ΟΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ

«Πληθωρισμός δραχμής; Ακούτε... καμπάνες;»

Γιάννης Αγγέλης
14-02-2022 | 10:34
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Προσθήκη του insider.gr στην Google

«Δεν συμφωνώ μαζί σου, ή μάλλον νομίζω ότι είναι νωρίς για να μιλήσει κανείς για δεύτερη κρίση του Ευρώ…». Ο κ. Χ με το που καθίσαμε και ήρθαν οι καφέδες – η θερμοκρασία δεν μας προέτρεπε στην ζεστή σοκολάτα – γύρισε πολύ γρήγορα το θέμα της κουβέντας σε ένα σημείωμα που είχαμε ανεβάσει στο Insider.gr, με το οποίο υπογραμμιζόταν ο κίνδυνος μιας νομισματικής κρίσης στο Ευρώ.

Διαφωνούσε. «Το εγχείρημα του Ευρώ για την Ευρώπη είναι στρατηγικής σημασίας και δεν πρόκειται να επιτραπεί να κινδυνεύσει» είπε, για να προσθέσει «όταν ο Ντράγκι είπε το 2012 το περιβόητο «whatever it takes» δεν ήταν απλά λόγια ή έστω τρόπος για να καθησυχάσει τις αγορές. Το Ευρώ είναι η... τελευταία ελπίδα της Ευρώπης για να επιβιώσει σε ένα κόσμο που δεν μπορεί να γυρίσει πλέον πίσω στις συνθήκες του μεταπολέμου...».

Ο κ. Ψ κούνησε το κεφάλι μονολογώντας και δοκίμασε τον καφέ του, αλλά ακούστηκε αρκετά καθαρά, «φρούδες ελπίδες φίλε μου... φρούδες».

«Μπορώ να υπερασπιστώ την άποψή μου» σχολίασα κοιτάζοντας τον κ. Χ. «Κατ’ αρχήν το σημείωμα δεν μιλάει για κατάρρευση του Ευρώ. Μιλάει για δεύτερη κρίση και κατά τη γνώμη μου αυτή είναι αναπόφευκτη.

Επειδή παρακολουθείς τον διεθνή οικονομικό τύπο θα έχεις προσέξει ότι εδώ και μία περίπου εβδομάδα στις ΗΠΑ μια ισχυρή μερίδα μελών της Fed αλλάζουν την ρητορική τους προς το χειρότερο.

Ο Μπούλαρντ για παράδειγμα ήδη μιλάει για αύξηση μιας μονάδας στα επιτόκια μέχρι τον Ιούλιο, άλλοι συγκλίνουν στην θέση ότι το 2022 θα γίνουν από 5 έως και 7 αυξήσεις επιτοκίων.

Με μία τέτοια βίαιη ενίσχυση του δολαρίου, γιατί εκεί καταλήγει το ζήτημα, μπορείς να μου πεις πως θα μείνει η ΕΚΤ σε μία λογική αρνητικών επιτοκίων με μία …ροζ περικοπή του Ισολογισμού της μέχρι το …2024 και δεν θα κατρακυλήσει το Ευρώ; Με τους Εγγλέζους, τους καναδούς και τους περιφερειακούς Ευρωπαίους να αυξάνουν τα επιτόκιά τους, έτσι κι αλλιώς εδώ και τώρα; Και γνωρίζεις βέβαια καλύτερα από μένα ότι όταν η ΕΚΤ αρχίσει να στρίβει το τιμόνι οι αγορές θα αντιδράσουν πολύ διαφορετικά απέναντι στους βόρειους και τους νότιους της Ευρωζώνης…

Πιστεύω ότι είναι ηλίου φαεινότερο ότι το ευρώ, με μηδενικά επιτόκια σήμερα από την ΕΚΤ και ένα χρέος που έχει ξεπεράσει το 100% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη, σε ένα οικονομικό περιβάλλον με πληθωρισμό που θα τον δούμε να αγγίζει το 6% που σύντομα, δεν θα μείνει …ανέγγιχτο αν η κα Λαγκάρντ συνεχίσει με τον ίδιο βηματισμό». Μίλησα σχεδόν χωρίς να πάρω ανάσα και ο κ. Χ με κοίταξε ξαφνισμένος για την ένταση του λόγου. Δεν είπε τίποτα, δοκίμασε τον καφέ του, σήκωσε το κεφάλι και παρατήρησε χαμογελώντας «βλέπω ότι είσαι πολύ πεπεισμένος γι’ αυτό.
Εγώ δεν διαφωνώ στο ότι έρχεται βροχή έρχεται …μπόρα. Όχι, δεν διαφωνώ σ’ αυτό.

Διαφωνώ στο ότι στο επιτελείο της ΕΚΤ θα συνεχίσουν στην ίδια διαδρομή και ότι θα αδιαφορήσουν για τις νομισματικές συνέπειες των κινήσεων των Αμερικάνων. Είμαι περισσότερο από βέβαιος ότι θα ακούσουμε …καμπάνες ίσως και πριν τα τέλη του Απρίλη.

Θεωρώ ότι όταν αρχίσουν να κινούνται οι …όγκοι του Έβερεστ της ρευστότητας που έχει δημιουργήσει η Fed μετά το 2008 και ιδιαίτερα το 2020 – 21, η Λαγκάρντ θα επισπεύσει ταχύτατα την αλλαγή ρότας για να στηρίξει το Ευρώ.
Θεωρείς τυχαίο ότι τελευταία η Ιζαμπέλ Σνάμπελ έχει αρχίσει να αλλάζει μοτίβο στις τοποθετήσεις της; Όχι, κατά την γνώμη μου έχει αρχίσει η στροφή και είναι πλέον συντριπτική μειοψηφία αυτοί που επιμένουν εξ ανάγκης στην λογική της καθυστέρησης στην αύξηση των επιτοκίων.

Η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και από κοντά και μείς βέβαια, θα …πονέσουμε πολύ από αυτή την στροφή…, αλλά το ευρώ δεν θα αφεθεί να ξεφύγει από την στενή του σχέση με το δολάριο. Με τίποτα. Είναι θέμα επιβίωσης για την Ευρωζώνη…όσο και αν κοστίσει, «Whatever it takes» που λέει και ο Ντράγκι…».

Κούνησα το κεφάλι για να δείξω ότι συμφωνώ και δεν είπα τίποτα. Αντίθετα ο κ. Ψ μας κοίταξε, σιώπησε για λίγο και σχολίασε, «αυτό που καταλαβαίνω εγώ είναι ότι σ’ αυτό τον τόπο πάλι θα υποφέρουμε.

Από ότι ξέρω μεθαύριο Τρίτη το πλέον πιθανό είναι ότι από την ΕΛΣΤΑΤ θα πληροφορηθούμε που έχουμε γυρίσει σε πληθωρισμό δραχμής, κάτι για 6% ακούω ή και χειρότερα...

Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μέχρι να καταφέρει η δικηγορίνα της ΕΚΤ να ξαναγυρίσει τον πληθωρισμό κοντά στο 1,5 – 2%, μισθοί και συντάξεις θα υποφέρουν άσχημα…

Και για να καταφέρει να τον γυρίσει στο 2%, ενώ θα υποφέρουν μισθοί και συντάξεις άσχημα, θα πρέπει να ξαναδούμε την ανεργία της προηγούμενης δεκαετίας…

Δεν πάμε καλά, δεν πάμε καλά…και ακόμα δεν έχουμε ξεμπερδέψει με την πανδημία. Για καλό με φέρατε για καφέ σήμερα Κυριακάτικα;…».

Γ. Αγγέλης

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης ΟΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

12:20

UBS: Περιορισμένος ο «συνωστισμός» στις μετοχές των ελληνικών τραπεζών - Τι δείχνει η σύγκριση με τις ευρωπαϊκές

12:19

Τουρνάς: Το 85% των πυρκαγιών οφείλεται σε αμέλεια, κρίσιμη περίοδος από το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουλίου

12:16

Καιρός: Καμπανάκι Μαρουσάκη για μπόρες και χαλάζι το επόμενο 48ωρο - Τι θα γίνει στην Αττική

12:10

Με ομιλία του Τραμπ ξεκίνησαν οι εορτασμοί για την 250η επέτειο Ανεξαρτησίας των ΗΠΑ

12:07

Skroutz: Αύξηση 48% στις πωλήσεις σε είδη Camping την τελευταία τριετία

12:05

GREGY: Η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου στο επίκεντρο του συνεδρίου Πανεπιστημίου Λευκωσίας - ΙΕΝΕ

12:03

Έρευνα Mars: Το 64% των Ελλήνων θα άλλαζε δουλειά για χάρη του κατοικίδιού του

12:01

Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η Βενεζουέλα μετά τους σεισμούς: Δραματική προειδοποίηση για έως 100.000 νεκρούς

11:59

Ανάπτυξη, αλλά με διαρθρωτικές αδυναμίες: Τα βασικά συμπεράσματα του ΙΝΕ ΓΣΕΕ για την ελληνική οικονομία

11:59

Κυρανάκης: Στις επόμενες εκλογές θα συγκριθούν προγράμματα και πεπραγμένα

11:57

Έρευνα EY: 9 στους 10 Έλληνες ψάχνουν τρόπους να μειώσουν το ενεργειακό κόστος

11:49

Σνάμπελ: Θα χρειαστούν περαιτέρω αυξήσεις επιτοκίων για την επιστροφή του πληθωρισμού στο 2%

11:44

Παρουσία του υπουργού Δημήτρη Παπαστεργίου η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΠΕ

11:43

Χρυσοχοΐδης: Ενισχύονται με 80 αστυνομικούς οι πεζές περιπολίες στο κέντρο της Αθήνας

11:40

Αιχμές από τη UniCredit για το ελληνικό growth story

11:33

Οι Βρυξέλλες προετοιμάζονται για τα νέα Εθνικά Πλάνα των κρατών - μελών

11:26

Διπλασιάζει το guidance για το 2029 η Qualcomm

11:19

Μητσοτάκης: «Στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας τεχνολογίας για να κρατήσουμε ασφαλή την Ελλάδα»

11:10

Προϋπολογισμός: ΦΠΑ και φόροι εισοδήματος στήριξαν τα έσοδα στο πεντάμηνο

11:09

Χρηματιστήριο: Ήπια άνοδος με συγκρατημένο τζίρο

11:08

Παράταση έως τις 24 Ιουλίου για τα τρία καθεστώτα του Αναπτυξιακού Νόμου

11:04

Νέο βήμα ανάπτυξης της Profile στο Ηνωμένο Βασίλειο

10:57

Λαγκάρντ σε Αυτιά: «Μετρητά και ψηφιακό ευρώ αποτελούν νόμιμο χρήμα, οι πολίτες επιλέγουν»

10:54

Κέρδη στις ευρωαγορές με ώθηση από τσιπ και πετρέλαιο

10:47

Επίσκεψη της Σοφίας Ζαχαράκη στη Χάλκη

10:44

Πιερρακάκης: «Σωστή η πρόθεση του νόμου Κατσέλη, κακή η εφαρμογή του»

10:27

Στα 205 δισ. δολάρια το κόστος των πολέμων του Ισραήλ από τις 7 Οκτωβρίου

10:25

Συμφωνία Hellenic Cables με ΑΔΜΗΕ για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών

10:23

Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Άνοδος πληρότητας και φαινόμενα «δύο ταχυτήτων» στους προορισμούς

10:17

ΚΕΦίΜ: Υλοποιημένο το 49,3% του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ