Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

09:27

Golden Visa: Αλλάζει το πλαίσιο για τους επενδυτές τρίτων χωρών

09:17

Ελληνική σφραγίδα στον ενεργειακό χάρτη ΝΑ Ευρώπης και Ανατολικής Μεσογείου

09:00

Reuters: Ο Τραμπ αγοράζει ομόλογα από τομείς που ωφελούνται απ' τις πολιτικές του

08:57

Χριστούγεννα στη Βουδαπέστη: Όλα όσα πρέπει να κάνετε

08:48

Bloomberg: Η Ευρώπη αποτιμά τις συνέπειες από το εμπορικό χάος του Τραμπ

08:34

Η αγορά ενεργειακής αξιοποίησης αποβλήτων ξεπερνά ήδη τα 45 δισ. - Οι προοπτικές για το μέλλον

08:25

Οι προϋπολογισμοί στο μικροσκόπιο των ΥΠΟΙΚ της ΕΕ - Οι αστερίσκοι για την Ελλάδα

08:18

Ρεύμα: Οφειλή 500 εκατ. ευρώ στους προμηθευτές – Ζητούν άμεση κρατική ενίσχυση

08:11

Μπαράζ πληρωμών ξεκινάει στις 25/11 - Πότε θα πληρωθούν συνταξιούχοι, εργαζόμενοι και άνεργοι

08:05

Τι μπορούν να κερδίσουν οι δανειολήπτες ελβετικού από τη ρύθμιση που έρχεται

08:00

Διαφωνίες στην ΕΕ για τους νέους φόρους στα καύσιμα – Οι κόκκινες γραμμές και το «no go» του Κ. Πιερρακάκη

23:58

Βατικανό: Ο Πάπας έκανε δεκτούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο

23:34

Πανεπιστημιακά Κέντρα Υγείας εντός του '26

23:15

Συνάντηση του Στ. Κασσελάκη με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο στο Φανάρι

22:47

Σερβία: Τρίμηνη αναστολή των αμερικανικών κυρώσεων για την πετρελαϊκή εταιρία NIS

22:17

Σύλληψη δύο 13χρονων για κλοπή πορτοφολιού στο Μετρό «Κορυδαλλός»

21:47

Συνελήφθη μέλος διεθνούς σπείρας που διέπραττε κλοπές σε σπίτια στο κέντρο της Αθήνας

21:18

Βραζιλία : Το Ανώτατο Δικαστήριο απέρριψε την έφεση του πρώην προέδρου Μπολσονάρου για απόπειρα πραξικοπήματος

21:09

Μενδώνη: Η χειροτεχνία είναι επάγγελμα, δημιουργική απασχόληση και μέσο οικονομικής αυτοτέλειας

21:05

Το Βατικανό επιστρέφει 62 τεχνουργήματα των αυτοχθόνων του Καναδά

21:02

Ιταλία: Κύμα σφοδρής κακοκαιρίας πλήττει την ευρύτερη περιοχή της Γένοβας

20:46

Τραμπ: Ζητά 5 δισ. απ' το BBC αλλά δύσκολα θα τα λάβει

20:21

Ποινές φυλάκισης 9 μηνών με αναστολή στους 23 συλληφθέντες με τον νέο νόμο για τον Άγνωστο Στρατιώτη

20:16

Βρετανία: Σοβαρές πλημμύρες στην Ουαλία απ' το πέρασμα της καταιγίδας Κλαούντια

20:04

ΗΠΑ: Ετήσιες ζημιές 9 δισ. δολάρια για τα αμερικανικά ταχυδρομεία

19:42

Απαγόρευση συγκεντρώσεων σε Αθήνα, Φιλοθέη και Χαλάνδρι την Κυριακή λόγω της επίσκεψης Ζελένσκι

19:27

ΗΠΑ: Ανοίγουν τον δρόμο για συνομιλίες σχετικά με την πώληση των ξένων περιουσιακών στοιχείων της Lukoil

19:00

Η μεγάλη «παγίδα» των €600 δισ. για τη Γερμανία

18:55

Επίσκεψη του ΥΦΥΠΕΞ Χάρη Θεοχάρη στην 5η Διεθνή Έκθεση και το Συνέδριο «ReBuild Ukraine 2025»

18:48

Πορτογαλία: Τρεις νεκροί από την καταιγίδα Κλαούντια