Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:48

Μητσοτάκης: Επιδοτήσεις γι' αυτούς που δουλεύουν και ιδρώνουν στο χωράφι ή στα μαντριά

14:31

Πιερρακάκης: Οι αποφάσεις του Eurogroup να έχουν άμεσο αποτύπωμα στη ζωή των πολιτών

14:11

Τραμπ: Αναμένεται να χαλαρώσει άμεσα το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μαριχουάνα

13:59

Κάτω από το όριο του 140% του ΑΕΠ η αποκλιμάκωση του Δημοσίου Χρέους το 2026

13:48

Ελληνική επιχειρηματική απόβαση στην Ινδία

13:39

Χατζημηνάς: «Συμβόλαιο-ορόσημο» για την THEON η νέα ανάθεση OCCAR, με ανεκτέλεστο κοντά στα 2,4 δισ. ευρώ

13:31

Επιθεώρηση Εργασίας: Ρεκόρ ελέγχων με την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων

13:22

Νέα εποχή για την Εγνατία Οδό

13:00

Ομολογιακές Εκδόσεις: Υποδομές – Κατασκευές, Ακίνητα, Ενέργεια «τίναξαν την μπάνκα» με 2,3 δισ.

12:51

Οδοιπορικό στην Ορεινή Πελοπόννησο: Από την Κορινθία στη Γορτυνία

12:44

Nvidia: Εξετάζει αύξηση παραγωγής για να καλύψει την κινεζική ζήτηση για το ΑΙ τσιπ Η200

12:22

Ταϊλάνδη-Καμπότζη: Νέες εχθροπραξίες παρά την κατάπαυση πυρός που ανακοίνωσε ο Τραμπ

12:05

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ο αγροτοσυνδικαλιστής, ο λογιστής και η δικηγόρος

11:44

Συνάντηση του υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο

11:35

Ματσάδο: Ο Νικολάς Μαδούρο να καταλάβει ότι πρέπει να φύγει

11:24

SpaceX: Έτοιμη για την (πιθανώς) μεγαλύτερη IPO όλων των εποχών

11:13

Στις ΗΠΑ μεταβαίνει ο Άδωνις Γεωργιάδης

11:08

Στάση εργασίας στα λεωφορεία την Τετάρτη από τις 11:00 έως τις 17:00

11:00

Γενετικοί έλεγχοι και αριθμός απογόνων ανά δότη - Ο κίνδυνος γενετικών παθήσεων

10:49

Ρωσία: Δύο νεκροί στην πόλη Σαράτοφ από ουκρανικό πλήγμα με drone

10:45

Γερμανία: Επέκρινε την απόφαση του Ισραήλ να εγκρίνει κατασκευή νέων νέων οικιστικών μονάδων στη Δυτική Όχθη

10:35

Ιράν: Έθεσε υπό κράτηση τα 18 μέλη του πληρώματος του τάνκερ που συνελήφθη στον κόλπο του Ομάν

10:31

Τραμπ: Στέλνει τον Στιβ Γουίτκοφ στη Γερμανία για συζητήσεις με Ζελένσκι και Ευρωπαίους ηγέτες

10:19

Αντίστροφη μέτρηση για τον πρώτο διαγωνισμό για κλιματισμό στους συρμούς του Μετρό

10:10

Σήμερα η κρίσιμη συνεδρίαση των αγροτών μετά την πρόσκληση του Μητσοτάκη για συνάντηση στο Μαξίμου

09:55

Βρετανία: Σε ιστορικό υψηλό 1,29 δισ. λιρών το συνολικό χρέος της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ

09:26

Route 2025: Η επένδυση 70 εκατ. ευρώ που έκανε τον ΔΑΑ το πρώτο πράσινο αεροδρόμιο στην Ευρώπη

09:22

Η Ελλάδα κόμβος και για την μεταφορά και υγροποίηση διοξειδίου του άνθρακα

09:08

Ανάσα για χιλιάδες επαγγελματίες και νοικοκυριά - Τέλος η «ομηρία» από χρέη

08:45

Σχέδιο Επιβίωσης - 9 προτάσεις για την επόμενη μέρα του Πρωτογενούς τομέα