«Προσκλητήριο» σε τεχνικούς συμβούλους για τα ηλεκτρονικά διόδια – Προχωρούν οι διαδικασίες

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Προσκλητήριο» σε τεχνικούς συμβούλους για τα ηλεκτρονικά διόδια – Προχωρούν οι διαδικασίες
Προωθούνται από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών οι διεργασίες του νέου διαγωνισμού εγκατάστασης ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, μέσω ΣΔΙΤ. 

Η χρέωση ανά χιλιόμετρο συνολικά στους μεγάλους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, μέσα από ένα καινοτόμο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική επιβάρυνση, το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, αρχίζει σταδιακά να διαφαίνεται στον ορίζοντα. Τις διαδικασίες για έναν σημαντικό έργο, που μάλιστα αναμένεται εν μέρει να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο λόγος για τον διαγωνισμό για το νέο, σύγχρονο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική χρέωση, ο οποίος αναμένεται να υλοποιηθεί με το μοντέλο της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Βάσει πρόσφατης επικαιροποίησης το κόστος είχε εκτιμηθεί σε περίπου 90 εκατ. ευρώ.

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ειδικότερα από τη Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με Σύμβαση Παραχώρησης (ΕΥΔΕ-ΚΣΕΣΠ), προωθείται η διαδικασία για τη σύναψη σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της δημοπράτησης και ανάθεσης του έργου: «Εγκατάσταση ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, με ΣΔΙΤ».

Η εκτιμώμενη αξία της Σύμβασης εκτός ΦΠΑ, ορίζεται κατά μέγιστο 172.000 ευρώ περίπου (με ΦΠΑ) ενώ οι οικονομικοί φορείς οι οποίοι θα κληθούν να λάβουν μέρος στη διαδικασία διαπραγμάτευσης είναι οι 1) PLANET, 2) INVISION ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ και 3) KANTOR.

Επί της ουσίας, το νέο μοντέλο θα παραπέμπει σε έναν ενιαίο πομποδέκτη και θα χρεώνει αναλογικά τους χρήστες με το χιλιόμετρο, δηλαδή σε σχέση με την απόσταση που διανύουν εντός του οδικού άξονα. Όπως έχει πει πάντως ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ο νέος διαγωνισμός θα λαμβάνει υπόψη τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ένα υβριδικό σύστημα διοδίων που επιτυγχάνει χιλιομετρική χρέωση εφαρμόζει ήδη από την 1ηΙανουαρίου 2021 για τους συνδρομητές της η Ολυμπία Οδός.

Να υπενθυμίσουμε ότι στο Εθνικό Σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, που αποκαλύφθηκε με λεπτομέρειες προ μερικών μηνών, συμπεριλαμβάνεται και το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων, για τα οποία η ελληνική πρόταση αναφέρεται σε «επένδυση σε ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ με κόστος 65 εκατ. ευρώ». Όπως μάλιστα σημειώνεται, πρόκειται για ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσει έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στην λειτουργία τους.

Το αντικείμενο της εν λόγω Σύμβασης θα καθοριστεί και εξειδικευτεί με τη σύναψη της Σύμβασης Τεχνικού Συμβούλου. Οι υπηρεσίες αφορούν στην επιχειρησιακή υποστήριξη της Αναθέτουσας Αρχής στην αναλυτικότερη περιγραφή του έργου, στη σύνταξη και υποβολή της Αίτησης Υπαγωγής του Έργου ως ΣΔΙΤ στη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, καθώς και κατά τη διάρκεια της διαγωνιστικής διαδικασίας ΣΔΙΤ, σε θέματα αρμοδιότητάς του (αναλυτική περιγραφή του έργου που αποτελεί το αντικείμενο της Σύμπραξης, τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του έργου, παρουσίαση προτεινόμενης μορφής Σύμπραξης, ενδεικτικός προϋπολογισμός εκτέλεσης έργου ή υπηρεσίας μέσω ΣΔΙΤ, σκοπιμότητα υλοποίησης προτεινόμενου έργου μέσω ΣΔΙΤ, ενέργειες ωρίμανσης του έργου, ενδεικτικό Χρονοδιάγραμμα ενεργειών μετά την έγκριση του έργου από τη Διυπουργική Επιτροπή.

Μπορεί ο παλιός διαγωνισμός, ύψους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την ανάπτυξη δορυφορικού συστήματος προκειμένου να εισπράττονται τα διόδια με αναλογική χρέωση να ακυρώθηκε (μάλιστα είχε αναδειχθεί και προσωρινός ανάδοχος το σχήμα ΑΚΤΩΡ-Intrakat, αν και ακολούθως υπεβλήθηκαν προσφυγές στο ΣτΕ), ενώ είχε προκαλέσει αντιδράσεις και από τους ίδιους τους κατασκευαστές/παραχωρησιούχους για ζητήματα χρόνου, τροποποιήσεων συμβάσεων, αντίδρασης τραπεζών κ.α., ωστόσο, η τωρινή ηγεσία του υπουργείο Υποδομών φαίνεται να προωθεί διαδικασίες για την υλοποίηση και εφαρμογή ενός συστήματος αναλογικής χρέωσης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider