Παιδικά και βρεφικά προϊόντα, καθαριστικά, εμφιαλωμένο νερό και τυριά αποτελούν τις κατηγορίες που αγοράζουν κυρίως μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων των σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, επιβεβαιώνοντας τη στροφή των ελληνικών νοικοκυριών προς την ευκολία και την ταχύτητα των ψηφιακών αγορών.
Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της εταιρείας NielsenIQ για τις τάσεις της αγοράς στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, όπως διαμορφώνονται μετά το Πάσχα, οι εν λόγω κατηγορίες έχουν τη μεγαλύτερη διείσδυση στο online κανάλι των σούπερ μάρκετ, την ώρα που καλά κρατεί η δυναμική των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Ειδικότερα, για το χρονικό διάστημα από την αρχή του έτους μέχρι και τις 11 Μαΐου 2025, η ενίσχυση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κρίνεται αξιοσημείωτη, καθώς μετρούν αύξηση κατά 12,9% σε αξία, με το μερίδιό τους να φτάνει το 3,3% επί του συνόλου των πωλήσεων.
«Καταγράφεται μεγάλη ανάπτυξη στο online μερίδιο για τους μεγάλους λιανέμπορους», εξηγούσε πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας.
«Η ανάπτυξη των ηλεκτρονικών αγορών στον κλάδο θα συνεχιστεί αλλά θα είναι αργή. Παραμένει ελαφρώς πάνω από το 3%, έχοντας διατηρήσει τα νούμερα της εποχής του κορονοϊού», δήλωνε από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και επικεφαλής του ομίλου METRO AEBE, Αριστοτέλης Παντελιάδης, υπενθυμίζοντας ότι η μέση παραγγελία στο ηλεκτρονικό κατάστημα ενός σούπερ μάρκετ κυμαίνεται πέριξ των 80-90 ευρώ.
Θετικά πρόσημα για τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ με οδηγό το τρόφιμο
Όπως επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία της NielsenIQ, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα συνεχίζει να επιδεικνύει αξιοσημείωτη δυναμική, με θετικά πρόσημα, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων.
Συγκεκριμένα, μέχρι τις 11 Μαΐου τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα κατέγραψαν αύξηση 6,7% σε αξία και 5,2% σε όγκο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητα του κλάδου σε ένα περιβάλλον που παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, αλλά και ευαίσθητο στα επίπεδα των τιμών.
Η κατηγορία των τροφίμων και ποτών αποτέλεσε τον βασικό μοχλό ανάπτυξης, με αύξηση 7,8% σε αξία και 5,3% σε όγκο. Τα φρέσκα και χύμα προϊόντα, που περιλαμβάνουν κρέας, ψάρια, λαχανικά κλπ σημείωσαν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία άνοδο και δη κατά 11% σε αξία. Παράλληλα, τα προϊόντα Bazaar, που περιλαμβάνουν μη τρόφιμα όπως ρούχα, παιχνίδια και ηλεκτρικές συσκευές, κατέγραψαν ποσοστιαία αύξηση της τάξης του 10,8%.
Ποια καταστήματα επιλέγει ο καταναλωτής
Σε επίπεδο καταστημάτων, όλα οι τύποι εμφάνισαν θετική πορεία, με τα Hypermarkets να καταγράφουν αύξηση 9,1% και τις Superettes (καταστήματα μεταξύ 100-400 τ.μ.) να παρουσιάζουν ακόμη πιο έντονη θετική τάση στο +10,6%.
Η γεωγραφική ανάλυση δείχνει ότι η ανάπτυξη είναι ευρέως διασκορπισμένη, με την Κρήτη (+9,6%) και τα νησιά (+11,5%) να ξεχωρίζουν για τις υψηλότερες αυξήσεις, ενώ η Αττική, η οποία συγκεντρώνει το 43% της αξίας της κατανάλωσης, παρουσιάζει την πιο μετριοπαθή τάση στο +6,8%.
Σταθερή η ιδιωτική ετικέτα - Μειωμένες οι προσφορές
Όπως προκύπτει από επιμέρους μετρήσεις της NielsenIQ, η εικόνα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένει σταθερή, με μερίδιο 24,4% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων.
Την ίδια ώρα, αξιοσημείωτη είναι η μείωση στην ένταση των προωθητικών ενεργειών για τα επώνυμα προϊόντα, ιδιαίτερα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (73% από 86,1%) αλλά και στα τρόφιμα και ποτά (33,8% από 41,9%), καταδεικνύοντας ότι οι κυβερνητικές ρυθμίσεις μέσω του κώδικα δεοντολογίας είχαν σημαντική επίδραση στην στρατηγική των προμηθευτών όσον αφορά στα προωθητικά.
Τέλος, οι κατηγορίες που ξεχώρισαν για την ταχύτερη ανάπτυξη περιλαμβάνουν τα αντιηλιακά (28,9%), τα έτοιμα γεύματα (22,4%) και τις σοκολάτες (19,4%), ενώ πτωτική πορεία σημειώθηκε σε προϊόντα όπως τα απολυμαντικά χεριών (-14,8%), τα εντομοκτόνα (-13,5%) και τα ελαιόλαδα (-9,7%). Ασφαλώς η τάση αυτή οφείλεται, κατά περίπτωση, στην αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, στις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες που αναδύονται, αλλά και στις καιρικές συνθήκες που επικράτησαν σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2024.