Στο μικροσκόπιο του υπουργείου Ανάπτυξης μπαίνουν όλα τα ασανσέρ της χώρας ως πρώτο βήμα για να ανοίξει ο δρόμος για τις πιστοποιήσεις, δημιουργώντας ένα παράθυρο αναδιοργάνωσης της αγοράς και προετοιμασίας των ιδιοκτητών ακινήτων. Η ανακοίνωση για την υποχρεωτική απογραφή των ανελκυστήρων στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων του οποίου η θεσμοθέτηση ανακοινώθηκε μόλις πριν δύο ημέρες θα επιτρέψει στο υπουργείο να έχει πλήρη εικόνα των ασανσέρ που έχουν εγκατασταθεί σε όλη τη χώρα καθώς και το εάν αυτά φέρουν πιστοποιήσεις.
Οι υπόχρεοι θα πρέπει να δηλώνουν το ασανσέρ στην πλατφόρμα από τις αρχές Ιουλίου έως τις 30 Νοεμβρίου και κατόπιν το αρμόδιο υπουργείο θα αποφασίσει το χρονοδιάγραμμα για τις πιστοποιήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ενώ το περιθώριο για τις πιστοποιήσεις έληγε στις 30 Ιουνίου, το ζήτημα πλέον αντιμετωπίζεται τμηματικά και οι πιστοποιήσεις μπορούν να γίνουν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Ωστόσο, το γεγονός ότι κατά τη δήλωση του ασανσέρ στο Μητρώο Απογραφής θα πρέπει να αναφέρεται και το εάν το ασανσέρ φέρει πιστοποίηση ή όχι δείχνει ότι οι ιδιοκτήτες και οι συντηρητές δεν θα έχουν περιθώρια για ελιγμούς. Μόλις ανακοινωθούν τα επόμενα βήματα, οι υπόχρεοι θα πρέπει να πειθαρχήσουν και να προβλέψουν για τις δαπάνες πιστοποίησης και απαιτούμενων εργασιών. Σε διαφορετική περίπτωση, ένας έλεγχος στην πλατφόρμα θα αρκεί προκειμένου ένα μη πιστοποιημένο ασανσέρ τίθεται σε παύση (να κόβεται το ρεύμα κλπ).
Η δήλωση στο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων
Η πλατφόρμα δήλωσης θα λειτουργήσει στη διεύθυνση https://elevator.mindev.gov.gr, με στόχο την απογραφή όλων των ανελκυστήρων ανεξαρτήτως σταδίου πιστοποίησης. Η διαδικασία είναι υποχρεωτική και μπορεί να γίνει από οποιονδήποτε κάτοικο ενός σπιτιού, μιας πολυκατοικίας – ιδιοκτήτη ή διαχειριστή - και τον υπεύθυνο λειτουργίας ενός δημόσιου κτιρίου. Επίσης, η διαδικασία καταχώρησης μπορεί να γίνει και από τους υπεύθυνους συντηρητές ή εγκαταστάτες.
Η σύνδεση στην πλατφόρμα θα γίνεται με τους κωδικούς gov/taxis και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε ελάχιστα λεπτά, καθώς έχει ληφθεί κάθε δυνατή πρόνοια ώστε να είναι ιδιαίτερα απλή για τη διευκόλυνση των πολιτών. Η απογραφή θα περιλαμβάνει 7 υποχρεωτικά πεδία, που αποτελούν κοινή γνώση για τους υπόχρεους στην υποβολή της δήλωσης, τα οποία θα συμβάλλουν στην στατιστική επεξεργασία των δεδομένων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου.
- Ανελκυστήρες: Προς παράταση η πιστοποίηση – Τα επόμενα βήματα για τους ιδιοκτήτες
- Ανελκυστήρες: Πρώτα η απογραφή και μετά η πιστοποίηση - Οι προθεσμίες για τους υπόχρεους
- Θεοδωρικάκος για ασανσέρ: Aναστέλλονται τα πρόστιμα - Μέχρι 30 Νοεμβρίου η απογραφή
Τα επόμενα βήματα
Από τις 30 Νοεμβρίου και μετά αναμένεται να περάσουμε στη δεύτερη φάση εκείνη της διαδικασίας πιστοποιήσεων των ανελκυστήρων. Η αγορά έχει επανειλημμένως ζητήσει να επιδοτηθεί η αναβάθμιση λόγω του μεγάλου αριθμού των παλαιών ανελκυστήρων και του κόστους που απαιτείται να αναλάβουν οι πολίτες σε μια περίοδο όπου το διαθέσιμο εισόδημα δέχεται πιέσεις.
Υπενθυμίζεται ότι αρμόδιοι για τον έλεγχο, την αναβάθμιση και την πιστοποίηση ανελκυστήρων είναι οι συντηρητές εγκαταστάτες, οι τεχνικές εταιρείες ανελκυστήρων και οι εταιρείες πιστοποίησης. Σε πρώτη φάση συντελείται ένας προκαταρκτικός έλεγχος, καταγράφονται οι ανάγκες, προτείνονται οι απαιτούμενες εργασίες (αλλαγή πίνακα, διατάξεων ασφαλείας, καμπίνας κλπ), προσδιορίζονται αναλυτικά τα κόστη και εφόσον ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις εκτελείται νέος έλεγχος και ακολουθεί η καταχώριση στο Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων. Το κόστος των παρεμβάσεων μπορεί να κυμαίνεται από 2.000 έως 7.000 ευρώ (ή και να το ξεπερνούν) και επιβαρύνει τους ιδιοκτήτες.
Βέβαια, προϋπόθεση για να ολοκληρωθεί η αναβάθμιση είναι να ανατεθεί εγκαίρως σε πιστοποιημένους φορείς. Σε ότι αφορά την επιθεώρηση και πιστοποίηση των ανελκυστήρων, στη χώρα μας σήμερα υπάρχουν μόνον 17 ιδιωτικοί φορείς διαπιστευμένοι στο ΕΣΥΔ που παρέχουν υπηρεσίες ελέγχου και πιστοποίησης ανελκυστήρων, οι οποίοι λειτουργούν με σημαντικό εκ του νόμου περιορισμό για τον αριθμό των ελέγχων που μπορεί να διεξάγουν τα στελέχη τους ημερησίως.