Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

20:31

Γερμανία: Δεν υπάρχει λόγος ρήξης μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ

20:18

Δήμος Αθηναίων: Σταθερά τα δημοτικά τέλη για το 2026, μηδενικά για όσους αποκτήσουν παιδί

20:07

Βρετανία: Οι καταναλωτές μειώνουν τα έξοδα για τα Χριστούγεννα - Στο σπίτι το εορταστικό γεύμα

19:58

Πιτσιλής: Η ΑΑΔΕ μετασχηματίζεται για να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο επενδυτικό περιβάλλον

19:45

Κρήτη: Σε λειτουργία τα αεροδρόμια σε Ηράκλειο και Χανιά, πότε θα ξανακλείσουν

19:34

Μικτά πρόσημα στις ευρωαγορές με το βλέμμα στη Fed

19:32

Σ. Αραβία: Συμφωνία με το Κατάρ για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής

19:21

Λάρισα: Οι αγρότες του μπλόκου της Νίκαιας απέκλεισαν και τους παραδρόμους της εθνικής οδού

19:19

Prodea: Πώληση 100 ακινήτων στην Εθνική Τράπεζα έναντι 510,7 εκατ. ευρώ

19:10

Όρμπαν: Η Τουρκία θα εγγυηθεί τη ροή του ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ουγγαρία

18:56

Συμφωνία Ελλάδας - Γερμανίας για διαγραφή όλων των εκκρεμών υποθέσεων του παρελθόντος

18:46

TREK Development: Ανάληψη δύο νέων εκτελεστικών συμβάσεων από το Υπουργείο Υποδομών

18:36

ΑΑΔΕ: Σε παραγωγική λειτουργία η Β' Φάση του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής

18:22

Συνάντηση Στάρμερ, Μακρόν, Μερτς και Ζελένσκι στο Λονδίνο - «Κρίσιμη στιγμή» για την Ουκρανία

18:08

Μητσοτάκης: Η Ελλάδα προσφέρει ευκαιρίες υψηλής ανάπτυξης σε πολλούς τομείς

18:07

Όμιλος Goldair: Χρονιά σταθερής ανάπτυξης και στρατηγικής εξωστρέφειας το 2025

17:59

ΧΑ: «Έκατσε» στο... πράσινο ο Γενικός Δείκτης, με αυξημένο τζίρο

17:50

Οι γεύσεις κρατούν τους χρήστες στα νέα καπνικά προϊόντα - Το 65% θέλει να το «κόψει»

17:42

Ζελένσκι: Η ενότητα μεταξύ Ευρώπης, Ουκρανίας και ΗΠΑ είναι σημαντική

17:41

Κομισιόν: Η Meta αλλάζει το μοντέλο διαφημίσεων μετά το πρόστιμο ύψους 200 εκατ. ευρώ

17:39

Ο Τραμπ προανήγγειλε εκτελεστικό διάταγμα για τη διαδικασία έγκρισης της AI

17:26

Ο Νετανιάχου θα συναντηθεί με τον Τραμπ στις 29/12 για τη Γάζα

17:13

Boujnah (Euronext): Η Ελλάδα στρατηγικός κόμβος στην Ανατολική Μεσόγειο

17:13

Κυρανάκης: Περισσότεροι οδηγοί και λεωφορεία, επέκταση Μετρό, έργα σε προαστιακό το 2026

17:10

Ο ΕΦΕΤ ανακαλεί κατεψυγμένο μπιφτέκι, λόγω σαλμονέλας

16:59

Απώλειες στη Wall Street εν αναμονή της Fed - Στο επίκεντρο το deal της IBM

16:58

Κίνα: Το εμπορικό πλεόνασμα ξεπέρασε για πρώτη φορά το 1 τρισ. δολάρια το 2025

16:47

Καύσιμα: Τι τιμές να περιμένουν οι καταναλωτές το 2026 - Οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς

16:46

Μακρόν: Οι κυρώσεις πλήττουν την ρωσική οικονομία

16:42

ΕΤΑΔ: Σύμβαση μίσθωσης με τον Δήμο Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης για το Δημαρχείο