Ελλάδα
21-10-2021 | 07:53

Σχέδιο για τέταρτη «πύλη» LNG στην Ελλάδα με τη συμμαχία της ExxonMobil

Σχέδιο για τέταρτη «πύλη» LNG στην Ελλάδα με τη συμμαχία της ExxonMobil
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Στα σκαριά την τέταρτη «πύλη» εισόδου υγροποιημένου στην Ελλάδα έχει η ελληνική εταιρεία Mediterranean Gas, η οποία σχεδιάζει να εγκαταστήσει μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) ανοικτά του λιμανιού του Βόλου. 

Με το όνομα «ΑΡΓΩ FSRU», η υποδομή έχει εξασφαλίσει τη σύμπραξη της ExxonMobil, η οποία θα αναλάβει την τεχνική και εμπορική υποστήριξη για την υλοποίηση της μονάδας, την οποία θα αξιοποιεί για την εισαγωγή στην Ελλάδα LNG από τα κοιτάσματά της στις ΗΠΑ. Με τη Στρατηγική Συμφωνία της Mediterranean Gas με την ExxonMobil, η οποία υπογράφηκε πρόσφατα, δημιουργείται έτσι η προοπτική ο Βόλος να εξελιχθεί σε προορισμό των εξαγωγών φυσικού αερίου του ενεργειακού κολοσσού προς την Ευρώπη. 

Στο πλαίσιο της συνεργασίας, στελέχη της ExxonMobil με επικεφαλής τον Γενικό Διευθυντή Ανάπτυξης Έργων LNG, Blake Blackwell, βρέθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στην Ελλάδα, εκπροσωπώντας την αμερικανική εταιρεία την Τρίτη σε εκδήλωση παρουσίασης του πρότζεκτ στο Βόλο. Ένα 24ωρο νωρίτερα, οι εκπρόσωποι της ExxonMobil συναντήθηκαν με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας προβλέπει ότι η πλωτή μονάδα θα είναι έτοιμη έως τον Μάρτιο του 2023, ώστε να υποδεχθεί τότε την πρώτη παραγγελία LNG. Αν και η ExxonMobil θα είναι βασικός «τροφοδότης» των φορτίων αερίου, στην υποδομή θα καταφθάνουν ποσότητες LNG και από άλλες εταιρείες, από διαφορετικές περιοχές του κόσμου. 

Επένδυση με ιδιωτικά κεφάλαια 

Όπως συμβαίνει σε όλες τις ανάλογες υποδομές, τα φορτία φυσικού αερίου που θα καταφθάνουν ακτοπλοϊκά στο «ΑΡΓΩ FSRU» θα μπορούν να επαναεριοποιηθούν για να διακινηθούν μέσω την αγωγών του εθνικού συστήματος μεταφοράς (ΕΣΦΑ). Επίσης, ποσότητες του καυσίμου θα μπορούν να μεταφερθούν σε μορφή LNG, είτε με βυτία είτε με ειδικά πλοία τροφοδοσίας, προς τελικά σημεία κατανάλωσης τα οποία βρίσκονται μακριά από το ΕΣΦΑ. Έτσι, ο Βόλος θα μετατραπεί σε κέντρο διαμετακόμισης φυσικού αερίου, συμβάλλοντας στην κάλυψη των αναγκών της εγχώριας αγοράς, αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. 

Ιθύνων νους της Mediterranean Gas είναι ο Δρ. Θεόδωρος Θεοδωρόπουλος, ο οποίος έχει διατελέσει σύμβουλος σε θέματα midstream σε επιχειρήσεις καταριανών συμφερόντων. Μάλιστα η Powerglobe από το εμιράτο, με τον κ. Θεοδωρόπουλο στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την Κρήτη και συγκεκριμένα για την ανάπτυξη έργου που θα κάλυπτε το ενεργειακό έλλειμμα του νησιού. Στο πρότζεκτ του «ΑΡΓΩ FSRU» δίνουν το παρών και άλλοι παράγοντες του ενεργειακού κλάδου στην Ελλάδα, όπως ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρίας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ), Γιάννη Μπασιάς. 

Ο προϋπολογισμός των συγκεκριμένων έργων υπερβαίνει τα 200 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, το «ΑΡΓΩ FSRU» προβλέπεται να υλοποιηθεί αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια, με την εταιρεία να βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με εγχώριες βιομηχανίες και εταιρείες του εφοπλιστικού κλάδου, για τη συμμετοχή τους στην επένδυση. Σε καλό δρόμο βρίσκονται επίσης και οι επαφές με τράπεζες, δύο συστημικές ελληνικές καθώς και διεθνείς, για τη διασφάλιση του απαραίτητου δανεισμού. 

Εκτός από το χρηματοδοτικό πλάνο, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και το επιχειρησιακό πλάνο για το πρότζεκτ. Η Mediterranean Gas έχει ήδη ξεκινήσει την αδειοδότηση του «ΑΡΓΩ FSRU», υποβάλλοντας στις 25 Αυγούστου 2021 σχετικά με χορήγηση άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ). Σε αυτή τη φάση, ξεκινά η περαιτέρω αδειοδοτική «ωρίμανση» του έργου, καθώς και ο σχεδιασμός κατασκευής.   

Αύξηση των εισαγωγών τα επόμενα χρόνια 

Η επιλογή του Βόλου φέρνει μία σειρά σημαντικών πλεονεκτημάτων για το έργο, καθώς αποτελεί κεντρική περιοχή στην Ελλάδα, βρίσκεται κοντά στο εθνικό σύστημα μεταφοράς, καθώς και σε μικρή απόσταση από μεγάλες βιομηχανίες έντασης ενέργειας. Επομένως, η πλωτή μονάδα θα μπορεί να καλύψει τοπική κατανάλωση από ενεργοβόρους βιομηχανικούς πελάτες, ενώ μέσω του ΕΣΦΑ να εισαγάγει φυσικό αέριο που θα καταλήγει σε άλλες περιοχές εντός Ελλάδας αλλά και εκτός συνόρων. 

Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για την τέταρτη «πύλη» LNG που σχεδιάζεται στην Ελλάδα, μετά το τέρμιναλ στη Ρεβυθούσα του ΔΕΣΦΑ, το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, και το πρότζεκτ «Διώρυγα Gas» που σκοπεύει να εγκαταστήσει η Motor Oil στο διυλιστήριο του Ομίλου στην Κόρινθο. Εκτιμάται ωστόσο ότι ο ολοένα διευρυνόμενος ρόλος της χώρας μας ως gas hub για την ευρύτερη περιοχή δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αυξημένη ανάγκη εισαγωγών. Έτσι, υπολογίζεται πως σε λίγα χρόνια μέσω της χώρας μας θα εισάγονται σε ετήσια βάση 10 bcm φυσικού αερίου, από τα οποία τα 3-4 bcm θα προορίζονται για τις όμορες αγορές. 

Έτσι, στόχος της Mediterranean Gas να καταστήσει το λιμάνι του Βόλου διεθνή κόμβο ενεργειακού εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων LNG, NG, CNG, μικρής κλίμακας LNG, φόρτωσης φορτηγών LNG, ανεφοδιασμού LNG, και παραγωγής ενέργειας. Μία προοπτική που, με βάση το επιχειρηματικό της σχέδιο, προβλέπει έως το 2025 τη δημιουργία περισσότερων από 1.360 ειδικευμένων θέσεων εργασία στο χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών της δραστηριοτήτων, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του δήμου Βόλου, της Θεσσαλίας και της Κεντρικής Ελλάδας. 

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.