Με «κομμένα φτερά» για αρκετούς μήνες ακόμα οι αερομεταφορές

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Με «κομμένα φτερά» για αρκετούς μήνες ακόμα οι αερομεταφορές
Στο ναδίρ οι κρατήσεις – Μετατίθεται γι αργότερα η αναθέρμανση του κλάδου σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών – Μείωση δρομολογίων και αύξηση της τιμής των εισιτηρίων μπορεί να φέρουν οι λιγοστές κρατήσεις

Δύσκολοι θα είναι και οι επόμενοι μήνες για τον κλάδο των αερομεταφορών, με τις αεροπορικές εταιρείες να υπολογίζεται να σταματήσουν να καίνε ρευστό και να γυρίσουν σε θετικό πρόσημο, όχι νωρίτερα από το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Κι αυτό υπό την αίρεση ότι οι εμβολιασμοί θα συνεχίσουν βάσει προγραμματισμού, εμπνέοντας τις κυβερνήσεις με την απαραίτητα αισιοδοξία για να ανοίξουν τα σύνορά τους. Τα παραπάνω αποτελούν τις πρόσφατες προβλέψεις της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) για το νέο έτος, οι οποίες υπογραμμίζουν ότι ο αντίκτυπος της πανδημίας θα συνεχιστεί για καιρό.

«Μπορούμε να δούμε το φως στο τέλος του τούνελ», δήλωσε ο επικεφαλής οικονομολόγος της Ένωσης, Brian Pearce, τονίζοντας ωστόσο ότι το φως αυτό «είναι ακόμα πολύ μακριά και η κατάσταση ενδέχεται να επιδεινωθεί, προτού εξομαλυνθεί».

Παρά την μικρή βελτίωση που καταγράφηκε στις κρατήσεις ενόψει και της ανακοίνωσης της έναρξης των εμβολιασμών που ενέπνευσαν αισιοδοξία στους φανατικούς των ταξιδίων, η τάση αντιστράφηκε στις αρχές του νέου έτους, εξαιτίας της αναθέρμανσης της πανδημίας και της νέας μετάλλαξης του ιού που πρωτοέκανε την εμφάνισή της στη Βρετανία.

«Οι κρατήσεις είναι και πάλι στο ναδίρ, γεγονός που σημαίνει ότι τα περιθώρια άμεσης βελτίωσης παραμένουν στενά» συμπλήρωσε ο Pearce επικαλούμενος τις απαγορεύσεις μετακίνησης που επιβάλλονται σαν ακορντεόν από τις διάφορες κυβερνήσεις τόσο εντός όσο κι εκτός ευρωπαϊκών συνόρων αλλά και την υποχρεωτική καραντίνα που υιοθετείται από όλο και περισσότερες χώρες.

«Με άλλα λόγια οι πολιτικές και τα μέτρα που επιλέγονται έχουν βάλει φρένο στα ταξίδια» επισημαίνει από πλευράς του ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ, Alexandre de Juniac, τονίζοντας ότι τέτοιου τύπου προσεγγίσεις δεν εξισορροπούν το ρίσκο και δεν αποτελούν την πολυπόθητη «χρυσή τομή» μεταξύ μετακινήσεων και ασφάλειας.

Κι όλα αυτά έχοντας προηγηθεί ένα εφιαλτικό 2020, όπου η αεροπορική κίνηση κατέρρευσε όταν τα 2/3 του παγκόσμιου στόλου έμειναν καθηλωμένα.

Στο -80% οι προκρατήσεις το α' τρίμηνο του 2021

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, οι κρατήσεις για το πρώτο τρίμηνο του 2021 μειώθηκαν κατά 75%, 82% και 81% από έτος σε έτος για τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο αντίστοιχα.

Η εικόνα είναι αντίστοιχη με το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο του προηγούμενου έτους – κατά το οποίο οι προκρατήσεις μειώθηκαν κατά 71%, 81% και 80% από έτος σε έτος για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, αντίστοιχα.

Όπως παρατηρεί μάλιστα ο Pearce τις πρώτες ημέρες του Ιανουαρίου, η πλειονότητα των διεθνών ταξιδιωτικών αγορών εμφανίζει πολύ μικρές διαφορές από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του Απριλίου του 2020. Παρότι μάλιστα οι επιδόσεις των παγκόσμιων χρηματοοικονομικών αγορών προεξοφλούν ότι η πανδημία έχει τελειώσει, η IATA διαφωνεί.

Να θυμίσουμε ότι βάσει των προβλέψεων της ΙΑΤΑ, το μέσο ποσοστό επιβατικής πληρότητας αεροσκαφών θα επανέλθει στο 65% για τις αεροπορικές της Ευρώπης μέσα στο τρέχον έτος. Ωστόσο ακόμα κι αυτό δεν αποδεικνύεται αρκετό αφού το όριο που απαιτείται για την εκτέλεση δρομολογίων χωρίς ζημιές ανέρχεται στο 70%

Λιγότερες πτήσεις ή ακριβότερα εισιτήρια θα φέρει η αργή ανάκαμψη

Το σίγουρο είναι, σύμφωνα με τους φορείς του κλάδου των αερομεταφορών, ότι η ανάκαμψη θα είναι αργή και ίσως επώδυνη κι αυτό μπορεί να φέρει μειωμένες πτήσεις ή και ακριβότερα εισιτήρια.

Σημειωτέον ότι ήδη στα εισιτήρια διακεκριμένης θέσης(business class) για τον Μάρτιο του 2021 στις ΗΠΑ παρατηρείται αύξηση τιμής της τάξης του 70%, κατά μέσο όρο, σύμφωνα με την εφαρμογή ταξιδιωτικών κρατήσεων Hopper. Όσο για τα αντίστοιχα εισιτήρια οικονομικής θέσης είναι σήμερα 18% ακριβότερα, εξαιτίας της απότομης υποχώρησης της ζήτησης.

Το παραπάνω αποτελεί ένδειξη ότι, πέρα από το άνοιγμα των συνόρων, ο «άγνωστος X» στη δύσκολη εξίσωση της επόμενης ημέρας των αερομεταφορών, δεν είναι άλλος από την ζήτηση από πλευράς επιβατών.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ, επισημαίνει ότι η μέχρι τώρα προσέγγιση των περισσοτέρων κυβερνήσεων επιδιώκει την επιστροφή σε έναν κόσμο covid-free, κάτι που είναι δύσκολο αν όχι ακατόρθωτο, κι αν συνεχιστεί θα έχει αλυσιδωτές αντιδράσεις – ο αντίκτυπος των οποίων δεν μπορεί να υπολογιστεί - όχι μόνο στην οικονομία αλλά και στην ψυχολογία του παγκόσμιου πληθυσμού.

«Η προσέγγιση που ακολουθείται από διάφορα κράτη είναι σίγουρο ότι δεν θα βοηθήσει την τουριστική και ταξιδιωτική βιομηχανία να ανακάμψει, δεν θα διασφαλίσει τις θέσεις εργασίας του κλάδου και θα επιδεινώσει την ψυχική υγεία ακόμα και των μη νοσούντων από τον ιό, ειδικά όσων ζουν μακριά από τις οικογένειές τους» αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανάρτησή του με αφορμή την έλευση της νέας χρονιάς.

Χρειάζονται τεστ όχι καραντίνες

Σύμφωνα με τον ίδιο, η κατάσταση απαιτεί μια πιο ισορροπημένη πολιτική, η οποία θα βασίζεται στα τεστ κι όχι στην καραντίνα ώστε να αρχίσουν σιγά-σιγά να μειώνονται οι παράπλευρες απώλειες.

«Σύμφωνα με τους επιστήμονες από τον τομέα της υγείας, οι ταξιδιώτες δεν θα αποτελέσουν σημαντική εστία μετάδοσης εάν εφαρμοστεί αποτελεσματικός έλεγχος στις πύλες εισόδου. Οι περισσότερες χώρες όμως δεν επικεντρώνονται σε αυτή τη λύση και παραμένουν προσκολλημένες στο κλείσιμο των συνόρων τους και την καραντίνα παραβλέποντας τον σοβαρό οικονομικό και ψυχολογικό αντίκτυπο των μέτρων αυτών» επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Σε αυτή την διαφορετική προσέγγιση σύμφωνα με τον Zuniac αναμένεται να συμβάλει και η εφαρμογή Tavel Pass που ήδη έχει σε πιλοτικό στάδιο η ΙΑΤΑ και το λανσάρισμα της οποίας υπολογίζεται για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Οι πιλοτικές δοκιμές άλλωστε, όπως επισημαίνει ο Zuniac, που έγιναν σε συνεργασία με την Singapore Airline στις διαδρομές της Κουάλα Λουμπούρ και της Τζακάρτα φάνηκαν αποτελεσματικές.

Την σημασία της επιστροφής των ταξιδιών υπογραμμίζει άλλωστε κι από πλευράς του ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών, Αντόνιο Γκουτιέρες. «Η αεροπορική βιομηχανία είναι ένα σημαντικό γρανάζι του κόσμου μας και θα παίξει βασικό ρόλο στην αποθεραπεία του παγκόσμιου πληθυσμού από τις επιπτώσεις του κορονοϊού. Θα πρέπει λοιπόν να διασφαλίσουμε όταν θα λάβει την στήριξη που χρειάζεται,, ώστε να κρατήσει τα κράτη διασυνδεδεμένα και ενωμένα».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider