Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

08:36

Helleniq Energy: Υπό εξέταση η νέα μονάδα αέριου & το FSRU στη Θεσσαλονίκη – Aναβάθμιση της μονάδας στη Θίσβη

08:30

Γιατί δεν ρισκάρει στις επενδύσεις του ο ΛεΜπρόν Τζέιμς

08:25

Στην τελική ευθεία η «ΑΑΔΕ της αγοράς»

08:15

COP30: Ελπίδες, εντάσεις και αβεβαιότητες στη σκιά του Αμαζονίου

08:00

Πώς σχεδιάζεται η σύνδεση του ΟΣΕ με ΒΙ.ΠΕ. Μαγνησίας - Αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου

07:52

ΕΦΚΑ: Ολοταχώς για νέο ρεκόρ συνταξιοδοτήσεων - Πάνω από 190.000 αιτήσεις έως τις 31/10

07:45

Γερουλάνος: Το Υπερταμείο πρέπει να κλείσει - Νέα στρατηγική για τη δημόσια περιουσία

07:44

Τέλος το shutdown στις ΗΠΑ, ο Τραμπ υπέγραψε το νομοσχέδιο

07:39

Η επιτυχία Κουμουτσάκου - Η αποτυχία Ανδρουλάκη - Το δύσκολο σαββατοκύριακο Παπαστεργίου χωρίς τη Σούλα

07:30

Διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου: Γεωπολιτική «ασπίδα» μέσω ισχυρών επενδυτών - Νέες καθυστερήσεις

07:22

Τι «τρέχει» με το πολύπαθο σιδηροδρομικό έργο στα Σεπόλια (υπογειοποίηση) που διχοτομεί την Αθήνα

07:15

Βαθύτερο «κούρεμα» για δάνεια σε ελβετικό προωθεί η κυβέρνηση

07:10

Ψηφιακό Τέλος: Πώς εφαρμόζεται σε μισθώσεις ακινήτων, δάνεια, επιταγές - Tι ισχύει για το Κτηματολόγιο

07:08

Καμία χειραγώγηση στο ρεύμα - Νέα για τους δανειολήπτες - Η σύνδεση του ΟΛΘ

23:55

Γερμανία: Κατάργηση του ειδικού καθεστώτος για τους Ουκρανούς, αποφάσισε η κυβέρνηση

23:47

Βραζιλία: Ξεκίνησαν εκ νέου οι εργασίες της COP30 μετά τις συγκρούσεις με αυτόχθονες διαδηλωτές

23:35

Μαχμούντ Αμπάς: Να ζήσουν πλάι πλάι το Κράτος της Παλαιστίνης και το Κράτος του Ισραήλ

23:20

Το Βερολίνο ζητά από την Ουκρανία «αποφασιστικά μέτρα» κατά της διαφθοράς

23:10

Wall Street: Ο Dow Jones έκλεισε για πρώτη φορά πάνω από τις 48.000 μονάδες

23:00

Η Amazon κλήθηκε για εξηγήσεις από τη Σουηδία για την πώληση κούκλων του σεξ με παιδική εμφάνιση

22:41

Βόρεια Μακεδονία: Αβέβαιο το μέλλον της Lukoil στη χώρα

22:26

Τέμπη: Σε απολογία καλούνται οι Χρ. Τριαντόπουλος και Κ. Αγοραστός

22:23

Τραμπ: Οι Δημοκρατικοί προσπαθούν να εκτρέψουν την προσοχή από τα λάθη τους με τα email του Έπστιν

22:09

Helleniq Energy: Enerwave το όνομα της «νέας Elpedison» – Στόχος για διπλασιασμό μεριδίων και διεθνή παρουσία

22:06

Χρυσός: Κέρδη σχεδόν 2% εν αναμονή της λήξης του shutdown

22:04

Ουκρανία: Περισσότεροι από 200 Κενυάτες πολεμούν στο πλευρό των ρωσικών δυνάμεων

21:47

ΗΠΑ: Ο εγγονός του προέδρου Κένεντι θα διεκδικήσει μια έδρα στη Βουλή

21:38

Λευκός Οίκος: Ο Τραμπ ευελπιστεί ότι θα υπογράψει, εντός των προσεχών ωρών, το νομοσχέδιο που θα τερματίσει το shutdown

21:26

Ζαχαράκη: Το Ψηφιακό Σχολείο, η γνώση γίνεται εμπειρία με ίσες ευκαιρίες για όλους

21:21

Μασκ κατά φον ντερ Λάιεν: «Ο ηγέτης της ΕΕ θα πρέπει να εκλέγεται από τον λαό»