ΤΑΙΠΕΔ: Πώς επιδιώκει να εκμεταλλευθεί μια αγορά 8 δισ. δολαρίων – Η περίπτωση της μαρίνας mega yacht στην Κέρκυρα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Πώς επιδιώκει να εκμεταλλευθεί μια αγορά 8 δισ. δολαρίων – Η περίπτωση της μαρίνας mega yacht στην Κέρκυρα
Πόσο αποτιμάται η παγκόσμια αγορά μεγάλων σκαφών, η οποία αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5,2% την περίοδο έως το 2028. Το master plan για το project στην Κέρκυρα για γιοτ έως 140 μέτρα. Οι προβλεπόμενες χρήσεις και οι άλλες μπίζνες.

Στην διεκδίκηση μεριδίου από μια «πίτα» που σε παγκόσμιο επίπεδο αποτιμήθηκε στα 8,15 δισ. δολάρια το 2020 και αναμένεται, βάσει εκτιμήσεων, να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης («CAGR») 5,2% έως το 2028, στοχεύει η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Ο λόγος για την αγορά σκαφών αναψυχής που συνδέεται με την αξιοποίηση κομβικών υποδομών σε μαρίνες ανά την χώρα. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον CEO Δημήτρη Πολίτη, και βέβαια σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. και του Ταμείου, ανεβάζει ρυθμούς στον τομέα αξιοποίησης assets που σχετίζονται με περιφερειακά περιουσιακά στοιχεία, ανάμεσα στα οποία και οι Μαρίνες που έχει υπό την «ομπρέλα» του το ΤΑΙΠΕΔ. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζει και η περίπτωση της αξιοποίησης της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht εντός του Κεντρικού Λιμένα Κέρκυρας,.

Σύμφωνα με το ενημερωτικό που «σήκωσε» μέσα στον Ιανουάριο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ και αναφέρεται στο master plan, τις ευκαιρίες και την παγκόσμια αγορά, σημειώνεται ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου σχεδιάζει την προκήρυξη διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή κατάλληλου επενδυτή/υπο-παραχωρησιούχου για τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη, λειτουργία, συντήρηση και μακροπρόθεσμη εκμετάλλευση της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht στην Κέρκυρα.

Το Σχέδιο Ανάπτυξης («Master Plan») του Λιμένα Κέρκυρας περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας μη αξιοποιημένης μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht, αντικαθιστώντας τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις επισκευής και συντήρησης μικρών σκαφών που βρίσκονται σήμερα στο δυτικό άκρο του Λιμένα. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 100% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε. («ΟΛΚΕ»), εταιρείας η οποία έχει το δικαίωμα λειτουργίας του Κεντρικού Λιμένα Κέρκυρας μέχρι το έτος 2063.

Σύμφωνα με το σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ, η μαρίνα για mega-yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος γιότ (LOA) 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ.

Η θέση του τουριστικού λιμένα βρίσκεται στο δυτικό άκρο του λιμένα Κέρκυρας (περιοχή «Κεφαλομάντουκο»), στη δυτική πλευρά του προσήνεμου μώλου κοντά στο νέο επιβατικό σταθμό. Ειδικότερα, προβλέπεται λιμενολεκάνη ορθογωνικού σχήματος διαστάσεων 390X320 μ., με την είσοδο στη λιμενολεκάνη να διαμορφώνεται στα βορειοδυτικά ενώ το στόμιο έχει ελεύθερο πλάτος 140μ. Περιλαμβάνεται επίσης κύκλος ελιγμών διαμέτρου περίπου 200 μ.

Δεδομένης της τοποθεσίας του νησιού αλλά και της ανάπτυξης της αγοράς και του εγχώριου τουρισμού, γίνεται αντιληπτό γιατί το ΤΑΙΠΕΔ κάνει λόγο για «Ευκαιρία για επένδυση σε greenfield μαρίνα στη Μεσόγειο θάλασσα». Οι προβλήτες θα έχουν πλάτος 16 μ., ενώ ο λιμένας θα έχει ελάχιστο βάθος 5 μ. Η συνολική χερσαία ζώνη καλύπτει 39.400 τ.μ., με 19.750 τ.μ. προσχώσεων. Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει τη διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας και εκμετάλλευσης της μαρίνας μεγάλων σκαφών.

Βέβαια, αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προωθεί μόνο την εν λόγω αξιοποίηση, αλλά προσδοκά οφέλη από ανάλογα assets (μαρίνες) τόσο στο ίδιο νησί (Λευκίμμη), όσο και στην Καλαμαριά όπου προβλέπεται μεγάλη επένδυση (τον επόμενο μήνα οι τελικές προσφορές), στην Πύλο, την Ιτέα αλλά προσεχώς και σε Ζάκυνθο, Κεφαλονιά (Αργοστόλι), Ρόδο, Μύκονο κ.λπ. Οι παραχωρήσεις τόσο των λιμένων όσο και των μαρίνων αναμένεται να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον εγχώριων και διεθνών παικτών.

Το ΤΑΙΠΕΔ είναι προσανατολισμένο στον σχεδιασμό και υλοποίηση του βέλτιστου ανά περίπτωση μοντέλου αξιοποίησης, με δεδομένο ότι μαρίνες και λιμάνια συνδέονται με τις μεταφορές αλλά και τον τουρισμό, αποτελώντας προνομιακό πεδίο παροχής ποιοτικών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών σε σχέση με τις γειτονικές χώρες.

Η κομβική τοποθεσία

Η Μαρίνα της Κέρκυρας βρίσκεται στην ανατολική ακτή του νησιού της Κέρκυρας. Η μαρίνα βρίσκεται στα δυτικά του υπάρχοντος εμπορικού λιμένα, σε γειτνίαση με το σταθμό κρουαζιερόπλοιων.

Η Μαρίνα διαθέτει εξαιρετική γεωγραφική θέση:

  • Βρίσκεται δίπλα σε πόλη με πολλά τουριστικά αξιοθέατα,
  • Σε μικρή απόσταση από διεθνές αεροδρόμιο - απόσταση τριών (3) χιλιομέτρων, και
  • Βρίσκεται, από πλευράς ναυσιπλοΐας, σε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοχή – τις ακτές του Ιονίου Πελάγους.
  • Αποτελεί γέφυρα μεταξύ των ελληνικών και των λοιπών μεσογειακών προορισμών - διασυνδεδεμένη με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης, συμπεριλαμβανομένου του Ιονίου, της Ελλάδας, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας, της Νότιας Ιταλίας και της Μέσης Ανατολής.

Υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μαρίνες στις οποίες μεγάλα σκάφη θα ήταν σε θέση να αγκυροβολήσουν και πολύ μικρή προσφορά. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει πλησίον ανταγωνισμός κοντά, επομένως αναμένεται υψηλή εκμετάλλευση των θέσεων ελλιμενισμού της Μαρίνας εξαρχής.

Γεωγραφική Θέση

Η νέα μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht βρίσκεται στην Ανατολική ακτή του νησιού της Κέρκυρας. Βρίσκεται στα δυτικά του υφιστάμενου εμπορικού λιμένα, δίπλα στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με το teaser, η γεωγραφική θέση της νέας μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα είναι πλεονεκτική για πολλούς λόγους: βρίσκεται δίπλα σε πόλη με έντονη τουριστική δραστηριότητα, έχει εγγύτητα σε διεθνές αεροδρόμιο o Περιλαμβάνεται σε μια περιοχή με εξαιρετικό ναυτικό ενδιαφέρον – τις ακτές του Ιονίου, διασυνδέεται με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης, όπως το Ιόνιο Πέλαγος, Ελλάδα, Μαυροβούνιο, Κροατία, Νότια Ιταλία και Μέση Ανατολή.

Η Μεσόγειος, μαζί με την Καραϊβική, είναι η προτιμώμενη περιοχή των ιδιοκτητών σκαφών τύπου mega-yacht. Μια τυπική διαδρομή ενός γιοτ αναψυχής στη Μεσόγειο, θα περνούσε από την περιοχή των Δαλματικών Ακτών, στην ανατολική ακτή της Αδριατικής Θάλασσας στην Κροατία, την Αδριατική Ακτή της Ιταλίας και τα Ιόνια Νησιά της Δυτικής Ελλάδας.

Η Λευκάδα και το Φισκάρδο είναι οι κύριες τοποθεσίες γιοτ στη Βορειοδυτική Ελλάδα, αλλά εξυπηρετούν κυρίως θέσεις ιστιοπλοΐας και αγκυροβόλια, με λίγες εγκαταστάσεις για μεγαλύτερα γιοτ. Στα νησιά του Ιονίου υπάρχουν σχετικά λίγες και μικρές μαρίνες, ενώ τα μεγάλα γιοτ είναι ως επί το πλείστων υποχρεωμένα να αγκυροβολούν αρόδο. Δεν υπάρχουν γνωστά σχέδια για μαρίνες mega-yacht εκτός από την Κέρκυρα.

Η παγκόσμια αγορά - Αξιοσημείωτα στη Μεσόγειο

Η ζήτηση για super-yacht σπάνια ήταν ισχυρότερη λόγω του ταχέως αυξανόμενου αριθμού των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως κατά την τελευταία δεκαετία, καθώς και της νέας πραγματικότητας, η οποία έχει οδηγήσει τους εύπορους να επανεκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο περνούν το χρόνο τους και να προσπαθήσουν να αποφεύγουν το συνωστισμό όταν κάνουν διακοπές.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το ΤΑΙΠΕΔ, η ιστορία επιτυχίας επαναλαμβάνεται από κατασκευαστές σκαφών αναψυχής σε όλη την Ευρώπη, με ρεκόρ 208 mega-yacht σκάφη να έχουν αγοραστεί στην αγορά μεσιτείας για περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο ευρώ κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους (μέχρι τα μέσα Μαΐου 2021) και περισσότερα από 131 ένα χρόνο νωρίτερα.

Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς σκαφών αναψυχής αποτιμήθηκε στα 8,15 δισεκατομμύρια Δολάρια το 2020. Αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης («CAGR») 5,2% από το 2021 έως το 2028. Εκτιμάται ότι οι χώρες της βορειοδυτικής Μεσογείου (Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) απορροφούν το 80% της συνολικής ζήτησης για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο, ενώ οι χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) καλύπτουν το 14% της συνολικής μεσογειακής ζήτησης. Αυτό προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς mega-yacht στην Ελλάδα.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή των μεσογειακών χωρών και τη χαμηλότερη αναλογία αγκύρωσης 0,84/χλμ. Η Ελλάδα έχει δει μια αύξηση της δραστηριότητας του τουρισμού μέσω γιοτ. Η Boat International, το περιοδικό για super-yacht, εντόπισε 834 super-yacht (γιοτ άνω των 120 ποδιών ή 37 μ.) στα ελληνικά ύδατα τον Ιούλιο του 2021, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και τα 1.353 της Ιταλίας.

Η έννοια της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht

Σύμφωνα με την παρουσίαση, «εξετάζοντας επιτυχημένα παραδείγματα μαρινών τύπου mega-yacht στην αγορά, παρατηρείται ότι έχουν συνήθως τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: ▪ Η πλειοψηφία της χωρητικότητας είναι αφιερωμένη σε super-και mega-yacht σκάφη ▪ 24 /7 εξυπηρέτηση, πολύγλωσσο προσωπικό. ▪ Εγκαταστάσεις πρατηρίων καυσίμων και υπηρεσίες συντήρησης σε μικρή κλίμακα. ▪ Ακίνητα (ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα) εντός των εγκαταστάσεων και απαραίτητα για το επιχειρηματικό μοντέλο. ▪ Άλλες εγκαταστάσεις αναψυχής / αθλητισμού που προσφέρονται (ή σε κοντινή απόσταση) ▪ Εγγύτητα στο διεθνές αεροδρόμιο, με αποκλειστικούς τρόπους μεταφοράς (ιδιωτικά τζετ, ελικόπτερα)».

Βασικά χαρακτηριστικά της μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega-yacht Κέρκυρας

Υποδομές / Προτεινόμενες Χρήσεις και Κτίρια: Η μαρίνα mega-yacht θα έχει τη δική της είσοδο από τον δημόσιο δρόμο, με τις εγκαταστάσεις της να βρίσκονται χωριστά από τον υπόλοιπο λιμένα.

Οι προτεινόμενες χρήσεις και κτίρια περιλαμβάνουν:

  • Χώρους στάθμευσης
  • Εγκαταστάσεις επισκευής μικρών σκαφών
  • Αντλιοστάσιο και υποσταθμό ηλεκτρισμού
  • Ακίνητα (Ξενοδοχεία, bar, καταστήματα, supermarket, γυμναστήριο και γήπεδα τέννις)
  • Κτίριο Διοίκησης
  • Πύργος ελέγχου
  • Ανεξάρτητη είσοδος Βασικές τεχνικές διαστάσεις
  • Χερσαία ζώνη 39,400 τ.μ.
  • Επιχώσεις 19,750 τ.μ.
  • Μέγιστο μήκος γιοτ («LOA») 140 μέτρα
  • Βάθος >= 5 μ
  • Ανύψωση και καθέλκυση βοηθητικών σκαφών μόνο

Διάφορες χρήσεις στη χερσαία ζώνη

Ξενοδοχείο: Πολυτελείς υπηρεσίες διαμονής θα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του κτιριακού συγκροτήματος με μέγιστη κάλυψη 34%, συντελεστή δόμησης 0.55, εμβαδόν 7.094 τ.μ. και μέγιστη συνολική εκμετάλλευση 3.900 τ.μ.

Περιοχή καταστημάτων 1 ▪ Πολυτελείς φίρμες και αποκλειστικές επιλογές αγορών (εμβαδόν 1.459 τ.μ. και μέγιστη συνολική εκμετάλλευση 450 τ.μ.).

Περιοχή καταστημάτων 2 ▪ Πολυτελείς φίρμες και αποκλειστικές επιλογές αγορών (εμβαδόν 3.053 τ.μ. και μέγιστη συνολική εκμετάλλευση 715 τ.μ.).

Άθληση και υπεραγορές ▪ Γυμναστήριο διαθέσιμο για τους πελάτες της μαρίνας ▪ 2 γήπεδα τένις προς ενοικίαση ▪ Σουπερ μαρκετ 10% (5.830 τ.μ. και 840 τ.μ. αντίστοιχα).

Εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών ▪ Εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών για πελάτες μαρίνας, εξειδικευμένες σε mega yacht (1.876 τ.μ. και 700 τ.μ. αντίστοιχα).

Πύργος ελέγχου και εστιατόριο ▪ Ανεξάρτητος πύργος ελέγχου για τις λειτουργίες της μαρίνας ▪ Επιλογές εστίασης υψηλών προδιαγραφών για πελάτες της μαρίνας (2.524 τ.μ. και 500 τ.μ.).

Γραφεία, Τελωνείο, Κέντρο υγείας κ.λπ. ▪ Γραφεία υψηλής ποιότητας προς ενοικίαση ▪ Αποκλειστικές τελωνειακές υπηρεσίες για χρήστες μαρινών ▪ Κέντρο υγείας (1.807 τ.μ. και 415 τ.μ. αντίστοιχα).

Μπαρ ▪ Μπαρ παρασκευής οινοπνευματωδών (mixology) αποκλειστικά για τους πελάτες της μαρίνας (1.409 τ.μ. και 250 τ.μ. αντίστοιχα).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ποια έργα ΣΔΙΤ ύδρευσης θα «ξεδιψάσουν» την Κέρκυρα

ΤΑΙΠΕΔ: «Πράσινο φως» για την Αττική Οδό – Ξεκινούν οι διαδικασίες

gazzetta
gazzetta reader insider insider