Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

19:09

ΟΠΑΠ – Allwyn: Στα «σκαριά» ένας παγκόσμιος όμιλος 1,9 δισ. ευρώ

19:08

Επίσημα υποψήφιος για την προεδρία του Εurogroup o Κυριάκος Πιερρακάκης

18:59

Σε υψηλό εννέα μηνών ο πληθωρισμός στη Γερμανία τον Νοέμβριο

18:54

Ευρωαγορές: Θετικό κλείσιμο ενός ασταθούς μήνα - Άλμα 14% για Delivery Hero

18:45

ΔΥΠΑ: Τίμησε τις επιχειρήσεις που επενδύουν στους ανθρώπους και την αγορά εργασίας

18:36

Κικίλιας για διπλασιασμό επιδόματος ανέργων στη ναυτιλία: Ικανοποιήσαμε ένα δίκαιο αίτημα των ναυτικών

18:27

Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς: Εγκρίθηκε το ενημερωτικό της Τράπεζας Πειραιώς

18:23

ΧΑ: Με κέρδη 4,4% «αποχαιρέτισε» τον Νοέμβριο ο Γενικός Δείκτης

18:10

Hellenic Train: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για το δρομολόγιο Πειραιάς - Κιάτο

18:02

Ζελένσκι: Οι συνομιλίες Ουκρανίας - ΗΠΑ για το ειρηνευτικό σχέδιο θα πραγματοποιηθούν σύντομα

17:58

Αγαπηδάκη: Θεαματικά τα πρώτα αποτελέσματα της εθνικής δράσης κατά της παιδικής παχυσαρκίας

17:49

Καναδάς: Γύρισε σε θετικό πρόσημο του ΑΕΠ στο γ' τρίτο τρίμηνο - Επιστροφή στην ανάπτυξη

17:44

Μητσοτάκης για επιστροφή ενοικίου: Στηρίζουμε τους συμπολίτες μας, ειδικά αυτούς που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη

17:40

Παραιτήθηκε ο προσωπάρχης του Ζελένσκι μετά την έφοδο στο σπίτι του

17:26

Δίκη για Predator: Ο πρώην αρχηγός της ΕΛΑΣ και ένας πρώην δικηγόρος στο βήμα

17:15

Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας BrainReGain και ΕΑΣΕ

17:08

ΟΗΕ: Έκκληση στις ΗΠΑ να εξακολουθήσουν να δέχονται αιτούντες άσυλο

16:59

Ήπια ανοδικά η Wall Street - Σε πορεία για κέρδη στην εβδομάδα αλλά μηνιαίες απώλειες

16:56

Προϋπολογισμός 2026: Ολοκληρώθηκε η συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων

16:42

Μετρό Θεσσαλονίκης: Με σταθερό ρυθμό οι δοκιμές προς Καλαμαριά - Στις 11/12 η επαναλειτουργία της βασικής γραμμής

16:30

Μερτς: Ο Όρμπαν πηγαίνει στην Μόσχα «χωρίς εντολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης»

16:23

Telegraph: Έτοιμος να αναγνωρίσει ουκρανικά εδάφη ως ρωσικά ο Τραμπ

16:15

ΟΔΔΗΧ: Δημοπρασία 12μηνων εντόκων την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου

16:13

Ασανσέρ: Παράταση ως τις 30 Ιουνίου 2026 στην απογραφή στο ψηφιακό Μητρώο

16:05

Καλώδιο Αττικής - Κρήτης: Εξοικονόμηση 5 δισ. ευρώ μέχρι το 2035

16:05

Αγροτικές ενισχύσεις: 11 ερωτήσεις - απαντήσεις για τα 3,7 δισ. ευρώ εντός του 2025

16:01

ΕΕ: Στις 30 Νοεμβρίου λήγει η προθεσμία για την κατάθεση των εθνικών σχεδίων για το Safe

15:57

Eurobank Equities για τράπεζες: Ανθεκτικότητα κερδοφορίας, αλλά χωρίς σπίθα για αναβαθμίσεις - Τιμές στόχοι, συστάσεις

15:48

Ρεκόρ ψήφων για την Ελλάδα στο Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)

15:34

Την πόρτα του SAFE στην Τουρκία ανοίγει η Γερμανία