Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:55

Η Ουκρανία επιτρέπει σε εταιρείες να διαθέτουν εξοπλισμό αντιαεροπορικής άμυνας

23:45

Τηλεφωνική επικοινωνία του Γ. Γεραπετρίτη με τον ΥΠΕΞ του Σουδάν

23:30

Nvidia: Στα 57 δισ. δολάρια τα έσοδα γ' τριμήνου - Πάνω από τις εκτιμήσεις

23:24

Ο Ζελένσκι ευελπιστεί σε νέα ανταλλαγή αιχμαλώτων με τη Ρωσία πριν από το τέλος της χρονιάς

23:08

Έσπασε το πτωτικό σερί, πίσω στα κέρδη η Wall Street εν αναμονή της Nvidia

22:52

Πετρέλαιο: Πτώση 2% μετά τις πιέσεις των ΗΠΑ για λήξη του πολέμου στην Ουκρανία

22:39

Ουκρανία: Το παρασκήνιο πίσω από το νέο σχέδιο των ΗΠΑ - Τα 28 βασικά σημεία

22:27

ΟΗΕ: «Σοκαρισμένος» ο Τουρκ από τα πρόσφατα ρωσικά πλήγματα στην Ουκρανία

22:14

Τραμπ: Θα καταβάλω προσπάθειες με στόχο τον τερματισμό του πολέμου στο Σουδάν

21:57

Ρομπότ με τη χρήση ΑΙ χόρεψε για χάρη του Πούτιν

21:45

«Πράσινο 2x2» για τον χρυσό

21:36

Γάζα: Το Ισραήλ κατηγορεί τη Χαμάς για παραβίαση της εκεχειρίας - Τουλάχιστον 25 νεκροί από ισραηλινά πλήγματα

21:27

Theon: Τροποποιείται η σύμβαση με OCCAR για προμήθεια χιλιάδων συστημάτων

21:15

Πρακτικά Fed: Επιφυλακτικότητα για νέα μείωση επιτοκίων τον Δεκέμβριο - Ποια είναι η μεγαλύτερη απειλή;

21:09

Εθνική Τράπεζα: Αγορά 101.962 ιδίων μετοχών από 10/11 έως 17/11/2025

20:55

Τραμπ: Θα ήθελα πολύ να απολύσω τον Πάουελ

20:42

Απέτυχε και η δεύτερη προσπάθεια σχηματισμού κυβέρνησης στο Κόσοβο

20:29

Νετανιάχου: Προσδίδουμε τεράστια σημασία στη στρατιωτική μας παρουσία στην ουδέτερη ζώνη στη Συρία

20:16

ΝΔ: Η υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως και οι βαρύτατες ευθύνες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, θα διερευνηθούν σε βάθος

20:08

Τρίτωσε το κακό στις ευρωαγορές πριν τη Nvidia

20:00

Οι πρώτες 300 ημέρες Τραμπ: Προεδρικές υπερεξουσίες και η νέα διεθνής αταξία

19:52

ΟΛΘ: Υπεγράφη η σύμβαση για την επέκταση του Προβλήτα 6 - Στα 195,6 εκατ. ο προϋπολογισμός

19:47

Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: Αξιόπιστος σύμμαχος και ζωτικός εταίρος η Ελλάδα

19:35

Στο Κογκρέσο ο πρίγκιπας διάδοχος Μπιν Σαλμάν - Στο επίκεντρο οι ενεργειακές συμφωνίες

19:23

Cenergy Holdings: Άλμα 47% για τα καθαρά κέρδη στο γ' τρίμηνο - Στα 148 εκατ. ευρώ

19:16

Πιερρακάκης: Η εξαγορά του X.A. από την Euronext αντανακλά την πρόοδο της ελληνικής οικονομίας

19:01

Σχέδιο ΗΠΑ για λήξη του πολέμου στην Ουκρανία: Παραχώρηση εδαφών - Mείωση στρατού

18:51

Euronext – ΕΧΑΕ: Στο 74,25% «κλείδωσε» η αποδοχή της δημόσιας πρότασης

18:43

Adobe: Εξαγοράζει τη Semrush για 1,9 δισ. δολάρια

18:41

Βόρεια Μακεδονία: Ξεκίνησε η δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Κότσανι με τους 63 νεκρούς