Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

09:08

Σε θέση μάχης χιλιάδες αγρότες - Κλειστοί δρόμοι και νέες αποφάσεις στα οδοφράγματα

08:52

H DeepSeek ξαναχτυπά: Δύο νέα μοντέλα βάζουν πίεση σε Google και OpenAI

08:40

Εντός της ημέρας η συνάντηση Γουίτκοφ με τον Ουκρανό διαπραγματευτή στη Φλόριντα

08:28

Δέος προκαλούν οι νέες εφαρμογές ΑΙ με τις οποίες «επιστρέφουν» θανόντες

08:12

Εφορία: Από ελεγκτικό κόσκινο εκατοντάδες φάκελοι μεταβίβασης πρώτης κατοικίας και χρηματικές γονικές παροχές

08:07

Foot Locker: Πώς προχωρά η ανάπτυξη του δικτύου στην Ελλάδα - Τα καταστήματα

08:05

Τα 10 καλύτερα εστιατόρια του 2025 σύμφωνα με τη La Liste

08:00

Χωρίς ταξί και σήμερα η Αθήνα - Παράταση της απεργίας

07:50

Τηλεφωνική επικοινωνία Μαδούρο - Τραμπ: «Ευπρόσδεκτος» ο διάλογος

07:45

Ηλεκτρισμός: «Στο μικροσκόπιο» ελλείμματα 770 εκατ. στην αγορά - Οι υποψήφιες λύσεις

07:40

Η Πράσινη Οικονομία των 5 τρισ. δολαρίων: Το νέο οικονομικό στοίχημα που αλλάζει τον κόσμο

07:33

ΕΦΚΑ: Ρεκόρ έτους με 20.552 αιτήσεις συνταξιοδότησης τον Σεπτέμβριο - Προβλέψεις για πάνω από 210.000 αιτήσεις το 2025

07:29

Αέριο: Νέα συμφωνία για τον Κάθετο Διάδρομο - Μεγαλύτερες ποσότητες μέσω της «αρτηρίας» Ελλάδας - Ουκρανίας

07:26

Μακρόν σε Σι: Καθοριστική η συνεργσία της Κίνας για τον τερματισμό του πολέμου στην Ουκρανία

07:23

Ολυμπία Οδός: Ολοκληρώνεται το μεγάλο οδικό μέτωπο «Ελευσίνα - Πάτρα - Πύργος» - Αλλάζει ο χάρτης των μεταφορών

07:17

Κούρεμα οφειλών 4,88 δισ. ευρώ μέσω Εξωδικαστικού - Πόσα και τι δάνεια ρύθμισαν οι servicers

07:13

Aktor: Σε επενδύσεις, εξαγορές και δανεισμό τα 140 εκατ. του retail bond - «Βλέπει» EBITDA 460 εκατ. το 2030

07:08

Βιομηχανικό ρεύμα: Σε τρεις πυλώνες η στήριξη - Η «δεξαμενή» των δικαιούχων

07:04

Επέστρεψε - Φουλ επίθεση σε ΠΑΣΟΚ και ηγεσίες μικροκομματιδίων - Ζητά επανίδρυση και οργανωτική υπόσταση της δημοκρατικής παράταξης

07:00

Οι φήμες για deals - Τι γίνεται με τα spread - Το ράλι και το παρελθόν

23:52

ΠΑΣΟΚ για Τσίπρα: «Παίζει το παιχνίδι του Μητσοτάκη»

23:40

Σε 24ωρη επιφυλακή λόγω κακοκαιρίας ο δήμος Αθηναίων

23:28

Ρεκόρ γ' τρίμηνου για τη Saleforce με καθαρά κέρδη 2,09 δισ. δολάρια

23:16

Νέα κέρδη στη Wall Street - Τα στοιχήματα για μείωση επιτοκίων υπερακόντισαν τη Microsoft

23:02

Κέρδη για το πετρέλαιο στην σκιά των διαβουλεύσεων για ειρήνη στην Ουκρανία

22:49

Χατζηδάκης: Δεν αργεί η ανακοίνωση των μέτρων για το ενεργειακό κόστος της βιομηχανίας

22:35

Κακοκαιρία: Έκτακτη διυπουργική υπό Κεφαλογιάννη - Νέα συνεδρίαση της Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου

22:22

Τζέφρι Έπστιν: Στο «φως» φωτογραφίες και βίντεο από το νησί του

22:09

Σε νέο ιστορικό ρεκόρ ασήμι και χαλκός - Κέρδη για τον χρυσό

21:58

Μαρινάκης για Τσίπρα: Αμετροεπής, αμετανόητος, αλαζόνας