«Ρολάρει» για… ΣΔΙΤ ο οδικός άξονας «Δράμα – Αμφίπολη»

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Ρολάρει» για… ΣΔΙΤ ο οδικός άξονας «Δράμα – Αμφίπολη»
Πυκνώνουν οι ενέργειες από πλευράς υπ. Υποδομών για την προώθηση των αυτοκινητόδρομου, ύψους 275 εκατ. ευρώ. Ποια είναι η σημασία του.

«Πυκνώνουν» οι διεργασίες με στόχο για την ένταξη ενός ακόμα σημαντικού οδικού έργο της Βόρειας Ελλάδας στις σχετικές διατάξεις του νόμου για την υλοποίησή του ως έργο Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο λόγος για το έργο «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη», προϋπολογισμού 275 εκατ. ευρώ.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενεργοποίησε διαδικασίες με σκοπό την ανάδειξη Χρηματοοικονομικού Συμβούλου (ανάμεσα στις FCNC FINANCIAL ADVISORS, ΚΑΝΤΩΡ και PwC) που θα έχει ως αντικείμενο την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης στην κατάρτιση και υποβολή φακέλου για την ένταξη του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Κάθετου Άξονα Δράμα-Αμφίπολη» στις διατάξεις του ν. 3389/2005, με σκοπό την υλοποίησή του ως έργο Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα, καθώς επίσης και για την υποστήριξή της για το σύνολο της διαδικασίας ανάθεσης της Σύμβασης. Υπενθυμίζεται ότι προ 3μήνου είχε εκκινήσει ανάλογες διαδικασίες και για τεχνικό σύμβουλο.

Σύμφωνα με το υπουργείο, για την υλοποίηση του έργου θα κατατεθεί πρόταση στη Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), για έκδοση απόφασης από τη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα.

Το έργο αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ. Συγκεκριμένα, η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους. Στη σύμβαση θα προβλέπεται η λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα μήκους 43 χλμ., για περίοδο 27 ετών που θα εκκινεί μετά την τριετή κατασκευαστική περίοδο του έργου.

Σύμφωνα με το υπουργείο, αναφορικά με το οδικό έργο που έχει χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου, η ένωση της Δράμας με τις γύρω μεγάλες πόλεις με ένα σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα, όπως είναι η Εγνατία Οδός, αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για όλους τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και όσους εισέρχονται στη χώρα μας από τα βόρεια σύνορά. Η δε επίλυσή του με την κατασκευή ενός καινούριου και βασισμένου στα σύγχρονα πρότυπα κάθετου οδικού άξονα, αφενός θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, αφετέρου θα διευκολύνει την μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορικών προϊόντων, μιας και αποτελεί τον οδικό δίαυλο επικοινωνίας με τα μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια της χώρας. Επιπλέον θα μειώσει το χρόνο μετακίνησης, αλλά και θα εξασφαλίσει μια πιο ασφαλή διέλευση των οχημάτων, εφόσον αυτά δε θα διέρχονται μέσω κατοικημένων περιοχών.

Το συνολικό κόστος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη εκτιμάται στα 150 εκατ. ευρώ. Μέσω αυτού, αναμένεται να μειωθεί σημαντικά κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη.

Στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ), θα υλοποιήσει τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Κάθετου Άξονα Δράμα-Αμφίπολη.

Συνοπτικά ο ΙΦΣ:

i. θα εκπονήσει τις μελέτες που είναι απαραίτητες για τον κατασκευαστικό σχεδιασμό του έργου, με βάση τους εγκεκριμένους (πριν την ανάθεση της σύμβασης σύμπραξης) περιβαλλοντικούς όρους και θα μεριμνήσει και επισπεύσει για τη λήψη όλων των απαραίτητων αδειών,

ii. θα κατασκευάσει το σύνολο του αντικειμένου των μελετών του κατασκευαστικού σχεδιασμού με στόχο την πλήρη λειτουργική απόδοση του έργου,

iii. θα αναλάβει την λειτουργία και συντήρηση του έργου, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σύμβασης σύμπραξης, τις προδιαγραφές απόδοσης και το εγκεκριμένο από την Αναθέτουσα Αρχή σχέδιο λειτουργίας και συντήρησης, το οποίο θα καταρτιστεί από τον ΙΦΣ,

iv. θα επιστρέψει το έργο στο Ελληνικό Δημόσιο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην σύμβαση στο τέλος της Συμβατικής Περιόδου, με αντάλλαγμα την καταβολή πληρωμών διαθεσιμότητας κατά την περίοδο λειτουργίας.

Στο πλαίσιο της προτεινόμενης σύμπραξης, ο ιδιώτης θα αναλάβει την ευθύνη χρηματοδότησης του Έργου, ενώ η Αναθέτουσα Αρχή καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμπραξης θα καταβάλλει ετήσιες πληρωμές (πληρωμές διαθεσιμότητας), σύμφωνα με το σχετικό μηχανισμό πληρωμών, που θα περιλαμβάνεται στη σύμβαση σύμπραξης και θα στηρίζεται σε προδιαγραφές ποιότητας, απόδοσης και αποτελεσμάτων.

Η διαγωνιστική διαδικασία που θα εφαρμοσθεί για την επιλογή του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης που θα αναλάβει την υλοποίηση του έργου θα είναι αυτή του «ανταγωνιστικού διαλόγου» ή η ανοιχτή διαδικασία.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider