Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων

Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηλεκτροκίνηση: Αναγκαία η συνεχής παρακολούθηση της απόδοσης των οικονομικών κινήτρων
Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.  

Η διείσδυση των ηλεκτρικών επιβατικών οχημάτων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια εξελίσσεται με πιο γρήγορο ρυθμό σε σχέση με τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2019, συνέπεια των διεθνών εξελίξεων και τάσεων που συνδέονται με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας σε μια οικονομία χαμηλών ρύπων, της εφαρμογής σχετικών πολιτικών και της αξιοποίησης διαθέσιμων χρηματοδοτικών πόρων.

Η αναθεωρημένη έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ επιβεβαίωσε τον κρίσιμο ρόλο του εξηλεκτρισμού των οδικών επιβατικών μεταφορών αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στον ορίζοντα του 2030, εστιάζοντας στην ηλεκτροκίνηση με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Ειδικότερα, η νέα έκδοση του σχεδίου ΕΣΕΚ παρουσίασε ένα σενάριο βάσης και ένα αισιόδοξο σενάριο τα οποία προβλέπουν στόχους διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης 15% και 19% για το 2025 και 30% και 50% για το 2030, αντίστοιχα. Η επίτευξη αυτών των στόχων αποτελεί σημαντική πρόκληση, καθώς η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να αναπτυχθεί περεταίρω, ισορροπημένα στην ελληνική επικράτεια, τόσο στα φυσικά πρόσωπα όσο και στις εταιρίες, αναγνωρίζοντας ότι σταδιακά η αγορά θα πρέπει να αποκτήσει το δικό της βηματισμό με σημαντικά περιορισμένες ενισχυτικές πολιτικές.

Το συγκριτικό όφελος των ηλεκτρικών έναντι των συμβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης βασίζεται στο κόστος φόρτισης, το οποίο όμως περιορίζεται, ειδικά για μέσης προς υψηλής ισχύος φορτιστές, κυρίως λόγω των δαπανών εγκατάστασης και λειτουργίας. Αυτό υποδεικνύει την ανάγκη της αγοράς για ανεύρεση λύσεων που θα επιτρέπουν την ενίσχυση τη βιωσιμότητας των κεφαλαίων από διαχειριστές σημείων φόρτισης (CPOs), αναγνωρίζοντας ευκαιρίες κατά μήκος της αλυσίδας αξίας, όπως στην παραγωγή πράσινης ενέργειας, την παροχή επιπλέον υπηρεσιών και τη διασύνδεση μέσω υπηρεσιών ηλεκτρικής κινητικότητας (eMSP). Στην παρούσα φάση ανάπτυξης της αγοράς, εξακολουθούν να είναι αναγκαία τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης, μέχρι να διεισδύσει κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά που θα εξασφαλίσει επιχειρηματικά επαρκή λειτουργία και κερδοφορία των υπηρεσιών φόρτισης. Η ταχεία ανάπτυξη στον τομέα των τεχνολογιών υποδομής φόρτισης (π.χ. η ταχεία φόρτιση, η επαγωγική φόρτιση κ.λπ.), η δυναμική τιμολόγηση με έξυπνα συστήματα και η τυποποίησή τους είναι παράγοντες που θα συμβάλουν σημαντικά στην επίτευξη των στόχων.

Ο εθνικός σχεδιασμός θα πρέπει να αναγνωρίσει την περιφερειακή διάσταση για την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης, αποτέλεσμα τόσο των κοινωνικό-οικονομικών διαφοροποιήσεων, όσο και των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών. Πρόσφατη μελέτη της Deloitte ανέδειξε ότι υπάρχουν περιφερειακές ανισομετρίες με κύριες αιτίες τις διαφοροποιήσεις στο διαθέσιμο εισόδημα, την απουσία επαρκούς ενημέρωσης σε θέματα ενεργειακής μετάβασης και τη διαθεσιμότητα υποδομών ή και την ανάγκη εκμοντερνισμού/βελτίωσης του ηλεκτρικού δικτύου. Συνεπώς, απαιτείται ο σχεδιασμός και η εισαγωγή στόχων και πολιτικών προσαρμοσμένων στα χαρακτηριστικά κάθε περιφέρειας για την ισόρροπη επίτευξη των συνολικών εθνικών στόχων για την ηλεκτροκίνηση.

Ο περιφερειακός σχεδιασμός θα ωφελήσει και το διαχειριστή του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στο να κατανείμει με αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους για την ενίσχυση και εκμοντερνισμό του δικτύου για την κάλυψη της προσδοκώμενης ζήτησης ενέργειας. Ο ΔΕΔΔΗΕ, με βάση τις μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες προβλέψεις ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μπορεί να προσαρμόσει επιβεβαιώσει επενδυτικές αποφάσεις τόσο για την κατασκευή νέων γραμμών διανομής όσο και τη βέλτιστη ενίσχυση και θέση για τους νέους υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ.

Οι προοπτικές της ηλεκτροκίνησης είναι θετικές για την Ελληνική αγορά, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις. Η σταδιακή ωρίμανση της αγοράς, η ενίσχυση των υποδομών και η οριστική κατάργηση των κινητήρων με υγρά καύσιμα, θα οδηγήσει τους αγοραστές στο ηλεκτρικό όχημα. Έως τότε, προγράμματα όπως το «κινούμαι ηλεκτρικά» και το «φορτίζω παντού» απαιτούν μια προσαρμοσμένη διαχείριση η οποία θα προβλέπει και θα αποτυπώνει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μέσα από συνεχή παρακολούθηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης, προσαρμόζοντάς την αναλογικότητα των μέτρων στην αναγκαία προσπάθεια για την επίτευξη των στόχων της ηλεκτροκίνησης στην Ελληνική επικράτεια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

18:20

Ουκρανία: Έπληξε ρωσικές μονάδες επεξεργασίας φυσικού αερίου και καυσίμων για πυραύλους

18:19

Γερμανία: Κυβερνοεπίθεση στην Bundestag την ώρα που βρισκόταν εκεί ο Ζελένσκι

18:15

Υπερταμείο: Εκκίνηση διαγωνισμού για την αξιοποίηση της Μαρίνας Καλαμαριάς

18:11

Μίνι ευρωπαϊκή σύνοδος κορυφής για το ουκρανικό σήμερα το βράδυ στο Βερολίνο

18:00

Γουίλιαμς: Σε καλή θέση η πολιτική της Fed - Επιτακτική ανάγκη να επιστρέψει ο πληθωρισμός στο 2%

18:00

ΧΑ: Συνεχίστηκε η «ακροβασία» στις 2.100 μονάδες για τον Γενικό Δείκτη

17:48

Η Κομισιόν απαντά στη στεγαστική κρίση - «Νέα πανδημία που σαρώνει την Ευρώπη»

17:39

Σερβία: Κατηγορητήριο κατά του υπ. Πολιτισμού για τους ουρανοξύστες του γαμπρού του Τραμπ

17:32

Αναβαθμίζει την τιμή - στόχο για S&P 500 στο 2026 η Citi

17:24

Ουκρανός διαπραγματευτής: «Πραγματική πρόοδος» στις ειρηνευτικές συνομιλίες με τις ΗΠΑ

17:23

Bloomberg: Η Eurobank σχεδιάζει δύο SRTs με επίκεντρο εταιρικά και ναυτιλιακά δάνεια

17:19

Γαλλία: Ο Μακρόν απειλεί να «θάψει» τη συμφωνία ΕΕ - Mercosur

17:15

Μακρόν και Χριστοδουλίδης υπέγραψαν Στρατηγική Κοινή Δήλωση

17:07

Βρετανία: Η νέα αρχηγός της ΜΙ6 προειδοποιεί για αυξανόμενη ρωσική απειλή

17:01

Κομισιόν: Πρόστιμα 72 εκατ. ευρώ σε 3 κατασκευάστριες μπαταριών αυτοκινήτων

16:58

Παπαστεργίου: Πρέπει να αλλάξει ο ρυθμός ενσωμάτωσης της ΑΙ από τις επιχειρήσεις

16:55

Wall Street: Θετικά πρόσημα αναμένοντας νέα μάκρο

16:42

Σχέδιο 10 σημείων για γερμανο-ουκρανική συνεργασία στα οπλικά συστήματα

16:36

ΒΕΘ: Αύξηση μεταφορικού κόστους 15% για τις επιχειρήσεις από τις κινητοποιήσεις των αγροτών

16:35

Συνεχίζεται η εξωστρέφεια της ΕΕΕΠ: Αντλεί τεχνογνωσία για την επόμενη μέρα των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα

16:30

Βενιζέλος: Οι μονοκομματικές κυβερνήσεις έχουν τελειώσει - Δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τη δυσαρέσκεια για τους θεσμούς

16:16

ΕΒΕΠ: Σοβαρό πλήγμα στην αγορά από τις κινητοποιήσεις των αγροτών

15:58

Απώλειες για τις μετοχές άμυνας μετά την αλλαγή πλεύσης Ζελένσκι για ένταξη στο NATO

15:56

Κοινό ευρωπαϊκό μέτωπο απέναντι στον παράνομο διαδικτυακό τζόγο

15:51

Τσιάρας για αγρότες: Περιθώρια για παρεμβάσεις σε κόστος παραγωγής, ενέργεια, ΕΛΓΑ και κτηνοτροφία

15:44

Λάρισα: Αναβλήθηκε για τον Οκτώβριο του 2026 η δίκη δύο αγροτών του μπλόκου της Νίκαιας

15:31

Δένδιας: Ανακριβές ότι πήραμε πίσω την πρότασή μας για το SAFE - Σημαντικές αυξήσεις μισθών, συντάξεων εφάπαξ στα στελέχη ΕΔ

15:24

Δημοσκόπηση: Το 75% των Ουκρανών απορρίπτει μεγάλες ειρηνευτικές παραχωρήσεις

15:19

Αυστραλία: Πώς επέστρεψαν στα social media τα παιδιά κάτω των 16 ετών παρά το... «μπαν»

15:13

2025: Η χρονιά που «ξεμπλόκαρε» το μέλλον της Regency

gazzetta
gazzetta reader insider insider