Σημαντικές αλλαγές στον σχεδιασμό για τα διόδια φέρνει η ακύρωση του διαγωνισμού για το ενιαίο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που ήρθε λόγω αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας. Το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο ενός νέου τελείως διαφορετικού διαγωνισμού αλλά πλέον το βάρος πέφτει στην διαλειτουργικότητα των συσκευών τύπου e-pass. Με αυτό τον τρόπο αναμένεται να μπει τέλος στο… «σταμάτα-ξεκίνα» στους σταθμούς διοδίων αλλά να γίνει και αναλογικότερη η χρέωση.

Όλοι οι παραχωρησιούχοι έχουν συμφωνήσει να συνδεθούν τα συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών έχοντας υπογράψει και σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας, καθώς σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών έχει βρεθεί λύση για το μεγάλο πρόβλημα που ήταν η διαχείριση και ο διαμοιρασμό των εσόδων σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Μένουν, ωστόσο, να λυθούν κάποια σοβαρά θέματα, κυρίως τεχνικής φύσης, για να υλοποιηθεί η διαλειτουργικότητα, με ανώτατες πηγές του υπουργείου Υποδομών να εκτιμούν πως αυτό θα γίνει μέσα στους επόμενους έξι με οκτώ μήνες.

Πιο αναλογικά διόδια

Ο στόχος της διασύνδεσης είναι διπλός. Αφενός να μπορεί κάποιος να πληρώνει με το ηλεκτρονικό σύστημα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, χωρίς να χρειάζεται να έχει πολλά «μηχανάκια». Αφετέρου να γίνει πιο αναλογικό το σύστημα χρέωσης μέσω ενός υβριδικού συστήματος.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί αυτό που σχεδιάζει η Ολυμπία Οδός για τους συνδρομητές της δικής της υπηρεσίας σύμφωνα με το οποίο ο οδηγός-κάτοχος ενός O-pass θα χρεώνεται με το πλήρες αντίτιμο κατά την είσοδό του στον οδικό άξονα αν όμως βγει πριν από τα επόμενα διόδια απ’ αυτόν το σύστημα θα το αναγνωρίζει και θα επιστρέφει κάποιο ποσό σε αυτό.

Και νέος διαγωνισμός

Μετά από την ακύρωση του διαγωνισμού για το δορυφορικό σύστημα διοδίων από το ΣτΕ στο υπουργείο Υποδομών δεν έχουν εγκαταλείψει την ιδέα ενός νέου διαγωνισμού μέσα στο επόμενο εξάμηνο, στα πρότυπα των συστημάτων που λειτουργούν στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.

Το σίγουρο είναι πως αν τελικά υπάρξει νέος διαγωνισμός, θα είναι πολύ διαφορετικός απ’ αυτών που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, για τον οποίον είχαν εκφραστεί σοβαρές ενστάσεις από τους παραχωρησιούχους, ενώ και τα πιστωτικά ιδρύματα είχαν προειδοποιήσει ότι η εφαρμογή ενός νέου ανοιχτού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων θα άλλαζε τη διαδικασία είσπραξης εσόδων απαιτώντας την αλλαγή των συστημάτων παραχώρησης.