Την τελική έγκριση για μια πιο χαλαρή προσέγγιση στα πρότυπα CO2 από τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητά τους αλλά και να μην κινδυνεύσουν από δυσβάσταχτα πρόστιμα έδωσε την Τρίτη η Κομισιόν. Ο κανονισμός τροποποιείται και υιοθετείται ένα πιο ευέλικτο σχήμα όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν περισσότερο χρόνο για να συμμορφωθούν.
Ο κανονισμός, ύστερα από την τροποποίηση, προβλέπει ότι η συμμόρφωση με τους ειδικούς στόχους εκπομπών των κατασκευαστών αυτοκινήτων για την τριετία 2025, 2026 και 2027 θα αξιολογείται με βάση τον μέσο όρο των επιδόσεων κάθε κατασκευαστή για αυτά τα τρία χρόνια, αντί για ετήσια.
Η απόφαση έρχεται ύστερα από έντονες πιέσεις του κλάδου, καθώς οι στόχοι που επρόκειτο να τεθούν σε ισχύ φέτος θα μπορούσαν, σύμφωνα με εκτιμήσεις, να οδηγήσουν σε πρόστιμα έως και 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Οι στόχοι βασίζονται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων -τομέας όπου οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές υστερούν έναντι των ανταγωνιστών τους από Κίνα και ΗΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το Μάρτιο 2023, το Συμβούλιο εξέδωσε κανονισμό που όριζε αυστηρότερα πρότυπα απόδοσης εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και φορτηγά. Οι νέοι κανόνες στόχευαν στη μείωση των εκπομπών από τις οδικές μεταφορές που έχουν το υψηλότερο μερίδιο εκπομπών από τις μεταφορές - και να δώσουν ώθηση στην αυτοκινητοβιομηχανία να στραφεί προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών.
Οι νέοι κανόνες προέβλεπαν 55% μειώσεις εκπομπών CO2 για νέα αυτοκίνητα και 50% για νέα φορτηγά από το 2030 έως το 2034 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021, 100% μειώσεις εκπομπών CO2 τόσο για νέα αυτοκίνητα όσο και για φορτηγά από το 2035.
Ο κανονισμός περιλαμβάνει ρήτρα αναθεώρησης που προέβλεπε ότι το 2026, η Επιτροπή θα αξιολογήσει διεξοδικά την πρόοδο που θα σημειωθεί προς την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών κατά 100% το 2035 και την πιθανή ανάγκη αναθεώρησής τους. Επιπλέον, ο κανονισμός περιελάμβανε και άλλες διατάξεις όπως:
-Σταδιακή μείωση του ανώτατου ορίου των πιστώσεων εκπομπών που μπορούν να λάβουν οι κατασκευαστές για οικολογικές καινοτομίες που μειώνουν επαληθευμένα τις εκπομπές CO2 στο δρόμο, σε μέγιστο 4 g/km ετησίως από το 2030 έως το τέλος του 2034 (σήμερα ορίζεται σε 7 g/km ετησίως).
-Κοινή μεθοδολογία της ΕΕ, που θα αναπτυχθεί από την Επιτροπή έως το 2025, για την αξιολόγηση του πλήρους κύκλου ζωής των εκπομπών CO2 από αυτοκίνητα και φορτηγά που διατίθενται στην αγορά της ΕΕ, καθώς και για τα καύσιμα και την ενέργεια που καταναλώνουν αυτά τα οχήματα.