Αέριο: Η «ώρα της κρίσης» για τον αγωγό EastMed – Στο 1ο τρίμηνο 2024 το Market Test

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αέριο: Η «ώρα της κρίσης» για τον αγωγό EastMed – Στο 1ο τρίμηνο 2024 το Market Test
Στη Δοκιμή Αγοράς θα συμμετάσχουν τόσο παραγωγοί αερίου όσο και εταιρείες προμήθειας, από τις προσφορές των οποίων θα διαφανεί κατά πόσο υπάρχει ενδιαφέρον «παικτών» της διεθνούς αγοράς για χρήση του έργου. Η αίσια έκβαση θα αποτελέσει καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση μίας υποδομής που θα ενισχύσει τον ρόλο της Ελλάδας ως gas hub. Στα 6,1 δισ. ευρώ ο προκαταρκτικός προϋπολογισμός του αγωγού.

Εντός του πρώτου τριμήνου προγραμματίζεται η έναρξη της διαδικασίας αποτύπωσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη χρήση του αγωγού αερίου EastMed, από την οποία θα εξαρτηθεί σε σημαντικό βαθμό και η υλοποίηση του έργου.

Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr, μέχρι τον Μάρτιο πρόκειται να ξεκινήσει η διαδικασία του Market Test (Δοκιμής Αγοράς), ώστε να διερευνηθεί η προοπτική αξιοποίησης της υποδομής για την άμεση διασύνδεση των κοιτασμάτων αερίου της Ανατολικής Μεσογείου, μέσω της Κύπρου και της Ελλάδας.

Στο Market Test θα μπορούν να λάβουν μέρος τόσο παραγωγοί αερίου από την ευρύτερη περιοχή, όσο και εταιρείες προμήθειας που ενδιαφέρονται για τη διοχέτευση καυσίμου στη «Γηραιά Ήπειρο» μέσω του αγωγού, από τοπικά κοιτάσματα. Η πρώτη φάση, κατά την οποία θα υποβληθούν μη δεσμευτικές προσφορές, θα διαρκέσει έναν μήνα. Τη σκυτάλη θα πάρει, στη συνέχεια, θα ακολουθήσει η φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.

Τεχνικά εφικτό το έργο

Υπενθυμίζεται ότι φορέας υλοποίησης του έργου είναι η IGI Poseidon, στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και η ιταλική Edison. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρότζεκτ, με τον αγωγό να εκτείνεται σε μήκος 1.900 χιλιομέτρων, ξεκινώντας από τη Λεκάνη της Λεβαντίνης (Ισραήλ και Κύπρος) και καταλήγοντας στη Θεσπρωτία, αφού διέλθει από τις ακτές της Κρήτης, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα.

Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί με αρχική δυναμικότητα 12 δισ. κυβ. μέτρα (bcm) φυσικού αερίου (φ.α.), με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 bcm. Το έργο είναι ενταγμένο από το 2013 στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της Ε.Ε., ενώ θα δίνει το «παρών» και στην επικαιροποιημένη λίστα των έργων PCI. Για το πρότζεκτ έχει υπογραφεί διακυβερνητική συμφωνία (IGA) μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας, η οποία έχει επικρυρωθεί από τα ελληνικά, κυπριακά και ισραηλινά κοινοβούλια. Επίσης, έχει την υποστήριξη της Ιταλίας.

Με την ένταξη του στο PCI, εξασφάλισε χρηματοδότηση για τη διενέργεια μίας σειράς μελετών για την ωρίμανσή του. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, οι μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί έχουν αποδείξει τελεσίδικα ότι το έργο είναι τεχνικά εφικτό.

Η Ελλάδα ενεργειακή πύλη

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 6,1 δισ. ευρώ, ο οποίος μάλιστα είναι πιθανό να χρειαστεί να αναθεωρηθεί ελαφρώς προς τα πάνω. Αντίβαρο ωστόσο των σημαντικών κεφαλαίων που θα χρειαστούν για την κατασκευή του αποτελεί η ανάγκη της Ευρώπης για νέες αξιόπιστες πηγές τροφοδοσίας με φυσικό αέριο, στην προοπτική πλήρους απεξάρτησης από το ρωσικό καύσιμο.

Μάλιστα, η πρόσφατη ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή φαίνεται να ακυρώνει στην πράξη τα σχέδια για τη δημιουργία ενός αγωγού αερίου με κατάληξη την Τουρκία, από την οποία θα μεταφέρεται στη «Γηραιά Ήπειρο» η παραγωγή καυσίμου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου.

Την ίδια στιγμή, η κατασκευή του EastMed θα διεύρυνε κατακόρυφα τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακής πύλης για την τροφοδοσία της Ευρώπης με φυσικό αέριο. Έτσι, η χώρα μας θα αποκτούσε «ειδικό βάρος» στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της ευρύτερης περιοχής και με αέριο αγωγού (πέραν του LNG), με προφανή γεωστρατηγικά και οικονομικά οφέλη.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider