Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

11:35

Έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου για τις πληρωμές των αγροτών υπό την προεδρία Μητσοτάκη

11:33

Κικίλιας: Τους επόμενους μήνες θα υπογραφούν συμφωνίες με τις ΗΠΑ στον τομέα της Ναυτιλίας

11:30

Ελεγκτικό Συνέδριο: Γιατί «στοιχειώνουν» ακόμη τα Ολυμπιακά Ακίνητα - Τι έγινε σε Tae Kwon Do και Badminton

11:28

ΧΑ: Ήπιες πιέσεις με ισχνό τζίρο

11:24

Amazon: Επένδυση 35 δισ. δολαρίων σε cloud και AI στην Ινδία

11:16

Πάτρα: Η Αστυνομία σχηματίζει δικογραφίες για τα μπλόκα στη Δυτική Ελλάδα

11:10

Κοντόπουλος (ΕΧΑΕ): Ορόσημο το 2025 για τη χρηματιστηριακή αγορά

11:05

Μπούζνα: Η Euronext ενσωματώνει την ελληνική κεφαλαιαγορά στις παγκόσμιες ροές κεφαλαίων

11:02

Μακέδος (ΤΜΕΔΕ): Ποιοτικά τα υλικά και τα έργα στην Ελλάδα

11:01

Γερουλάνος: Η λίστα με τα 135 έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που απεντάχθηκαν ή τροποποιήθηκαν

10:56

Στο «κόκκινο» οι δρόμοι της Αττικής: Άμεση ανάγκη για μέτρα διαχείρισης κυκλοφορίας

10:50

Kaspersky: Η Ελλάδα στο στόχαστρο νέων κυβερνοαπειλών

10:44

Μεικτά πρόσημα στις ευρωαγορές πριν τη Fed - Άλμα 5% για Delivery Hero

10:30

Συνεχίζονται οι πληρωμές από τον ΟΠΕΚΕΠΕ: Ποιοι πληρώθηκαν χθες το βράδυ

10:22

Σε υψηλό 16 ετών οι αποδόσεις των ομολόγων παγκοσμίως - Τι ανησυχεί τους traders

10:19

Δωρεάν φάρμακα για την παχυσαρκία: Εκδόθηκε η ΚΥΑ - Ξεκινά η διαδικασία

10:06

Μαρινάκης: Μόλις οι αγρότες ορίσουν αντιπροσωπεία θα γίνει συνάντηση με την κυβέρνηση

09:54

ΕΚΤΕΡ: Ισχυροποίηση της μετοχικής βάσης - Υπερκάλυψη 2 φορές στο placement

09:51

Bloomberg: Η κούρσα Πιερρακάκη για την προεδρία του Eurogroup συμβολική δοκιμασία για την Ελλάδα

09:38

Βραβείο για τη Eurolife FFH στα Bravo Sustainability Dialogue & Awards 2025

09:22

ΗΠΑ: Οι Δημοκρατικοί επικρατούν στο Μαϊάμι για πρώτη φορά έπειτα από 28 χρόνια

09:12

Παπασταύρου: Η Ελλάδα είναι στο κέντρο της νέας ενεργειακής αρχιτεκτονικής

09:09

Πότε πληρώνεται το Δώρο Χριστουγέννων

09:06

Ο Τραμπ διαβεβαιώνει πως οι τιμές καταγράφουν «τεράστια» πτώση χάρη σ' αυτόν

09:00

Ελλάδα στο ΣΑ του ΟΗΕ: «Η Ουκρανία πρέπει να έχει τον τελικό λόγο»

08:53

Αγρότες: Στο λιμάνι του Βόλου τα τρακτέρ - Παραμένουν στα μπλόκα σε όλη τη χώρα

08:30

Το παράνομο εμπόριο άγριας ζωής στην Ελλάδα: Τα σοκαριστικά ευρήματα της έρευνας του WWF

08:26

Πού ποντάρει για το 2026 η Coca-Cola 3Ε

08:24

Η Ευρώπη σε τεστ αντοχής για την πράσινη μετάβαση – Kαι η απάντηση της Italgas–Enaon με μείωση μεθανίου 33,3%

08:19

Μεταφέρθηκε η ημερομηνία της Agrotica