Η ανάληψη ελέγχου της Polestar απ΄τη Geely φέρνει στο προσκήνιο την αναταραχή στα EV

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Η ανάληψη ελέγχου της Polestar απ΄τη Geely φέρνει στο προσκήνιο την αναταραχή στα EV
Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων βιώνει προβλήματα και οι εταιρείες αναπροσαρμόζουν τις στρατηγικές τους, με κάποιες να φρενάρουν την παραγωγή EV.

Η αναταραχή στην παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά επιταχύνεται αναφέρει το Reuters.

Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely έκανε κίνηση την Πέμπτη για να αναλάβει την αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων Polestar (που αντιμετωπίζει προβλήματα) από τη Volvo, είναι η πιο πρόσφατη περίπτωση ενοποίησης μεταξύ των επωνυμιών EV, ύστερα από την Tesla και την ιστορική οικονομική άνοδο της στις αρχές της δεκαετίας του 2020.

Η Tesla επωφελήθηκε από φτηνά κεφάλαια, τεχνολογικές ανακαλύψεις και την υπερμεγέθη προσωπικότητα του Έλον Μασκ, και κατόρθωσε να φτάσει να αποτιμάται 1 τρισ. δολάρια - αλλά μόνο μετά από χρόνια μεγάλων ζημιών προτού πραγματοποιήσει κέρδη. Τώρα οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς και οι νεοσύστατες και οι επενδυτές που στοιχημάτισαν περισσότερα από 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια στα ηλεκτρικά οχήματα, αντιμετωπίζουν όλο και πιο δύσκολες αποφάσεις για τη μείωση των ζημιών που καταγράφουν.

Η Geely κατέχει το πλειοψηφικό μερίδιο της Volvo, η οποία διαχειρίζεται την Polestar ως θυγατρική εταιρεία κατασκευής πολυτελών EV. Τα προβλήματα της Polestar και άλλων μικρότερων παικτών της αγοράς αυτοκινήτου, υπογραμμίζουν τις τεράστιες δαπάνες για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων, τις οποίες οι εταιρείες με «βαθιές τσέπες» είναι πρόθυμες και ικανές να αντέξουν τη συνεχή οικονομική αιμορραγία. Μια παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης EV θα μπορούσε τώρα να εξαλείψει τους ασθενέστερους παίκτες ή να αναγκάσει ένα κύμα εξυγίανσης.

«Είναι σίγουρα ώρα αναδιοργάνωσης», δήλωσε ο Andy Leyland, συνιδρυτής των συμβούλων επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού, SC Insights. «Οι νεοσύστατες εταιρείες EV πρέπει να αρχίσουν να δείχνουν το πώς θα κινηθούν προς την κερδοφορία και πώς θα ανταγωνιστούν με μεγαλύτερους παίκτες και τους Κινέζους». Η απόφαση της Volvo να σταματήσει τις επενδύσεις στην Polestar ήρθε αφού η ζημιογόνα μάρκα πολυτελών EV έχασε έναν στόχο παραδόσεων το 2023 που είχε ήδη αναθεωρηθεί επανειλημμένα προς τα κάτω.

Η Polestar χρειάζεται άλλα 1,3 δισ. δολάρια σε χρηματοδότηση προτού μπορέσει να φτάσει σε σημείο να ισοσκελίσει τον ισολογισμό της το 2025. Η μετοχή της έχει πέσει 87% από τότε που έκανε το ντεμπούτο της τον Ιούνιο του 2022, περιορίζοντας την ικανότητά της να αντλεί νέο κεφάλαιο. Η Geely, μεταξύ των μεγαλύτερων κατασκευαστών αυτοκινήτων της Κίνας, πούλησε σχεδόν 2,8 εκατομμύρια οχήματα το 2023 - περίπου τέσσερις φορές τον αριθμό των οχημάτων από τη Volvo. Η Geely στοχεύει να επεκτείνει τις εξαγωγές από την Κίνα και να κερδίσει θέσεις σε ξένες αγορές, μέσω δυτικών εταιρειών που έχει αποκτήσει, όπως οι Volvo, Smart και Lotus. Σύμφωνα με αναλυτές του χώρου του αυτοκινήτου, με τον πλήρη έλεγχο της Polestar, η Geely θα μπορούσε να εξορθολογίσει τις επενδύσεις και την ανταλλαγή τεχνολογίας.

Άλλες νεοσύστατες εταιρείες EV, συμπεριλαμβανομένων των Rivian, Fisker, Arrival, Xpeng και Lucid, δυσκολεύτηκαν όλες με την αύξηση του κόστους παραγωγής. Η Fisker, για παράδειγμα, τον περασμένο μήνα επαναδιαπραγματεύτηκε τους όρους μιας συμφωνίας αποπληρωμής χρεών της, για να πετύχει την είσοδο ενός στρατηγικού εταίρου.

Και η Tesla βρέθηκε επίσης αντιμέτωπη με αυτό που ο Μασκ ονόμασε ως «κόλαση παραγωγής» - αλλά το έκανε το 2018 όταν τα χρήματα ήταν φθηνά, οι επενδυτές ήταν πιο υπομονετικοί και η μελλοντική ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα φαινόταν απεριόριστη. Ο ενθουσιασμός της κεφαλαιαγοράς για τα ηλεκτρικά οχήματα μειώθηκε, καθώς η αύξηση των πωλήσεων EV επιβραδύνθηκε και οι οικονομικές απώλειες συσσωρεύτηκαν. Αυτό μείωσε την πρόσβαση σε κεφάλαια για τις νεοφυείς επιχειρήσεις που χάνουν χρήματα και ώθησε τις παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες να αναζητήσουν περισσότερες δημόσιες επιδοτήσεις.

Κλιμακώνεται ο πόλεμος των τιμών στα EV

Η προειδοποίηση του Μασκ την περασμένη εβδομάδα, ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της Tesla θα επιβραδυνθεί φέτος, οδήγησε τους επενδυτές σε sell of της εταιρείας που έχασε μόνο σε μια ημέρα 80 δισ. κεφαλαιοποίησης. Η Tesla έχει χάσει περισσότερο από το 40% της αξίας της από τότε που έφτασε στο ορόσημο του 1 τρισ. δολαρίων το 2021.

Ο πόλεμος τιμών που κλιμακώθηκε πέρυσι, με πρωταγωνιστές την Tesla και την ηγέτιδα πωλήσεων στα ηλεκτρικά οχήματα την κινεζική BYD, ανάγκασε τους πιο αδύναμους ανταγωνιστές της βιομηχανίας EV να επιλέξουν ανάμεσα σε μεγαλύτερες απώλειες ή χαμηλότερους όγκους πωλήσεων.

Η Ford το περασμένο καλοκαίρι αύξησε την παραγωγή του Ford F-150 Lightning εν αναμονή έντονης ζήτησης, για να μειώσει αργότερα την πρόβλεψη παραγωγής του 2024 κατά το ήμισυ τον Ιανουάριο.

Στην Ευρώπη, η Stellantis ανέφερε ότι χρειάζεται περισσότερες επιδοτήσεις από την ιταλική κυβέρνηση για να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στα εργοστάσια της Fiat. Ανώτερος Ιταλός αξιωματούχος δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα εξετάσει το ενδεχόμενο ανάληψης μεριδίου στη Fiat για να στηρίξει περισσότερες θέσεις εργασίας.

Καθώς η βιομηχανία EV έχει γίνει πιο δύσκολη, οι επενδυτές ανταμείβουν τις εταιρείες που περικόπτουν τις δαπάνες τους. Οι μετοχές της Volvo εκτοξεύτηκαν περισσότερο από 30% την Πέμπτη, αφού η εταιρεία δήλωσε ότι δεν θα χρηματοδοτεί πλέον την Polestar. Οι επενδυτές επιδοκίμασαν τη Renault όταν ανακοίνωσε ότι δεν θα προχωρήσει σε μια προγραμματισμένη προσφορά μετοχών για τη μονάδα της Ampere EV. Η μετοχή της Renault γνώρισε άνοδο 5% μετά την ανακοίνωση.

Και η General Motors είδε ανάλογες αντιδράσεις όταν έβαλε «φρένο» στον τομέα των EV. Οι μετοχές έχουν αυξηθεί σχεδόν 50% από τον Νοέμβριο, καθώς η διευθύνουσα σύμβουλος Mary Barra έχει επιβραδύνει τις δαπάνες για ηλεκτρικά και αυτόνομα οχήματα και έχει ξεκινήσει μια επαναγορά ιδίων μετοχών αξίας 10 δισ. δολαρίων. Η GM συνειδητοποίησε ότι «το να ξοδεύεις πολλά δολάρια κάθε ημέρα προσπαθώντας να γίνεις η «επόμενη Tesla» δεν λειτουργεί», δήλωσε ο αναλυτής της Morgan Stanley, Άνταμ Τζόνας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider