Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

16:16

Visa: 20% περισσότεροι Έλληνες ταξίδεψαν στο εξωτερικό το εννεάμηνο - Οι κορυφαίοι προορισμοί

16:11

ΙΟΒΕ: Στο 9,8% του ΑΕΠ η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της βιομηχανίας το 2024 - Στα 19,5 δισ. ευρώ

16:07

Τροποποιήσεις στη χορήγηση Στεγαστικής Συνδρομής για τα πλημμυρόπληκτα κτίρια του Σεπτεμβρίου 2023

15:47

ΗΠΑ: Στο 4,6% η ανεργία τον Νοέμβριο - Αυξήθηκαν κατά 64.000 οι θέσεις εργασίας

15:47

Δίκη Χρυσής Αυγής: «Η δολοφονία Φύσσα έγινε στο πλαίσιο της στρατηγικής της έντασης»

15:37

PayPal: Δημιουργεί την PayPal Bank για δάνεια σε μικρές επιχειρήσεις

15:36

Ζελέσνκι: Η Ουκρανία αντιμετωπίζει οικονομικές προκλήσεις - Tα δεσμευμένα ρωσικά assets είναι καίριας σημασίας

15:30

Επισήμως «ανεπιθύμητος οργανισμός» η Deutsche Welle στη Ρωσία

15:30

Πολεοδομική μεταρρύθμιση: Οι πέντε μέρες προθεσμία και το ορόσημο του 2025 - Τι αλλάζει για τους πολίτες

15:21

Χατζηθεοδοσίου: Παράνομη η μείωση των προμηθειών των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών

15:14

Η Engel & Völkers Ελλάδος ενισχύει την παρουσία της στην Αττική με 3 νέα σημεία

15:00

Μπαράζ συλλήψεων και βαριά πρόστιμα για την τηλεοπτική πειρατεία

15:00

Υπ. Εργασίας: Τι αλλάζει στο ΕΡΓΑΝΗ με τη νέα πλατφόρμα - Σε πλήρη λειτουργία από τον Φεβρουάριο

14:52

ΗΠΑ: Μετά την νέα εθνική στρατηγική έρχεται αναδιάρθρωση της ηγεσίας των ενόπλων δυνάμεων

14:45

Κανόνας 3 δευτερολέπτων: Πώς να ετοιμάσεις τη βαλίτσα των διακοπών στο «άψε σβήσε»

14:43

Οι πιο φιλικές χώρες της Ευρώπης: Η θέση της Ελλάδας - Έκπληξη στην κορυφή

14:43

My market: Μεγάλος διαγωνισμός «Μαζί, για τα καρότσια της χρονιάς» με δώρα που ξεπερνούν τις 85.000€!

14:41

ΥΠΑΑΤ: Επιπλέον πληρωμές 487,9 εκατ. από ΟΠΕΚΕΠΕ και ΕΛΓΑ

14:37

EFA Group: Προχωρά σε ΑΜΚ 80 εκατ. με νέους επενδυτές Motor Oil και EOS Capital Partners

14:36

Νέος CEO στην Kraft Heinz από Πρωτοχρονιά: Ποιος αναλαμβάνει - Ο ρόλος του

14:36

Κοντογεώργης για μπλόκα: Ελπίζουμε να υπάρξει διάλογος και εκτόνωση μέσα στην εβδομάδα

14:24

Φυσικές καταστροφές: Οι οικονομικές ζημιές μειώθηκαν σχεδόν κατά ένα τρίτο το 2025

14:16

Μητσοτάκης: Στον ΟΠΕΚΕΠΕ δίνουμε μια από τις τελευταίες μάχες με την παλιά Ελλάδα

14:06

Digital economy forum 2025: Οι τεχνολογικές τάσεις που θα αλλάξουν τις επιχειρήσεις τα επόμενα 30 χρόνια

14:04

Αστεροσκοπείο: Τι είναι οι «κοσμικοί άνεμοι» που βρέθηκαν γύρω από μαύρες τρύπες - Βίντεο

14:03

Σουηδία: Μόνο μισή ώρα ηλιοφάνειας έχει καταγραφεί τον Δεκέμβριο στη Στοκχόλμη

13:59

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ελεύθεροι δύο από τους επτά κατηγορούμενους από την Κρήτη

13:58

Το BBC λέει ότι θα αντιπαλέψει την αγωγή του Τραμπ για δυσφήμηση

13:55

Γαλλία: Δρόμοι και σιδηροδρομικός άξονας αποκλεισμένοι από οργισμένους αγρότες

13:49

Κεφαλογιάννης: «Τιμούμε το παρελθόν - Υπηρετούμε το παρόν - Προστατεύουμε το μέλλον»