BACKSTORY

Ο απαξιωμένος Σιδηρόδρομος και η Κομισιόν - Η MIG, ο Δαυίδ και ο Γολιάθ - Το ΤΧΣ, το ΤΜΕΔΕ και η Attica - Τι τσεκάρει η Ideal

02-03-2023 | 07:07
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ο απαξιωμένος Σιδηρόδρομος και η Κομισιόν - Η MIG, ο Δαυίδ και ο Γολιάθ - Το ΤΧΣ, το ΤΜΕΔΕ και η Attica - Τι τσεκάρει η Ideal

Οταν η Commission παρέπεμπε την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα τρένα...

Η χθεσινή τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών επισκίασε πραγματικά ολόκληρη την ειδησεογραφία. Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Άποψη έχουμε όλοι αλλά δεν είναι κατάλληλος ο χρόνος για την έκφραση της άποψης αυτής. Θα μείνω λοιπόν στα εξής: Το πρώτο αφορά μια αρνητική ειδησεογραφία που κατάκλυζε τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης για όλο το φάσμα υπηρεσιών των σιδηροδρόμων μέσα στον Φεβρουάριο, μαζί με τις συνδικαλιστικές επισημάνσεις. Το δεύτερο αφορά την παραπομπή της χώρας μας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μόλις στις 15 Φεβρουαρίου του 2023.

Διαφάνεια και στόχοι

Γιατί; Γιατί η Ελλάδα έπρεπε να εξασφαλίσει τη σύναψη συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής από το 2015. Η συμφωνία αυτή θα έπρεπε να περιέχει διατάξεις, αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες (για παράδειγμα, ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος). Ισως τα παραπάνω και η γραφειοκρατία της Commission να δίδει ένα νόημα στο τι έπρεπε να έχει γίνει και τι δεν έγινε.

Σιδηρόδρομος: Χαμένα δισεκατομμύρια, χειροκίνητα συστήματα

Και για να ολοκληρώσουμε με το θέμα του σιδηρόδρομου. Τα τελευταία πολλά χρόνια έχουν δαπανηθεί πάνω από πέντε – έξι δις ευρώ (εγχώρια και κοινοτικά κονδύλια) για τον σιδηρόδρομο και αυτός παραμένει σε άθλια κατάσταση. Στην Πάτρα... ακόμα να φτάσει το τρένο, στην Πελοπόννησο έχει μαραζώσει το δίκτυο (πλην του βόρειου τμήματος), στον δε βασικό κορμό Αθήνα – Θεσσαλονίκη υπάρχουν ανοιχτές εργολαβίες και «τρύπες». Με τα τεχνολογικά συστήματα είτε να υπολειτουργούν είτε να μην λειτουργούν. Φτάσαμε στο 2023 και ακόμα μέρος των συστημάτων «μπαίνει» χειροκίνητα. Αν λειτουργούσαν, δεν θα θρηνούσαμε δεκάδες νεκρούς. Οι βλάβες στα τρένα, τα ατυχήματα, οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Και μιλάμε για τα νέα έργα ανάταξης του σιδηρόδρομου μέσω ΣΔΙΤ (σε βορρά και νότο) αλλά ακόμα υπάρχουν εργολαβίες και δεν μπορούν να εκκινήσουν. Το δίκτυο έχει απαξιωθεί, οι χρυσοπληρωμένες υποδομές το ίδιο, ο οργανισμός έχει υποστελεχωθεί. Και μας έμεινε ο διαχωρισμός ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ. Και νέοι διαγωνισμοί που πρέπει να γίνουν. Και οι παραιτήσεις του υπ. Υποδομών & Μεταφορών, αλλά και των επικεφαλής των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Που αν μη τι άλλο, δείχνουν ευθιξία.

Η Πειραιώς η MIG, ο Δαυίδ και ο Γολιάθ

Δεν είμαι σε θέση να σας απαντήσω πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση σε σχέση με τη δημόσια πρόταση της Τράπεζας Πειραιώς προς τους μετόχους της MIG. Όπως μπορούσαμε να φανταστούμε ,η πλευρά Ηλιόπουλου δεν θα καθόταν ήσυχη. Ασφαλιστικά λοιπόν μέτρα που θα εκδικαστούν σήμερα είτε θα σταματήσουν τη γενική συνέλευση που είναι προγραμματισμένη για αύριο είτε όχι. Το σημαντικότερο όμως είναι ο οικονομικός έλεγχος που ζητούν οι μειοψηφίες. Οι πιθανότητες να κερδίσει η πλευρά Ηλιοπούλου στο τέλος της ημέρας δεν είναι και οι περισσότερες, αν και πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας τον Δαυίδ και τον Γολιάθ. Και σε έναν τέτοιο συσχετισμό πάντως σε μοντέρνα έκδοση δεν ομιλούμε αναγκαστικά για νίκη αλλά για συμβιβασμό. Σήμερα, θα υπάρξει μια πρώτη γεύση.

Το ΤΧΣ και το ΤΜΕΔΕ θα προσπαθήσουν...

Εγώ καταλαβαίνω τα εξής σε σχέση με την Attica Bank. Τόσο το ΤΧΣ όσο και το ΤΜΕΔΕ δεν έχουν λύσεις στη φαρέτρα τους και από την πλευρά τους θα κάνουν ό,τι μπορούν προκειμένου η Thrinvest να μπει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και να αποτελέσει τον νέο ιδιώτη του σχήματος. Τώρα, αν η Thrinvest είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στο εγχείρημα γνωρίζοντας πόσο αυτό θα κοστίσει, τούτο αποτελεί μια άλλη παράμετρο στην ιστορία. Δεν μπορώ να αποκλείσω καμία από τις δύο πιθανότητες.

Μπλε Κέδρος: Ο νέος Κέκροπας

Ήταν να μην πάρει φόρα η ΜΠΛΕ ΚΕΔΡΟΣ που χθες εξέδωσε και νέα ανακοίνωση όπου διευκρινίζει τα όσα είχε δημοσιοποιήσει δια της κατάστασης επενδύσεων. Η αναλυτική προσέγγιση δε των όσων έχουν γίνει είναι προφανές ότι... ζαλίζει. Το θέμα όμως είναι ότι η εταιρία μπήκε με άνεση στο Χρηματιστήριο και με την ευλογία των αρχών για παρακαμπτήριες οδούς στο ζήτημα της διασποράς ενώ είχε ανοικτά ζητήματα με το ξενοδοχείο της οδού Φαλήρου. Και όπως δείχνουν τα πράγματα θα εξελιχθεί σε νέο Κέκροπα ο οποίος προϋπήρχε, ωστόσο, των δικαστικών διενέξεων που κράτησαν δεκαετίες.

Η Riviera Galleria στο Ελληνικό

Σε διαβούλευση έχει τεθεί από τα τέλη του 2022 η ΜΠΕ για την περίφημη Riviera Galleria της Lamda στο Ελληνικό, τον πολυτελή εμπορικό πόλο στο νότιο τμήμα. Το έργο αποτελείται από 3 επιμέρους κτήρια (2 ορόφων) με εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών και χώρους αναψυχής. Ο περιβάλλον χώρος θα έχει περιοχές υποδοχής, φυτεμένες εκτάσεις, τη Riviera Front (περίπατος, με θέα θάλασσα και μαρίνα), Art Garden, Πλατεία Εκδηλώσεων και Seaview plaza (ανοιχτός χώρος, με θέα θάλασσα, περιοχές με σκίαση κ.α.). Θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά πάνελ στην οροφή του κτηρίου, ενώ προβλέπονται 966 θέσεις στάθμευσης (48 θέσεις ΑμεΑ, 255 θέσεις για ηλεκτρικά οχήματα). Η συνολική πραγματοποιούμενη επιφάνεια δόμησης ανέρχεται σε 22.974 τ.μ. και ο προϋπολογισμός σε 80 εκατ. ευρώ, αν και παλιότερα γίνονταν λόγος για 110 εκατ. ευρώ περίπου. Για τα κτήρια, βάσει της ΜΠΕ πάντα, οι προπαρασκευαστικές εργασίες προβλέπονται να εκκινήσουν Μάιο με Οκτώβριο 2023, ενώ γενικά, οι κατασκευαστικές εργασίες των 3 κτηρίων αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο 2025 (αν δεν αλλάξουν χρονοδιαγράμματα). Αυτά τα λέει η ΜΠΕ, να δούμε τι θα γίνει.

Οι στόχοι της Ideal

Για να πω την αμαρτία μου, δεν μπόρεσα να ακούσω τι είπε η διοίκηση της Ideal Holdings στους αναλυτές. Μπορώ όμως να σας πω τι λένε κάποιοι στην αγορά, αλλά δεν βάζω και το χέρι μου στη φωτιά καθώς δεν το άκουσα με τα αυτιά μου. Λένε, λοιπόν, ότι η εισηγμένη «κοιτάζει» προς 4-5 διαφορετικούς στόχους. Για εξαγορά εννοούν, υποθέτουμε. Και έχει βάλει στο στόχαστρο τόσο κλάδους στους οποίους έχει παρουσία (συσκευασία, πληροφορική – τεχνολογία), όσο και έναν ακόμα. Μάλλον, ο τελευταίος, για νέο τομέα δράσης μου ακούγεται.

Τι λένε για την Intracom

Ανακοίνωσε η Intracom τα περί ίδρυσης της «INTRACOM ΑVIATION», με μετόχους της θυγατρική VENTURES και την DEFENSE, και άρχισε η αγορά τα σενάρια. H INTRACOM ΑVIATION έχει ως βασικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών τροποποίησης, επισκευής, συντήρησης και μετατροπής αεροπλάνων, ελικοπτέρων και εν γένει αεροσκαφών, την παροχή υπηρεσιών αεροπορικών εφαρμογών πάσης φύσεως, και τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς. Οπότε, λένε στην αγορά, σημαίνει κάτι αυτό για το μέλλον της Intracom Defence; Δείχνει κάτι για το timing και τους Ισραηλινούς; Εχουμε αλλαγή πλεύσης; Μήπως απλώς προετοιμάζεται η εισηγμένη για νέους τομείς; Ή και για… συνεργασίες; Και με ποιους; Αυτά και άλλα αναρωτιούνται στην αγορά. Και τους παιδεύει ο Σωκράτης. Ας περιμένουν λοιπόν.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

18:45

Πετραλιάς: Μετασχηματισμός του παραγωγικού μοντέλου απ' την αύξηση των ιδιωτικών επενδύσεων την επόμενη 4ετία

18:18

Κώτσηρας: Ο Προϋπολογισμός του 2026 θέτει τα θεμέλια για ένα ακόμα καλύτερο αύριο

18:10

Κεφαλογιάννη: Ο ελληνικός τουρισμός αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο σε ισχυρό τροχό ανάπτυξης

17:41

Μαρινάκης προς αγρότες: Ναι σε διάλογο, όχι στους κλειστούς δρόμους

17:25

Τσουκαλάς: Ο κ. Ανδρουλάκης δεν αφήνει καμία σκιά ενώ ο κ. Μητσοτάκης παίζει κρυφτό

17:00

Τα SOS της ρύθμισης για τα δάνεια σε ελβετικό φράγκο - Τα κριτήρια και ποιοι θα ωφεληθούν

16:47

Υπ. Εργασίας: Ο «χάρτης» των πληρωμών από τον e-ΕΦΚΑ και τη ΔΥΠΑ έως τις 19 Δεκεμβρίου

16:41

Λευκορωσία: Αποφυλακίστηκαν 123 κρατούμενοι

16:20

Αγρότες: «Όχι» στο ραντεβού με Μητσοτάκη - Ετοιμάζουν λίστα αιτημάτων

16:14

Bloomberg: Η ΕΕ φοβάται ρωσικό «Δούρειο Ίππο» στην Ουκρανία

16:01

Αμερικανικό και συριακό στρατιωτικό κομβόι δέχθηκε επίθεση στην κεντρική Συρία

15:48

Τραμπ: Διέταξε την άμεση άρση των κυρώσεων για τα λιπάσματα ποτάσας της Λευκορωσίας

15:31

Λαζαρίδης: Νέα γεωγραφία κινδύνων στη ναυτιλία

15:25

Γεωργιάδης: Και περισσότερα χρήματα δίνουμε για τη δημόσια υγεία και περισσότερο προσωπικό εξασφαλίζουμε

15:19

ΠΑΣΟΚ: Ποιον κρατά ο φερόμενος εγκέφαλος του κυκλώματος κ. Χιλετζάκης και δεν τον διαγράφει η ΝΔ;

15:11

Σειρά επαφών του ΥΦΥΠΕΞ Χ. Θεοχάρη στην Ουάσινγκτον

15:04

Κοινή επιστολή ΟΦΑΕ, ΠΕΕΔ, ΕΕΣΥΜ, ΠΣΕΕΟΜ για συνάντηση με την κυβέρνηση

14:59

Βουλή: Συνεχίζεται με ομιλίες υπουργών και βουλευτών η συζήτηση του προϋπολογισμού για το 2026

14:48

Μητσοτάκης: Επιδοτήσεις γι' αυτούς που δουλεύουν και ιδρώνουν στο χωράφι ή στα μαντριά

14:31

Πιερρακάκης: Οι αποφάσεις του Eurogroup να έχουν άμεσο αποτύπωμα στη ζωή των πολιτών

14:11

Τραμπ: Αναμένεται να χαλαρώσει άμεσα το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μαριχουάνα

13:59

Κάτω από το όριο του 140% του ΑΕΠ η αποκλιμάκωση του Δημοσίου Χρέους το 2026

13:48

Ελληνική επιχειρηματική απόβαση στην Ινδία

13:39

Χατζημηνάς: «Συμβόλαιο-ορόσημο» για την THEON η νέα ανάθεση OCCAR, με ανεκτέλεστο κοντά στα 2,4 δισ. ευρώ

13:31

Επιθεώρηση Εργασίας: Ρεκόρ ελέγχων με την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων

13:22

Νέα εποχή για την Εγνατία Οδό

13:00

Ομολογιακές Εκδόσεις: Υποδομές – Κατασκευές, Ακίνητα, Ενέργεια «τίναξαν την μπάνκα» με 2,3 δισ.

12:51

Οδοιπορικό στην Ορεινή Πελοπόννησο: Από την Κορινθία στη Γορτυνία

12:44

Nvidia: Εξετάζει αύξηση παραγωγής για να καλύψει την κινεζική ζήτηση για το ΑΙ τσιπ Η200

12:22

Ταϊλάνδη-Καμπότζη: Νέες εχθροπραξίες παρά την κατάπαυση πυρός που ανακοίνωσε ο Τραμπ