Γιατί η Berenberg παραμένει αισιόδοξη για το φυσικό αέριο και το χειμώνα στην ΕΕ - Οι παράγοντες-κλειδιά

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γιατί η Berenberg παραμένει αισιόδοξη για το φυσικό αέριο και το χειμώνα στην ΕΕ - Οι παράγοντες-κλειδιά
Αισιόδοξη παραμένει η Berenberg σχετικά το δρόμου που θα πρέπει να διανύσει η Ευρώπη για την εξασφάλιση φυσικού αερίου και την επάρκεια πριν από τον χειμώνα που έπεται.

Αισιόδοξη παραμένει η Berenberg σχετικά με το δρόμο που θα πρέπει να διανύσει η Ευρώπη για την εξασφάλιση και την επάρκεια φυσικού αερίου πριν από τον χειμώνα που έπεται.

Όπως αναφέρει ο Salomon Fiedler, οικονομολογος του γερμανικού οίκου, «η ΕΕ παραμένει σε ένα καλό δρόμο για να γεμίσει επαρκώς τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης φυσικού αερίου πριν από τον χειμώνα, ώστε να διανύσει την περίοδο θέρμανσης 2023 - 24 χωρίς κινδύνους ελλείψεων και επιβολής πλαφόν. Σε σύγκριση με την προηγούμενη ανάλυσή μας για τα σενάρια αερίου πριν από έξι εβδομάδες, είμαστε ακόμη πιο σίγουροι για τη θέση μας, με πιθανότητες που ξεπερνούν το 95%».

Η ΕΕ έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην κάλυψη των εγκαταστάσεων αποθήκευσης φυσικού αερίου - στο 90% της χωρητικότητας - με τα επίπεδα αποθήκευσης να υπερβαίνουν πλέον το μέγιστο για αυτήν την περίοδο του έτους σε μια βάση αναφοράς μεταξύ 2015 - 2020 . Ακόμη και η προγραμματισμένη διακοπή παραγωγής στο κοίτασμα φυσικού αερίου του Groningen την 1η Οκτωβρίου δεν θα επηρεάσει σημαντικά τη συνολική ευρωπαϊκή προσφορά, καθώς τα μηνιαία στοιχεία για τον Απρίλιο και το Μάιο δείχνουν ότι το μεγαλύτερο μέρος της ολλανδικής παραγωγής φυσικού αερίου στην Ολλανδία προέρχεται ήδη από άλλα πεδία. Σύμφωνα με τη Berenberg, ενώ οι καθαρές εισαγωγές της ΕΕ μειώθηκαν τον Ιούνιο, αυτό μπορεί εν μέρει να αντανακλά τα υψηλά επίπεδα αποθήκευσης, τα οποία μειώνουν την ανάγκη αγοράς ακόμη μεγαλύτερης ποσότητας φυσικού αερίου, στα ακριβά σχετικά τρέχοντα επίπεδα.

Μάλιστα, ο Fiedler δηλώνει αισιόδοξος και για τον επόμενο χειμώνα, καθώς όπως επισημαίνει, η ΕΕ πιθανώς να καταφέρει να περάσει τον χειμώνα του 2024 - 2025, χωρίς ελλείψεις. Τα σενάρια του οίκου υποδεικνύουν κίνδυνο τυχόν ελλείψεων το χειμώνα 2024 - 2025, μόνο εάν τελικώς υπάρξουν, τουλάχιστον δύο από τους τρεις κινδύνους, δηλαδή το κλείσιμο όλων των ρωσικών αγωγών, ένας ψυχρότερος καιρός τουλάχιστον για έναν από τους επόμενους δύο χειμώνες ή μια μικρότερη εξοικονόμηση αερίου. Ταυτόχρονα, η χρήση φυσικού αερίου στην ΕΕ πιθανότατα θα συνεχίσει να υποχωρεί λόγω των υψηλών διατηρούμενων τιμών και της επιταχυνόμενης μετάβασης σε μη ορυκτά καύσιμα.

Επιπλέον, ενώ ο κίνδυνος τυχόν ελλείψεων φαίνεται περιορισμένος, το σοκ στον ενεργειακό εφοδιασμό παραμένει αρκετά δαπανηρό για την Ευρώπη. Από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 έως τον Απρίλιο του 2023, η ΕΕ δαπάνησε 260 δισ. δολάρια περισσότερα για καθαρές εισαγωγές φυσικού αερίου από το κανονικό, που αντιστοιχεί στο 1,7% του ΑΕΠ του 2022, ενώ επιβαρύνθηκε με περαιτέρω κόστη λόγω των δαπανηρών μέτρων υποκατάστασης και εξοικονόμησης. Καθώς οι τιμές έχουν διορθώσει από τα τέλη του 2022, το επιπλέον μηνιαίο επιπλέον κόστος εισαγωγής έχει μειωθεί σημαντικά. Ο μέσος καταναλωτής πιθανότατα αναμένεται να πληρώσει λιγότερα για το φυσικό αέριο την περίοδο θέρμανσης 2023 - 24 σε σχέση με τον περασμένο χειμώνα.

Οι 4 παράγοντες - «κλειδιά»

- Στις 14 Αυγούστου, οι αποθήκες φυσικού αερίου της ΕΕ ήταν γεμάτες κατά 90%, με την τελευταία να βρίσκεται σε έναν καλό δρόμο για να γεμίσει πλήρως τις αποθηκευτικές της εγκαταστάσεις μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, προσφέροντάς της μια καλή θέση εκκίνησης πριν από τη φετινή περίοδο θέρμανσης. Κατά την περίοδο αναφοράς 2015 - 20, τα επίπεδα αποθήκευσης στην ΕΕ συνήθως κορυφώθηκαν στο 90% τον Οκτώβριο.

- Η ζήτηση φυσικού αερίου - και ο βαθμός στον οποίο παραμένει χαμηλότερα από το σημείο αναφοράς της περιόδου 2017 - 2021 - διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στον καθορισμό του κατά πόσον η ΕΕ μπορεί να αποφύγει τις ελλείψεις. Τον Ιούνιο, η χρήση φυσικού αερίου ήταν 16% χαμηλότερη από το συνηθισμένο της περιόδου – σε ευθυγράμμιση με την εξοικονόμηση του 15% που υποθέτει η Berenberg. Ωστόσο, η κατανάλωση είναι εξαιρετικά κυκλική, με την πραγματική δοκιμασία να έρχεται το χειμώνα. Ενώ η κατανάλωση φυσικού αερίου τον Ιούνιο ισοδυναμεί με το 20% της χωρητικότητας αποθήκευσης, συνήθως κορυφώθηκε στο 49% τον Ιανουάριο. Ο καιρός παίζει επίσης σημαντικό ρόλο. Εάν οι θερμοκρασίες κάθε μήνα ήταν τόσο χαμηλές όσο στο ψυχρότερο τρίτο του 2008-19, η ετήσια κατανάλωση αερίου μπορεί, να είναι 5% υψηλότερη – καταναλώνοντας το ισοδύναμο του 17% των ευρωπαϊκών αποθηκών.

- Μέχρι στιγμής για φέτος, οι καθαρές εισαγωγές αποτέλεσαν το 89% του εφοδιασμού φυσικού αερίου της ΕΕ. Οι συνολικές καθαρές εισαγωγές της ΕΕ τον Ιούνιο ήταν 16% χαμηλότερες από τον μέσο όρο (για τον αντίστοιχο μήνα) το 2017-2021. Ωστόσο αυτό μπορεί, εν μέρει, να οφείλεται στη σημαντική πρόοδο που έχει ήδη σημειώσει η ΕΕ στην κάλυψη των αποθηκευτικών της εγκαταστάσεων φέτος, μειώνοντας την ανάγκη αγοράς ακόμη μεγαλύτερου από το ακριβό - φυσικού αερίου. Ενώ το ποσοστό της Ρωσίας έχει υποχωρήσει, οι αγωγοί της εξακολουθούν να προσφέρουν το 8% των εισαγωγών της ΕΕ. Το κλείσιμο αυτών δεν θα ήταν άμεσα καταστροφικό για την ΕΕ, αλλά θα αποτελούσε μια δυσάρεστη εξέλιξη, ειδικά εάν υπάρξουν και άλλοι κίνδυνοι. Ένα επιπλέον 6% των εισαγωγών της ΕΕ προέρχεται από ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

- Η εγχώρια παραγωγή μειώνεται εδώ και χρόνια και πλέον αποτελεί ένα σχετικά μικρό μερίδιο του 11% της προμήθειας αερίου της ΕΕ. Επομένως, οι πιθανές αλλαγές σε αυτή τη μεταβλητή διαδραματίζουν ένα μικρότερο ρόλο στην κατανάλωση και τις καθαρές εισαγωγές.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Πήραν την ανιούσα οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη μετά το τελεσίγραφο απεργίας από την Αυστραλία

gazzetta
gazzetta reader insider insider