Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

12:44

Klarna: Τι θα αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές τη φετινή Black Friday

12:36

CEO Casino: Shein και Temu πρέπει να απαγορευτούν στην Ευρώπη μέχρι το 2028

12:30

ΔΥΠΑ για επίδομα μητρότητας: Το δικαιούνται όλες όσες καταβάλλουν εισφορές ως μη μισθωτές

12:27

Σλέιπεν (ΕΚΤ): Νέα προσέγγιση στις δαπάνες για τόνωση της ανάπτυξης στην ΕΕ

12:26

Αύξηση 4,9% στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ τον Οκτώβριο

12:21

UBS: Στις ελληνικές τράπεζες τα μεγαλύτερα περιθώρια ανόδου πανευρωπαϊκά - Στα top-picks η Τρ. Πειραιώς

12:12

EBRD: «Ωρολογιακή βόμβα» για την αύξηση του ΑΕΠ η γήρανση του πληθυσμού

12:10

Spotify: Αύξηση τιμών στις ΗΠΑ το πρώτο τρίμηνο του 2026

12:06

Έρχεται η επικίνδυνη κακοκαιρία Adel σε δυο φάσεις

11:59

easyJet: Αύξηση κερδών 9% το οικονομικό έτος 2025 - Σημαντικές βελτιώσεις στην ικανοποίηση πελατών

11:58

Προϋπολογισμός: Φοροέσοδα 59,2 δισ. ευρώ στο 10μηνο - Στα 10,2 δισ. ευρώ το πρωτογενές πλεόνασμα

11:56

Έρευνα Adecco: Το 76% των εργαζομένων αναμένει ότι η AI θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας

11:56

ΕΕ: Ο γάμος μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου θα πρέπει να αναγνωρίζεται σε όλες τις χώρες

11:51

Στις αγορές η Πειραιώς για 500 εκατ. ευρώ με senior preferred

11:47

Παιδικοί σταθμοί: Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της Β' πρόσκλησης της ΕΕΤΑΑ

11:39

Η Bolt και η Pony.ai ενώνουν δυνάμεις για λύσεις αυτόνομης μετακίνησης στην Ευρώπη

11:37

Μητσοτάκης για τη Διεθνή Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών: Στόχος ένα ισχυρό δίχτυ προστασίας

11:35

ΔΕΔΔΗΕ: Νέο, σύγχρονο Κέντρο Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στον Άγιο Δημήτριο

11:29

Κορκίδης: Η Ελευσίνα θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο Λιμάνι του Πειραιά

11:29

CEO Rosneft: Οι κυρώσεις σε Ρωσία και Κίνα θα πυροδοτήσουν οικονομική κρίση στη Δύση

11:26

Ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα το IRIS - Σε ποιες χώρες επεκτείνεται

11:22

Μακρόν: Το ειρηνευτικό σχέδιο του Τραμπ χρειάζεται βελτίωση

11:20

Metlen: Τιμή-στόχος τα 64 ευρώ ανά μετοχή από την Bank of America

11:19

ΧΑ: Εναλλαγές προσήμου για τον Γενικό Δείκτη, μικτές τάσεις σε large και mid caps

11:08

Ισπανικό χρυσό κέρμα του 1609 κατέρριψε ρεκόρ σε δημοπρασία

10:56

Μεικτά πρόσημα στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια

10:48

Κικίλιας: Διμερείς συναντήσεις υψηλού επιπέδου στο πλαίσιο του ΙΜΟ

10:43

Γρίπη Κ: Τα συμπτώματα και τι πρέπει να προσέχουμε

10:43

Πιερρακάκης: Οι χώρες δεν πρέπει να αναζητούν μαθήματα από την Ελλάδα, αλλά έμπνευση

10:40

Συμμετοχή ΥΠΕΞ στο έκτακτο ΣΕΥ για Ουκρανία, μέσω τηλεδιάσκεψης