«Φουλάρει τις μηχανές» το ΤΑΙΠΕΔ – Ενεργοποιείται το PPF

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Φουλάρει τις μηχανές» το ΤΑΙΠΕΔ – Ενεργοποιείται το PPF
Διαγωνισμούς, συμφωνίες και συναλλαγές συνολικού ύψους 2,6 δισ. ευρώ «έκλεισε» και προώθησε το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων.

Μέσα σε λίγες μόλις εβδομάδες το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ, θυγατρική της ΕΕΣΥΠ), υπό τη νέα του διοίκηση, κατάφερε να «κλείσει» σημαντικές και εμβληματικές ιδιωτικοποιήσεις και συμφωνίες που ξεπερνούν τα 2,3 δισ. ευρώ (χωρίς να συμπεριλάβουμε την πώληση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ από τη ΔΕΗ έναντι 2.1 δισ. ευρώ), «φουλάροντας τις μηχανές» και αποκτώντας «γρήγορο βηματισμό» στο έργο που έχει αναλάβει. Επιβεβαιώνοντας έτσι, όσα εδώ και λίγους μήνες πηγάζουν από κόλπους και στελέχη του Ταμείου ότι «προετοιμάζουμε σωστά τους διαγωνισμούς, προωθούμε τις διαδικασίες και, εκτός αν προκύψει ιδιαίτερος λόγος, ολοκληρώνουμε τις φάσεις των διαγωνισμών δίχως καθυστερήσεις ή άσκοπες παρατάσεις».

Με άλλα λόγια, θα δούμε μία ευρύτερη περαιτέρω επιτάχυνση της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας που έχει αναλάβει να προωθήσει το ΤΑΙΠΕΔ τόσο σε διαγωνισμούς που εκκρεμούν όσο και σε νέα projects. Την ίδια ώρα βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι προχωρούν με γοργά «βήματα» και οι διαδικασίες του φορέα (Project Preparation Facility, υπό τον κ. Σταμπουλίδη), με την ενεργοποίησή του καθώς σύντομα, κατά πληροφορίες, αναμένονται τα πρώτα έργα ευθύνης του.

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού που «έσπασε τα κοντέρ» έναντι σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, η πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών έναντι 733 εκατ. ευρώ (περίπου 480 εκατ. ευρώ αναλογούν στο Δημόσιο που κατείχε το 65%, τα υπόλοιπα στα ΕΛΠΕ), συν τα 88 εκατ. ευρώ που μπορεί να προσθέσει κάποιος από τη συμφωνία Δημοσίου και ΟΛΠ για την παραχώρηση επιπλέον ποσοστού στην Cosco (για το υπόλοιπο 16%), αποτελούν αναμφίβολα σημαντικές επιτυχίες για το ΤΑΙΠΕΔ και μεγάλες οικονομικές ενέσεις για τα… «κρατικά ταμεία». Αν μάλιστα προσθέσουμε και το deal ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τη Lamda Development προ ολίγων μόλις μηνών για το «κλείσιμο» της συμφωνίας για την παραχώρησης της έκτασης στο Ελληνικό (300 εκατ. ευρώ), τότε ο «λογαριασμός» ανεβαίνει στα επίπεδα άνω των 2,6 δις ευρώ.

Σε αυτά τα ποσά βέβαια, δεν περιλαμβάνονται οι επενδύσεις που θα πραγματοποιήσουν οι προτιμητέοι επενδυτές, ούτε τα ετήσια εγγυημένα έσοδα που θα έχει το δημόσιο από τις συμφωνίες αυτές σε βάθος ετών. Πρόκειται για dealsκαι διαγωνισμούς που έρχονταν από το παρελθόν, είχαν μεν προχωρήσει σε έναν βαθμό, ωστόσο, όπως έλεγαν στην αγορά αλλά και στους κύκλους των… υποψήφιων -τότε- επενδυτών οι διεργασίες παρουσίαζαν καθυστερήσεις και οι εξελίξεις ενίοτε έμοιαζαν «παγωμένες». Η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με την προσθήκη νέων μελών και «φρέσκου αίματος» στο Δ.Σ., κυρίως όμως με τον ερχομό των κ.κ. Πολίτη (Διευθύνων Σύμβουλος), Σταμπουλίδη (Εντεταλμένος Σύμβουλος) ή Ζηλιασκόπουλου (Πρόεδρος, Μη Εκτελεστικός μέλος) κατάφερε να επισπεύσει διαδικασίες και να ολοκληρώσει άμεσα εμβληματικούς διαγωνισμούς, ιδίως όπως η Εγνατία Οδός, το Ελληνικό ή η ΔΕΠΑ Υποδομών.

Βέβαια, ακόμα υπάρχουν εκκρεμότητες καθώς συμβάσεις πρέπει να περάσουν από το Ελεγκτικό Συνέδριο ή τη Βουλή (π.χ. Εγνατία Οδός), ο φάκελος του διαγωνισμού της ΔΕΠΑ Υποδομών θα υποβληθεί στη συνέχεια στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, τα δε συμβατικά κείμενα της συναλλαγής θα υπογραφούν μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώ για τον ΟΛΠ υπενθυμίζεται ότι υπάρχουν ακόμα βήματα να γίνουν (Ελεγκτικό Συνέδριο, υπογραφή σύμβασης δημοσίου με Cosco, διεργασίες από το ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με την τροποποιημένη σύμβαση και τη συμφωνία μετόχων κ.α.), πλην όμως, η προώθηση τόσων ενεργειών, διαδικασιών και διαγωνισμών σε μικρό χρονικό διάστημα δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία ή συμπωματική. Στο ΤΑΙΠΕΔ «φούλαραν τις μηχανές, «άνοιξαν βηματισμό» και υπό τη νέα διοίκηση λειτούργησαν σαν… «task force» που προώθησε άμεσα τις διαδικασίες, ξεπερνώντας μάλιστα και τις προσδοκίες κυβέρνησης, αγοράς αλλά και του ίδιου του Ταμείου ως προς τα έσοδα που «μαζεύτηκαν» (ιδίως για την Εγνατία Οδό).

Την ίδια ώρα βέβαια, όπως αναφέραμε, προχωρούν με γοργά «βήματα» και οι διαδικασίες του φορέα (Project Preparation Facility, υπό τον κ. Σταμπουλίδη), δηλαδή του μηχανισμού ωρίμανσης έργων του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, που θα έχει ως αντικείμενο και ρόλο την προετοιμασία και ωρίμανση μεγάλων έργων που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, και ενδεχομένως και projects που σχετίζονται με τη νέα προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027, σε επόμενο στάδιο (ή και άλλων χρηματοδοτικών μηχανισμών). Ο μηχανισμός αυτός, δηλαδή η γενική διεύθυνση του ΤΑΙΠΕΔ με τον κωδικό «Project Preparation Facility», θα αναλάβει να προετοιμάσει, να προωθήσει, να τρέξει αδειοδοτικά έργα, να λύσει εκκρεμότητες με μελέτες και άλλα ζητήματα, ώστε στη συνέχεια να προχωρήσουν οι διαδικασίες και οι διαγωνισμοί. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κομισιόν «πίεζε» εδώ και μήνες για την προώθηση των διαδικασιών. Αν και η μεταφορά έργων και αρμοδιοτήτων από υπουργεία και φορείς προς το ΤΑΙΠΕΔ ήταν μια «δύσκολη εξίσωση» και υπήρχαν οι σχετικές αντιδράσεις, σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ο φορές ενεργοποιήθηκε και σύντομα θα έρθουν και τα πρώτα έργα υπό την «ομπρέλα» του.

Παράλληλα, αναμένονται σε σύντομο χρονικό διάστημα εξελίξεις σε ένα «πακέτο» διαγωνισμών που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση των λιμένων, όπως είχε αναδείξει και προ εβδομάδας το insider. Την περασμένη Δευτέρα μάλιστα, σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποίησε επίσκεψη στην Αλεξανδρούπολη η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, εκπροσωπούμενη από τον πρόεδρο του Ταμείου, Θανάση Ζηλιασκόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο Δημήτρη Πολίτη που συναντήθηκαν με το management του ΟΛΑ Α.Ε. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για τον διαγωνισμό την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.) αναμένεται υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι στην τρέχουσα διαδικασία της β΄ φάσης του διαγωνισμού έχουν προκριθεί και συμμετέχουν η αμερικανικών συμφερόντων Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και την Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Black Summit Financial Group, Euroports και EFA Group) και ο ΟΛΘ.

Επίσης, εντός Δεκεμβρίου, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, αναμένεται να κατατεθούν και οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Καβάλας. Για τον υπό παραχώρηση προβλήτα (Φίλιππος Β΄) του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, στη β΄ φάση πέρασαν η Quintana, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και IMG, η International Port Investments Kavala (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ.

Από κει και πέρα, για το τέλος της εβδομάδας, στις 17 Σεπτεμβρίου, έχει οριστεί η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΗ (Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου). Μάλιστα, πηγές του ΤΑΙΠΕΔ σημείωναν πρόσφατα ότι υπάρχει ικανοποίηση από την κινητικότητα που δείχνουν υποψήφιοι επενδυτές αλλά και από τις προσδοκίες για πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος από αρκετά σχήματα, αν και βέβαια, αυτό το αρχικό ευρύτερο θεωρητικό ενδιαφέρον πρέπει να φανεί και στην πράξη, δηλαδή μέσω της εμφάνισης των «μνηστήρων» στο dead line για την υποβολή προσφορών εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider