Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

13:39

Γερμανία: Το SPD ενέκρινε τον σχηματισμό κυβέρνησης συνασπισμού

13:37

Ουκρανία: Η Ρωσία κατέλαβε ακόμα έναν οικισμό στο Ντονέτσκ - Μπαράζ επιθέσεων με drones

13:30

ΔΥΠΑ: Στις 16 Μαΐου έρχεται το 7ο JobReady στο Ζάππειο

13:29

Ικτίνος: Αυξημένες κατά 33% οι πωλήσεις το 2024 - Στα 3,3 εκατ. ευρώ τα EBITDA

13:21

H Max Greece αναλαμβάνει το σύνολο των brands της Καραμολέγκος

13:21

Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης από ΕΜΥ - Πού θα σημειωθούν ισχυρές βροχές και καταιγίδες

13:20

Την Τρίτη 6 Μαΐου ξεκινά η αξιολόγηση του δημοσίου από τους πολίτες

13:15

Moda Bagno: Aύξηση τζίρου 7,66% το 2024 - Στα 33,68 εκατ. ευρώ

13:15

Υπερταμείο: Η εταιρεία UCERT προτιμητέος επενδυτής για το Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Βασιλίτσας

13:06

Κρεμλίνο: Ανοιχτός ο Πούτιν στην ειρήνευση στην Ουκρανία, αλλά όχι όσο γρήγορα θέλουν οι ΗΠΑ

13:04

Μητσοτάκης στο ΕΛΚ: Η Ελλάδα από αποπαίδι της κρίσης στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρώπη

13:03

Μείωση 3,1% σημείωσαν τον Φεβρουάριο τα οδικά τροχαία ατυχήματα

12:57

Πιερρακάκης: Ρεκόρ στον ρυθμό υποβολής φορολογικών δηλώσεων - 3 εκατ. ως τα τέλη Απριλίου

12:54

Γερμανία: Σε υψηλό δεκαετίας το ποσοστό ανεργίας - Πλησιάζει τα 3 εκατ. άτομα

12:53

Ο Lars Klingbeil θα γίνει ο επόμενος υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας

12:34

Πετρέλαιο: Καθ' οδόν για τη μεγαλύτερη μηνιαία πτώση από το 2021

12:29

Άνοδος 2,1% στις τιμές παραγωγού στη Βιομηχανία τον Μάρτιο

12:29

Ευρωζώνη: Υψηλότερη των προβλέψεων η ανάπτυξη το α' τρίμηνο - Στο 0,4%

12:25

Χρίστος Δημας: Ξεχάστε την Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, που ανήκει στο παρελθόν

12:24

Τρ. Πειραιώς: Κινδυνεύουν οι αγροτικές εξαγωγές των ΗΠΑ αν κλιμακωθεί ο εμπορικός πόλεμος

12:20

Στο 9% η ανεργία τον Μάρτιο

12:17

Αύξηση 5,2% για το όγκο των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τον Φεβρουάριο του 2025

12:02

Το Ιράν καταγγέλλει τις απειλές της Γαλλίας για νέες κυρώσεις σε σχέση με το πυρηνικό του πρόγραμμα

11:56

Υποστηρίζοντας την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα: Online Bootcamps για startups

11:50

Ελληνικός Χρυσός: Δύο πλήρεις υποτροφίες στο Κολλέγιο Ανατόλια για το 2025

11:49

Ανοίγει η «όρεξη» για επενδύσεις στις αλυσίδες ταχείας εστίασης

11:47

Σουηδία: Συνελήφθη ύποπτος για τον θάνατο τριών ανθρώπων στην Ουψάλα

11:46

Παπαθανάσης: Το 16%- 17% των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης οδεύει για σημαντικά έργα

11:46

Αθλητισμός, ευεξία και μακροζωία στο Navarino Challenge 2025

11:44

Καραβίας (Eurobank): Επιστροφή 674 εκατ. ευρώ στους μετόχους από τα κέρδη του 2024 – Στις 9/5 το μέρισμα, επαναγορές ιδίων μετοχών 288 εκατ. ευρώ