Με τα «κουκιά» του 2015 ξεκίνησε χθες η διαπραγμάτευση Θεσμών και ελληνικής κυβέρνησης με τα στελέχη των ΔΝΤ,ΕΕ,ΕΚΤ και ESM και τα στελέχη του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να ανταλλάσουν στοιχεία για τον περυσινό Προϋπολογισμό.
Οι εκτιμήσεις των δανειστών τοποθετούσαν στα 439 εκατ. ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα το 2015. Αντί αυτού όμως επετεύχθη πλεόνασμα 700 εκατ. ευρώ, ήτοι απόδοση 1,1 δισ. ευρώ καλύτερη από αυτή που προέβλεπαν. Έτσι, τα στελέχη των θεσμών αξιοποίησαν τη χθεσινή ημέρα για να επιβεβαιώσουν κωδικό προς κωδικό τα στοιχεία που ήδη είχαν λάβει την προηγούμενη εβδομάδα από την ελληνική κυβέρνηση και τα οποία τεκμηριώνουν και επί ελληνικού εδάφους.
Αν και χθες μεταδόθηκαν σχετικές πληροφορίες, ωστόσο εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών αποσαφηνίζεται πως στις χθεσινές συζητήσεις δεν έγινε καμία αναφορά στο δημοσιονομικό κενό του 2016 και πολύ περισσότερο στο κενό της τριετίας 2016 -2018.
Τα δημοσιονομικά του 2016 και οι εκτιμήσεις για το πώς θα κλείσει στο βασικό σενάριο το έτος –το πρόγραμμα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 872 εκατ. ευρώ– θα συζητηθούν το Σαββατοκύριακο και στις αρχές της εβδομάδος. Στη φάση αυτή αναμένεται να αναδειχθούν και οι «ενδο- θεσμικές» διαφορές, καθώς το ΔΝΤ εκτιμά πως για να επιτευχθεί ο στόχος του 2016 για πρωτογενές πλεόνασμα 0,50% του ΑΕΠ θα απαιτηθεί μέσα στο έτος να ληφθούν πρόσθετα μέτρα 1,8 δισ. ευρώ ή 1% του ΑΕΠ. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί από την πλευρά τους αναγνωρίζουν πως το δημοσιονομικό κενό του 2016 θα είναι κοντά στα 900 εκατ. ευρώ.
Το κλειδί που θα επιλύσει το σχετικό γρίφο και θα εξομαλύνει τις διαφορές είναι το ασφαλιστικό. Μόνον από τις αυξήσεις στις εισφορές η κυβέρνηση αναμένει εφέτος έσοδα 660 εκατ. ευρώ, τα οποία εάν γίνουν ως μέγεθος αποδεκτά από ΔΝΤ,ΕΕ,ΕΚΤ και ESM τότε μεγάλος μέρος των συζητήσεων για τον εφετινό προϋπολογισμό θα ολοκληρωθεί σχετικά σύντομα.
Οι συζητήσεις του οικονομικού επιτελείου με τους Nicola Giammarioli, Declan Costello, Delia Velculescu και Rasmus Ruffer που θα ξεκινήσουν από τη Δευτέρα θα εστιάσουν και στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής της περιόδου 2016 -2018, στη βάση του οποίου θα πρέπει να προσδιορισθούν πρόσθετα μέτρα για να οδηγηθεί η Ελλάδα σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018.
Και αυτή η συζήτηση αναμένεται ιδιαίτερα δύσκολη δεδομένου ότι από την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων θα εξαρτηθεί και η ανάλυση της βιωσιμότητας του χρέους που θα καταρτίσουν οι θεσμοί και η οποία θα λειτουργήσει ως «οδικός χάρτης» στη διαδικασία ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες.