Ελληνικό: Πώς προχωρούν οι διαδικασίες - Οι θέσεις του ΥΠΟΙΚ για ελεύθερη πρόσβαση, διανομή έκτασης, ποιοτικά χαρακτηριστικά

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ελληνικό: Πώς προχωρούν οι διαδικασίες - Οι θέσεις του ΥΠΟΙΚ για ελεύθερη πρόσβαση, διανομή έκτασης, ποιοτικά χαρακτηριστικά
Ο νέος νόμος για τη σύμβασης διανομής του ακινήτου, η ιδιοκτησιακή ωρίμανση και οι εξειδικεύσεις. Οι ελεύθεροι χώροι, η γη που παίρνει το Δημόσιο και τα οφέλη για την οικονομία.

Είναι προφανές ότι η εκκίνηση της επένδυσης στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές αναπτυξιακές προτεραιότητες της Κυβέρνησης, καθώς αφορά τόσο το σύνολο του κοινωνικού ιστού που δραστηριοποιείται πέριξ του ακινήτου του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, όσο και εν γένει την ελληνική οικονομία.

Και απ’ ότι φαίνεται, με γρήγορους ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για την ανάπτυξη του μεγάλου project της Lamda Development στην έκταση του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, με την κύρωση της σύμβασης διανομής του ακινήτου να βρίσκεται στην επικαιρότητα. Προ ολίγων μόλις ημερών «πέρασε» από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή το σχέδιο νόμου που περιλαμβάνει τη σχετική σύμβαση αλλά και άλλες ρυθμίσεις, καθώς έγινε δεκτό επί της αρχής, επί των άρθρων και στο σύνολό του, κατά πλειοψηφία. Η ψήφιση του σχεδίου νόμου με τίτλο «Κύρωση Σύμβασης Διανομής Ακινήτου – Σύστασης Δικαιώματος Επιφανείας Ακινήτου Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά και ρύθμιση συναφών θεμάτων» αναμένεται πλέον μέσα στην επόμενη εβδομάδα, ώστε να ξεπεραστεί άλλη μια εκκρεμότητα στον «δρόμο» για την υπογραφή της τελικής συμφωνίας πώλησης του 100% της εταιρείας Ελληνικόν Α.Ε. στην Lamda Development. Πρόκειται ουσιαστικά για την ιδιοκτησιακή ωρίμανση του ακινήτου.

Εχει ενδιαφέρον να σημειώσουμε ότι, απαντώντας σε ερωτήματα Βουλευτών σχετικά με την διανομή του ακινήτου, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας απέρριψε τις επικρίσεις περί «περίφραξης» ή «γκετοποίησης» του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών, η περίφραξη της έκτασης θα γίνει μόνον στους χώρους που εκτελούνται εργασίες και μόνον για το διάστημα που διαρκούν τα έργα. Στη συνέχεια η πρόσβαση θα είναι από παντού ελεύθερη εκτός και αν απαιτείται κάτι διαφορετικό από την περιβαλλοντική νομοθεσία που ισχύει για όλες τις περιοχές της χώρας.

Με αυτόν τον τρόπο προφανώς, ο ΥΠΟΙΚ, θέλησε να απαντήσει στα σενάρια περί… «κλειστής πόλης», για χώρο που δεν θα είναι προσβάσιμος για τους πολίτες, για «κλειστή δίοδο» προς το παραλιακό μέτωπο και για άλλες «περιφράξεις».

Πέραν αυτών, οι διατάξεις εξειδικεύουν τη διανομή της έκτασης των 6.200 στρεμμάτων, όπου η Lamda θα αποκτήσει την πλήρη κυριότητα για το 30% της έκτασης και το δικαίωμα εκμετάλλευσης επί της επιφάνειας για 99 χρόνια στο υπόλοιπο 70% της έκτασης (4.200 στρέμματα). Στο νομοθέτημα περιλαμβάνονται οι απαιτούμενες διατάξεις για τη διαδικασία εισφοράς εμπραγμάτων δικαιωμάτων από το ΤΑΙΠΕΔ προς την Ελληνικό Α.Ε., καθώς επίσης και η πρόβλεψη της δυνατότητας διενέργειας πρόδρομων εργασιών στο ακίνητο από τον φορέα της επένδυσης, πριν από τη μεταβίβαση των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε., χωρίς επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου, με στόχο την επιτάχυνση των βημάτων υλοποίησης του έργου.

Στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής επιτροπής, ο υπουργός Οικονομικών επανήλθε και στον προβληματισμό για το που πάει το μεγαλύτερο κομμάτι της παράκτιας έκτασης, λέγοντας ότι «στο παράκτιο μέτωπο, το ελληνικό δημόσιο παίρνει 530.742,30 τμ, ο επενδυτής 227.360,45 τμ».

Σχετικά με τις πρόδρομες εργασίες που γίνονται στο ακίνητο, όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών αυτές γίνονται από τον επενδυτή και βαρύνουν τον ίδιο. Επίσης ανέφερε ότι η εταιρεία (Lamda Development) έχει δώσει εγγυητική επιστολή 30 εκατομμύρια ευρώ, η οποία ανανεώνεται κάθε μήνα αρχικά και κάθε τρίμηνο μεταγενέστερα. Η τελευταία ανανέωση έγινε 9 Μαρτίου του 2021. Επιπρόσθετα, έχει καταβάλει χρήματα για την κατεδάφιση 100 κτιρίων, αλλά ούτως ή άλλος αυτό είναι δική της υποχρέωση.

Αναφορικά με το εάν ο επενδυτής θα αποκτήσει το 30% επί του συνόλου της έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά ή εάν από την έκταση αυτή πριν τη διανομή της πρέπει να αφαιρεθούν οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που αποτελούν μέρος της σχεδιαζόμενης ανάπτυξης του εν λόγω Πόλου, σημείωσε ότι, ρητά εξαιρούνται από την εν λόγω έκταση ο αιγιαλός και η παραλία, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τους κοινόχρηστους και τους κοινωφελείς χώρους. Εξ αυτού τεκμαίρεται ότι στην υπό διανομή έκταση, στην οποία αναφέρεται η ως άνω διάταξη, περιλαμβάνονται και οι κοινόχρηστοι και οι κοινωφελείς χώροι τους οποίους ο νομοθέτης επέλεξε τότε το 2016 να μην εξαιρέσει, όπως αντίθετα έκανε με τον αιγιαλό και την παραλία.

Αναφορικά με την επιφάνεια και τους κοινόχρηστους χώρους, ο κ. Σταϊκούρας ξεκαθάρισε ότι δεν συστήνεται δικαίωμα επιφάνειας επί κοινόχρηστων χώρων, δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή οι υλοποιημένοι κοινόχρηστοι χώροι στο ακίνητο, οι χώροι που προορίζονται στο μέλλον να γίνουν κοινόχρηστοι, με τη διανομή περνούν στη πλήρη κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου και οι κοινόχρηστοι χώροι δεν πρόκειται να επιβαρυνθούν με βάρη ή υποθήκες, αφού δεν συστήνεται δικαίωμα επιφανείας επί των κοινοχρήστων.

Όπως εξ αρχής είχε δηλώσει ο κ. Σταϊκούρας, πρόκειται για μια επένδυση ύψους 8 δισ. ευρώ, η οποία θα απασχολήσει 75.000 εργαζόμενους και σε βάθος 25ετίας θα αποφέρει δημόσια έσοδα της τάξης των 14 δισ. ευρώ. Μετά την ψήφιση του νόμου από την Βουλή, το επόμενο βήμα είναι η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της σύμβασης παραχώρησης της άδεια καζίνο 30ετούς διάρκειας στην κοινοπραξία Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε κάποια στοιχεία από την αρχική τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή:

Ποιες εκτάσεις παίρνει το Δημόσιο

- Το Δημόσιο διατηρεί την πλήρη κυριότητα της ζώνης εκμετάλλευσης Α-Α1.2 (όπου θα βρίσκεται το καζίνο) της μη-πολεοδομούμενης ζώνης ανάπτυξης Α-Α1, δηλαδή της μοναδικής ζώνης ανάπτυξης της περιοχής του τέως αεροδρομίου.

- Στο Δημόσιο περιέρχονται, κατά κυριότητα, 7 οικοδομικά τετράγωνα της ζώνης πολεοδόμησης Α-Π4, που προορίζεται να αναπτυχθεί με χρήσεις πολεοδομικού κέντρου, ενώ θα αποτελεί περιοχή υπερτοπικού και πολύ-λειτουργικού χαρακτήρα, με κυρίαρχες χρήσεις εμπορίου, γραφείων, τουρισμού, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτομίας, και, συμπληρωματικά, κατοικίας (με ποσοστό, μάλιστα, κατοικίας μόλις 10% της συνολικής επιτρεπόμενης σε αυτήν δόμησης).

- Συγκεκριμένα, περιέρχονται, κατά κυριότητα, στο Ελληνικό Δημόσιο τα οικοδομικά τετράγωνα 2 (με πρόσωπο στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης), 9, 10, 6, όπως και τα οικοδομικά τετράγωνα 11 και 7 (με πρόσωπο επί των χώρων πρασίνου κατά μήκος του μεγάλου άξονα, που συνδέει τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης με το παράκτιο μέτωπο) και, τέλος, το οικοδομικό τετράγωνο 18 με πρόσωπο στο πάρκο.

- Το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί την πλήρη κυριότητα ολόκληρης της ζώνης ανάπτυξης ΠΜ-Α1 του παρακτίου μετώπου, όπου η υφιστάμενη μαρίνα διατηρείται και ενισχύεται με λειτουργίες εμπορίου και υπερτοπικού τουρισμού.

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά

- Η ζώνη εκμετάλλευσης Α-Α1.2 αποτελεί την πλέον «προνομιούχο» χωρική ενότητα στη μία και μοναδική ζώνη ανάπτυξης της περιοχής του τέως αεροδρομίου, καθώς είναι παρακείμενη στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, με απευθείας πρόσβαση στο παράκτιο μέτωπο, ενώ σε αυτήν χωροθετείται το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα (κτίριο ύψους 200 μέτρων), με το καζίνο.

- Αυτή η Ζώνη Εκμετάλλευσης αποτελεί κομβικό σημείο σύνδεσης κινήσεων από και προς το παράκτιο μέτωπο.

- Αποτελεί, επίσης, μία ζώνη με απαράμιλλη θέα προς τη θάλασσα, το βουνό, το αστικό περιβάλλον, το μητροπολιτικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής, αλλά ακόμη και με το γήπεδο γκολφ της Γλυφάδας.

- Το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα προορίζεται να φιλοξενεί ξενοδοχείο επιλεκτικού τουρισμού, τουριστικές υποδομές – εκτός του καζίνο – όπως συνεδριακό-εκθεσιακό κέντρο, κέντρο ευεξίας, spa, χώρους επαγγελματικών συναντήσεων κ.λπ., με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών υψηλού επιπέδου.

- Είναι αμφίβολο εάν υφίσταται αντίστοιχο εμβληματικό συγκρότημα, όπως το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με το καζίνο, στο χώρο της ΝΑ Μεσογείου, το οποίο να μπορεί να λειτουργεί σε συνάφεια με τις εγκαταστάσεις μιας από τις πλέον σύγχρονες πρότυπες μαρίνες της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου.

- Ιδιαίτερης σημασίας είναι επίσης και η διατήρηση της κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου σε ολόκληρη την ζώνη ΠΜ-Α1 του παρακτίου μετώπου. Συστατικό στοιχείο της εν λόγω ζώνης αποτελεί το πρώην Ολυμπιακό Κέντρο Ιστιοπλοΐας Αγίου Κοσμά και το φυσικό στοιχείο της ακτής.

- Η υπάρχουσα ολυμπιακή μαρίνα διατηρείται και ενισχύεται με λειτουργίες εμπορίου και υπερτοπικού τουρισμού.

- Στο νοτιοανατολικό όριο της ζώνης ΠΜ-Α1, προβλέπεται υπέργεια σύνδεση με πεζόδρομο-πεζογέφυρα πάνω από τη Λεωφόρο Ποσειδώνος, εξασφαλίζοντας στο σημείο αυτό την άμεση σύνδεση του παράκτιου μετώπου με την ενότητα του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος, του οποίου η κυριότητα επίσης παραμένει στο Ελληνικό Δημόσιο.

- Ειδικότερα, η πρώην ολυμπιακή μαρίνα αποτελεί το σημαντικότερο στοιχείο του νοτιότερου θύλακα της παράκτιας περιοχής του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά. Στο σύνολο της έκτασης της εν λόγω ζώνης, προβλέπονται χρήσεις ξενοδοχειακές, εμπορικές (ανάπτυξη εμπορικού κέντρου), αναψυχής, ναυταθλητικές, ενώ προβλέπεται επίσης να αναπτυχθούν εστιατόρια και άλλες εξυπηρετήσεις. Ανάμεσα σε αυτές προφανώς ξεχωρίζουν το εμπορικό κέντρο και το εμβληματικό ξενοδοχείο της μαρίνας.

- Ουσιαστικά, η ζώνη ΠΜ-Α1 του παρακτίου μετώπου έρχεται ως συνέχεια της ζώνης εκμετάλλευσης Α-Α1.2 του τουριστικού συγκροτήματος με το καζίνο, προκειμένου να το καταστήσει ένα ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα, με καζίνο και μαρίνα. Δηλαδή, με χαρακτηριστικά στοιχεία μοναδικότητας, τα οποία συνεπάγονται τη μεγάλη σπουδαιότητα διατήρησης της πλήρους κυριότητας του συνόλου των ως άνω εγκαταστάσεων από το Ελληνικό Δημόσιο.

Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η διατήρηση της κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου στην ζώνη πολεοδόμησης Α-Π4 «Πολεοδομικού Κέντρου Λεωφόρου Βουλιαγμένης», που προορίζεται να αποτελεί περιοχή υπερτοπικού και πολυλειτουργικού χαρακτήρα, με κυρίαρχες χρήσεις εμπορίου, γραφείων, τουρισμού, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έρευνας και καινοτομίας.

Ανάμεσα σε 2 σταθμούς Μετρό, επί της πλέον σημαντικής Λεωφόρου που συνδέει το κεντρικό πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας με την παράκτια ζώνη Νότιου Σαρωνικού, το «Πολεοδομικό Κέντρο Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά» προορίζεται να αποτελέσει τον πλέον σημαντικό και οργανωμένο υποδοχέα παραγωγικών δραστηριοτήτων, σε συνδυασμό με τουρισμό και αναψυχή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider