Μέσα στο 2027 αναμένεται να ξεκινήσει η παράδοση σημαντικών αναπτύξεων και κυρίως των πρώτων, σήμερα υπό κατασκευή, οικιστικών στο πλαίσιο της μεγάλης επένδυσης της Lamda Development για την ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου της Αθήνας στο Ελληνικό, καθιστώντας το έτος αυτό ως ορόσημο για το project.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, κατά τη διάρκεια της χθεσινής γενικής συνέλευσης των μετόχων, έδωσε την τρέχουσα εικόνα για τα χρονοδιαγράμματα, επισημαίνοντας ότι το προαναφερόμενο έτος η ολοκλήρωση έργων θα αποτυπωθεί στα μεγέθη και την κερδοφορία της εταιρείας.
Πώς προχωρούν και πότε παραδίδονται μεγάλες αναπτύξεις
Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο CEO της εισηγμένης, οι υποδομές εντός των 6.200 στρεμμάτων της μεγάλης ανάπτυξης θα είναι έτοιμες το 2027. Μεταξύ άλλων η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος προχωρά ικανοποιητικά και θα έχει ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2026. Ωστόσο, εκκρεμεί ο ορισμός από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενός φορέα που θα λειτουργήσει το τούνελ, με την εν λόγω εξέλιξη να φέρνει την παράδοση του έργου αργότερα (προς το τέλος 2027 και μετά). Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου οι δυσκολίες που αντιμετώπισε η εταιρία (δίκτυα που δεν ήταν γνωστά και έπρεπε να μετακινηθούν, αλλαγές κανονισμών κ.λ.π.) στην προσπάθειά της να προχωρήσει τις υποδομές τις οποίες χρηματοδοτεί μέχρι τώρα χωρίς να έχει προσφύγει σε δανεισμό, ήταν πολλές, ωστόσο, δικαιολογούνται από το μέγεθος του έργου.
Αναφορικά με τον εμβληματικός Πύργο κατοικιών στο παραλιακό μέτωπο, τον Riviera Tower, αναμένεται να παραδοθεί στους χρήστες του, άνοιξη με αρχές καλοκαιριού 2027. Σήμερα η κατασκευή του βρίσκεται στον 25ο όροφο (είναι 50 ορόφων με ύψος 200 μέτρα). Όλα τα διαμερίσματα, 173 στον αριθμό, έχουν πουληθεί. Ο εν λόγω πύργος ήταν από τις πρώτες αναπτύξεις που βγήκαν στην αγορά. Να σημειωθεί ότι η Lamda έχει ήδη σχηματίσει, ως οφείλει τυπικά, προβλέψεις για την πληρωμή ρητρών σε ορισμένους αγοραστές διαμερισμάτων στον Riviera Tower. Οι ρήτρες ενεργοποιούνται το Οκτώβριο του 2026 (4% ετησίως επί του ποσού που έχει διαθέσει ο αγοραστής για την αγορά του διαμερίσματος) με τη διοίκηση της Lamda να τονίζει ότι είναι ακόμα πρόωρο να γίνεται λόγος για αυτές από τη στιγμή που δεν γνωρίζει κανείς την καθυστέρηση ολοκλήρωσης του πύργου.
Το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί οι 27 βίλες στο παραλιακό μέτωπο και οι 115 κατοικίες (Cove Residences) λίγο πιο πέρα, όπως και περίπου 1.000 διαμερίσματα στις γειτονιές Little Athens. Αναφορικά με τα διαμερίσματα όπως ειπώθηκε χθες η Lamda εδώ και ένα χρόνο απευθύνεται σε αγοραστές στις ΗΠΑ και ήδη το 40% των διαμερισμάτων που πουλάει είναι σε ξένους και το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών είναι Αμερικάνοι. Στα 560 διαμερίσματα του Little Athens έχει πωληθεί το 85%.
Το εμπορικό κέντρο στη Βουλιαγμένης, The Ellinikon Mall θα ολοκληρωθεί τέλος 2028 (αναμένεται το επόμενο διάστημα να υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής του με τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, όπως από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr ότι αναμένεται να είναι ο ανάδοχος). Θα εκτείνεται σε 100.000 τμ σχεδόν διπλάσιο από το The Mall που έχει 58.000 τ.μ. Θα διαθέτει 350 καταστήματα και ήδη έχουν προχωρήσει συμφωνίες για το 64% της συνολικής επιφάνειας. Η κατασκευή του εμπορικού κέντρου στην παραλία, Riviera Galleria (ανάοδοχς ΜΕΤΚΑ), βρίσκεται στον πρώτο όροφο. Εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2026 και θα λειτουργήσει περίπου το Πάσχα 2027. Θα διαθέτει 100 καταστήματα και το 78% της συνολικής επιφάνειας έχει συμφωνηθεί.
Τέλος του 2028 αναμένεται να παραδοθεί και το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC), επένδυση 1,5 δις ευρώ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – HardRock.
Οι εργασίες στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά ξεκινούν μέχρι τον Αύγουστο. Θα γίνει εμβάθυνση (από τα 4 μέτρα στα 7) προκειμένου να φιλοξενεί μεγάλα σκάφη. Καταργούνται προβλήτες και δημιουργείται νέα για μεγάλα σκάφη (επίσης έχουν γίνει 140 εκατ. ευρώ επενδύσεις στην mega yacht marina στην Κέρκυρα, μέχρι τέλος του 2028 ολοκληρώνονται έργα και ξεκινά λειτουργία).
Το σχολείο του Κωστέα Γείτονα, όπως και το ιδιωτικό πανεπιστήμιο (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας) έχουν ενημερώσει τη Lamda ότι θα υποδεχθούν τους πρώτους μαθητές – φοιτητές τον Σεπτέμβριο του 2028, ενώ σταδιακά από τον ερχόμενο Ιούλιο θα παραδίδονται οι αθλητικές εγκαταστάσεις.
Τα αθλητικά έργα είναι σχεδόν έτοιμα και θα παραδοθούν το επόμενο διάστημα και συνολικά μέσα στο 2025. Το πρώτο γήπεδο που ολοκληρώνεται είναι του στίβου. Σημειώνεται ότι οι αθλητικές εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται καταλαμβάνουν συνολικά περί τα 450 στρέμματα (ο εθνικός κήπος στο Σύνταγμα είναι 130 στρέμματα.
Τέλος 2028 με 2029 σχεδιάζεται να παραδοθούν σε χρήση τα ξενοδοχεία στο παραλιακό μέτωπο (συνεργασία ΤΕΜΕΣ και Lamda), ενώ ο Πύργος μικτών χρήσεων δίπλα από το The Ellinikon Mall (συνεργασία Brook Lane – Lamda) τέλος 2029, καθώς αλλάζει ο σχεδιασμός του λόγω των εξελίξεων αναφορικά με το ΝΟΚ (Νέο Οικοδομικό Κανονισμό). Τα παραπάνω συνιστούν τις κυριότερες αναπτύξεις της πρώτης φάσης του Ελληνικού. Όπως σημειώθηκε χθες η δεύτερη φάση θα ξεκινήσει μετά το 2030 και θα αφορά το υπόλοιπο του πάρκου και περισσότερες οικιστικές αναπτύξεις.
Η εσωτερική μονάδα
Αρωγός στην προσπάθεια που καταβάλλεται για την γρηγορότερη ολοκλήρωση των αναπτύξεων έχει καταστεί το τελευταίο διάστημα και η τεχνική μονάδα (CBU) που έχει δημιουργήσει εσωτερικά η Lamda (με 40 εργαζόμενους) και η οποία έχει αναλάβει ήδη να κατασκευάσει ορισμένες από τις οικιστικές αναπτύξεις του Ελληνικού. Μελλοντικά θα αναλάβει περισσότερα έργα προσφέροντας στην εταιρία εξοικονόμηση της τάξεως του 5% με 6% στο capex των αναπτύξεων (ουσιαστικά το κέρδος του τρίτου εργολάβου).
Στο Πάρκο περίπου 700 στρέμματα θα είναι έτοιμο το 2027 (έργο σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό γραφείο Sasaki). Για αναπτύξεις σε γραφειακούς χώρους η Lamda θα δει το θέμα από το 2026, καθώς υπάρχουν ακόμα μόνο συζητήσεις. Επίσης σημειώθηκε ότι για 50 χιλ. τμ οικοπέδων υπάρχει σε εξέλιξη κάποιος διαγωνισμός και αναλόγως της κατάληξης η εταιρεία θα προχωρήσει.
Η μετοχή, οι υπεραξίες, το ομόλογο, οι πωλήσεις
Ο κ. Αθανασίου απαντώντας χθες σε διαμαρτυρίες επενδυτών αναφορικά με την πορεία της μετοχής υπογράμμισε ότι ως διοίκηση αυτό που είναι δυνατό να ελέγξει είναι τα θεμελιώδη μεγέθη, τα οποία όπως είπε δεν συνάδουν με την αποτύπωση της αξίας της εταιρίας στο ταμπλό της Σοφοκλέους. Όπως είπε ειδικότερα, η αξία του χαρτοφυλακίου ακινήτων της Lamda έχει διαμορφωθεί σε 3,3 δις. έχει διαθέσιμα 0,7 δις. και βρίσκεται στον τέταρτο χρόνο κατασκευής του Ελληνικού χωρίς να έχει εκταμιεύσει κάποιο δάνειο, με τον δείκτης του καθαρού δανεισμού σε σχέση με την αξία του επενδυτικού χαρτοφυλακίου στο 15%.
Επανέλαβε επίσης ότι στο Ελληνικό η Lamda εκτιμά υπεραξίες της τάξεως του 1,5 δις. ευρώ από τις σχεδιαζόμενες οικιακές αναπτύξεις, συνολικής έκτασης 1 εκατ. τ.μ., με βάση την επιφάνεια δόμησης. Στα βιβλία το κόστος ανά τ.μ .για τις οικιστικές αναπτύξεις είναι στα 630 ευρώ το τ.μ., ενώ πωλούνται στα 2.250 ευρώ/τ.μ. τα οικόπεδα, συν κόστος 800 ευρώ (παραπάνω από ότι στα βιβλία), που βγάζει κέρδος 1.450 ευρώ/τ.μ.. Επίσης, το επόμενο διάστημα θα υπάρξει και δραστηριότητα στη διαχείριση ακινήτων και facility management.
Όπως επίσης σημειώθηκε, η Lamda θα αποπληρώσει από τα διαθέσιμο ένα από τα ομόλογα γιατί έχει υψηλό επιτόκιο ενώ θα εξετάσει αν θα εκδώσει νέο ομόλογο. Σημειώνεται ότι έχει αποφασιστεί η αποπληρωμή του ομολογιακού δανείου ύψους 230 εκατ. σύναψε το 2022, με επιτόκιο 4,7% από τα διαθέσιμα.
Αναφερόμενος στην κριτική που γίνεται μεταξύ άλλων για τις αποφάσεις της διοίκησης όσο αφορά π.χ. τον χρόνο πώλησης των διαμερισμάτων του Riviera Tower (λέγεται ότι έγιναν πρώρα και ως εκ τούτου όχι στις τιμές που θα έπιαναν τώρα τα διαμερίσματα) σημείωσε ότι «οι εμπλεκόμενοι στο έργο είναι πολλοί (μέτοχοι, δημόσιο, συνέταιροι, κάτοικοι, τοπική αυτοδιοίκηση κ.α.). Οι αποφάσεις που λαμβάνουμε είναι μια άσκηση ισορροπίας δεν είναι άσπρο ή μαύρο τα πράγματα και είναι αδύνατο να ικανοποιηθούν όλοι. Δεν βρισκόμαστε σε χώρα της Ανατολής που δίνει εντολή ο Εμίρης και όλα γίνονται».
Σε σχέση με ρήτρες που μπορούν να πληρωθούν λόγω καθυστερήσεων, σημειώθηκε ότι εξαρτώνται από την ολοκλήρωση του έργου, ενώ η εταιρεία κάνει κάθε χρόνο προϋπολογισμό και δεν είναι βέβαια τα νούμερα.
Οι οδικές επεκτάσεις και το Μετρό
Ακόμη, ο επικεφαλής της Lamda απαντώντας σε σχετικό ερώτημα εκτίμησε ότι σε 5 με 6 χρόνια, όταν δηλαδή θα έχουν ολοκληρωθεί και οι αναπτύξεις στο Ελληνικό οι οποίες θα προσελκύουν μεγάλο αριθμό επισκεπτών, το ήδη εξαιρετικά επιβαρυμένο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική και ειδικότερα στα Νότια Προάστια θα γίνει χειρότερο. Ανέφερε ότι η εταιρία είναι πρόθυμη να συμβάλει στις λύσεις που θα αποφασιστούν με την εκπόνηση μελετών, όπως το έχει πράξει ήδη για την υπό σχεδιασμό σήραγγα του Υμηττού και άλλα έργα στη Βουλιαγμένης και πρόσθεσε πως βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με την Ελληνικό Μετρό ώστε να κατασκευαστεί στάση του Μετρό εντός της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.