Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

10:18

Συνεργασία Revolut με την Booking.com για πιο εύκολες πληρωμές

10:17

Ζαχαράκη για Πολυτεχνείο: Η δημοκρατία ζει όταν οι πολίτες της συμμετέχουν

10:09

Τραμπ: Καταρτίζεται ν/σ για κυρώσεις στις χώρες που έχουν εμπορικές συναλλαγές με Ρωσία

10:04

Λουκέτο σε Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων στην Κυψέλη

10:04

Μητσοτάκης για επέτειο Πολυτεχνείου: Κρατάμε ζωντανό εκείνο το σκίρτημα της ελευθερίας

10:00

Θα μειώσει ο OPEC+ την παραγωγή πετρελαίου το 2026; Οι traders αμφιβάλλουν

09:52

Παπασταύρου: Εξελιχθήκαμε σε σταθερό, αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύμμαχο των ΗΠΑ

09:49

Εμβόλιο καρκίνου του τραχήλου της μήτρας: Σώθηκαν πάνω από 1 εκατ. ζωές σε φτωχές χώρες

09:45

Παπαθανάσης: 84,3 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για αγωγό φ/α προς τη Δυτική Μακεδονία

09:28

Ικτίνος: Υπογραφή προσυμφώνου με την CBE Capital για το έργο της Σητείας

09:27

AKTOR: Έσοδα ήδη από το 2025 από το LNG

09:21

Η Αυστραλία αρνείται να συνδιοργανώσει την επόμενη COP με την Τουρκία

09:17

Δήλωση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Τασούλα για την 52η επέτειο του Πολυτεχνείου

09:13

Ιαπωνία: Συρρικνώθηκε η οικονομία για πρώτη φορά σε 6 τρίμηνα

09:00

ΤΕΡΝΑ: Μνημόνιο συνεργασίας με την Ukrhydroenergo για έργα αντλησιοταμίευσης 1,5 δισ. ευρώ

08:31

Στο 12% παραμένει το μισθολογικό χάσμα αντρών και γυναικών στην ΕΕ - Στο 24,5% η «ψαλίδα» στις συντάξεις

08:19

Ο Τραμπ τάσσεται υπέρ της δημοσιοποίησης των αρχείων για την υπόθεση Έπσταιν

08:15

Ενεργειακές Κοινότητες: Δυσλειτουργίες και φραγμοί αποκλείουν τους πολίτες

08:06

Σπάνιες γαίες: Οι ΗΠΑ «ελπίζουν» να κλείσουν συμφωνία με την Κίνα εντός Νοεμβρίου

07:47

Πού ανοίγει νέο κατάστημα η Pizza Hut

07:44

Εκατομμυριούχοι, διάσημοι και... μακαρίτες - Οι 13 πλουσιότεροι νεκροί celebrities

07:41

Αέριο: «Γέφυρα» η Ελλάδα ανάμεσα σε ΗΠΑ & Ουκρανία - Νέα deals ενόψει για αμερικανικό LNG

07:36

Ελαφρύνσεις σε βιομηχανικό ρεύμα: Στόχος για αποκαλυπτήρια εντός εβδομάδας

07:31

Επίδομα θέρμανσης: Τα λάθη που κοστίζουν έως 1.200 ευρώ - Πώς μπορεί να χαθεί η ενίσχυση

07:24

Άνοιξε τις πύλες του το Πολυτεχνείο

07:20

Τράπεζες: Η φόρμουλα για συμπαγή επιτοκιακά έσοδα, δυναμική στροφή στις προμήθειες

07:16

Ενεργειακά και δημοσιονομικά μπουστάρουν την κυβέρνηση - Σε ποιον ευχήθηκε εγκάρδια ο Νίκος Δένδιας

07:12

Η άνοδος της Βουλγαρίας - Μια αναβάθμιση με… timing - Οι αλλαγές στη Golden Visa

23:58

Ισημερινός: Δημοψήφισμα για την επιστροφή ξένων στρατιωτικών βάσεων στη χώρα

23:37

Ουκρανία: Ανακοίνωσε ότι έπληξε διυλιστήριο πετρελαίου στην περιοχή Σαμάρα της Ρωσίας