Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

21:14

Ποια βιβλία δανείζονται οι Έλληνες - Η λίστα με τα κορυφαία 50

21:02

Αντιπροσωπεία της Χαμάς στην Κωνσταντινούπολη για τις επόμενες φάσεις της εκεχειρίας στη Γάζα

20:50

Deja Vu: 15 χρόνια τα ίδια εμπόδια για τις αμερικανικές -και όχι μόνο- επενδύσεις στην Ελλάδα

20:42

Κέρδη άνω του 1% για τον χρυσό

20:34

Συνάντηση Μητσοτάκη με τους υπουργούς Εσωτερικών και Ενέργειας των ΗΠΑ

20:25

Πηγές ΝΔ: Aπαντήσεις από τον Λευτέρη Αυγενάκη – Στο κενό η στοχοποίηση από την αντιπολίτευση

20:17

Θεοδωρόπουλος (ΣΕΒ): Η ΕΕ κινείται στη σωστή κατεύθυνση απλοποιώντας τις διαδικασίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα

20:07

Κικίλιας: Μεγάλη εθνική προσπάθεια για έργα στήριξης της ναυτιλίας και της νέας γενιάς

20:00

Εφραίμογλου: Όσο πιο ανοιχτές οι επιχειρήσεις στη γνώση και στις συμπράξεις, τόσο πιο ισχυρές απέναντι στις κρίσεις

19:51

Μίραν (Fed): Λογική κίνηση μία νέα μείωση επιτοκίων τον Δεκέμβριο

19:43

Κώτσηρας: Συντονισμένη και μεθοδική μείωση φόρων προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας

19:34

ΕΕ: «Ειδικός δίαυλος επικοινωνίας» με Κίνα για την ομαλή ροή των σπάνιων γαιών

19:25

Χρυσάφης: Η ΜΕΤΚΑ έχει μια μακρά και δυναμική ιστορία, που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα

19:16

Ευρωαγορές: Η ανάκαμψη στην Wall Street γύρισε θετικά τα πρόσημα

19:07

Autohellas: Στα 72,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη στο εννεάμηνο - Αύξηση τζίρου 5,2%

18:58

Χρηματιστήριο Αθηνών: Ολοκληρώθηκε το ATHEX Small Cap Conference 2025

18:51

Σκέρτσος: Η κυβέρνηση προχωρά με ευθύνη στις αναγκαίες αλλαγές στα ΕΛΤΑ

18:43

Μέτρα για την οπλακατοχή ανακοινώvει ο Κυριάκος Μητσοτάκης

18:38

Euronext: 10 απαντήσεις για το deal με την ΕΧΑΕ - Τι λέει ο όμιλος για το προσφερόμενο τίμημα

18:35

Συνάντηση Κικίλια με τον ΥΦΥΠΕΞ των ΗΠΑ: «Θα συνεργαστούμε με βάση τα κοινά μας συμφέροντα»

18:33

ΗΠΑ: Το Ανώτατο Δικαστήριο εξετάζει τη νομιμότητα των δασμών που επέβαλε ο Τραμπ

18:16

Τιτάν: Ενισχύει το χαρτοφυλάκιό της με νέα εξαγορά στη Κρήτη

18:09

Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τον 42ο Μαραθώνιο Αθήνας

18:00

Χατζηδάκης: Οι 7 προτεραιότητες για το 2026

17:53

Βουλή: Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία η φορολογική μεταρρύθμιση

17:47

Θεοδωρικάκος: Επιταχύνουμε την υλοποίηση του σχεδίου για την πιο παραγωγική Ελλάδα

17:42

ΧΑ: Rebound στο… μηδέν για τον Γενικό Δείκτη

17:38

Συνάντηση Μητσοτάκη - Κάλας αύριο στο Μαξίμου

17:36

Νέο ιστορικό υψηλό στις ρυθμίσεις οφειλών στον εξωδικαστικό μηχανισμό τον Οκτώβριο

17:32

Ενίσχυση 2,6 εκατ. συνταξιούχων με 1,3 δισ. ευρώ - Τα 4 μέτρα