Ως μια «ήρεμη» δύναμη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο συνεδριακός τουρισμός στην Ελλάδα, καθώς παρά το γεγονός ότι εμφανίζει προοπτικές για μεγαλύτερη ανάπτυξη, η συνεδριακή αγορά αδυνατεί να απαλλαχθεί από τα χρόνια βαρίδια που φράσσουν το δρόμο προς την ανάπτυξη. Βασικές αιτίες είναι η έλλειψη συντονισμένων ενεργειών προώθησης της Ελλάδας ως συνεδριακού προορισμού, η απουσία γραφείων convention bureaus, και η πολιτική και οικονομική αστάθεια της χώρας. Σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας είναι και ο τρόπος που αντιμετωπίζεται στην Ελλάδα το συγκεκριμένο τουριστικό προϊόν, το οποίο δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να αυτονομηθεί πλήρως και συνήθως αποτελεί την «άλλη όψη» του εκθεσιακού τουρισμού.

Αύξηση 63% στο συνεδριακό τουρισμό

Ωστόσο, ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από την ετήσια έκθεση του International Congress & Convention Association (ICCA) για την παγκόσμια αγορά. Με βάση τον αριθμό των συνεδρίων που διοργανώθηκαν το 2014, η ελληνική πρωτεύουσα από τη 47η θέση το 2013 εκτινάχθηκε στην 27η παγκοσμίως το 2014.


Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της έκθεσης IMEX 2015 στη Φρανκφούρτη, στην Αθήνα διοργανώθηκαν 80 συνέδρια το 2014, έναντι 49 του 2013, καταγράφοντας ποσοστιαία αύξηση 63%. Η επίδοση της Αθήνας συμπαρέσυρε θετικά και τη συνολική θέση της Ελλάδας, που με 148 συνέδρια ανέβηκε στην 20η από την 38η θέση το 2013 (100 συνέδρια).


Τα προβλήματα και οι προοπτικές της συνεδριακής αγοράς

Ενδιαφέρον παρουσιάζει έρευνα που διεξήχθη στο πλαίσιο forum που διοργάνωσε την άνοιξη του 2015 ο Σύνδεσμος Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων (HAPCO), όπου βγήκαν κάποια σημαντικά συμπεράσματα για το πώς βλέπουν οι επιχειρήσεις του κλάδου τη συνεδριακή αγορά. Συγκεκριμένα:

• Το 90% θεωρεί προτεραιότητα την προβολή του συνεδριακού τουρισμού και την επικράτηση της Ελλάδας στη λίστα κορυφαίων συνεδριακών προορισμών. 

• Το 73,33% κρίνει απαραίτητη τη σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου φορέα για την επίτευξη του παραπάνω.

• Το 50% χαρακτηρίζει την υπάρχουσα συνεδριακή / ξενοδοχειακή υποδομή της Ελλάδας μέτρια.

• Το 61,1% θεωρεί μέτρια την κατάσταση του προϊόντος MICE στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

• Το 75% πιστεύει ότι η πολιτική κατάσταση επηρεάζει πάρα πολύ τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο συνεδριακό χάρτη.

• Το 60% χαρακτηρίζει μέτριο το brand Ελλάδα ως συνεδριακό προορισμό στο εξωτερικό.

• Το 66,6% θεωρεί την ενεργή δράση και ύπαρξη των convention bureaus σε ένα προορισμό πάρα πολύ απαραίτητη.

Ιατρικά συνέδρια:

• Η ελληνική συνεδριακή αγορά έχει επηρεαστεί πολύ κατά 53,3% από την Εγκύκλιο ΕΟΦ και τον Κώδικα Δεοντολογίας ΣΦΕΕ.

• Η απασχόληση των γραφείων συνεδρίων για την υποβολή αιτήσεων προς τον ΕΟΦ έχει αυξηθεί αρκετά κατά 47%, πολύ κατά 23,5%, λίγο κατά 17,6% και πάρα πολύ κατά 11,7%.

• Το 82,35% θεωρεί σημαντική την εναρμόνιση ΕΟΦ-ΣΦΕΕ για την έγκριση των ιατρικών συνεδρίων.

• Ποσοστό 61,9% θεωρεί ότι λόγω ΕΟΦ-ΣΦΕΕ έχουν αποκλειστεί περιοχές της Ελλάδας που διαθέτουν συνεδριακές υποδομές από την προσέλκυση ιατρικών συνεδρίων.

Νέες τεχνολογίες και οργάνωση συνεδρίων/εκδηλώσεων:

• Το 33,3% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί πάρα πολύ τις νέες τεχνολογίες για την οργάνωση εκδηλώσεων, το 33,3% δηλώνει πολύ και μέτρια το υπόλοιπο 33,3%.

• Το 44,4% κρίνει πάρα πολύ αναγκαία τη χρήση των social media τόσο για την προώθηση και εικόνα όσο και για την πραγματοποίηση των event/συνεδρίων, το 44,4% πολύ και το 11,1 μέτρια.

• Το 66,6% χαρακτηρίζει μέτρια την εξέλιξη της ελληνικής αγοράς MICE σε νέες τεχνολογίες, συγκριτικά με άλλες χώρες.