από 50% - Πληθαίνουν οι ενστάσεις – Έως 20/1 η υποβολή αιτημάτων στο ΥΠΟΙΚ