Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:49

Ο αμερικανικός στρατός άρχισε την κατασκευή προβλήτας στη Γάζα

23:36

Microsoft: Νίκησε τις προβλέψεις και έσοδα για το τρίμηνο - Ώθηση από AI

23:20

Άλμα για την μετοχή της Alphabet - 1ο μέρισμα στην ιστορία της

23:11

Απώλειες στη Wall Street - «Κόκκινα» τα ταμπλό από τα μάκρο των ΗΠΑ

23:01

Πλημμύρες: 4.850 επιχειρήσεις και αγρότες έλαβαν το 50% της προβλεπόμενης κρατικής αρωγής

22:51

Κέρδη 1% για το πετρέλαιο - Σκαρφάλωσε σε υψηλό 9 ημερών

22:38

Viohalco: Πρόταση για διανομή μεικτού μερίσματος 0,12 ευρώ ανά μετοχή στη ΓΣ

22:27

Έυα Καϊλή: Θα μετακομίσω στην Ιταλία

22:14

Εφορία: Άνοιξε η πλατφόρμα των φορολογικών δηλώσεων - Οι νέες προθεσμίες

22:01

Τζόκερ Κλήρωση: Οι τυχεροί αριθμοί που κερδίζουν

21:51

Άνοδος για τον χρυσό στην σκιά του ΑΕΠ των ΗΠΑ

21:41

Ζαχαράκη: Προτεραιότητα η εθνική στρατηγική για το δημογραφικό

21:31

Έρευνα Focus-Bari: Πιο σφικτό ζωνάρι για το 55% των Ελλήνων τους επόμενους 12 μήνες

21:21

Καταρρίφθηκε πύραυλος των Χούθι από πολεμικό πλοίο της Βρετανίας

21:11

Τσακλόγλου: Άνω των 10.000 ευρώ συνολικά τα επιδόματα για στήριξη της νέας εργαζόμενης μητέρας

21:01

Αλεξοπούλου: Εντός του Μάϊου η κυκλοφορία των 140 αστικών ηλεκτρικών λεωφορείων

20:51

Σκυλακάκης: Χωρίς τον ΟΔΥΘ δεν σώζονται τα νερά της Θεσσαλίας

20:42

Στα 12 ευρώ ανά μετοχή η Δημόσια Πρόταση για την Epsilon Net

20:34

Τριαντόπουλος: Καταβλήθηκαν 21,2 εκατ. ευρώ του 2ου κύκλου της πρώτης αρωγής προς αγρότες

20:25

Μητσοτάκης για ευρωεκλογές: Πήχης το 33% του 2019 - H οικονομία πηγαίνει καλά

20:21

Θετική πρεμιέρα για την IPO της Rubrik - Ράλι 20% για την μετοχή της

20:19

H Βρετανία ανακοίνωσε νέο πακέτο κυρώσεων κατά του Ιράν

20:14

Η Ρωσία θα υποβαθμίσει τις σχέσεις με τις ΗΠΑ αν κατασχεθούν περιουσιακά στοιχεία

20:07

Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις την Παρασκευή στην Αττική

20:07

Cenergy Holdings: Πρόταση για μικτό μέρισμα 0,08 ευρώ ανά μετοχή - Στις 28/5 η ΓΣ

20:02

Αθήνα: Διακοπή κυκλοφορίας σε δρόμους του κέντρου λόγω βλάβης σε αγωγούς της ΕΥΔΑΠ

19:59

ΣΥΡΙΖΑ: ΠΑΣΟΚ και Νέα Αριστερά γνήσια δεκανίκια της ΝΔ

19:58

ΟΠΑΠ: Διανέμει υπόλοιπο καθαρό μέρισμα 0,5799 ευρώ ανά μετοχή

19:47

Ευρωαγορές: Συνέχισαν πτωτικά για δεύτερη μέρα - Ράλι 16% της Anglo American

19:35

Προς μετωπική σύγκρουση Ευρώπη - Κίνα; Στο επίκεντρο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δημόσιες συμβάσεις