Γιατί το ραντεβού της 7ης Απριλίου είναι κρίσιμο για την έξοδο της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί το ραντεβού της 7ης Απριλίου είναι κρίσιμο για την έξοδο της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία
Πρόοδο αναφορικά με την πορεία των προαπαιτούμενων που είχαν εγγραφεί στη λίστα του Ιουνίου του 2018, αλλά νέο χρονοδιάγραμμα επίλυσης των εκκρεμοτήτων που απομένουν στο αυριανό πόρισμα. Tη Δευτέρα 7 Απριλίου ξεκινά η 14η αξιολόγηση με στόχο τη λήξη της εποπτείας. Κρίσιμη η -παράλληλη- αποτίμηση για την συνολική δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική εικόνα της Ελλάδας.

Με θετικό πρόσημο για πρόοδο αναφορικά με την πορεία των προαπαιτούμενων που είχαν εγγραφεί στη λίστα του Ιουνίου του 2018, αλλά και με ένα νέο χρονοδιάγραμμα επίλυσης των εκκρεμοτήτων που απομένουν, αναμένεται να ανακοινωθεί αύριο, σύμφωνα με πληροφορίες, η 13η έκθεση για την αξιολόγηση της χώρας σε καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας. Θα επικυρωθεί στο Eurogroup του Μαρτίου, αλλά αυτό που έχει πιο μεγάλη σημασία είναι το νέο «ραντεβού» που έχουν ορίσει από τώρα οι εκπρόσωποι των Θεσμών (ΕΚΤ, Επιτροπή και ESM), με το ελληνικό οικονομικό επιτελείο.

Προς το παρόν, το πρώτο ραντεβού έχει οριστεί σύμφωνα με πληροφορίες για τη Δευτέρα 7 Απριλίου. Με στόχο την… «έξοδο».

Δηλαδή, με κοινή θέση και των δύο πλευρών να ολοκληρωθούν και οι τελευταίες εκκρεμότητες ούτως ώστε η επόμενη, 14η, αξιολόγηση να είναι τελική. Και τούτο με δεδομένο πως η ελληνική πλευρά μέσα από επιστολή του ΥΠΟΙΚ Χρήστου Σταϊκούρα (που από τον Ιανουάριο έχει υποβάλει στον αρμόδιο Επίτροπο Πάολο Τζεντιλόνι) ζητά την έξοδο από το εν λόγω καθεστώς εντός του 2022.

Ο χρόνος εξόδου και η κρίσιμη (παράλληλη) αποτίμηση για τη συνολική δημοσιονομική και χρηματοπιστωτική εικόνα της Ελλάδας

Η ενισχυμένη εποπτεία ανανεώνεται ανά 6μηνο από την Επιτροπή. Η έξοδος δεν κρίνεται μόνο από την πορεία των προαπαιτούμενων (όπως αποτιμώνται στις τριμηνιαίες εκθέσεις της ενισχυμένης εποπτείας οι οποίες επικυρώνονται σε επίπεδο Eurogroup). Θα πρέπει επίσης να αποφανθεί η Επιτροπή αν συνολικά έχουν αρθεί οι λόγοι για τους οποίους η ίδια (βάσει Συνθήκης) αποφάσισε να ενεργοποιήσει τον Αύγουστο του 2018 το εν λόγω καθεστώς. Η συνολική αυτή αποτίμηση συνδέεται όχι μόνο με τα προαπαιτούμενα, αλλά και με μία συνολική εκτίμηση ρου βαθμού αποκατάστασης της σταθερότητας στο δημοσιονομικό, στο χρηματοπιστωτικό και σε άλλα πεδία.

Ετσι, μένει να διευθετηθεί - εφόσον όλα συνεχίζουν να κυλούν ομαλά - και πώς θα διατεθεί όχι μόνο το τρέχον πακέτο «δόσεων» του Ιουνίου, αλλά και το εκκρεμές από το παρελθόν «πακέτο». Αλλά και πώς θα «συγκλίνει» η διαφορά χρόνου (2μηνων) μεταξύ της απόφασης του Ιουνίου του 2018 και της ολοκλήρωσης χρονικά της νέας παράτασης που θα δοθεί αναγκαστικά τώρα για έξι μήνες στο καθεστώς τον Αύγουστο του 2022.

Η έκθεση και το νέο χρονοδιάγραμμα

Σε κάθε περίπτωση, η αυριανή έκθεση των Θεσμών αναμένεται να φωτίσει παραπάνω όλες αυτές τις πτυχές. Αλλά και να ξεδιπλώσει το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εκκρεμοτήτων.

Κάποιες εξ αυτών, όπως είναι η ενίσχυση της ΑΑΔΕ ή κάποιες πτυχές του χρηματοπιστωτικού συστήματος θα παρακολουθούνται έως και το 2026 και μέσα από τις μεταρρυθμίσεις του Ταμείου Ανάκαμψης.

Κάποιες άλλες εκκρεμότητες - όπως είναι η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Κράτους προς ιδιώτες που θεωρείται καίριας σημασίας από τους δανειστές γιατί δείχνουν τη βούληση «νοικοκυρέματος» των ελληνικών δημόσιων οικονομικών - έχουν χρονοδιάγραμμα που λήγει τον Ιούνιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα δείχνουν μεγάλη αποκλιμάκωση το επόμενο διάστημα, ειδικά στο σκέλος των εκκρεμών συντάξεων.

Στο θέμα των πλειστηριασμών και του μεταβατικού καθεστώτος υπήρχαν έντονες διαβουλεύσεις όλο το προηγούμενο διάστημα. Επίσης, νέοι στόχοι θα υπάρχουν και για πεδία όπως οι δασικοί χάρτες, η ταχύτητα απονομής της δικαιοσύνης, αλλά και εκκρεμείς ιδιωτικοποιήσεις (περιλαμβανομένων των δεσμεύσεων για την ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ για τις οποίες πλέον υπάρχει αρνητική απόφαση του ΣτΕ). Με αντιστάθμισμα πεδία στα οποία καταγράφεται μεγάλη πρόοδος αλλά και «ελαφρυντικά» λόγω της πανδημίας και άλλων έκτακτων συνθηκών.

Το μέτωπο των πλεονασμάτων

Η βασική δέσμευση της συμφωνίας του Ιουνίου του 2018 αφορούσε στα δημοσιονομικά και στην επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ έως το 2023 και εν συνεχεία την αποκλιμάκωσή τους τόσο ώστε να διατηρείται η βιωσιμότητα του χρέους. Πρόκειται για έναν όρος ο οποίος - προφανώς - και φέτος είναι ανενεργός λόγω της ρήτρας διαφυγής με την κυβέρνηση να δηλώνει συνεχώς ως στόχο τον περιορισμό του ελλείμματος στο 1,4% του ΑΕΠ φέτος και την επιστροφή σε «ρεαλιστικά» πλεονάσματα το 2023.

Μένει λοιπόν να φανεί τι θα συμφωνηθεί για αυτό το όριο που θα ισχύει από το 2023 και μετά, με βάση τις συζητήσεις που θα γίνουν όλο το επόμενο διάστημα σε επίπεδο ΕΕ για τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες. Με πρώτο σταθμό το άτυπο Eurogroup της Παρασκευής, αλλά και υπό το φως των νέων τριγμών που διαμορφώνει η Ρωσο-Ουκρανική κρίση και στα δημοσιονομικά των κρατών.

Η ελληνική πλευρά επιχειρεί παράλληλα να παραμείνει στο «προσκήνιο» με ένα σερί θετικών ειδήσεων με επόμενο βήμα μία πρώτη έγκριση για την πρόωρη αποπληρωμή δανείων (με πρώτο αυτό του ΔΝΤ για το οποίο η διαδικασία προχωρά). Αλλά και με το πόρισμα της Επιτροπής την εκταμίευση του 1ου πακέτου δόσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης που επίσης αναμένεται.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider