Συνέχεια στις ισχυρές επιδόσεις του 2024, περαιτέρω μείωση του καθαρού δανεισμού, ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών για διαφοροποίηση του μείγματος δραστηριοτήτων καθώς και σταθερά γενναιόδωρη επιβράβευση των μετόχων τα επόμενα έτη προανήγγειλε ο πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Χρήστος Ιωάννου, στην ετήσια γενική συνέλευση, κατά την οποία ανακοινώθηκε διανομή μερίσματος αυξημένο κατά 130% σε σχέση με πέρυσι, στα 0,07 ευρώ ανά μετοχή (καθαρό 0,065 ευρώ/μετοχή).
Σε σχέση με τη στρατηγική του Ομίλου, σε συνέχεια της εξυγίανσης του ισολογισμού μέσα από τη σημαντική απομόχλευση που συντελέστηκε την τελευταία 5ετία, στόχος είναι και η ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών στους τομείς των παραχωρήσεων, του οικιστικού real estate καθώς και της ενέργειας μέσα από greenfield έργα με υψηλές αποδόσεις προκειμένου να διατηρήσει τα επόμενα έτη το ποσοστό EBITDA από μη κατασκευαστική δραστηριότητα στο 40% επί του συνόλου. Πρόθεση της ΑΒΑΞ είναι η ανάπτυξη σε νέα έργα να γίνει οργανικά με ταμειακές ροές που αναμένεται να προκύψουν κυρίως από την κατασκευαστική δραστηριότητα, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του δανεισμού του ομίλου εξυπηρετείται με έσοδα από τις παραχωρήσεις. Η εύλογη αξίας των Παραχωρήσεων ανέρχεται σε 371 εκατ. ευρώ. Ο Όμιλος αναμένει σημαντικά έσοδα σχεδόν 150 εκατ. τα επόμενα 3 έτη υπό μορφή μερίσματος και επιστροφής κεφαλαίου. Τα 60 εκατ. αφορούν στην Αττική Οδό και τα υπόλοιπα 90 εκατ. τις άλλες παραχωρήσεις όπως το Flyover της Θεσσαλονίκης
Αναφορικά με την κατασκευή, η στρατηγική είναι η διατήρηση του υφιστάμενου μεριδίου περίπου 23% που έχει ο Όμιλος στα νέα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν τα επόμενα έτη στην Ελλάδα, η επιλεκτική τοποθέτηση σε έργα εξωτερικού, όπως τα έργα δικτύων καθώς και τα ενεργειακά έργα και ειδικότερα τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας συνδυασμένου κύκλου στα οποία η ΑΒΑΞ έχει αναπτύξει ιδιαίτερη τεχνογνωσία τα τελευταία χρόνια μέσα από την εκτέλεση σημαντικών έργων στη Ρουμανία και το Ιράκ. Στόχος του Ομίλου είναι η υλοποίηση τόσο του υφιστάμενου ανεκτέλεστου όσο και των νέων έργων που αναμένεται να προκύψουν στο προσεχές μέλλον να γίνει με διατήρηση κατ’ ελάχιστο του μεσοσταθμικού περιθωρίου EBITDA στο 10%.
Πώς προχωρά το Μετρό Αθήνας και άλλα μεγάλα έργα
Στη χτεσινή Γ.Σ. έγινε, από πλευράς του Διευθύνοντος Συμβούλου της εισηγμένης, κ. Κων/νου Μιτζάλη, αναφορά στα έργα που υλοποιούνται. Για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας σημείωσε ότι η κατασκευή της σήραγγας κινείται απολύτως μέσα στο χρονοδιάγραμμα, καθώς ο ένας μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει το 60% της διαδρομής του, και βρίσκεται στα 3,3 χλμ., πλησιάζοντας τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, ενώ ο δεύτερος έχει ήδη φτάσει το 1,6 χλμ. και κινείται προς τον σταθμό Ελικώνος. Σύμφωνα με τον ίδιο, για τον πρώτο Μετροπόντικας γίνεται προσπάθεια να ολοκληρώσει το «σκάψιμο» στο τέλος του 2025, ενώ ο δεύτερος προχωρά και υπολογίζεται ότι θα τελειώσει στο τέλος του 2026. Σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα, υποστήριξε ότι είναι «εύλογη ερώτηση πότε θα τελειώσει, όπως πάει το κυκλοφοριακό είναι ένα τεράστιο θέμα. Σε αυτό το έργο υπήρξε μια πρωτοτυπία καθοριστική για την εξέλιξη του έργου, με την ξεχωριστή εργολαβία για τις πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς, που πρέπει να ξεκαθαρίσουν όλα για να προχωρήσει ο σταθμός (δίκτυα ΟΚΩ και το κυριότερο η αρχαιολογία). Παραλαμβάνουμε τους χώρους των σταθμών με καθυστερήσεις μέχρι και τρία χρόνια, αυτή τη στιγμή δεν έχουμε παραλάβει τρεις, σε Πανεπιστημιούπολη, Ριζάρη και Γουδί. Είναι λίγο αφελής η ερώτηση του πότε τελειώνει ένα έργο Μετρό. Βέβαια πρέπει να υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα, προσπαθούμε με την Ελληνικό Μετρο να φτιάξουμε ένα σωστό χρονοδιάγραμμα, προσπαθώντας από τη δική μας μεριά θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν να φέρουμε το έργο πιο κοντά χρονικά». Για τις καθυστερήσεις και την εμπλοκή στο Πάρκο Ριζάρη, σημείωσε ότι «θα προτιμούσα αυτές τις ερωτήσεις να τις κάνετε στην Ελληνικό Μετρό, αυτή αποφασίζει».
Για το flyover της Θεσσαλονίκης τόνισε ότι υλοποιείται κανονικά και ότι θα είναι έτοιμο εντός του 2027, καθώς δουλεύουν τουλάχιστον 9-10 εργοτάξια. «Έκλεισαν τα στόματα βλέποντας τη δουλειά που γίνεται», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ενώ στις αρχές του 2027 θα είναι έτοιμα και τα τρία νοσοκομεία του ΙΣΝ σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή, Σπάρτη (με υψηλές περιβαλλοντικές προδιαγραφές, ξύλο στην όψη κ.α.).
Αναφερόμενος στην επικείμενη –σε λίγες ημέρες- παράδοση στην κυκλοφορία του β’ και του γ’ τμήματος της Πατρών – Πύργου, ο κ. Μιτζάλης προανήγγειλε ότι η ΑΒΑΞ που κατασκευάζει τα πρώτα 21 χλμ, στο τέλος Ιουλίου αντί για 3 χλμ., θα παραδώσει 12 χλμ. δρόμου του α’ τμήματος, δηλαδή 9 χλμ. δρόμου τέσσερις μήνες νωρίτερα από ό,τι προβλέπει η σύμβαση.
Για τις υποδομές στο Ελληνικό σημειώθηκε ότι και εκεί υπήρξαν καθυστερήσεις από την πλευρά του φορέα ανάπτυξης. «Είμαστε σε διαρκή συνεννόηση για το πως θα ξεπεραστούν τα εμπόδια, αναμένεται η ολοκλήρωση μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2027», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά. Μάλιστα, για το Ελληνικό γενικότερα σημειώθηκε ότι για την ώρα δεν υπάρχει κάποια άλλη εργολαβία προς διεκδίκηση, αλλά γενικά θα παρακολουθούν τις εξελίξεις. «Στο Ελληνικό πήγαμε για 3 χρόνια και θα καθίσουμε 6, δεν μας αρέσει αυτό», ανέφερε ο κ. Μιτζάλης.
Σε σχέση με το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα αναφέρθηκε ότι είναι σε πλήρη ανάπτυξη και θα τελειώσει το 2027, ενώ για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά ολοκληρώνονται οι μελέτες και στην ΑΒΑΞ υπολογίζουν να αρχίσουν εργασίες μέσα στο Φθινόπωρο του 2025.
Τον Απρίλιο 2025 ο όμιλος προχώρησε στην υπογραφή 2 σημαντικών συμβάσεων ύψους 175 εκατ. που αφορούν σε αποκατάσταση ζημιών από την θεομηνία Daniel στο οδικό & σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας & Κεντρικής Ελλάδας. Το σιδηροδρομικό πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα 2026 και το οδικό μετά 2 έτη.
Τα ενεργειακά
Σχετικά με τα ενεργειακά έργα, είναι σε εξέλιξη το μεγαλύτερο εργοστάσιο συνδυασμένου κύκλου 1.750MW στη Ρουμανίας. Υπολογίζεται να είναι έτοιμος ο ανοιχτός κύκλος στα τέλη 2025 με αρχές 2026, ενώ στα τέλη 2026 με αρχές του 2027 ο συνδυασμένος κύκλος. Στο Ιράκ επίσης προχωρά το έργο 282,5MW και θα τελειώσει όπως φαίνεται άμεσα. Ο αγωγός φυσικού αερίου Δυτικής Μακεδονίας έχει πρόοδο 89% και εντός του 2025 θα τελειώσει. Επίσης υπάρχουν αρκετές εργολαβίες για την επέκταση του φυσικού αερίου σε πολλές πόλεις της Ελλάδας
Επίσης η ΑΒΑΞ ανέλαβε και ιδιωτικά έργα στην Ελλάδα, κάνοντας αναφορά για τον Παπαστράτο και τον Σκλαβενίτη.
Η χρηματοοικονομική εικόνα
Όπως και χτες αναφέραμε, ο κ. Ιωάννου τόνισε ότι με βάση το υφιστάμενο Business Plan, ο καθαρός δανεισμός της ΑΒΑΞ αναμένεται να διαμορφωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα των 100 εκατ. ευρώ την επόμενη 5ετία ως αποτέλεσμα αφενός της σύνδεσης σημαντικού μέρους του δανεισμού, όπως προέκυψε ύστερα από την πρόσφατη αναχρηματοδότηση αποκλειστικά με έσοδα από τις παραχωρήσεις που για τα επόμενα 5 έτη εκτιμώνται σε 150 εκατ. ευρώ, αφετέρου της παραγωγής ισχυρών ταμειακών ροών από τον κλάδο της κατασκευής. Επίσης, αναμένεται αύξηση των EBITDA στα επίπεδα των 150 εκατ. ευρώ εντός της επόμενης πενταετίας, ως αποτέλεσμα τόσο της εκτέλεσης έργων με αυξημένη κερδοφορία (περιθώριο EBITDA τουλάχιστον 10%) όσο και της δημιουργίας επαναλαμβανόμενου εσόδου από τις επιπρόσθετες παραχωρήσεις, τις υφιστάμενες μαρίνες και τα υπό εξέλιξη οικιστικά έργα.
Αναλύοντας τη στρατηγική του Ομίλου, ο κ. Ιωάννου τόνισε ότι η ισχυρή δυναμική που παρουσίασε ο Όμιλος το 2024 –με ιστορικό ρεκόρ EBITDA στα 105 εκατ. ευρώ και που συνεχίστηκε και για το α’ τρίμηνο του 2025 με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 23%- προμηνύουν περαιτέρω ενίσχυση των θετικών αποτελεσμάτων. Σημείωσε ότι στρατηγικό στόχο αποτελεί το 40% του EBITDA να προέρχεται από μη κατασκευαστική δραστηριότητα, αν και η κατασκευή αποτελεί τον πυρήνα του Ομίλου.
Επίσης, όπως σημειώθηκε, τα ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα, σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη μείωση του καθαρού δανεισμού που σε όρους Καθαρού Δανεισμού προς EBITDA μειώθηκε για πρώτη φορά σε λιγότερο από 2,5 φορές έναντι 7,4 φορές το 2020, επιτρέπουν την πρόταση για διανομή αυξημένου κατά 130% μερίσματος, στα 0,07 ευρώ από τα κέρδη χρήσης του 2024, έναντι 0,03 ευρώ πέρυσι.
Ακόμη σημαντικότερη είναι η αύξηση του EBITDA κατασκευής σε 65 εκατ. το 2024 έναντι 27 εκατ. το 2023 ως αποτέλεσμα της βελτίωσης περιθωρίου EBITDA 10,4% καθώς και στην αύξηση των πωλήσεων.
Το ανεκτέλεστο του Ομίλου παραμένει στα 3 δισ. ευρώ λόγω των νέων συβάσεων που έχουν υπογραφεί το τελευταίο εξάμηνο, όπως τα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών από την θεομηνία Daniel και τα ιδιωτικά έργα του Παπαστράτου και του Σκλαβενίτη.
Οι παραχωρήσεις και η επόμενη μέρα
Όπως σημειώθηκε, με το νέο Ομολογιακό Δάνειο 300 εκατ. ευρώ που συνήψε τον Αύγουστο του 2024 η ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, αναχρηματοδοτήθηκε σημαντικό μέρος του υφιστάμενου δανεισμού του Ομίλου ύψους 180 εκατ. ευρώ και εξασφαλίστηκε επιπρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 120 εκατ. ευρώ για νέες επενδύσεις, όπως η απόκτηση επιπλέον ποσοστού στην Ολυμπία Οδό και η συμμετοχή μας στο Flyover. Μετά την αναχρηματοδότηση, ο καθαρός δανεισμός σε επίπεδο μητρικής εταιρίας ανέρχεται σε μόλις 62 εκατ. ευρώ, ενώ ύστερα από αποπληρωμές κυρίως από την επιστροφή κεφαλαίου του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, το υπόλοιπο του Ομολογιακού Δανείου διαμορφώνεται σε 189 εκατ. ευρώ με επιπλέον διαθέσιμο προς εκταμίευση ποσό 33 εκατ. ευρώ.
Ως γνωστόν, ο όμιλος αναμένει νεότερα από διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη, π.χ. ΣΔΙΤ (οδικά Β. Ελλάδας, ΠΥΡΚΑΛ, Φυλακές Ασπρόπυργου), ενεργειακά projects αλλά και ιδιωτικά (π.χ. μαζί με ΜΕΤΚΑ/Metlen θα διεκδικήσουν επόμενα έργα επέκτασης ΔΑΑ, σχεδόν 1 δις ευρώ, κόντρα σε ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Redex, Aktor). Ωστόσο, επειδή η κατασκευή πάντα έχει «καμπύλη» και κύκλους, ο όμιλος κοιτάζει έργα στο εξωτερικό, όπου θεωρεί ότι υπάρχουν ευκαιρίες, ΣΔΙΤ, ενεργειακά projects κ.α. Επίσης, μαζί με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει υποβάλει πρότυπο πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (π.. σήραγγα Ηλιουπόλεως προς τα νότια), χωρίς να υπάρχει κάποια εξέλιξη από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, «υπάρχει ένα κύκλος πάντα στα έργα, αλλά η εργολαβία ποτέ δεν πεθαίνει, πάντα θα υπάρχουν έργα, π.χ. όλοι μιλάμε για λειψυδρία και σε λίγο θα έρθουν έργα. Δρόμους φτιάξαμε αλλά χρειαζόμαστε σιδηρόδρομο, λιμάνια. Επίσης, σε σχέση με το κυκλοφοριακό, απαραίτητα είναι τα έργα Μετρό». Όπως επίσης συμπλήρωσε, «είμαστε σε συζητήσεις για συμφωνία για κάποια έργα, το ανεκτέλεστο των 3 δις προσπαθούμε να το αναπληρώνουμε, δεν μπορώ να σα πω πόσο θα είναι στο τέλος του χρόνου, πάντως, τα έσοδα στο τέλος του 2025 θα είναι 800 εκατ.».
Οι επενδύσεις
Αναφορικά με το οικιστικό real estate, μέσω της Avax Development διαθέτει σημαντική εμπειρία στην ανάπτυξη εμβληματικών έργων κατά το παρελθόν, όπως το συγκρότημα εξοχικών κατοικιών Πιτυούσα στις Σπέτσες, το συγκρότημα κατοικιών Uptown στο Μαρούσι και οι βίλες στη Μαρίνα Λεμεσού. Σε νησιωτικούς προορισμούς η εταιρία διαθέτει χαρτοφυλάκιο 10 ακινήτων με 175 διαμερίσματα συνολικής επιφάνειας 15.000 τμ και συνολικής εμπορικής αξίας 72 εκατ. σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, εκ των οποίων 3 είναι ήδη υπό κατασκευή (1 στο Ελληνικό & 2 στα Χανιά), ενώ αναμένεται να ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα αντίστοιχα συγκροτήματα σε Αστυπάλαια, Κουφονήσι και Κίσσαμο Χανίων.
Στον τομέα των μαρινών, η τρέχουσα συγκυρία στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της ζήτησης της Μαρίνας Αθηνών, στην οποία την περίοδο αυτή τρέχει επενδυτικό πρόγραμμα επέκτασης κατά 39 θέσεις (+40%). Μαζί με την μειοψηφική συμμετοχή του Ομίλου στη Μαρίνα Λεμεσού, ο τομέας των μαρινών αναμένεται να έχει σημαντική συνεισφορά στα μελλοντικά EBITDA του Ομίλου της τάξης των 8 εκατ. έως το 2029.
Η διοίκηση του Ομίλου παραμένει προσηλωμένη στην ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών στον τομέα της ενέργειας, όπως αυτά της αποθήκευσης όπου πρόσφατα κατέθεσε αίτηση για σύνδεση συστήματος αποθήκευσης 50MW / 100MWh στο πλαίσιο σχετικής διαδικασίας που τρέχει το Υπουργείο Ενέργειας. Παράλληλα δραστηριοποιείται στον τομέα της ηλεκτροκίνησης υλοποιώντας πλάνο εγκατάστασης ταχυφορτιστών σε όλη την Ελλάδα με στόχο να έχει φτάσει έως το 2026 τους 300 ταχυφορτιστές AC & 30 ταχυφορτιστές DC.
Επίσης, στο facilities management μέσω της Task Avax, αποσκοπεί στην υιοθέτηση ενός περισσότερο επιθετικού Business Plan τα επόμενα με στόχο τον τετραπλασιασμό των EBITDA από 1 σε 4 εκατ. ευρώ.