Οχήματα μηδενικών εκπομπών: Προς υλοποίηση ο ευρωπαϊκός στόχος - Τι κάνει η Ελλάδα

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Οχήματα μηδενικών εκπομπών: Προς υλοποίηση ο ευρωπαϊκός στόχος - Τι κάνει η Ελλάδα
Πριν από λίγες ώρες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία για την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου στόχου για τη βιώσιμη κινητικότητα.

Πριν από λίγες ώρες το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε συμφωνία για την υιοθέτηση ενός φιλόδοξου στόχου για τη βιώσιμη κινητικότητα. Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55», η ΕΕ αποφάσισε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ημιφορτηγά που ταξινομούνται στην Ευρώπη να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2035 ενώ ως ενδιάμεσο βήμα προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, τα νέα πρότυπα CO2 θα απαιτήσουν επίσης μείωση των μέσων εκπομπών των καινούργιων αυτοκινήτων κατά 55% έως το 2030 και των καινούργιων ημιφορτηγών κατά 50 % έως το 2030.

Η στρατηγική αυτή στέλνει ένα σαφές μήνυμα προς τους κατασκευαστές και τους πολίτες θα επιταχύνει την παραγωγή και την πώληση οχημάτων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών και θα θέσει τις οδικές μεταφορές σε σταθερή πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

«Η νέα αυτή νομοθεσία θα καταστήσει το σύστημα μεταφορών της ΕΕ πιο βιώσιμο, θα εξασφαλίσει καθαρότερο αέρα για τους Ευρωπαίους και θα αποτελέσει σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Δείχνει σαφώς τη δέσμευση της ΕΕ να επιτύχει τους στόχους της για το κλίμα, καθώς και ότι ο επιθετικός πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία δεν επιβραδύνει τη μετάβασή μας σε καθαρές μορφές ενέργειας, αλλά μάλλον επιταχύνει τις εργασίες μας, ώστε η Ευρώπη να επιτύχει ταχύτερα τον στόχο της πρώτης κλιματικά ουδέτερης ηπείρου στον κόσμο έως το 2050», αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση η ΕΕ.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές επιταγές, η Ελλάδα, μέσω του Εθνικού Κλιματικού Νόμου, υιοθετεί μέτρα προώθησης των οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ηλεκτρικά οχήματα ή υδρογόνου).

Συγκεκριμένα, από την 1η Ιανουαρίου 2030 προβλέπεται τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που θα ταξινομούνται θα είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Ειδικότερα, στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με εξαίρεση τους νησιωτικούς Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄ βαθμού των συγκεκριμένων περιοχών, προβλέπεται ότι από το 2026 υποχρεωτικά όλα τα νέα Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα ταξί καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.

Στο ίδιο πλαίσιο ορίζεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024, τουλάχιστον το ένα τέταρτο των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που αποκτώνται με χρηματοδοτική μίσθωση ή αγορά, θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα, επί ποινής κυρώσεων.

Τα επόμενα βήματα

Η προσωρινή συμφωνία που επετεύχθη σε ευρωπαϊκό επίπεδο απαιτεί πλέον επίσημη έγκριση από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή, η νέα νομοθεσία θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ένωσης και θα τεθεί σε ισχύ.

Η πρωτοβουλία αυτή σηματοδοτεί το πρώτο βήμα για την έγκριση των νομοθετικών προτάσεων της δέσμης «Fit for 55» που υπέβαλε η Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021 και δείχνει με ποιο τρόπο η ΕΕ θα εφαρμόσει στο εσωτερικό της, πριν από την COP27, τις διεθνείς δεσμεύσεις της για το κλίμα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σταθόπουλος-Πράσινο Ταμείο: Την τελευταία τριετία φέρνουμε την αστική κινητικότητα στην πόρτα κάθε πολίτη

Κινούμαι Ηλεκτρικά 2: Τα πέντε μυστικά για να πάρετε την επιδότηση

Κομισιόν: Χαιρετίζει τη συμφωνία για αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές έως το 2035

gazzetta
gazzetta reader insider insider