Tip of the Day

Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια

13-03-2023 | 07:30
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Greenwahsing: Πώς να διακρίνουμε εάν οι επιχειρήσεις λένε την αλήθεια
greenwashing
Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ.

Το greenwashing, η πρακτική της χρήσης και προβλής παραπλανητικών ή ψευδών ισχυρισμών σχετικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο ή τις προσπάθειες βιωσιμότητας μιας εταιρείας, προκειμένου να προσελκύσουν καταναλωτές με περιβαλλοντική συνείδηση «μπερδεύει» καταναλωτές αλλά και επενδυτές.

Το greenwashing μπορεί να λάβει πολλές μορφές, όπως η χρήση ασαφούς γλώσσας για την περιγραφή περιβαλλοντικών προσπαθειών, η υπερβολή του περιβαλλοντικού οφέλους ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας ή η εστίαση σε μια ασήμαντη πτυχή των λειτουργιών μιας εταιρείας, ενώ «παραγκωνίζονται» άλλες πιο επιβλαβείς για το περιβάλλον πρακτικές.

Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν το greenwashing για να φαίνονται πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνες από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, προκειμένου να βελτιώσουν τη δημόσια εικόνα τους και να προσελκύσουν εκείνους τους καταναλωτές που ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη βιωσιμότητα. Αυτό μπορεί να είναι επιζήμιο για το περιβάλλον και να υπονομεύσει τις γνήσιες προσπάθειες βιωσιμότητας, καθώς οι καταναλωτές μπορεί να παραπλανηθούν πιστεύοντας ότι μια εταιρεία είναι πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνη από ό,τι στην πραγματικότητα.

Ένα παράδειγμα χρήσης τακτικών greenwashing είναι π.χ όταν ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων ισχυρίζεται ότι το αυτοκίνητό του έχει μηδενικές εκπομπές, ενώ στην πραγματικότητα εξακολουθεί να βασίζεται σε ορυκτά καύσιμα και να εκπέμπει αέρια θερμοκηπίου. Ομοίως, μια εταιρεία μπορεί να ισχυρίζεται ότι είναι «φιλική προς το περιβάλλον» ή «αειφόρος» χωρίς να παρέχει συγκεκριμένες πληροφορίες ή δεδομένα για την υποστήριξη αυτών των ισχυρισμών της. Ακόμη, μια επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού μπορεί να ισχυρίζεται ότι το προϊόν της είναι «100% βιοδιασπώμενο», ενώ στην πραγματικότητα χρειάζονται εκατοντάδες χρόνια για να αποσυντεθεί το πλαστικό με αποτέλεσμα πολλά μπουκάλια καταλήγουν σε χωματερές ή στον ωκεανό.

Το greenwashing έχει αναδειχθεί σε μάστιγα του σύγχρονου μάρκετινγκ καθώς μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να υπονομεύσει τις πραγματικές προσπάθειες για την προώθηση της βιωσιμότητας. Είναι σημαντικό για τους καταναλωτές να γνωρίζουν τα σημάδια της συγκεκριμένης πρακτικής και να κάνουν την έρευνά τους πριν λάβουν αποφάσεις αγοράς.

Προκειμένου να αποφύγουν να πέσουν θύματα του greenwashing, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι δύσπιστοι ως προς τους ασαφείς ή αβάσιμους ισχυρισμούς και θα πρέπει να αναζητούν αξιόπιστες πιστοποιήσεις τρίτων ή ανεξάρτητες αξιολογήσεις των προσπαθειών βιωσιμότητας μιας εταιρείας. Με βάση την ίδια λογική, μπορούν να ερευνήσουν το περιβαλλοντικό ιστορικό μιας εταιρείας και να το συγκρίνουν με τις δημόσιες δηλώσεις της για να κατανοήσουν καλύτερα τις πραγματικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις της.

Φυσικά, μια παλιά και δοκιμασμένη μέθοδος είναι να διαβάζουν με προσοχή τις συσκευασίες και να αναζητούν την ερμηνεία δυσνόητων όρων ή συστατικών καθώς κάποιες φορές η επιστημονική ορολογία μπορεί να κρύβει αλήθειες οι οποίες ωστόσο μπορεί να μην είναι πάντα ωφέλιμες για το περιβάλλον.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης Tip of the Day

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:55

Πολλές χώρες ζητούν να απαγορευτούν από το 2030 τα σφραγίσματα που περιέχουν υδράργυρο

23:40

Μειώνεται η επισιτιστική βοήθεια για 42 εκατ. Αμερικανούς λόγω του shutdown

23:35

Στον ρυθμό των deals η Wall Street - Η Amazon «συνεπήρε» τον Nasdaq

23:14

Γαλλικό πολεμικό πλοίο παρέδωσε 40 τόνους ανθρωπιστικής βοήθειας

23:12

Σχεδόν αμετάβλητες οι τιμές του πετρελαίου πάνω στη «ζυγαριά» του ΟΠΕΚ

22:53

Κατάρρευση του Ether μετά από hack εκατομμυρίων – Νέα πίεση στα crypto

22:35

Φορολογική μεταρρύθμιση: Θετική με προτάσεις η αποτίμηση των φορέων

22:15

Διατήρησε τα 4.000 δολάρια ο χρυσός

21:52

Υπόθεση ΕΛΤΑ: Ανέβηκαν οι τόνοι στην τηλεδιάσκεψη της ΚΟ της ΝΔ με τη διοίκηση

21:48

Fed: Μεγαλύτερος ο κίνδυνος για την απασχόληση παρά για τον πληθωρισμό για τη Λίζα Κουκ

21:39

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ζητεί επειγόντως μέτρα για τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας υγείας

21:27

Τηλεφωνική επικοινωνία Λάιεν – Ζελένσκι: Αύριο η έγκριση του πακέτου μέτρων για διεύρυνση

21:04

Mary Daly: Η Fed πρέπει να κρατήσει ανοιχτό μυαλό για τα επιτόκια

20:31

Χρ. Κέλλας για ΟΠΕΚΕΠΕ: Θα προχωρήσουμε, χωρίς να υπολογίσουμε το πολιτικό κόστος

20:17

Γ. Στρατάκος στην Εξεταστική για ΟΠΕΚΕΠΕ: Ουδέποτε δέχθηκα ενόχληση από Μαξίμου

20:08

Alco: Το 50% διαφωνεί με την τροπολογία για τον Άγνωστο Στρατιώτη - Διψήφια η διαφορά ΝΔ με ΠΑΣΟΚ

20:03

Σπάνιες γαίες: Το νέο «καυτό» γεωπολιτικό πεδίο, ο κυρίαρχος του «παιχνιδιού» και η 4η έκρηξη

20:03

Ζαχαράκη: Τα σχολεία στα Βορίζια θα ανοίξουν στα μέσα της εβδομάδας

19:53

Η Ευρώπη σε «σταυροδρόμι»: Η νέα γεωπολιτική πραγματικότητα και η ανθεκτικότητα της EE

19:43

ΘΕΟΝΗ: Ανανέωση θητείας του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας

19:43

Dimand: Ανασυγκρότηση ΔΣ - Παραιτήθηκε η Πολυξένη Καζόλη

19:42

ΕΕ: 1 στους 5 θανάτους από καρδιαγγειακά θα μπορούσε να αποφευχθεί αν μειώνονταν οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι

19:38

Trastor: Πιστοποιήθηκε με LEED Gold το νέο εμβληματικό κτίριο γραφείων στο Μαρούσι

19:34

Flexopack: Διάθεση 74.000 μετοχών σε 21 στελέχη

19:30

Σκέρτσος για ΟΠΕΚΕΠΕ: Διαχειριζόμαστε ένα διαχρονικό διαρθρωτικό πρόβλημα

19:25

Κλείσιμο ΕΛΤΑ: Πολιτική αντιπαράθεση και αντιδράσεις πολιτών

19:19

Συνάντηση Μητσοτάκη με τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας

19:10

Ο Μπάφετ συνεχίζει τις πωλήσεις μετοχών της Apple

19:05

Τρίπολη: Σύσκεψη στην Τρίπολη υπό τον Γ. Κεφαλογιάννη για συντονισμό του κρατικού μηχανισμού ενόψει της χειμερινής περιόδου

18:58

Ισραήλ: Εγκρίθηκε το νομοσχέδιο για την επιβολή της θανατικής ποινής σε «τρομοκράτες»