Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

11:12

Κιμ Γιονγκ Ουν: Σφυρηλατήθηκαν «δεσμοί αίματος» με τη Ρωσία

11:03

Εν αναμονή της συνάντησης Τραμπ - Ζελένσκι την Κυριακή - Στο τραπέζι τα ευαίσθητα ζητήματα

10:45

Ζελένσκι: Η Ρωσία χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο τη Λευκορωσία για τις επιθέσεις της

10:40

Βρετανία: Πέθανε ο Πέρι Μπαμόντε του συγκροτήματος The Cure

10:36

Ρούμπιο: Απευθύνει έκκληση για «αυτοσυγκράτηση» στις αντιμαχόμενες πλευρές στην Υεμένη

10:19

Αφρικανική Ένωση: Απορρίπτει «οποιαδήποτε αναγνώριση της Σομαλιλάνδης»

10:14

Νέα επιχείρηση διάσωσης μεταναστών στα νότια της Κρήτης

10:08

DW: Η AfD ετοιμάζεται να αλλάξει τη Γερμανία

09:56

Νιγηρία: Με πυραύλους από MQ-9 Reaper τα αμερικανικά πλήγματα εναντίον τζιχαντιστών

09:47

Αναμένεται κύμα ψύχους και περαιτέρω πτώση της θερμοκρασίας

09:30

Εφιαλτική χρονιά για το stock picking οδηγεί σε εκροές τρισεκατομμυρίων από τα funds

09:05

Ο δρόμος για την ελάφρυνση του δημοσίου χρέους

08:46

«ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»: Τι αλλάζει με την εφαρμογή της για εργαζόμενους και εργοδότες

08:41

Πρωτοχρονιά στα μπλόκα θα κάνουν οι αγρότες – Στις 12:00 κλείνει η Εθνική οδός στο ρεύμα προς Αθήνα

08:26

ΤτΕ: Κρίσιμοι οι επόμενοι μήνες για το Ταμείο Ανάκαμψης – Το στοίχημα των επενδύσεων

08:17

Δάνεια σε ελβετικό φράγκο: Πώς λειτουργεί η ρύθμιση και τι σημαίνει στην πράξη για τους δανειολήπτες

08:07

To ΑΙ «απογειώνει» το ηλεκτρονικό έγκλημα - Aπίστευτη deepfake απάτη σε βάρος βρετανικής πολυεθνικής

08:00

Ποιες φορολογικές δηλώσεις πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου

23:28

Τραμπ: Ο Ζελένσκι «δεν έχει τίποτα μέχρι να το εγκρίνω εγώ»

23:23

Wall Street: Σε «ακτίνα» ρεκόρ παρέμειναν οι δείκτες

22:51

Το πετρέλαιο έχασε 1 δολάριο με το σενάριο της «υπερπροσφοράς» στο μυαλό των επενδυτών

22:24

ΗΠΑ: Ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων λόγω των κακών καιρικών συνθηκών

21:58

Ό,τι λάμπει, δεν είναι μόνο χρυσός: Ιστορική ημέρα και για το ασήμι, ρεκόρ για πλατίνα

21:33

Πώς η γήρανση του πληθυσμού αλλάζει τις οικονομίες του κόσμου

21:14

Στον ουρανό της Αθήνας 3.000 φαναράκια για τη «Νύχτα των Ευχών»

20:53

Σε κατάσταση Έκτακτης Ανάγκης Πολιτικής Προστασίας ο Δήμος Αγίου Δημητρίου

20:51

Ρωσία: Κάθειρξη 12 ετών για πρώην διπλωμάτη επειδή πούλησε κρατικά μυστικά στις ΗΠΑ

20:33

Εντοπίστηκαν τέσσερις ορειβάτες χωρίς τις αισθήσεις τους στα Βαρδούσια

20:30

Γερμανία: Το ΥΠΕΞ συνιστά «ιδιαίτερη προσοχή» σε όσους θέλουν να επισκεφτούν την Τουρκία

20:10

Αποδοχές δύο «ταχυτήτων»: Στα 1.457 ευρώ ο μέσος μισθός στις μεγάλες επιχειρήσεις, στα 1.032 ευρώ στις μικρές