Τη προδιαγεγραμμένη πορεία συρρίκνωσης της φυσικής παρουσίας των τραπεζών επιταχύνει η πανδημία στη χώρα μας, αφού μεγάλο μέρος των πελατών στράφηκαν -αναγκαστικά- στα εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης, την ώρα που η τηλεργασία αποτελεί πλέον τον κανόνα και στα τέσσερα συστημικά ιδρύματα.

«Φυσικά και θα συρρικνωθούν τα καταστήματα, δεν χρειαζόμαστε τόσα πολλά», παραδέχθηκε στο insider.gr υψηλόβαθμο στέλεχος συστημικής τράπεζας. «Οι τράπεζες εκσυγχρονίζονται και ψηφιοποιούνται και ταυτόχρονα πιέζονται να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα», εξηγεί. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, το 2020 αναμένεται να καταργηθούν περί τις 2.000 - 2.500 θέσεις εργασίας και πολύ περισσότερες το 2021.

Τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών για τα έτη 2019/2018 καταδεικνύουν συρρίκνωση 8% σε προσωπικό και δίκτυο των τραπεζών το προηγούμενο έτος σε σύγκριση με το 2018. Την πιο «γενναία» μείωση καταστημάτων έκανε η Εθνική Τράπεζα (71), ενώ τη μεγαλύτερη μείωση προσωπικού έκανε η Τράπεζα Πειραιώς (944) -η οποία διαθέτει σημαντικά μεγαλύτερο δίκτυο και προσωπικό από τις υπόλοιπες συστημικές τράπεζες.

Τράπεζες

Με εθελούσιες και η φετινή μείωση

Για το 2020, η πανδημική κρίση έβαλε «φρένο» στα σχέδια των τραπεζών το πρώτο οκτάμηνο του έτους, ωστόσο, ήδη έχουν δρομολογηθεί προγράμματα εθελούσιας εξόδου στις 3 από τις 4 συστημικές τράπεζες. Η Eurobank έχει ήδη ξεκινήσει το φετινό της πρόγραμμα –το οποίο λήγει στις 2 Οκτωβρίου– με στόχο την αποχώρηση τουλάχιστον 500 ατόμων. 

Αντίστοιχες πρωτοβουλίες προγραμματίζουν έως το τέλος του έτους η Τράπεζα Πειραιώς και η Εθνική Τράπεζα, ενώ εκτός της «κούρσας» θα μείνει η Alpha Bank, αφού η μείωση προσωπικού θα προέλθει από το carve-out, τη διαδικασία διάσπασης δηλαδή του τμήματος διαχείρισης «κόκκινων» δανείων από τον όμιλο με στόχο να μεταβιβαστεί στον επενδυτή που θα αγοράσει τα NPEs της τράπεζας -όπως συνέβη με τη Eurobank και με την Πειραιώς το περυσινό έτος.

Η πανδημία βάζει «λουκέτο» στα καταστήματα

Η δύσκολη «άσκηση» του covid-19 ανάγκασε τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζών, να μεταβούν σε τηλεργασία για μεγάλο μέρος του προσωπικού τους. Έτσι, ακόμη και ο κλάδος των τραπεζών που κινείται πιο συντηρητικά σε επίπεδο τεχνολογίας, αναγκάστηκε να στείλει στο σπίτι πάνω από τους μισούς εργαζομένους. Η διαδικασία αυτή έκανε πιο ευέλικτα τα τραπεζικά ιδρύματα που λειτουργούν με 30% του προσωπικού τους στα γραφεία και με 60% των εργαζομένων στα καταστήματα.
Μοιραία εξέλιξη αυτής της διεργασίας είναι το δίκτυο καταστημάτων να συρρικνωθεί -κάτι που ήταν άλλωστε προδιαγεγραμμένο εν μέσω επικράτησης της τεχνολογίας στις συναλλαγές. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο αριθμός των ενεργών χρηστών του internet banking αγγίζει πλέον τα 3 εκατ. στη χώρα μας, ενώ οι ενεργοί χρήστες του mobile banking φτάνουν τα 1,2 εκατ. σήμερα.