Στο 9,6% «έκλεισε» ο πληθωρισμός του 2022 - Νέα αποκλιμάκωση τον Δεκέμβριο με άνοδο 7,2%

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Στο 9,6% «έκλεισε» ο πληθωρισμός του 2022 - Νέα αποκλιμάκωση τον Δεκέμβριο με άνοδο 7,2%
Αποκλιμάκωση τιμών σε ρεύμα με πτώση δείκτη 8,8% αλλά και σε στερεά καύσιμα, επιτάχυνση στο φυσικό αέριο. Σε πολλά τρόφιμα η άνοδος των τιμών επιταχύνεται. Τι δείχνουν τα αναλυτικά στοιχεία.

Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή τον Δεκέμβριο αυξήθηκε κατά 7,2%, από 8,5% τον Νοέμβριο και από 9,1% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, επιβεβαιώνοντας την τάση επιβράδυνσης που είχε ουσιαστικά προαναγγελθεί από τα πρώτα στοιχεία της Eurostat για τον εναρμονισμένο δείκτη.

Αιτία είναι η πολύ μεγάλη αποκλιμάκωση στις ενεργειακές τιμές (-8,8% στον ηλεκτρισμό) που συνεχίσθηκε και τον Δεκέμβριο, αλλά και η επιβράδυνση της ανόδου στα στερεά καύσιμα (υπήρξε επιτάχυνση στο φυσικό αέριο). Σε πολλά τρόφιμα η άνοδος των τιμών ωστόσο επιταχύνεται, το ίδιο και σε άλλα είδη και υπηρεσίες. Επίσης η άνοδος τιμών και πάλι είναι πολύ υψηλή.

Το κλείσιμο του 2022

Ο μέσος πληθωρισμός του 2022 ( μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 - Δεκεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 - Δεκεμβρίου 2021), παρουσίασε αύξηση 9,6% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Η τελική αυτή επίδοση είναι λίγο πιο κάτω από την πρόβλεψη που υπήρχε στον Προϋπολογισμό: αναμενόταν πως θα έχει άνοδο 9,9% στο σύνολο του έτους. Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αναμενόταν να αυξηθεί κατά 9,7% και η τελική άνοδος είναι 9,3%, επίσης χαμηλότερη του στόχου.

Πρέπει να σημειωθεί πως η επιβράδυνση στην αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στην Ελλάδα αναμενόταν όσο πλησιάζουμε προς το τέλος του χρόνου λόγω της λεγόμενης «επίπτωσης βάσης». Δηλαδή, τα στατιστικά όργανα υπολογίζουν πλέον την άνοδο σε σχέση με τις ήδη «τσιμπημένες» τιμές του 2021. Επίσης, στον τελικό καταναλωτή η τιμή ρεύματος είναι συγκρατημένη λόγω του μηχανισμού επιδότησης.

Τα στοιχεία

Αναλυτικά στον ηλεκτρισμό, κατεγράφη μείωση 8,8% από μείωση τιμών κατά 5,3% τον Νοέμβριο, άνοδο 7,4% τον Οκτώβριο, 30,5% τον Σεπτέμβριο, κατά 38,5% τον Αύγουστο, κατά 55,8% τον Ιούλιο, 70,4% τον Ιούνιο, 80,2% τον Μάιο, 88,8% τον Απρίλιο, 79,3% τον Μάρτιο, 71,4% τον Φεβρουάριο, 56,7% τον Ιανουάριο και από 45% περίπου τον Δεκέμβριο του 2021.

Στο φυσικό αέριο η άνοδος ήταν 50%, από 27,8% τον Νοέμβριο, 68,4% τον Οκτώβριο, από 332% τον Σεπτέμβριο, 261,3% τον Αύγουστο, κατά 178,9% τον Ιούλιο, 117,7% τον Ιούνιο, 172,7% τον Μάιο, 122,6% τον Απρίλιο, 68,3% τον Μάρτιο, 78,5% τον Φεβρουάριο, 154,8% τον Ιανουάριο και 135,7% τον Δεκέμβριο του 2021.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης η άνοδος κατά 1,4%, έναντι 11,6% του Νοεμβρίου είναι χαμηλότερη επίσης από το 20,8% τον Οκτώβριο και έναντι 65,1% προηγούμενων μετρήσεων πριν κλείσει η διανομή.

Στα καύσιμα η άνοδος φτάνει στο 8,6% από 17,6% τον Νοέμβριο, 23,3% τον Οκτώβριο, 16,1% τον Σεπτέμβριο, 21,5% τον Αύγουστο, 33% τον Ιούλιο, 45,6% τον Ιούνιο, 36,6% τον Μάιο, 29% τον Απρίλιο, 29% τον Μάρτιο, 23,2% τον Φεβρουάριο, 21,6% τον Ιανουάριο και 21,7% τον Δεκέμβριο.

Επίσης, διψήφια άνοδος καταγράφεται σε:

Ψωμί και δημητριακά (18,1%)

Κρέατα (17,8%)

Γαλακτοκομικά και αυγά (25,6%)

Έλαια και λίπη (21,7% από 20,4% τον Νοέμβριο)

Λαχανικά (13,1% από 12,6%)

Καφές-κακάο-τσάι (13,2% από 11,9%)

Μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων (10,4%)

Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (18,1% από 16,7%)

Αυτοκίνητα καινούργια (11,1% από 13,3%)

Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (36,7% από 42,3%)

Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%)

Κινηματογράφοι-θέατρα (14,5% από 14,3%)

Πακέτο διακοπών (13,2% από 12,8%)

Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία (12,6% από 14,5%)

Οι αυξήσεις ανά κλάδο

Αναλυτικά σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ σε επίπεδο Γενικού Δείκτη, οι αυξήσεις προήλθαν κυρίως στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

• 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

• 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

• 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

• 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.

• 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.

• 9,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.

• 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.

• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

• 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

• 5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Μείωση του δείκτη υπήρξε μόνο κατά 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες

Άνοδος σε μηνιαία βάση -εναρμονισμένος- μισθώματα

Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Δεκέμβριο σε σύγκριση με τον Νοέμβριο 2022 παρουσίασε μείωση 0,5%, έναντι αύξησης 0,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο Εναρμονισμένος του μηνός Δεκεμβρίου 2022 , σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 7,6% έναντι αύξησης 4,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020. Δηλαδή επιβεβαιώθηκαν οι πρώτες εκτιμήσεις από την Eurostat.

Η ΕΛΣΤΑΤ για την αναπροσαρμογή μισθωμάτων, αναφέρει πως στις περιπτώσεις των μισθώσεων των οποίων η ετήσια αναπροσαρμογή μισθώματος ορίζεται, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, στο 75% της μεταβολής του ΔΤΚ, όπως αυτός υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό αύξησης του μισθώματος για τον μήνα Δεκέμβριο 2022 διαμορφώθηκε σε 6,4% (αύξηση έξι και τέσσερα δέκατα τοις εκατό) επί του καταβαλλόμενου μισθώματος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

SOS από λιανεμπόριο, βιομηχανία και υπηρεσίες για νέο γύρο πληθωριστικών πιέσεων

Συνεχής επιτάχυνση δομικού πληθωρισμού, ριζώνει η ακρίβεια – Διαρκής άνοδος σε Ευρωζώνη και Ελλάδα

Οι ανατιμήσεις πήραν φωτιά στα τρόφιμα τον Νοέμβριο – Ταχύτερη άνοδος σε 27 από τα 52 είδη που μετρά η ΕΛΣΤΑΤ

gazzetta
gazzetta reader insider insider