Λεπτή ισορροπία μεταξύ μέτρων στήριξης & «κουμπαρά» ρεύματος – Εντείνονται οι ανατιμήσεις, τρενάκι του τρόμου οι διεθνείς τιμές αερίου

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Λεπτή ισορροπία μεταξύ μέτρων στήριξης & «κουμπαρά» ρεύματος – Εντείνονται οι ανατιμήσεις, τρενάκι του τρόμου οι διεθνείς τιμές αερίου
Κλειδώνει το πακέτο μέτρων. Πίεση από τις τιμές του αερίου. Τα διλήμματα και τα σενάρια.  Κάτω των 500 εκατ. ευρώ το πακέτο για τα καύσιμα. Παρεμβάσεις σε βενζίνη, πετρέλαιο, άγονες γραμμές.   

Την υπέρβαση του στόχου των φορολογικών εσόδων που δημιουργεί ένα νέο «μαξιλάρι» τους τελευταίους 2 μήνες θα διαχειριστεί μέσα στην εβδομάδα η κυβέρνηση, μαζί με τις υπόλοιπες κινήσεις θωρακικής της αγοράς, επιχειρώντας να κατευνάσει τις αντιδράσεις που προκαλεί σε πολίτες και επιχειρήσεις η εντεινόμενη ακρίβεια. Στο επίκεντρο των ανατιμήσεων και των νέων μέτρων είναι το αυξημένο κόστος καυσίμων, αλλά και τα υπόλοιπα μέτωπα της ακρίβειας εντείνονται, όπως φάνηκε και από τα τελευταία στοιχεία για την πορεία του Δείκτη Τιμών Εισαγωγών στη Βιομηχανία που επιταχύνθηκε εκ νέου τον Απρίλιο με αύξηση 39,1%, έναντι 34,6% έναν μήνα πριν.

Από την άλλη πλευρά όμως ανακάμπτει το μέτωπο του φυσικού αερίου, αυξάνοντας την ανησυχία για ένα πολύ πιο «ακριβό» πακέτο στήριξης του νέου μηχανισμού για το ρεύμα και γι αυτό το λόγο η διατήρηση ενός «κουμπαρά» μέχρι να φανεί και η στάση της ΕΕ. Με κάθε άνοδο πάνω από το «όριο» των 100 ευρώ ανά κιλοβατώρα κατά 10 ευρώ, να προσθέτει δαπάνη 150-200 εκατ. ευρώ φέτος, όπως εξηγούν πηγές του οικονομικού επιτελείου.

Το νέο πακέτο

Η κυβέρνηση προαναγγέλλει ένα πακέτο καυσίμων χαμηλότερο από 500 εκατομμύρια ευρώ το οποίο θα κλειδώσει οριστικά μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα. Το πακέτο καυσίμων θα περιλαμβάνει αυξημένο ποσό επιδότησης και μεγαλύτερο αριθμό δικαιούχων από τον Ιούλιο, παράλληλα με συνέχιση της επιδότησης στην αντλία για το ντίζελ κίνησης, υψηλότερη επιδότηση στα υγρά καύσιμα για τις νησιωτικές περιοχές της χώρας και αύξηση της κρατικής επιδότησης για τις άγονες γραμμές.

Παράλληλα προωθούνται παρεμβάσεις στα πρατήρια και στην εποπτεία της αγοράς για να περιορισθούν τα φαινόμενα αισχροκέρδειας και νοθείας. Στο τραπέζι παραμένει, χωρίς όμως να έχει ληφθεί απόφαση, το σενάριο για ένα νέο επίδομα. Αντιθέτως μία οριζόντια μείωση της φορολογίας στα καύσιμα, όπως για παράδειγμα στον ειδικό φόρο κατανάλωσης συνεχίζει να είναι απορριπτέα, λόγω του μεγάλου δημοσιονομικού κόστους που ενέχει: της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ για μία παρέμβαση 20 λεπτών, όπως ανέφερε ο ΥΠΟΙΚ Χρήστος Σταϊκούρας στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. Ωστόσο ο ΥΠΟΙΚ πρόσθεσε ότι τα επιπλέον έσοδα στα κρατικά ταμεία από τις υψηλότερες εισπράξεις στο ΦΠΑ καυσίμων θα τροφοδοτούν το πακέτο στήριξης το οποίο θα αφορά στα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα. Ο δημοσιονομικός χώρος «φαίνεται πως διαμορφώνεται το τελευταίο 2μηνο», αλλά «έχουμε πρωτογενές έλλειμμα» πρόσθεσε αναφερόμενος στην ανάγκη για συγκράτηση στο πακέτο μέτρων τα οποία προσδιόρισε σε αξία κάτω των 500 εκατ ευρώ.

Η εφαρμογή των μέτρων και οι κοινοτικοί πόροι

Επίσης η κυβέρνηση δίνει έμφαση στην εφαρμογή όσων έχει ήδη εξαγγείλει. Με την εκκίνηση από τις 21 Ιουνίου της επιταγής ανακύκλωσης ψυγείων και κλιματιστικών, αλλά και με την όσο το δυνατόν ταχύτερη πληρωμή των δικαιούχων του Power Ρass.

Συνεχίζεται παράλληλα η διαπραγμάτευση με την Κομισιόν για την οριστικοποίηση του νέου μηχανισμού για το ρεύμα, η ρύθμιση για το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ αναμένονται και οι κανονισμοί, επίσης από την Κομισιόν, για το νέο εργαλείο REPowerEU και για τα κίνητρα που θα προβλέπει για παρεμβάσεις ενεργειακής στήριξης. Ακόμη, από το νέο ΕΣΠΑ όπως ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο πλαίσιο του συνεδρίου που έγινε στην Καλαμάτα θα περιλαμβάνει και ένα νέο «Εξοικονομώ» για κατοικίες.

Οι αντοχές των ταμείων

Το «καθαρό» περιθώριο για μέτρα από την υπέρβαση εσόδων του μήνα Μαΐου υπολογίζεται κοντά στα 300 εκατομμύρια ευρώ, ενώ επιπλέον ποσό εκτιμάται ότι δημιούργησε και ο Απρίλιος. Το οικονομικό επιτελείο θέλει να προσδιορίσει μέσα στην εβδομάδα τα τελικά στοιχεία για την κατανομή των εσόδων ΕΝΦΙΑ του Μαΐου, αν δηλαδή αφορά σε τακτικές δόσεις ή σε εφάπαξ πληρωμές. Με μία πρώτη εκτίμηση για μικρή άνοδο στην εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ, αλλά και με αισιοδοξία για το ΑΕΠ λόγω των αποτελεσμάτων του 1ου τριμήνου. .

Το κόστος του αερίου

Το ζήτημα είναι, όπως λένε στελέχη του οικονομικού επιτελείου, ότι πέρα από τα πέρα από τα καύσιμα υπάρχει και το ρεύμα. Η διεθνής τιμή του αερίου που το επηρεάζει, όλες τις προηγούμενες μέρες συνέχισε να ανησυχεί μετά το άλμα έως 125 ευρώ η κιλοβατώρα, το οποίο παρά τη μερική διόρθωση στα 117 ευρώ η κιλοβατώρα την Παρασκευή, δείχνει το πόσο θολό είναι το τοπίο στο πραγματικό περιθώριο για μέτρα στήριξης.

Εξηγούν πως το πακέτο του μόνιμου μηχανισμού για το ρεύμα που κατατέθηκε στη Βουλή με στόχο να ισχύσει από 1η Ιουλίου έχει κοστολογηθεί για τιμή αερίου στα 100 ευρώ η κιλοβατώρα. Κάθε άνοδος λοιπόν πέραν των 100 ευρώ κατά 10 ευρώ σημαίνει επιπλέον επιβάρυνση μόνο για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 κατά 150 με 200 εκατομμύρια ευρώ.

Όταν λοιπόν το προηγούμενο διάστημα η τιμή του κινούνταν πολύ κάτω από τα 100 ευρώ η κιλοβατώρα (ακόμη και στα 80 ή 85 ευρώ) υπήρχε αισιοδοξία όχι μόνο για αποκλιμάκωση αλλά και για μεγαλύτερα περιθώρια στήριξης άλλων πεδίων. Το δίλημμα τώρα, εξηγούν, είναι το ανάποδο: αν θα πρέπει να μαζεύεται ένας «κουμπαράς» για μεγαλύτερο κόστος εξυπηρέτησης του πακέτου για το ρεύμα. Ιδιαίτερα στο άμεσο μέλλον, καθώς τα αιτήματα για κοινή ευρωπαϊκή στάση προς το παρόν μένουν μετέωρα, αλλά και γιατί η Ελλάδα μετά την απόφαση εξόδου του Eurogroup προχωρά στο επόμενο βήμα: στο κείμενο επικύρωσης της απόφασης εξόδου από την Κομισιόν που θα εκδοθεί ακόμη και μέσα στον Ιούλιο, και έτσι, πρέπει «να διατηρήσει τη δέσμευσή τη προς το Eurogroup για συνέχιση της προσπάθειας επιστροφής σε πλεονάσματα από το 2023» όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές. Θυμίζοντας και τον στόχο της επενδυτικής βαθμίδας.

«Η όποια παρέμβαση δεν πρέπει να τινάξει και τα δημόσια οικονομικά», επισήμανε ο Αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ Θεόδωρος Σκυλακάκης, Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5 εξηγώντας πως η ευμεταβλητότητα στο θέμα του αερίου και έτσι του ρεύματος είναι μεγάλη. «Αν δεν ξέρεις πως θα εξελιχθεί η υπόθεση, δεν σπεύδεις να παρέμβεις σαν να έχεις λευκές επιταγές, δανεικά δίνεις» είπε. Για μία πιο μεγάλη παρέμβαση είπε «δεν έχουμε χώρο που να περισσεύει, η προσπάθεια» για το νέο πακέτο καυσίμων «θα «αφορά στα ευάλωτα νοικοκυριά».

Οι κινήσεις του Ιουλίου και του Σεπτεμβρίου

Καλύτερη εικόνα για τις κινήσεις της θα έχει η κυβέρνηση τον Ιούλιο, ανάλογα και με το αποτέλεσμα που θα έχει συζητήσει για το δημοσιονομικό δρόμο των επόμενων μηνών και τις κατευθύνσεις που θα δοθούν από την σύνοδο των ΥΠΟΙΚ για τους προϋπολογισμούς του 2023, υπό το φως των νεότερων στοιχείων για την πορεία των τιμών και του ΑΕΠ ανά την Ευρώπη. Μεγαλύτερο πλήγμα μακράς διάρκειας αναμένεται να αποτυπωθεί και στις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στο ίδιο πλαίσιο αναμένεται να οριστικοποιηθεί και ο νέος Πολυετής Προϋπολογισμός.

Στόχος παραμένει επίσης η συνέχιση των παρεμβάσεων για την μείωση των φόρων και εισφορών, με διεύρυνση της κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και σε δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους από το 2023. Παράλληλα μία πιθανή περαιτέρω κίνηση στο πεδίο των ασφαλιστικών εισφορών. Η εν λόγω απόφαση θα ληφθεί το Σεπτέμβριο, όταν θα υπάρχει καλύτερη εικόνα για τα έσοδα από τον τουρισμό και όχι μόνο. Σε συνδυασμό με την πορεία της κρίσης και τις αποφάσεις της ΕΕ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider