Καύσιμα: Πόσο μπορεί να επηρεαστεί η ελληνική αγορά από ένα νέο κύμα ανατιμήσεων

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Πόσο μπορεί να επηρεαστεί η ελληνική αγορά από ένα νέο κύμα ανατιμήσεων
Tο πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου οι παραγγελίες για το πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψαν πτώση κατά 10%, οι βενζίνες ήταν οριακά θετικές ενώ η ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης ήταν αυξημένη κατά 2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. 

Η τιμή του Βrent «τσιμπάει» ανοδικά αλλά το κόστος αγοράς καυσίμων στην εγχώρια αγορά συγκρατείται σε σχετικά ανεκτά επίπεδα συγκριτικά με το καλοκαίρι. Το ίδιο ισχύει και για το πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο πριν από λίγες ημέρες έφθασε να πωλείται ακόμη και σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με πέρυσι για να καταγράψει εν συνεχεία μικρή άνοδο. Το πετρέλαιο θέρμανσης άλλωστε είναι και το καύσιμο που φαίνεται ότι θα σώσει φέτος την «παρτίδα» για τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων, καθώς η χρονιά αναμένεται να κλείσει στο +1% με +2% σε σχέση με πέρυσι κυρίως χάρη στο diesel θέρμανσης.

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία της αγοράς, αν και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου οι παραγγελίες για το πετρέλαιο θέρμανσης κατέγραψαν πτώση κατά 10% (κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι οι καταναλωτές έχουν ήδη αγοράσει κάποιες ποσότητες τις οποίες διατηρούν αποθηκευμένες λόγω της καλοκαιρίας), το Νοέμβριο η ζήτηση ήταν αυξημένη κατά 60% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Όσον αφορά στα καύσιμα κίνησης, κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, οι βενζίνες ήταν οριακά θετικές ενώ η ζήτηση για πετρέλαιο κίνησης ήταν αυξημένη κατά 2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Βέβαια, η αύξηση της τάξεως του 1% ή 2% στη ζήτηση φέτος αποδυναμώνεται από το γεγονός ότι η χρονιά σύγκρισης, δηλαδή το 2021, δεν ήταν μια καλή χρονιά. Ο πληθωρισμός και η ακρίβεια εξακολουθούν να «ψαλιδίζουν» το διαθέσιμο εισόδημα ενώ η κρατική επιδότηση απευθείας στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 25 λεπτά μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου και κατά 15 λεπτά μέχρι το Μάρτιο καθώς και εκείνη των ΕΛΠΕ ύψους 3,75 λεπτών αποτελούν μια ελάφρυνση για τους καταναλωτές, υπό την προϋπόθεση ωστόσο ότι οι διεθνείς τιμές δεν θα καταγράψουν κάποια απότομη και παρατεταμένη άνοδο.

Και πάλι όμως, η επίδραση που θα έχει μια ενδεχόμενη άνοδος των τιμών του Brent στην εγχώρια αγορά είναι σχετική. Αν για παράδειγμα, οι τιμές ανέβουν αλλά η καλοκαιρία συνεχιστεί, αυτό ίσως να μην επηρεάσει ιδιαίτερα όσους καταναλώνουν πετρέλαιο θέρμανσης, ειδικά εκείνους που έχουν προαγοράσει κάποιες ποσότητες. Πιο δύσκολα ίσως να είναι τα πράγματα για τα καύσιμα κίνησης, τα οποία επηρεάζουν τα logistics, τους επαγγελματίες αλλά και τους ιδιώτες, μια προοπτική η οποία θεωρείται αρκετά πιθανή καθώς η ζήτηση τείνει να αυξηθεί ενώ παράγοντες όπως οι κυρώσεις στο πετρέλαιο και στα προϊόντα διύλισης πετρελαίου (από τον Φεβρουάριο) καθώς και η πολιτική του ΟΠΕΚ+ δημιουργούν συνθήκες στενότητας στην αγορά.

Η ανάκαμψη της ζήτησης θα συγκρατήσει τις τιμές από μεγάλη πτώση

Τι επιφυλάσσει όμως το 2023 για τις τιμές πετρελαίου; Όπως αναφέρουν διεθνείς παράγοντες της αγοράς, το ερώτημα αυτό θα μπορούσε εύκολα να απαντηθεί εάν το 2022 ήταν μια πιο «στρωτή» χρονιά. Ωστόσο, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση, τα διαθέσιμα αποθέματα, ο πληθωρισμός και τα «απόνερα» του COVID-19 προκάλεσαν σημαντικά σκαμπανεβάσματα στις τιμές οι οποίες πριν από λίγες ημέρες έφθασαν σε χαμηλό ενός έτους αλλά επέστρεψαν τελικά στα 80 δολάρια, μια τάση η οποία εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί.

Η κακή χρονιά της Κίνας πλησιάζει στο τέλος της – και οι αναφορές από το Πεκίνο δείχνουν ότι η ισχυρή ζήτηση θα εμφανιστεί ταχύτερα από το αναμενόμενο. Το αργό έχει ανακτήσει 8% στις τελευταίες συνεδριάσεις ενώ οι προοπτικές μείωσης της προσφοράς από Ρωσία και ΟΠΕΚ συγκρατούν επίσης τις τιμές.

Τα σχόλια του υπουργού Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας σχετικά με το πόσο εύστοχο και αναπόφευκτο ήταν το σχέδιο μείωσης της παραγωγής του ΟΠΕΚ για τη μείωση της αστάθειας της αγοράς - έχουν ληφθεί ως ένδειξη του τι μπορεί να επιφυλάσσεται όταν τα μέλη του ΟΠΕΚ+ συναντηθούν στην αρχή του νέου έτους. Η Ρωσία δεν έχει ακόμη απαντήσει στη μείωση των τιμών με μια ξεκάθαρη στρατηγική, αλλά οι πρώτες αναφορές για διψήφια πτώση των ρωσικών εξαγωγών τον περασμένο μήνα μπορεί κάλλιστα να ανοίξουν τον δρόμο για μια επιθετική πολιτική απάντηση.

Τα αεροπορικά ταξίδια αναμένεται να σπάσουν όλα τα προηγούμενα παγκόσμια ρεκόρ, καθώς η ζήτηση καυσίμων αεροσκαφών αναμένεται να αυξηθεί κατά 15-20% το πρώτο εξάμηνο του 2023. Η Κίνα έχει επιβεβαιώσει την πλήρη επιστροφή της κανονικής λειτουργίας των αστικών κέντρων – τα οποία είναι τα κέντρα ζήτησης, ειδικά σε μεταφορές – παρά το γεγονός ότι τα κρούσματα Covid συνεχίζουν να αυξάνονται.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Πόσο θα πληρώσουν οι Έλληνες για βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης – Ποια επιδόματα θα συνεχιστούν

Καύσιμα: Οι Έλληνες γεμίζουν ενόψει διακοπών - Αυξημένη η ζήτηση για βενζίνη και diesel κίνησης, πτώση για το πετρέλαιο θέρμανσης

Πρωταγωνιστές στις αυξήσεις τιμών υλικών νέων κτηρίων τούβλα, πετρέλαιο κίνησης, παρκέτα - Αύξηση 11,6% στο δείκτη

gazzetta
gazzetta reader insider insider