Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

17:31

ΥΠΑΜ Γερμανίας: Η Πολεμική Αεροπορία δεν συμμετείχε στον ανεφοδιασμό ισραηλινών μαχητικών

17:18

Κομισιόν: Ενεργοποιήθηκε η Task Force για πανευρωπαϊκό συντονισμό στην ενέργεια

17:18

ΔΥΠΑ: Αναρτήθηκαν οι οριστικοί πίνακες για δράση απασχόλησης πυρόπληκτων ανέργων

17:08

Βορίδης: Αύξηση 174% των μεταναστευτικών ροών στην Κρήτη - Μείωση στο ανατολικό Αιγαίο

17:06

Καταφύγιο η σύνταξη για όσους θέλουν να προλάβουν την αύξηση των ορίων ηλικίας - Νέο «κύμα» αιτήσεων το 2025

17:05

Τρώτε αργά το βράδυ; Δείτε πώς επηρεάζει την υγεία σας

17:03

Ιράν: Ουρές χιλιομέτρων στης Τεχεράνη καθώς πολίτες επιχειρούν να φύγουν από την πρωτεύουσα

16:58

ΕΕ: Η Ρωσία δεν μπορεί να διαμεσολαβήσει στη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν

16:56

Η αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων στο γεύμα της ΕΤΕ με αντιπροσωπεία του Yale

16:53

Ανακάμπτει η Wall Street στην εβδομάδα της Fed με φόντο τη Μ. Ανατολή

16:34

ΕΕ: Νέο δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ στην Ουκρανία από τις G7

16:30

Μ. Ανατολή: Νέα ισραηλινά πλήγμα στο Ιράν - «Ελέγχουμε τον εναέριο χώρο της Τεχεράνης» λέει ο Νετανιάχου

16:22

ΕΤΑΔ: Παραδόθηκε το Κάμπινγκ Φαναρίου Κομοτηνής στον νέο μισθωτή

16:20

JP Morgan: Δύσκολο το β' εξάμηνο το 2025 - «Ομίχλη αβεβαιότητας» στις αγορές

16:14

Συνάντηση Τασούλα με τον Αρχιεπίσκοπο Σινά αύριο Τρίτη

16:09

Ουκρανία: Ολοκληρώθηκε ο επαναπατρισμός 1.245 πεσόντων στρατιωτών από τη Ρωσία

16:05

Οι πιο δύσκολοι καιροί ήρθαν

16:05

Ο Τραμπ ανοίγει εταιρεία κινητής τηλεφωνίας

15:57

Το Πακιστάν κλείνει τα σύνορα με το Ιράν

15:55

«Καμπανάκι» RBC για καταβύθιση 20% του S&P 500 σε νέα αναθέρμανση του πληθωρισμού

15:50

Hellenic Train: Αναστολές και τροποποιήσεις δρομολογίων λόγω της αυριανής 24ωρης απεργίας

15:47

Η Μινέρβα αποκτά τα εμπορικά σήματα Άλτις, Ελάνθη, Φλώρα, SOL

15:42

Έκτακτη τηλεδιάσκεψη των ΥΠΕΞ της ΕΕ συγκαλεί η Κάλας

15:27

Ακίνητα - Βαρόμετρο: Οι πραγματικοί αγοραστές είναι πλέον λιγότεροι από τους πωλητές

15:26

ΝΕΜΕΣΙΣ: Το νέο εργαλείο της ΔΙΜΕΑ για την εποπτεία των ηλεκτρονικών καταστημάτων

15:22

Άλμα για την μετοχή της US Steel μετά το «πράσινο φως» από Τραμπ για συγχώνευση

15:18

Μητσοτάκης για κατ’ οίκον αποστολή φαρμάκων: Ένα διαχρονικό αίτημα 120.000 ασθενών γίνεται πραγματικότητα

15:13

Ισραήλ: Aπελάθηκαν στην Ιορδανία oι τρεις τελευταίοι επιβάτες του σκάφους Madleen

15:03

Τηλεφωνική επικοινωνία Ερντογάν - Πούτιν: Ισραήλ και Ιράν πρέπει να επιστρέψουν στη διπλωματία

14:54

Τροχαία: Πάνω από 1.200 κλήσεις σε ένα τριήμερο στην Αττική - Βεβαιώθηκαν 1.222 παραβάσεις